Cambridge-dieetti, kokemuksia?
Näin vanhaa työkaveria n. 3 vuoden tauon jälkeen enkä ollut tunnistaa - hän oli hoikistunut kymmeniä kiloja. Oli kuulemma pari vuotta sitten aloittanut Cambridge-dieetin, pudottanut painoa suht nopeasti JA onnistunut toistaiseksi pitämään painon poissa. Takana oli kuulemma lukuisia laihdutusyrityksiä, mutta vasta ripeä alku oli saanut päässä loksahtamaan ja oli tajunnut opetella uudet elämäntavat.
Onko palstalaisilla kokemuksia ko. dieetistä? Lueskelin asiasta tietenkin ja perinteiset pussikuurien vastustajien mielipiteet tulivat selväksi, mutta onnistumisiakin oli. Tekisi mieli kokeilla alkusysäyksenä, mutta niin, että heti on myös ruokaa mukana. Hintaa ei tarvitse mulle kauhistella. Mulla on varaa siihen ja asun yksin, joten kenellekään muulle ei tarvitse laittaa ruokaa.
Kommentit (37)
Laihduin kyseisellä dietillä 15kg, ja valitettavasti ne tulivat puolessa vuodessa takaisin jorkojen kera. Kun ei elämä voi olla pelkkää ylihintaista pussiruokaa.
Iho meni huonoon kuntoon, ja hiuksia myös lähti.
En suosittele ktseistä diettiä, mielummin terveellistä kotiruokaa ja liikuntaa, vaikka tällä tavoin laihtuminen on hitaampaa.
Niin sehän on selvä, että jos palaa vanhoihin ruokailutottumuksiinsa, niin tottahan ne laihdutetut kilot tulee takaisin. Ihan sama millä kitudieetillä tiputat, jollet opi säännöstelemään syömääsi ruuan määrää laihdutuksen jälkeen. Itse oon ollut suht normaalipainoinen aina, mutta en tietenkään voi syödä mitä sattuu ja koska sattuu. Harva meistä on aineenvaihdunnaltaan/kulutukseltaan sellainen, että voi mättää miten haluaa. Noi vlcd:t on toki hyvä startti ( kovin terveellisenä en sitä pitäisi), mutta kyllähän jatko perustuu sille opitko syömään kulutuksesi mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Taidat saada samalla hinnalla esim Nutriletit, jotka on paremmin valmistettu kuin mainitsemasi. Tiedän useita, joilta lähti hiukset miltei kokonaan Gambritge kuurilla. Ja kaiken päälle tuli kilotkin sitten takaisin.
Ei nutriletti sen kummoisempi ole, samaa jauhovellien syöntiä, jolla pilaa elimistönsä ja kilot palaa kavereiden kanssa.
Kilot tulevat takaisin kun palaa entisiin tapoihin. Se ei ole Cambridgen vika.
Ongelma on siinä, että sitä haluaisi laihtua, mutta samalla jatkaa entisiä elintapoja. Olisi ihanaa olla laiha, joka voi syödä ja juoda mitä huvittaa. Sellaista aikuista ei taida olla olemassa.
Ihmeen usealta on lähtenyt tukuittain hiuksia gambridgen myötä. Ei liene sattumaa, koska olen kuullut siitä paljon. Lääkärikin oli sanonut tutulle, jolta lähti hiuksia paljon, että ei pidä tuollaisiin hurahtaa.
Oikea painonpudotus on pitkäjännitteistä ja siinä syödään normaalia ruokaa pienin annoksin ja lisätään liikuntaa ja jätetään sokerit ja turhat hiilarit pois.
Eli elintaparemontista on kyse. Ihmeaineita pysyvään painonpudotukseen ei ole ja tyhmää alkaa maksaa turhasta.
