Onko multasormia paikalla?? -Sinccis kyselee
Lipstikat kukkii. Tinjamit kukkii (saa kukkiakin), raparperi kukkii, ruohosipuli kukki, mutta leikkasin kukalliset varret pois, kun kuulemma kasvu pysähtyy jos sen antaa kukkia.
Mutta asiaan. Myös tänään huomasin, että myös Pak Choitkin ovat alkaneet kukkimaan. Nyt semmonen kysymys, että koska noi siemenet olisivat niinkuin valmiita, jos niitä haluaa ottaa talteen??
Esim. chilin siemenhän on kylvövalmis, kun sili punastuu. Miten noiden puutarharehujen kanssa??
Otin mä viimevuonnakin lipstikan kukkia talteen syksyllä, mutta ei ollut hajuakaan onko ne kylvövalmiita. Pitäis kokeilla johonkin pikkupurnuun.
Sinccis
Kommentit (7)
En osaa neuvoa mutta sun pisteet nousee entisestään. Ihminen joka harrastaa puutarhanhoitoa on mun mieleen.
Lipstikkaa helpompi lisätä lohkomalla nykyisestä kasvista uusia taimia. Pak choin siementen keräämisestä ei kokemusta.
Työnnä sinkkipersereikä ne multaiset sormesi *eräreikääsi.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Lipstikkaa helpompi lisätä lohkomalla nykyisestä kasvista uusia taimia. Pak choin siementen keräämisestä ei kokemusta.
Mä ostin kaupasta kolme lisää. Oli helppoa sekin.
Yksi oli ennestään :) .. Mut kahteen tuli kirvoja, en viitti niitä maahan laittaa ja levittää tuholaisia tahalleen pihalle. Roskiin lentää valmiin persiljan kera, noi oli turpeeseen istutettuja. No, ei voi mitään.
Tuon ensimmäisen istuttelin ihan itse siemenestä, esikasvatin keväällä ja kesällä laitoin maahan.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Työnnä sinkkipersereikä ne multaiset sormesi *eräreikääsi.
Sinccis
Mikä hätänä paskaperse?
Sinccis
Lähes kaikissa siemenissä pätee sama sääntö, eli niiden pitää antaa "tuleentua" ennen keräämistä. Eli kukkivissa kukissa kiinni olevat siemenet eivät vielä ole valmiita.
Yleensä siemenen väri tummuu selvästi, kun se alkaa valmistumaan.
Sitten on nämä kylmäkäsittelyn vaativat siemenet (yleensä täällä pohjolassa talvehtivat lajikkeet). Jos ne haluaa istuttaa vasta keväällä (mikä nopeuttaa kasvua huomattavasti), niitä pitää käyttää pakastimessa ainakin 2 viikkoa...
Mutta jos kasvin jakaminen on mahdollista, se kannattaa ehdottomasti tehdä.
Lipstikka, Raparperi, Mustaherukka ovat kiitollisimpia jaettavia.
Emokasvi pörhistyy entisestään ja jakotaimi tekee satoa aikaisemmin, kuin siementaimet...
hip