Selkäsäryn lääkityksestä tietäville kysymys
Olen käyttänyt noin 15 vuotta Panacodia selkäsärkyyn, viidestä kuuten tablettiin päivässä. Alussa auttoi vähän, nyt ei yhtään. Vaihdettiin Tramal 200mg päivässä plus Norflex x3 päivässä, ei yhtään mitään apua.
Mikä teillä on auttanut tai tiedättekö mikä muille on auttanut. Ei jaksa enää tätä kipua.
Kommentit (19)
Minulla muuten samat, mutta kun Tramal ei enää tehonnut, otettiin oxyt käyttöön.
Vuosi sitten epätoivoissani kokeilin kannabista ja se vei kivut kuin taikaiskusta. Pieni "pöhnä" kesti pari tuntia, mutta kivut olivat poissa lähes kaksi vuorokautta. Nyt olen oppinut annostelemaan niin, ettei tule tuota pöhnää. Harvoin vain uskaltaa käyttää kun on laitonta. Reseptiä en ole saanut.
Aika kamalan kuuloinen cocktail ja pitkän aikaa. Ehkä lääkitystä kannattaisi vaihtaa useammin, varsinkin panacodin toimivuus riippuu käyttäjästä. Tramal + norflex kuulostaa ns. "ainakaan potilas ei valita" - yhdistelmältä. (tajuttomat ovat hiljaisia)
Mistä särky johtuu, onko madaltumia vai jotain muuta?
Oletko käynyt fysioterapiassa? Miten kunto muuten?
Ikävä sanoa, mutta nopeaa apua en omaan selkävaivaan saanut. Lihaskunnon nosto, ja nimenomaan ohjattu liikunta (ensin fyssari pahimman kivun yli ja sitten pt) ja lisänä uinti yht. 4x vko ja painon pudotus mahdollisimman alas.
Näiden jälkeen pärjää buranalla, jota joskus täytyy kyllä syödä kuuriluontoisesti. Selkä ei parantunut ennen kuin todella suutuin vaivalle ja tein kaiken mahdollisen.
Selät on ikäviä, joskus tuntuu että kukaan ei oikeastaan tiedä niistä paljoakaan ja kaikki on kokeilun ja arvailun varassa.
Vatsa- ja selkälihakset kuntoon, tukevat selkärankaa. Painonpudotus, jos ylipsinoa.
Kipupoloklinikka konsultaatio.
jos ikää on ylu 60v niin saattaa olla ihan kulumia joille ei hirveästi voi. Nuoremmille.. menkää jo nostamaan rautaa. Sillä se paranee jos voi parantua ja kaikki muut hoidot turhia tai haitallisia.
Minun selkani MRI-kuvattiin ja tiedan ihan tarkalleen mista kivut johtuvat.
Hoidot alkavat ensi viikolla. Opiaattireseptin annoin takaisin laakarille. On niita muitakin kipulaakkeita.
Vierailija kirjoitti:
Hoidot alkavat ensi viikolla. Opiaattireseptin annoin takaisin laakarille. On niita muitakin kipulaakkeita.
Miten käytännössä resepti "annetaan takaisin lääkärille", sehän tehdään Omakantaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten käytännössä resepti "annetaan takaisin lääkärille", sehän tehdään Omakantaan?
Jos on luuri vuodelta SuoKuokkaJussi, eikä ole tietokonetta...ei näy mitään OmaKantaa.
Tukilihasten hyvä kunto helpottaa kipuja. Pääsin suurimmasta osasta kivusta eroon aloittamalla napatanssin ja hulahulavanteen pyörittämisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoinko etta asun Suomessa? Taalla tavalliset reseptit menevat suoraan apteekkiin paitsi opiaatit ja muutamat muut laakkeet jotka kirjoitetaan siniselle paperille jota ei voi vaarentaa eika hakkeroida.
Liikunta on oikeasti sinua joka auttaa. Lihaksia kehittämään muiden tueksi
Vesijumppa ylipainoisille ja fibrokivuista kärsiville.
Voidaanko selkää leikata?
Mulla on iso pullistuma operoitu eikä enää mitään kipuja.
Miten helvetissä kenellekään kirjoitetaan panacodia 15 vuodeksi ilman että etsitään muita vaihtoehtoja?
Anteeksi pieni OT
Mikä sulla on vikana selässä? Mä pääsin eroon omista kivuistani ja lääkkeistä lopulta siten, että löysin oikean fyssarin ja patjan. Todella ärsyttävän helppoa, mutta samalla mietin että miksi kukaan ei kertonut mulle tuota paria vuotta aikaisemmin. Itselläni siis ei ole selässä mikään varsinaisesti rikki eli ei ole mitään kulumia tai rappeumia, ainoastaan entinen välilevyn pullistuma ja siitä johtuneita kerrannaisongelmia, jotka eivät meinanneet loppua.
Noroflex ei tällä ainakaan tee mitään, Sirdalud tehokkaampi mutta sivuoireena minulla on niistä nukahtaminen.
Tramalissa myös tulee uni ja muutenkin toimii.
Kaikista paras lääke on liikunta, jos rupeaa liikaa varomaan ja lääkkeitä popsimaan niin pahenee vaan.
Eli itselläni kohtuu aktiivinen liikunta estää parhaiten selkäkipuja. Jos kipu akuutti niin pitää sen mukaan olla, eli kevyttä liikuntaa mahdollisimman paljon ja vastavuoroisesti lepoa mahdollisimman paljon.
Jos noita lääkkeitä rupeaa valtoimenaan popsimaan niin se on loputon tie. Niille tulee tavallaan immuuneiksi ja joutuu isompia määriä syömään.
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-
Selkäkipu aiheutuu jostain.
Kotikonsteja auttamaan ovat.
Liikunta, liikunta, liikunta.
Kova patja.
Hyvä vatsantoiminta-esim.ulostuslääkkeiden käyttö.
Hyvät jalkineet.
Selkään tarrakiinnityksellä laitettava tukivyö/lämmittäjä.
Oxyt on miehellä käytössä, joskus käyttää myös kannabista.
Nostan ylös, jos joku tietävä sattuisi tämän näkemään. Omat keinot alkavat olla vähissä.