Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Vierailija kirjoitti:
Voiko amk-kokeessa käytettävän funktiolaskimen käyttöä harjoitella missään? Vai onko oman laskimen käyttö edes kielletty?
Tuota oman laskimen käyttöä olen minäkin pohtinut enkä ole löytänyt mainintaa, että koejärjestelmän laskin olisi ainut sallittu laskin. Tuskin niille mitään jälkeä jää laskimen käytöstä ja vielä enemmän ihmettelen, jos heillä on aikaa tarkistaa kuka sitä on käyttänyt. Kertokaa toki muutkin mielipiteenne tähän asiaan, ja jos olette jostain löytäneet selvästi maininnan, että oman laskimen käyttö on kielletty.
Koneelta löytyy hyvin samantapainen laskin ja olen sen kanssa harjoitellut, jotta tulisi tutuksi hiirellä painella laskimen näppäimiä. Koen silti luontevammaksi käyttää fyysistä laskinta ja kokeessa ei ole aikaa tuhlattavana, joten aion omaa laskinta käyttää ellei joku nyt ehdi kertoa, että on löytänyt jostain maininnan ettei se ole sallittua.
https://yle.fi/uutiset/3-11382873
Syksyksi luvassa tuhansia uusia korkeakoulupaikkoja – kauppis ja oikis lisäämässä, lääkis ja Taideyliopisto eivät
Lisäpaikkoja tulee aloille, joilla voidaan lisätä koulutusta nopeasti ja joilla on tarjolla töitä tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä aina ajattelen että Joensuu on ihan itärajalla, vaikka on oikeastaan aika kaukana siitä.. :D
On se kyllä aika itärajalla. Olin muutama vuosi sitten lomailemassa Tohmajärvellä. Siellä on tosi isot ajomatkat joka paikkaan (kauppaan, seuraavaan kylään ym.). 30 kilsaa alkoi tuntua pikkumatkalta. Niin siihen nähden sekä itäraja että Joensuu tuntui olevan lähellä Tohmajärveä. Koli oli hieno!
oon vähän käynyt idässä, kerran Joensuussa pistäydyin, ei vaikuttanut kivalta, Kuopio taas vaikutti torin liepeillä olimme, savvoo viännettiin, Lappeenranta ei hullumpi paikka.
Toivottavasti psykalle ei tule lisää paikkoja täjsi vuodeksi, koska tänä vuonna valintaväylät ovat niin epätasa-arvoiset.
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-11382873
Syksyksi luvassa tuhansia uusia korkeakoulupaikkoja – kauppis ja oikis lisäämässä, lääkis ja Taideyliopisto eivät
Lisäpaikkoja tulee aloille, joilla voidaan lisätä koulutusta nopeasti ja joilla on tarjolla töitä tulevaisuudessa.
kauppis oikis, työttöminä paljon tai ei koulutusta vastaavassa paikassa, koodaajia tarvitaan ja ylipäätään it alan koulutusta. Psykologeja tarvitaan tulevaisuudessakin. Ihmisillä jos jonkinmoista ongelmaa eikä korona vähennä.
Lääkis ja varmasti osin taideyliopistot ovatkin ihan mahdottomuus lisätä tällä aikataululla, koska opetus ei ole massaluentoja. Psyka on vähän rajoilla. Alkuun voidaan tehdä massaluennoilla/kirjatenteillä, jää aikaa järjestää isommalle vuosikurssille kontiryhmät ja -harkat.
*kontiryhmät = kontaktiryhmät.
Hei huomenna tähän aikaan on jo kaikki ohi!
Vapaailta, huomenna!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko amk-kokeessa käytettävän funktiolaskimen käyttöä harjoitella missään? Vai onko oman laskimen käyttö edes kielletty?
