Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Vierailija kirjoitti:
HY:n tiedotustilaisuudessa kerrottiin että ainakin lääkikseen tulee kaksiosaiset etäkokeet, joihin osallistuvat kaikki. Myös todistusvalinnan sakki.
Eli voisi olettaa, että myös psykalla tulee vastaava systeemi. Keskiviikkona toki viimeistään selviää.
Onko se toinenkin osa etänä? Eihän siinä ole mitään järkeä, jos on.
Itse olen koko ajan kannattanut mallia kaikille etäkoe ja esim. 2x paikkojen osuus parhaista valvottuun lähikokeeseen. Tällöin ei huijaaminen kannata, kun on omillaan lähikokeessa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen koko ajan kannattanut mallia kaikille etäkoe ja esim. 2x paikkojen osuus parhaista valvottuun lähikokeeseen. Tällöin ei huijaaminen kannata, kun on omillaan lähikokeessa.
Malli olisi varmaan juuri tuontapainen, eli ensimmäinen koe tehdään etänä ja toinen sitten paikan päällä, jotta voidaan todella varmistaa, että hakija tekee itse kokeensa.
Artikkeleista ensimmäinen karsinta ja tilastotieteestä/loogisesta päättelystä (tai soveltuvuuskoe) toinen... olen tainnut aiemminkin jo tämän kommentoida mutta tätä toivon itse
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Malli olisi varmaan juuri tuontapainen, eli ensimmäinen koe tehdään etänä ja toinen sitten paikan päällä, jotta voidaan todella varmistaa, että hakija tekee itse kokeensa.
Ja toki on mahdollista, että jos toinen koe on psykallakin etäkoe, niin jos siinä on tapahtunut karsintaa, valvottaisiin jälkimmäistä etäkoetta esim. videovälitteisesti.
Vierailija kirjoitti:
HY:n tiedotustilaisuudessa kerrottiin että ainakin lääkikseen tulee kaksiosaiset etäkokeet, joihin osallistuvat kaikki. Myös todistusvalinnan sakki.
Ei siellä niin sanottu.
Vierailija kirjoitti:
1. osa ois valvomaton ja tapahtuis tuolla samassa Metropolian alustalla kuin entinen SOTELI-koe. Ja valvomaton siis. 2. osio ois sitten jollain tavalla valvottu; eli esim. haastattelu etänä kameran välityksellä, jossa kysellään esim. henkkarit ja vaikka kokeen kysymyksiä. Ajatuksena olis, ettei tulevalla opettajalle voi valehdella. Mutta tää on vararehtorien toive - ei vielä varmistettu. Ja tuo 1. vaiheen koe ei välttämättä edes ole alkuperäisen valintakokeen päivänä, koska yliopistot on saanu toivoa koepäiviä ja AMK valitsee ensin ja sitten yliopistot mitä jää.
Vierailija kirjoitti:
Artikkeleista ensimmäinen karsinta ja tilastotieteestä/loogisesta päättelystä (tai soveltuvuuskoe) toinen... olen tainnut aiemminkin jo tämän kommentoida mutta tätä toivon itse
Tämä se varmaan aika pitkälti olisi. Jos kysymykset ovat riittävän vaikeita ja niitä on tarpeeksi paljon, ei niitä jouda kaivelemaan artikkeleista. Pitää oikeasti osata.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta tilasto-osuus erottelee paremmin kuin artikkeliosio ja sitä on kokeessa muutenkin enemmän, joten ajattelisin, että fiksumpaa olisi ensin karsia tilasto-osuudella kuin artikkeliosiolla.
Toisaalta artikkeleilla ois helppo karsia ekana, koska siihen on vaikeempaa saada apuria mukaan, kun et voi toista ihmistä laittaa muistamaan artikkelien pikkujuttuja. Tilasto ku ois valvottua, niin ei tulisi kellekkään maholliseksi ottaa apuria mukaan. Toivitaan näin!
