Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä jokin "kisakatsomo" menossa? :D
On, ihan parasta hupia just nyt!
Aika yllättävää jos psykan rajat (Hki/Tku/Tre etenkin) olisikin selvästi alhaisemmat kuin mitä odotettu. Psykalle hakijat kuitenkin panostaa niin maan perkeleesti pääsykokeisiin, että pääsykokeella on todella vaikea päästä - luulisi että se intensiivisen panostuksen määrä siirtyisi nyt ylppäreihin osittain. Jännä nähdä kyllä nouseeko vai laskeeko pisterajat tulevina vuosina... Myöhäisherännäisenä itse meen vasta syksyllä korottamaan ja tavoitteena alustavasti 142p potti, niin jännään kauheasti rajoja :D
-Ap kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei! Vieläkö aloittaja seuraa keskustelua? Ihan mielenkiinnosta kysyn
Täällä ollaan
Yst. Terv. AP.
ootko ensikertalainen ja miten luulet todistusvalinnassa käyvän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi avoimen väylän kautta hakenut. (mulla 2. hakukohde) Hakuun vaadittavat opinnot tulee olla koottuna ja todistukset lähetettynä 5.6. menessä, joten voisi olettaa että tulokset tulisi parin viikon sisällä tuosta. Hakijoita kuitenkin suhteellisen vähän ja paikat jaetaan arvosanojen/arvan perusteella, joten veikkaisin että tuo valintaprosessi on itsessään nopea.
Ja mitä tulee noihin arvosanoihin, niin hakuvaatimusten mukaan perus- ja aineopinnot tulee olla suoritettuna väh. arvosanalla 3, mutta veikkaan että keskiarvot sisäänpääsevillä on vähintään 4. Tosin hakijoiden määrä avoimen väylän kautta kasvoi tänä vuonna varmasti siitä syystä, että enää hakuun ei vaadita kieli- ja viestintäopintoja eikä myöskään pääsykoetta. Tämä siis mahdollistaa hakemisen yhä useammalle. Jännä kuitenkin nähdä, että millaisilla arvosanoilla tuota väylää kautta pääsee sisään.
Ajattelen itse, että tuo avoimen väylä on todella hyvä vaihtoehto, myös silloin jos tavoitetutkinto on PsM. Toki reitti voi olla pidempi, mutta ainakin opintoja pääsee tekemään eteenpäin ja valmistuminen on lähempänä. (Ja toki opinnoista varmasti hyötyä pääsykokeisiin, jos haluaa hakea maisteriin) Ja eihän sitä tiedä jos opintojen aikana innostuukin esimerkiksi tutkimuksesta tai muusta asiantuntijatyöstä, johon tuota PsM tutkintoa ei tarvita. Eli varsinkin sellaisille tuo avoimen väylä on hyvä vaihtoehto, jotka eivät ole vielä varmoja siitä millä tavoin haluaa psykan parissa työllistyä. :)
Itsekin hain ykkössijalla. Minulle oli myös ratkaisevaa, että ei tarvinnut olla kieliopintoja tehtynä (vaikka ne vanhasta koulusta onkin suoritettu, mutta aikaa on kulunut pitkä tovi). Lisäksi oli tietysti plussaa että ei ole valintakoetta. Olen suorittanut avoimessa kursseja miltei 120op joten toivoisin, että koulupaikka avautuisi.
Siis arvallako teidät valitaan? Itse luin kyllä olisi amk-koe vai haetteko te nyt siihen koulutukseen, josta ei saa psykologin pätevyyttä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi avoimen väylän kautta hakenut. (mulla 2. hakukohde) Hakuun vaadittavat opinnot tulee olla koottuna ja todistukset lähetettynä 5.6. menessä, joten voisi olettaa että tulokset tulisi parin viikon sisällä tuosta. Hakijoita kuitenkin suhteellisen vähän ja paikat jaetaan arvosanojen/arvan perusteella, joten veikkaisin että tuo valintaprosessi on itsessään nopea.
Ja mitä tulee noihin arvosanoihin, niin hakuvaatimusten mukaan perus- ja aineopinnot tulee olla suoritettuna väh. arvosanalla 3, mutta veikkaan että keskiarvot sisäänpääsevillä on vähintään 4. Tosin hakijoiden määrä avoimen väylän kautta kasvoi tänä vuonna varmasti siitä syystä, että enää hakuun ei vaadita kieli- ja viestintäopintoja eikä myöskään pääsykoetta. Tämä siis mahdollistaa hakemisen yhä useammalle. Jännä kuitenkin nähdä, että millaisilla arvosanoilla tuota väylää kautta pääsee sisään.
Ajattelen itse, että tuo avoimen väylä on todella hyvä vaihtoehto, myös silloin jos tavoitetutkinto on PsM. Toki reitti voi olla pidempi, mutta ainakin opintoja pääsee tekemään eteenpäin ja valmistuminen on lähempänä. (Ja toki opinnoista varmasti hyötyä pääsykokeisiin, jos haluaa hakea maisteriin) Ja eihän sitä tiedä jos opintojen aikana innostuukin esimerkiksi tutkimuksesta tai muusta asiantuntijatyöstä, johon tuota PsM tutkintoa ei tarvita. Eli varsinkin sellaisille tuo avoimen väylä on hyvä vaihtoehto, jotka eivät ole vielä varmoja siitä millä tavoin haluaa psykan parissa työllistyä. :)
Itsekin hain ykkössijalla. Minulle oli myös ratkaisevaa, että ei tarvinnut olla kieliopintoja tehtynä (vaikka ne vanhasta koulusta onkin suoritettu, mutta aikaa on kulunut pitkä tovi). Lisäksi oli tietysti plussaa että ei ole valintakoetta. Olen suorittanut avoimessa kursseja miltei 120op joten toivoisin, että koulupaikka avautuisi.
