Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Vierailija kirjoitti:
No ittellä tökkii Jkl:ssä etenki se että töitä sieltä ei löydy juuri yhtään, ei oikeen edes hanttihommia, ja julkinen liikenne myös naurettavan kallis. Ittelle tuntuis tosi epätoimivalta asuinkaupungilta verrattuna Hki-Tku-Tre, myöskin aika kaukana perheestä. Jns sama homma.
Jyväskylässä on just se parasta, ettei julkista tarvitse! Niin kompakti paikka, että kaikki pyöräilee kaikkialle. Jyväskylän ainejärjestöllä on myös eniten resursseja ja tapahtumia psykan ainejärjestöistä! Kaikin puolin todella hyvä opiskelijakaupunki
Helsingistä muuttanut kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ittellä tökkii Jkl:ssä etenki se että töitä sieltä ei löydy juuri yhtään, ei oikeen edes hanttihommia, ja julkinen liikenne myös naurettavan kallis. Ittelle tuntuis tosi epätoimivalta asuinkaupungilta verrattuna Hki-Tku-Tre, myöskin aika kaukana perheestä. Jns sama homma.
Jyväskylässä on just se parasta, ettei julkista tarvitse! Niin kompakti paikka, että kaikki pyöräilee kaikkialle. Jyväskylän ainejärjestöllä on myös eniten resursseja ja tapahtumia psykan ainejärjestöistä! Kaikin puolin todella hyvä opiskelijakaupunki
Näin jokseenkin liikuntarajoitteisena ihmisenä julkista kyllä todellakin tarvitsee arjen pyörittämiseen (esim. ruokakauppareissut), etenkin syksyisin ja talvisin. Ja itselle ainejärjestön tapahtumat eivät ikävä kyllä mitenkään korvaa työpaikkojen olemattomuutta, joka on kaikista isoin miinus.
Onko täällä ketään abia, joka vaan tulee kattoon pääsykokeisiin ja omalla YO-todistuksella ei tuu pääsee sisään (koska tuli niin huonot tulokset)? :'D
Tsemppiä kaikille. On kyllä inhottava tää Korona tilanne, mut ainakin tuo lisää haastetta peliin.
Itselläkin on hankaluutta ymmärtää tätä "tapahtumat eivät voi olla sekä erillisiä että riippumattomia." Voivatko tapahtumat sitten olla sekä erillisiä, että riippuvaisia?
Tömröm kirjoitti:
Onko täällä ketään abia, joka vaan tulee kattoon pääsykokeisiin ja omalla YO-todistuksella ei tuu pääsee sisään (koska tuli niin huonot tulokset)? :'D
Tsemppiä kaikille. On kyllä inhottava tää Korona tilanne, mut ainakin tuo lisää haastetta peliin.
Minä! Tai siis, toivon että jonkinlainen mahdollisuus olisi päästä papereilla (E-L-paperit, mutta ”huonoista aineista”) mutta tässä vaiheessa en oikeen millään ennätä sisäistä kaikkea tilastomatikkaa.. Eli kaikki kiinni noissa papereissa :/
Blåfield kirjoitti:
Tömröm kirjoitti:
Minä! Tai siis, toivon että jonkinlainen mahdollisuus olisi päästä papereilla (E-L-paperit, mutta ”huonoista aineista”) mutta tässä vaiheessa en oikeen millään ennätä sisäistä kaikkea tilastomatikkaa.. Eli kaikki kiinni noissa papereissa :/
Joo mun papereilla ei päästä sisään. Et nyt vaan nautin kyydistä ja ihmettelen omaa osaamattomuutta. :D Joskus asiat ei mee kuin strömssöössä, ei todellakaan.
Onko täältä porukkaa, jotka menossa/aloittamassa Jyväskylässä, ellei pandemia pyyhi yhteiskuntaa pois?
Itse taistelen vielä Jyväskylän ja Helsingin välillä.
Jos ja kun, samat opinnot voi enemmän tai vähemmän molemmissa suorittaa, Jyväskylän puolelle kallistun sen takia, että Hesan kämpän hinnalla saa ihan Jyväskylän keskustasta isomman ja uudemman asunnon. Ei tartte säätää julkisilla ja kävellen pääsee kaikkialle. Vs hesan pieni yksiö, jossain 30min dösämatkan päässä.