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta artikkeleilla ois helppo karsia ekana, koska siihen on vaikeempaa saada apuria mukaan, kun et voi toista ihmistä laittaa muistamaan artikkelien pikkujuttuja. Tilasto ku ois valvottua, niin ei tulisi kellekkään maholliseksi ottaa apuria mukaan. Toivitaan näin!
Hyvä pointti tuokin. Tai sitten tehdään niin, että molemmissa kokeissa on tilastoa ja artikkeleita, koska kuitenkin halutaan, että opiskelijat osaavat molempia.
Missä toi tiedotustilaisuus oli tai mistä löytyisi siitä tietoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä niin sanottu.
Mitä siellä sitten sanottiin?? Ihmetyttää tuo "kaksiosaiset kokeet joihin osallistuvat kaikki", eli siis eikö todistusvalinnan tuloksia kerrota ennen koetta vai tarkoitettiinko tuolla, että kaikilla, myös ensikertalaisilla jotka ensisijaisesti pyrkivät todistuksella sisään, on mahdollisuus osallistua kokeeseen??
Vierailija kirjoitti:
Missä toi tiedotustilaisuus oli tai mistä löytyisi siitä tietoa?
Se oli vielä hetki sitten HY:n sivuilla, mutta poistettiin jostain syystä.
Jos miettii että todistusvalinnan tulokset tulee 27.5. ja alunperin koepäivän piti olla 20.5. niin eikö siinäkin melkein kaikkien olisi pitänyt osallistua kokeeseen? Ellei siis yo-pisteet ole oikeasti niin hyvät että tietää pääsevänsä heittämällä sisään minne haluaakin eikä tarvi osallistua kokeeseen. En siis ymmärrä ihmettelyä miten ei olisi varautunut kokeeseen osallistumaan ellei kuulu tuohon pieneen ryhmään joka voi ottaa kevään rennosti.
Vierailija kirjoitti:
Jos miettii että todistusvalinnan tulokset tulee 27.5. ja alunperin koepäivän piti olla 20.5. niin eikö siinäkin melkein kaikkien olisi pitänyt osallistua kokeeseen? Ellei siis yo-pisteet ole oikeasti niin hyvät että tietää pääsevänsä heittämällä sisään minne haluaakin eikä tarvi osallistua kokeeseen. En siis ymmärrä ihmettelyä miten ei olisi varautunut kokeeseen osallistumaan ellei kuulu tuohon pieneen ryhmään joka voi ottaa kevään rennosti.
Siis tuossa tiedotustilaisuudessa mutuiltiin, että se etäkoe ei välttämättä oo samana päivänä kuin aiemmin ilmoitettu. Yliopistot on saanu toivoa tuosta AMK:n soteli-systeemistä koepäiviä viime perjantaihin mennessä eikä niitä oo vahvistettu. AMK luonnollisesti valkkaa enkana. Sen perusteella vois kuvitella, että todistusvalinta tulis ennen sitä. Lisäks sanottiin yleisesti, että etäkokeeseen saa osallistua kaikki, jotka ei tullut todistuksella valituks. Outoa, että tallenne poistettiin.
Vierailija kirjoitti:
Hakijoille on kerrottu, että todistusvalinnat PYRITÄÄN ilmoittamaan ennen valintakoetta. Eli siis käytännössä kaikkien olisi kyllä pitänyt lukea, mutta itse kokeeseen ei olisi tarvinnut osallistua. Esim viime vuonna kauppikseen todistuksella päässeet saivat tiedon noin pari päivää ennen koetta.
Laita linkki millä sivulla se oli. Ehkä se laitetaan sinne uudestaan, kun ovat vähän paketoineet.
Vierailija kirjoitti:
Laita linkki millä sivulla se oli. Ehkä se laitetaan sinne uudestaan, kun ovat vähän paketoineet.
https://tiedekulmamedia.helsinki.fi/fi/web/tiedekulma/player/webcast?ev…
Siellä varmaan puhuttiin ohi suun.