Tuota oman laskimen käyttöä olen minäkin pohtinut enkä ole löytänyt mainintaa, että koejärjestelmän laskin olisi ainut sallittu laskin. Tuskin niille mitään jälkeä jää laskimen käytöstä ja vielä enemmän ihmettelen, jos heillä on aikaa tarkistaa kuka sitä on käyttänyt. Kertokaa toki muutkin mielipiteenne tähän asiaan, ja jos olette jostain löytäneet selvästi maininnan, että oman laskimen käyttö on kielletty.
Koneelta löytyy hyvin samantapainen laskin ja olen sen kanssa harjoitellut, jotta tulisi tutuksi hiirellä painella laskimen näppäimiä. Koen silti luontevammaksi käyttää fyysistä laskinta ja kokeessa ei ole aikaa tuhlattavana, joten aion omaa laskinta käyttää ellei joku nyt ehdi kertoa, että on löytänyt jostain maininnan ettei se ole sallittua.
Hei tää muakin kiinnostaa! Paljon mieluummin laskis omalla tutulla laskimella ja jos sitä ei missään kielletä, niin eihän sitä voi tulkita vilpiksi?
Sitten toinen ihmetyksen aihe: Missä mainitaan, että mikään muu kuin "ei-itsenäinen" kokeen suorittaminen olisi kielletty? Tarkemmin katsottuna muista apuvälineistä ei lue mitään... Siis esim. omat muistiinpanot? Onko ne kielletty vai onko tässä tehty niin, että ei kielletä, kun ei voida valvoa? – Mikä siis olisi kyllä järkevää, mutta tosi ärsyttävää, että joutuu ihan huhupuheilla arvuuttelemaan, että mikä on sallittua ja mikä ei.
Omaan kommenttiini lisään: Löysinpäs tiedon apuvälineistä:
"Hakija saa käyttää apuvälineinä ja valintakoemateriaalina kokeen aikana ainoastaan materiaalia, jonka käyttäminen valinnassa on sallittua. Jos hakija saa käyttää koevastauksia laatiessaan esimerkiksi internetissä olevaa aineistoa, tästä ilmoitetaan kokeessa." https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/psykologian-yhteisvalinta/valintak…
Tyhmää kyllä, koska apuvälineiden kieltäminen antaa turhaan etua epärehellisille hakijoille, kun ei kerran voida valvoa tätä.
Vierailija kirjoitti:
Lääkis ja varmasti osin taideyliopistot ovatkin ihan mahdottomuus lisätä tällä aikataululla, koska opetus ei ole massaluentoja. Psyka on vähän rajoilla. Alkuun voidaan tehdä massaluennoilla/kirjatenteillä, jää aikaa järjestää isommalle vuosikurssille kontiryhmät ja -harkat.
Psykologian opiskelijoille on myös runsaasti nettiluentoja/ kursseja, plus kandiin tarvittavia perus- ja aineopintoja pystyy etänäkin tekemään, ja jos nää on muutenkin olleet nää avoimen kurssit maksuttomia yliopiston opiskelijoille, niin miksi ei olisi syksylläkin.
Eli tolla ei voi perustella sitä, etteikö psykologiaankin voisi ottaa enemmänkin opiskelijoita sisään.
Nonii tsemppiä sitten kaikille ja varmana huomenna sitten täälä puidaan kysymyksiä. Aion huomenna vetää kännit. On sellainen kuukausi takana, että pakko nollata pää. Ainakin kaikkeni olen antanut, sen mitä tässä elämäntilanteessa vaan pystyn.
