En ymmärrä
Miksi minulta arjen askareisiin apua pyytävät ovat miltei kaikki naisia. Jos esitän asian prosentteina, niin apua pyytävän ihmisen sukupuoli on 99 prosenttisesti nainen. En varmaankaan ole tässä ainoa. Tätä palstaa kun lukee ja feministien ajatuksia, niin taidan asettaa avulleni sukupuolikiintiön, se lienee kaikille reilua. Pistää vaan miettimään miksi asia on näin vahvasti sukupuolittunut. Olen itse siis nainen, mutta työskentelen asentajana, joten työkalut pysyvät käsissä. Kyselin tästä työkavereiltani ja he tulivat samaan tulokseen, joten minun sukupuolellani ei ole tässä asiassa merkitystä.
Kommentit (18)
Ihmeellistä että kukaan ei vastaa mitään, johtuuko se kysymyksen asetelmasta, että nyt ei haukutakkaan miehiä vai mistä? Tosi surullista jos asia on noin.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä minua mietityttää, että jos naiset pyytävät miehiltä apua teknisiin asioihin, niin mitä miehet edes voivat pyytää naisilta, tämä siis yleisesti. Minä olen auttanut miehiä rakennustyömaalla, jonka aikaan mietin tätä asiaa, minusta vain miehiä parjataan nykypäivänä aivan liikaa. Enkä todellakaan ole miesasianainen, mutta kohtuus pitää olla kaikessa.
Siis tarkoitatko, ettei kenelläkään naisella ole mitään sellaista taitoa, mitä miehillä ei ole? Vai miten ihmeessä naisilta ei voisi pyytää apua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä minua mietityttää, että jos naiset pyytävät miehiltä apua teknisiin asioihin, niin mitä miehet edes voivat pyytää naisilta, tämä siis yleisesti. Minä olen auttanut miehiä rakennustyömaalla, jonka aikaan mietin tätä asiaa, minusta vain miehiä parjataan nykypäivänä aivan liikaa. Enkä todellakaan ole miesasianainen, mutta kohtuus pitää olla kaikessa.
Siis tarkoitatko, ettei kenelläkään naisella ole mitään sellaista taitoa, mitä miehillä ei ole? Vai miten ihmeessä naisilta ei voisi pyytää apua?
En tietenkään, arkiset havaintoni vain pistävät miettimään että miksi miehet eivät pyydä apua, ja kun eivät pyydä, niin mistä se johtuu ja mitä apua he useinmiten naisilta pyytävät. En keksi tähän yleisellä tasolla vastausta. Esim perinteiset naistentyöthän on tässä poissuljettu, mutta jos esimerkiksi tarvitaan reikä betoniseinään, niin tähän saa sitten pyytää apua? Miksi näissä asioissa ei mennä itse rakennuskonevuokraamoon ja hoideta hommaa?
Minä miehenä ainakin teetän ammattilaisella ennemmin kuin pyydän apua naispuolisilta kavereitani. Esimerkiksi, jos vaatteita pitää korjata, vien ne ompelijalle. Naiset sen sijaan soittelevat, kun pitää vaikka lamppu laittaa kiinni tai porata reikä seinään.
Valikoivaa tasa-arvoa kirjoitti:
Minä miehenä ainakin teetän ammattilaisella ennemmin kuin pyydän apua naispuolisilta kavereitani. Esimerkiksi, jos vaatteita pitää korjata, vien ne ompelijalle. Naiset sen sijaan soittelevat, kun pitää vaikka lamppu laittaa kiinni tai porata reikä seinään.
Tätä juuri tarkoitan, että miksi asia on näin? En tiedä kannattaako tähän sotkea tasa- arvoa, vaikka itsekin tein jo niin. ☺ ihmetyttä vain että tästä ei edes keskustella, ei voi olla mahdollista että tätä epäsuhtaa ei huomata naisten toimesta. Ei ole ok olla vain hiljaa jos toisaalla sitten vertaillaan hampaat irvessä kotitöiden määrää. Kohtuutonta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tätä juuri tarkoitan, että miksi asia on näin? En tiedä kannattaako tähän sotkea tasa- arvoa, vaikka itsekin tein jo niin. ☺ ihmetyttä vain että tästä ei edes keskustella, ei voi olla mahdollista että tätä epäsuhtaa ei huomata naisten toimesta. Ei ole ok olla vain hiljaa jos toisaalla sitten vertaillaan hampaat irvessä kotitöiden määrää. Kohtuutonta. Ap
Luulen, että asiaan sotketaan yhdessä asuvien pariskuntien (lapsista puhumattakaan) kotityöt, joita naiset varmaan ainakin kerrostalossa tekevät paljon enemmän. Paljon vähemmälle on jäänyt tekemäsi huomio sinkkunaisten avuntarpeista.