Jo hesassa ja Jyväskylässä opiskelevat: huonoista tai hyvistä puolista olisin kiinnostunut?
Tampere tai Turku ei niin kiinnosta, koska olen opiskellut/asunut jo niissä.
Vierailija kirjoitti:
Onko täältä porukkaa, jotka menossa/aloittamassa Jyväskylässä, ellei pandemia pyyhi yhteiskuntaa pois?
Itse taistelen vielä Jyväskylän ja Helsingin välillä.Jos ja kun, samat opinnot voi enemmän tai vähemmän molemmissa suorittaa, Jyväskylän puolelle kallistun sen takia, että Hesan kämpän hinnalla saa ihan Jyväskylän keskustasta isomman ja uudemman asunnon. Ei tartte säätää julkisilla ja kävellen pääsee kaikkialle. Vs hesan pieni yksiö, jossain 30min dösämatkan päässä.
Jo hesassa ja Jyväskylässä opiskelevat: huonoista tai hyvistä puolista olisin kiinnostunut?
Jos opiskelee Helsingissä, kampus on Meilahdessa. Paras vaihtoehto sillon jos haluaa säästää mahdollisimman paljon vuokrassa mutta olla silti kohtalaisen etäisyyden päässä on muuttaa pohjois-Helsinkiin tai länsi-Vantaalle, josta saa ihan kohtuuhintaisia kaksioitakin (toki ei siltikään varmasti hinnat Jyväskylän tasolla). Itse asun juurikin länsi-Vantaalla ja täältä menee suoraan dösä mun vierestä sinne kampukselle, 20 minuutissa. Tästä holleilta löytyy yksityiseltä yksiöitä 500-600e. Sitten on tietty hoas jos sieltä onnistuu saamaan kämpän.
Vierailija kirjoitti:
Viimevuotisesta (toivottavasti tältä osin virheettömästä) materiaalista: "Tapahtumat eivät voi olla sekä erillisiä että riippumattomia. Ei-erilliset tapahtumat voivat olla joko riippumattomia tai riippuvaisia.
Lisäksi oon ymmärtänyt tän jotenkin niin, että erilliset tapahtumat = toisensa poissulkevat tapahtumat = tapahtumat ei voi toteutua samaan aikaan. Eli nopan silmäluku 1 tai 5 = erilliset tapahtumat (eivät voi toteutua samanaikaisesti), kortti ruutu tai 4 = ei-erilliset tapahtumat (voivat toteutua samanaikaisesti), noppa 1 tai kortti ruutu = ei-erilliset tapahtumat (voivat toteutua samanaikaisesti).
Viimevuotisesta (toivottavasti tältä osin virheettömästä) materiaalista: "Tapahtumat eivät voi olla sekä erillisiä että riippumattomia. Ei-erilliset tapahtumat voivat olla joko riippumattomia tai riippuvaisia.
Lisäksi oon ymmärtänyt tän jotenkin niin, että erilliset tapahtumat = toisensa poissulkevat tapahtumat = tapahtumat ei voi toteutua samaan aikaan. Eli nopan silmäluku 1 tai 5 = erilliset tapahtumat (eivät voi toteutua samanaikaisesti), kortti ruutu tai 4 = ei-erilliset tapahtumat (voivat toteutua samanaikaisesti), noppa 1 tai kortti ruutu = ei-erilliset tapahtumat (voivat toteutua samanaikaisesti).
Kiitos tosi paljon! En hoksannutkaan, että tuollahan materiaalissa tuo lukikin. En ole vielä lukenut läpi, heh. Mutta tuo sun selitys kyllä auttoi, nythän se on sit selkeää, jos erilliset tapahtumat ovat automaattisesti toisensa poissulkevia myös! En googlettamalla löytänyt tuota yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Itselläkin on hankaluutta ymmärtää tätä "tapahtumat eivät voi olla sekä erillisiä että riippumattomia." Voivatko tapahtumat sitten olla sekä erillisiä, että riippuvaisia?