Siis arvallako teidät valitaan? Itse luin kyllä olisi amk-koe vai haetteko te nyt siihen koulutukseen, josta ei saa psykologin pätevyyttä?
Tasapistetilanteessa arpa ratkaisee. Ja tämä siis juurikin avoimen väylän haku, josta valmistuu filosofian maisteriksi.
onko kellään logopedian rajoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasapistetilanteessa arpa ratkaisee. Ja tämä siis juurikin avoimen väylän haku, josta valmistuu filosofian maisteriksi.
mitähän silläkään tutkinnolla tekee?
Vierailija kirjoitti:
Aika yllättävää jos psykan rajat (Hki/Tku/Tre etenkin) olisikin selvästi alhaisemmat kuin mitä odotettu. Psykalle hakijat kuitenkin panostaa niin maan perkeleesti pääsykokeisiin, että pääsykokeella on todella vaikea päästä - luulisi että se intensiivisen panostuksen määrä siirtyisi nyt ylppäreihin osittain. Jännä nähdä kyllä nouseeko vai laskeeko pisterajat tulevina vuosina... Myöhäisherännäisenä itse meen vasta syksyllä korottamaan ja tavoitteena alustavasti 142p potti, niin jännään kauheasti rajoja :D
Juu, mikään muu kuin nuo logon yllättävän alhaiset rajat ei tue sitä, että psykassa olisi alhaiset. Lääkiksen rajoista saattoi odottaa korkeita, koska kaikki aineet ovat suoraan pääsykoekamaa, mutta olivat silti ällistyttävän korkeita, sinne on useita satoja paikkoja todistuksella. Psykassa on oma reaaliaine (loput "outoja", oikiksessa kaikki) ja paikkoja varsin vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitähän silläkään tutkinnolla tekee?
Käytännössä kaikkea samaa paitsi on kliinisessä asiakastyössä. Konsultti, opettaja, tutkija, HR, mitä noita nyt on.
Onkohan toi lisätietoja palkki tampereen kohdalla joku vahinko vai mitä varten se on siihen tullut. Ärsyttää kyllä jos ei tänäänkään tule tuloksia :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AIka alhaisia nuo logopedian pisterajat, oliko ne siis alhaisempia kuin oli etukäteen ennakoitu jossakin? Mietin vaan, voisiko psykallakin sitten olla alhaisemmat ikuin etukäteen on veikkailtu?
Sekä logopedian, että oikiksien, jopa Helsingin, pisterajat erittäin alhaiset vs mitä ihmiset odottivat. Saa nähä jatkuuko sama trendi psykassa, ja lääkis vain poikkeus.
Oikiksessa oli 20 % todistusvalinta jo viime vuonna. Se on tosi ratkaiseva ero muihin hakupainealoihin nähden. Viime ja sitä edellistenkin vuosien viiden ällän ylioppilaat eivät täten ole enää tämän vuoden haussa mukana.
Tämä on varmaan totta, ehkä ensi vuonna lääkikseen ei ole niin paha tilanne.
Ei ole oikiksen jälkeen päivittynyt tonne helsingin yliopiston sivuille mitään
Vierailija kirjoitti:
Laskin omia pisteitä logon pistetaulukolla. Lyhyellä matikalla ja pitkällä kielellä rivillä
LLEEE, pitkä kieli L, psyka L, matikka E, äikkä E ja yh E saisi pisteitä 118,5Itse lähden siis vasta syksyllä korottamaan, tällainen rivi hakusessa, mutta vertailun vuoksi laskin :)
Eli onhan se raja korkea.
Yllättävän paljon tänään tullut eri alojen tuloksia, olisivat kyllä saaneet päästää meidätkin jo jännityksestä
Osaako joku auttaa mua tän sieventäminen kanssa: u^2-u/-u+2u? Koejonossa mennään ja yritän pärjätä omin avuin mutta aika taitaa loppua ja rehellisyys kostautuu (kerran kun lääkiksessäkin niin paljon vilppiä)... tiedän vastauksen mutta en miten siihen pääsee
Vierailija kirjoitti:
Ei ole oikiksen jälkeen päivittynyt tonne helsingin yliopiston sivuille mitään
On tullut muutama uusi senkin jälkeen, joista tullut todistusvalintatiedot. Ei vielä psykologiaa kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku auttaa mua tän sieventäminen kanssa: u^2-u/-u+2u? Koejonossa mennään ja yritän pärjätä omin avuin mutta aika taitaa loppua ja rehellisyys kostautuu (kerran kun lääkiksessäkin niin paljon vilppiä)... tiedän vastauksen mutta en miten siihen pääsee
Toi on aika helppo, kun ottaa yhteisiä tekijöitä.
u^2-u/-u+2u
=u(u-1)/u
=u-1
Maa-metsis tullut.
Kohta alkaa olla jo helpompaa luetella mitä puuttuu. Kasvastustieteellinen, teologinen ja humanistinen ainakin. Sekä psyka.