Minä voin aivan hyvin kertoa omasta puolestani, että pyydän apua silloin kun en jotakin osaa, mutta voiko tämä sitten olla syy? Miks naiset eivät tee asioita itse, tai miksi miesten on vaikea pyytää naisilta apua? Jos taas kyse on osaamisesta, silloin on vaihtoehtona pyytää apua tai opetella, opettelevatko miehet sitten herkemmin tarvittavat taidot, minusta ehkä tässä väittämässä on jotain perää. Onko syy sitten kasvatuksessa vai missä, en osaa sanoa. Kiinnostaisi saada asiaan eri näkökulmia.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että asiaan sotketaan yhdessä asuvien pariskuntien (lapsista puhumattakaan) kotityöt, joita naiset varmaan ainakin kerrostalossa tekevät paljon enemmän. Paljon vähemmälle on jäänyt tekemäsi huomio sinkkunaisten avuntarpeista.
Sinkkunaiset varmaankin on tässä yliedustettuina. En tiedä lähdettä, mutta jostain olen lukenut että tutkimuksesta joka tiesi kertoa, että lasiperheissä työt menevät likimain tasan, kun otetaan huomiin työpäivät ja niiden kestot. Sinkkuja tämä minun huomioni koskee mitä suuremmissa määrin. Tekevätkö parisuhteessa olivat naiset nämä sitten itse, vai onko ne sitten miehen tehtävää? Minusta on jotenkin kieroutunut maailma missä vaaditaan jotakin puoliksi ja sitten toisaalla suljetaan silmät. Toivottavasti tästä aiheesta heräisi keskustelua. Ap
Saisiko tähän asiaan enemmän naisnäkökulmia? Ap
Onko täällä naisia joilta miehet pyytävät apua? Ihmeellinen hiljaisuus suositulla palstalla. Äidit kertokaa, olette aikuisia ja osaatte varmasti keskustella tästäkin aiheesta.
No pyytävätkö miehet apua miehiltä? Esim. mun mieheni ei pyydä. Ehdotan hänelle joskus, että pyytäisi, mutta ei pyydä. Meillä oli esim. yksi korkean telineen nostaminen edessä. Mä pelkäsin, että ei välttämättä saada sitä kahdestaan nostettua, ja ehdotin, että pyydettäis naapurista apua, mutta mies ei halunnut. Onneksi saatiin nostettua ilman vahinkoja, vaikka tiukilla oli.
Kyllä naiset pyytävät apua myös toisilta naisilta, että ei se mitenkään niin ole, että vain miehiltä pyydetään. Ja varmasti monet miehetkin osaavat pyytää apua. Tulee nyt ekana mieleen yksi opiskelukaverini, joka pyysi mua makutuomariksi, kun osti huonekaluja ja muuta kodin tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
No pyytävätkö miehet apua miehiltä? Esim. mun mieheni ei pyydä. Ehdotan hänelle joskus, että pyytäisi, mutta ei pyydä. Meillä oli esim. yksi korkean telineen nostaminen edessä. Mä pelkäsin, että ei välttämättä saada sitä kahdestaan nostettua, ja ehdotin, että pyydettäis naapurista apua, mutta mies ei halunnut. Onneksi saatiin nostettua ilman vahinkoja, vaikka tiukilla oli.
Kyllä naiset pyytävät apua myös toisilta naisilta, että ei se mitenkään niin ole, että vain miehiltä pyydetään. Ja varmasti monet miehetkin osaavat pyytää apua. Tulee nyt ekana mieleen yksi opiskelukaverini, joka pyysi mua makutuomariksi, kun osti huonekaluja ja muuta kodin tavaraa.
Mitä minä olen nähnyt, niin miehet suosivat talkoohengessä tehtyjä isompia projekteja. Ehkä moni mies ei uskalla pyytää apua, koska heidät on kasvatettu pärjäämään omillaan? Minä uskon että tässä on osasyy. Makutuomarina olo voi joidenkin kohdalla toimia, tosin minä ajattelen että minun makuni on yhtä hyvä kuin kenen tahansa muun, se on vain erilainen ja siinä on eri painopisteet kuin jollain muulla. Esimerkiksi sisutuksessa minä suosin kierrätettyä ja kokopuista ennemmin kuin ulkonäköä ja esteettisyyttä, näin ei oikeastaan tarvitse stressaantua ekologisuudesta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä naiset pyytävät apua toisilta naisilta, kuten myös minulta. Sanoinkin että minua ihmetyttää miksi tuo avun pyytäminen on niin sukupuolittunut, että valtaosa avun pyytäjistä on naisia. Ap
Ilmeisesti asia on kuitenkin näin selvää pässinlihaa, koska ei kellään ole lisättävää?
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä naisia joilta miehet pyytävät apua? Ihmeellinen hiljaisuus suositulla palstalla. Äidit kertokaa, olette aikuisia ja osaatte varmasti keskustella tästäkin aiheesta.
No multa on mies pyytänyt apua lapsen hoitamisessa. Olen myös ollut hoitamassa muuttoja miespuolisille kavereille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No multa on mies pyytänyt apua lapsen hoitamisessa. Olen myös ollut hoitamassa muuttoja miespuolisille kavereille.
Kiva kuulla että muuttohommissakin. En muuten tiedä yhtään ihmistä joka pitää muuttohommista, tuskin sinäkään? 😳
Mitäh! Eivätkö voimaantuneet naiset pärjääkkään itse? Ensin uhotaan ja sitten anellaan.