Jos tapahtumat ovat erillisiä, ovat ne aina myös riippuvaisia. Senhän voi päätellä myös tuosta lauseesta: "Tapahtumat eivät voi olla sekä erillisiä että riippumattomia." --> jos ne eivät kerran ole riippumattomia, ovat ne silloin päinvastoin riippuvaisia. Muita vaihtoehtoja ei ole.
Selvennän tätä vielä. Esimerkkinä vaikka, että heitetään noppaa kerran ja saadaan kakkonen tai kolmonen. Tapahtumat ovat erillisiä eli poissulkevia, ei voida saada molempia yhtä aikaa. Ovatko ne riippuvia vai riippumattomia? No riippuvia, koska jos saat kolmosen, tarkoittaa se automaattisesti sitä, että et voi saada kakkosta. Tai jos saat kakkosen, et voi saada kolmosta. Eli koska ne sulkevat toisensa pois, ovat ne automaattisesti aina riippuvia toisistaan. Jos saat jonkin muun numeron, on sekin samalla tavalla poissulkeva ja tapahtumat riippuvia toisistaan. Näin itse ainakin tämän päättelisin, korjatkaa jos en ole oikeassa.
Moikka!
Onko kokemusta jollain verkkovalmennuskursseista Eximialta tai Valmennuskeskukselta? Olisi ihan huippua kuulla kokemuksia, kun ei yhtään osaa sanoa, kumpi olisi hyödyllisempi itselleni pääsykokeita varten. Eximian kurssi vaikuttaa kattavammalta (myös kalliimpi), mutta yleisesti on Valmennuskeskuksen opettajia pidetty pätevämpinä. En kuitenkaan löytänyt kokemuksia muista kuin lähivalmennuksista... Olen todella kiitollinen, jos joku viitsii vastata! Haluaisin sijoittaa rahani oikeaan osoitteeseen. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse taistelen vielä Jyväskylän ja Helsingin välillä.Jos ja kun, samat opinnot voi enemmän tai vähemmän molemmissa suorittaa, Jyväskylän puolelle kallistun sen takia, että Hesan kämpän hinnalla saa ihan Jyväskylän keskustasta isomman ja uudemman asunnon. Ei tartte säätää julkisilla ja kävellen pääsee kaikkialle. Vs hesan pieni yksiö, jossain 30min dösämatkan päässä.
Jos opiskelee Helsingissä, kampus on Meilahdessa. Paras vaihtoehto sillon jos haluaa säästää mahdollisimman paljon vuokrassa mutta olla silti kohtalaisen etäisyyden päässä on muuttaa pohjois-Helsinkiin tai länsi-Vantaalle, josta saa ihan kohtuuhintaisia kaksioitakin (toki ei siltikään varmasti hinnat Jyväskylän tasolla). Itse asun juurikin länsi-Vantaalla ja täältä menee suoraan dösä mun vierestä sinne kampukselle, 20 minuutissa. Tästä holleilta löytyy yksityiseltä yksiöitä 500-600e. Sitten on tietty hoas jos sieltä onnistuu saamaan kämpän.
Kiitos kommentista. Oletko kokenut, että oisit saanut Helsingissä psykologian opiskelusta jotain hyötyjä, joita ei mahdollisesti muista paikoista olisi saanut? Itsellä ylppärit, jotka takaavat paikan kaikissa, mutta tässä kovaa pohdin sitä, että haenko Hesaan vai sen takia, että vaikeampi päästä, mutta onko siitä oikeasti jotain hyötyä? Nyt ei tarvitse huomioida Helsinkiä kaupunkina tai suurempaa työpaikkojen määrää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommentista. Oletko kokenut, että oisit saanut Helsingissä psykologian opiskelusta jotain hyötyjä, joita ei mahdollisesti muista paikoista olisi saanut? Itsellä ylppärit, jotka takaavat paikan kaikissa, mutta tässä kovaa pohdin sitä, että haenko Hesaan vai sen takia, että vaikeampi päästä, mutta onko siitä oikeasti jotain hyötyä? Nyt ei tarvitse huomioida Helsinkiä kaupunkina tai suurempaa työpaikkojen määrää.
