Miksi teinit eivät usko kokeneempien neuvoja?
Tuntuu että kaikki vinkit ja ohjeet menevät kuin vesi hanhen selästä. Opintoihin yms liittyvät esum. Miksi kaikki pitää kokea kantapään kautta? Liittyykö johonkin evoluutiobiologiaan? Vai ottavatko omat teininne ohjeita vastaan?
Kommentit (5)
Yritäpä saada joku tuttu, neutraali aikuinen juttelemaan teinille. Vanhemman neuvoihin voi liittyä usein vähän liikaa tunnelatausta.
Koska he uskovat tietävänsä itse paremmin. Jokainen on vuorollaan ollut se, joka luulee tietävänsä parhaiten. Niin nuorena kuin vanhempanakin. Itse tietää aina paremmin kuin toiset.
Koska valitettavan moni neuvoja ei osaa perustella neuvojaan tai ajoittaa neuvojaan oikeaan tilanteeseen. Lähinnä touhu kuulostaa käskyttämiseltä käskemisen ilosta, ei sellaista jaksa edes aikuiset kuunnella. Vanhempien kyvyttömyys neuvoa järkevien perustelujen kera on epäonnistunutta vanhemmuutta.
Eikö nuoruuteen ja teini-ikään tavallaan kuulu vanhempien -yksinkertaistaen- asioiden ja ajatusten haastaminen ja kyseenalaistaminen? - Itse ainakin olisin pettynyt jos omat lapseni olisiva jokaiseen asiaan "kyllä, kyllä" tai "joo -joo" - ollen kaikesta samaa mieltä ja vielä eriyisesti siksi, että asia tai ajatus olisi jo vanha ja siksi hyvä. Ihminen eläisi varmaan vielä puussa ellei nuoremma sukupolvet olisi uskaltaneet ja halunneet välillä haasaa ja asettaa kyseenalaiseksi vanhempia. Toisaalta tämä kysyy tai vaaii myös jämäkkyyttä vanhemmilta sillä ratkaisu ei ole myöskään se, että on sitä mieltä, että eini tietää itse aina alati parhaiten itse ja saa siksi tehdä ja toteuttaa, mitä ikinä kuohuvaa mieleen tuleekaan tai toimia kokonaan ajattelemattomasi
Jos on huonot neuvot niin ei niitä jaksa kuunnella.