Ei tule mule opiskelupaikkaa, mutta oli tämä seikkailu. Ensi vuonna sitten uudestaan, ja toivottavasti olen pystynyt paremmin valmistautumaan. Ehkä ilmottaudun syksyllä myös kirjoituksiin, mutta en ehkä ihan tässä kesän aikana ehdi esim. koko lukiokurssia matematiikasta tai psykologiasta käydä läpi. Työ haittaa niin hirveesti mun elämää :D
Vierailija kirjoitti:
Ei kliinisten opintojen ja harkkapaikkojen lisääminen ole mitenkään yksinkertaista. Harjoittelun ohjaajan pitää olla kokenut ja halukas ohjaamaan opiskelijaa oman työnsä ohessa. Harjoittelu on palkallinen, joten se vaatii resursseja myös työnantajalta. Nyt jo on opiskelijoita joiden on vaikea löytää harkkapaikkaa. Lisäksi yliopistokaupungeissa ei ole psykologipulaa. Ei ole järkeä kouluttaa, jos kunnilla ei ole rahaa palkata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kliinisten opintojen ja harkkapaikkojen lisääminen ole mitenkään yksinkertaista. Harjoittelun ohjaajan pitää olla kokenut ja halukas ohjaamaan opiskelijaa oman työnsä ohessa. Harjoittelu on palkallinen, joten se vaatii resursseja myös työnantajalta. Nyt jo on opiskelijoita joiden on vaikea löytää harkkapaikkaa. Lisäksi yliopistokaupungeissa ei ole psykologipulaa. Ei ole järkeä kouluttaa, jos kunnilla ei ole rahaa palkata.
Meitä on myös useampi aikuinen, jotka eivät ole niin kiinni yliopistokaupungeissa. Monilla on yhteyksiä ympäri Suomea sellaisillekin alueille, joille ei ole tunkua. Ainakin aikuisopiskelijoiden kohdalla luulisi olevan vähän helpompaa tuon harjoittelun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä on myös useampi aikuinen, jotka eivät ole niin kiinni yliopistokaupungeissa. Monilla on yhteyksiä ympäri Suomea sellaisillekin alueille, joille ei ole tunkua. Ainakin aikuisopiskelijoiden kohdalla luulisi olevan vähän helpompaa tuon harjoittelun kanssa.
Käytännössä kuitenkin täällä pk-seudulla omat psykologikollegat ovat olleet Turusta, Tampereelta, Joensuusta ja Jyväskylästä. Tämän vuoksi psykologien palkat Helsingissä pysyvät alhaalla.
Onko täällä muilla edellisen illan tunnemyrskyä, turhautuminen purkautuu vihdoin kunnolla. Kaverit ja tutut jotka hakevat eri aloille puhuvat omista pääsykokeistaan innolla ja kun kysytään mikä fiilis mulla, en voi vastata muuta kuin että no ihan paska. Ei ole fysiikka mun osaamista, eikä pääse edes testaamaan omia tilaston taitoja. Miksi monella muulla alalla kokeet vaan sähköistettiin ja meidän muroihin kustiin ihan huolella. Tunnen myös suurta myötätuntoa kaikkia teitä muita kohtaan, joilla mun kanssa samat fiilikset.
Tietysti kaikessa on hyvät puolensa ja tämän vuoden koe on jollekin fysiikkaa osaavalle dream come true. Ja aidosti olen heidän puolestaan onnellinen <3
Tsemppiä kaikille vielä, huomisen jälkeen nautitaan kesästä ja katseet kohti tulevaa..
Huomenna mennään syteen tai saveen...eli siis vikat tsempit kaikille muillekkin amk-kokeen tekijöille!
Olen kaikista täällä niin ylpeä! Toivottavasti jokainen, joka lähti haastamaan ja voittamaan itsensä ja teki kunnolla töitä, saa palkintonsa ja pääsee jatkoon! Olen ihan varma, että tästä keskustelusta pääsee usea!
OIkein kauniita ja palauttavia unia kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti psykalle ei tule lisää paikkoja täjsi vuodeksi, koska tänä vuonna valintaväylät ovat niin epätasa-arvoiset.
Mikset toivo lisää päikkoja? Et saa itse hyötyä? Et toivo muille hyötyä? Et halua lisää psykologeja?
Tämä lisäys on voimassa vain tänä vuonna. Mitä se on sinulta pois, jos toinen hyötyy?
http://www.arene.fi/ajankohtaista/arene-lisatalousarviossa-historiallin…
124 miljoonaa euroa 4 800 aloituspaikan lisäykseen syksyllä 2020 alkaviin opintoihin (ammattikorkeakouluille 2 200 ja yliopistoille 2 600 aloituspaikkaa).