Mä oon miettinyt tätä täsmälleen samaa, Jkl vai Hki. Tullut siihen tulokseen et haen ykkösenä Jyväskylään, koska ei olis mitään järkeä hakea Helsinkiin vaan koska sinne on ”vaikein päästä”. Sama tutkinto kuitenkin oli kaupunki mikä tahansa, joten ajattelen et turha hakea Hki vaan ns todistaakseni jotain! Oon kuullut Jkl opiskelijoilta paljon positiivisia kokemuksia kans :)
Mitenköhän nuo pääsykokeet aiotaan järjestää? On selvää, ettei yliopistolle tulla päästämään satoja ihmisiä. Mutta miten joku etäkoe voi toimia?
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon miettinyt tätä täsmälleen samaa, Jkl vai Hki. Tullut siihen tulokseen et haen ykkösenä Jyväskylään, koska ei olis mitään järkeä hakea Helsinkiin vaan koska sinne on ”vaikein päästä”. Sama tutkinto kuitenkin oli kaupunki mikä tahansa, joten ajattelen et turha hakea Hki vaan ns todistaakseni jotain! Oon kuullut Jkl opiskelijoilta paljon positiivisia kokemuksia kans :)
Näin minäkin päädyin tekemään ja siihen minä sen taidan jättää, kun en ole onnistunut mitään "oikeita" järkisyitä löytämään Helsingin valkkaamiselle. Toki tämä olisi selkeä, jos hesa kaupunkina kiinnostaisi, mutta täällä suunnilla nyt asuvana ei niin innosta. Vielä on vajaa viikko stressata vielä tämänkin kanssa.
Apua kaivataan! kirjoitti:
Moikka!
Onko kokemusta jollain verkkovalmennuskursseista Eximialta tai Valmennuskeskukselta? Olisi ihan huippua kuulla kokemuksia, kun ei yhtään osaa sanoa, kumpi olisi hyödyllisempi itselleni pääsykokeita varten. Eximian kurssi vaikuttaa kattavammalta (myös kalliimpi), mutta yleisesti on Valmennuskeskuksen opettajia pidetty pätevämpinä. En kuitenkaan löytänyt kokemuksia muista kuin lähivalmennuksista... Olen todella kiitollinen, jos joku viitsii vastata! Haluaisin sijoittaa rahani oikeaan osoitteeseen. :)
Hei! Pääsin viime vuonna sisään ja olin Eximian kurssilla. Olin kurssiin ja etenkin sen opettajiin erittäin tyytyväinen. Ainakin oman kurssin opettajat antoivat kaikkensa, jotta mahdollisimman moni kurssilainen pääsisi sisään. Ei mitään valittamista ainakaan täältä ruudun takaa. Valmennuskeskuksesta ei ole kokemusta, mutta opiskelukavereilta olen kuullut hyvää heidänkin kursseistaan :)
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän nuo pääsykokeet aiotaan järjestää? On selvää, ettei yliopistolle tulla päästämään satoja ihmisiä. Mutta miten joku etäkoe voi toimia?
Toivon, että ihan suosiolla vaan siirretään jos ei voida pitää nyt. Heinäkuussa tai ihan viimeistään elokuussa uskoisin että ne on mahdollista pitää. Sitten vaan vähän intensiivisempää työpanosta kokeiden tarkistajilta. Luulisi että se olisi mahdollista. Toki aiheuttaisi sen, että jos tuleekin muutto toiseen kaupunkiin niin vähän kiire, mutta olisi se kaikin puolin paljon parempi ja kymmenien tuhansien hakijoiden edun mukainen vaihtoehto kuin täysi peruminen.
"Myös korkeakoulujen pääsykokeet ovat toteutumassa suunnitelmien mukaan." https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006455644.html
Holopulkin mukaan erilliset tapahtumat on toisensa pois sulkevia tapahtumia, esim. todennäköisyys sille, että pakasta vedetty kortti on ässä tai herttakymppi. Niin kuin edellinen jo sanoi, erilliset tapahtumat ei siis voi tapahtua samanaikaisesti.
Jos vain toinen tapahtuma tapahtuu, niin se ei voi yksistään olla riippumaton, koska toista tapahtumaa ei tapahdu ollenkaan = tapahtuma ei voi olla sekä erillinen että riippumaton.