Laitanpa oman kommenttinikin, vaikka kyseessä on vanha keskustelu. Aloitin Cambridge dieetin 6.1 eli 3kk sitten. Nimi taitaa nykyään olla kyllä 1:1 dieetti. Ylipainoa minulla oli aloitettaessa N. 25 kg, joista olen kolmen kuukauden aikana pudottanut kohta 19. Ensimmäisen 5 viikkoa söin pelkkää pussuruokaa, ja siirryin tasolle tasolle 2 tämän jälkeen. Kakkostasolla ruovalioon lisättiin kolmen pussin lisäksi yksi ateria, millä syötiin sekä proteiinia että kasviksia. Tällä tasolla olin myös 5 viikkoa, jonka jälkeen siirryin tasolle 3. Nyt syön tällä tasolla kolme ateriankorvikeateriaa, sekä sen lisäksi marjoja, yhden lautasmallin mukaisen aterian sekä yhden leipäaterian, esimerkiksi aamupalalla.
Syön siis jo melko paljon, ja paino tippuu edelleen hyvin. Olen lisännyt liikuntaa, sauvakävelen nyt viikossa 4-5krt 3-4 km lenkin. Viimeisen kuukauden aikana painoa on tippunut 6kg, eli dieetti todella toimii. Olen jättänyt kokonaan napostelun väliin, annoskoko on pienentynyt, ateriarytmi on tasainen eikä himoja tule kun syön näin tasaisesti 4-5 krt päivässä. Kohta siirryn tasolle 4, jolloin syön jo kaksi lautasmallin mukaista ateriaa. Alun täysi pussikuuri tekee sen, että ajetaan alas vanhat napostelu tottumukset, ja pää ehtii tottua elämänmuutokseen, jos sen tekee oikein ja kunnolla. Viikottaiset tapaamiset valmentajalla ovat olleet myös erittäin tärkeintä oman motivaation ylläpitämisessä, varsinkin dieetin alussa. Tämän dieetin tarkoituksena on oppia syömää oikein, terveellistä ja puhdasta ruokaa lautasmallin mukaisesti.
Täytyy sanoa että huippu dieetti, olo on mahtava ja mikä parasta, tuntuu ja näytän mahtavalta!
Pääseekö tällä Cambridgeen siis opiskelemaan (luin vain otsikon)?
Onko tuo parempi vaihtoehto kuin ketogeeninen ruokavalio?
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo parempi vaihtoehto kuin ketogeeninen ruokavalio?
Ei, ketogeenisessa ruokavaliossa syödään hyvää ja ravitsevaa ruokaa toisin kuin tuossa toisessa "ruoka" saadaan lisäainelitkuista.
Laihduin vuosi sitten Cambridgella 2 viikossa 4kg, josta 1 tullut takaisin eli hyvä tulos. (Muuten en ole saanut vähennettyä painoa) Jouduin lopettamaan kuurin kuitenkin kesken, koska vatsavaivat kävi sietämättömiksi. Harmi, hyvän alun jälkeen keskeyttää. Oli helppoa ja vaivatonta. Makeutusaineet eivät vaan oikein sovi minulle.
Vuosi takana laihdutusta cambridgellä pääasiassa tasolla 5. Kiloja tippunut 23kg. Siirryin nopeasti tasolle 5, sillä meinaan aina oksentaa pussiruoat. Haluan syödä enemmän oikeaa ruokaa ja se onnistuu tasolla 5. Valmentajani on mielestäni rahastaja. Hän selvästi haluaisi minun olevan alemmilla tasoilla, jotta saisi tuotteitaan kaupaksi. Lisäksi ihmettelen valmennusten kalleutta. 20€/15 min ja valmentajan tuntipalkka siis periaatteessa 80€ (erikoislääkärin palkka). En saa laihdutettua omin avuin, sen vuoksi jatkan vielä ohjelmalla, vaikka rahastusta onkin!
Suosittelen ostamaan nutrilettin tuotteita. Ovat noin 3-4 kertaa halvempia kuin cambridge-tuotteet. Esim Tokmannilta saa neljä patukkaa hintaan 5€, kun valmentajat myyvät cambridge-patukoita hinnalla 4,75€/kpl. Valmentajani haluaa ainakin minun olevan mielellään tasoilla 1-3, jotta saisi mahdollisimman paljon tuotteitaan kaupaksi ja provisiota niistä. Jos valmentajan tukea ei tarvitse, suosittelen jotain muuta laihdutustapaa kuin cambridgeä.
Pudotin Cambridgella n. 16 kiloa viime syksynä elo-marraskuussa. Valmentaja oli melko epäystävällinen / yksinkertainen tapaus ja tuotteet kalliita. Mitään painettua ohjetta ruokavalioon ei saanut vaan kaikki piti kirjoittaa käsin post-it lapuille. Ohjaaja tietenkin saneli asiat perien ohjauksestaan minuuttitaksaa. Myös ohjaajan käyttämä "kehonkoostumusmittari" oli rikkinäinen, se näytti n. 5-6% korkeampaa rasvaprosenttia kuin sairaaloiden käyttämä Inbody-mittari. Sillä oli kuitenkin helppoa perustella asiakkaalle, miksi tämän pitäisi pudottaa vielä painoaan. Jos olisin pudottanut painoani Cambridge-ohjaajan ohjeiden mukaan, rasvaprosenttini olisi ollut n. 8-10% dieetin lopussa, nyt se oli 16-17%. (jolloin ohjaaja sanoi minua vielä ylipainoiseksi).
Mulla oli kuitenkin tavoitteena n. 15 kilon pudottaminen, joten kävin valmennuksissa kerran kuussa ihan vain, että olisin jollekin tilivelvollinen. Cambridgen tuotteet korvasin pian Nutrileteilla, ne toimivat ihan yhtä hyvin nopeassa painon laskussa ja maksavat alle kolmanneksen Cambridgeihin verrattuna.
Mitään ohjausta kuurin jälkeiseen ruokavalioon ei myöskään saanut. Paino olisi noussut pian samoihin lukemiin, ellen olisi tehnyt ruokavalion muutosta 5/2 paastoon. Nyt paino on vakaantunut sopiviin lukemiin. Lihastakin on tullut puolisentoista kiloa lisää Cambridge-kuurilla menetetyn tilalle, kun salilla jaksaa taas käydä.
En suosittele Cambridgea missään nimessä.
Mä aloitin 4 viikkoa sitten, koska leikkausta varten pitää laihduttaa. En onnistuisi, jos ei olisi viikottaista seurantaa, tiedän sen. Näillä jatketaan vielä ainakin kuukausi. Taso on 2 ja sisältää 3 pussia, marjoja ja kasviksia sekä 1 proteiinipitoinen lisäke. Ei niin helppoa, mutta kun on tavoite niin yritettävä on. Kiloja lähtenyt 5.
Vanha ketju, mutta osallistun silti. Ystäväni pudotti Cambridgellä yli 30 kiloa ja kuten muissakin viesteissä, paino hiipi takaisin korkojen kera. Muista tarinoista poiketen, hänen hiuksensa ohenivat laihduttamisen seurauksena rajusti. Päänahassa alkoi näkyä kaljuja kohtia ja ponnari muuttui normaalista rotanhännäksi. Hiukset ovat sittemmin palanneet ennalleen, onneksi.
Laihdutuslääke ilman reseptiä - https://tonzes.com/slimfi.htm Olen pudottanut yli 14 kiloa, enkä ole muuten joutunut paljoa muuttamaan ruokavaliotani tai liikunnan määrää.
Taidat saada samalla hinnalla esim Nutriletit, jotka on paremmin valmistettu kuin mainitsemasi. Tiedän useita, joilta lähti hiukset miltei kokonaan Gambritge kuurilla. Ja kaiken päälle tuli kilotkin sitten takaisin.