Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syntyvyyden lasku

Vierailija
25.06.2019 |

Mua niin huvittaa, kun porukka kaivelee näitä syitä, lehtien kommenttikentillä syytetään niin brideä, ulkomaalaisia, päättäjiä ja mitä kaikkea maan ja taivaan väliltä. Siis toki, en kiistä etteikö syinä jonkin verran olisi myöskin turvattomuuden tunne, huono taloustilanne jne, mutta onko ihmiset niin tyhmiä etteivät myönnä tai eivät vain halua myöntää siitä yhtä suurta syytä, että lapsia ei vain yksinkertaisesti haluta?

Nuori sukupolvi tekee vähemmän lapsia ja suuri syy on ehdottomasti se, että elämällä voi tehdä muutakin. Sillä omalla ainoalla elämällä. Nuoret aikuiset erityisesti nuoret naiset ovat ymmärtäneet sen, että heistä on muuhunkin ja uskaltavat tehdä päinvastoin ja "uhmata" yhteiskunnan "normeja" ja jättää lisääntymättä, jos se ei tunnu omalta jutulta. Se ei ole itsekkyyttä, se ei ole mukavuudenhalua vaan se on rohkeutta elää tämä oma ainoa elämänsä niinkuin itse parhaaksi sen kokeen, siten mikä tuntuu omalta. Ihmiset, kun saavat elämäänsä sisältöä eri asioista ja minusta se on hienoa, että on vapaus valita. Hienoa, jos sinun elämääsi lapset tuovat sisältöä ja olet onnellinen, jos ne olet saanut, olen iloinen puolestasi ja samalla tavalla on upeaa, jos jollakulla toisella on mahdollisuus reissata ympäri maailmaa, jos se on asia, jota rakastat.

Joku myös syytti naisia siitä, ettei seksi miesten kanssa enää kiinnosta. Oi kyllä se seksi miesten kanssa kiinnostaa edelleen, mutta nykyään on mahdollisuus sellaiseen mahtavaan asiaan kuin ehkäisy :)

Miksei tätä syytä uskalleta myöntää?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä!

Olen 26-vuotias nainen. Omaan hyvän taloudellisen tilanteen. On vakkari työ ja asunto ja suomalainen mies, kissa, mutta ei lapsia eikä lapset kuulu kummankaan meidän tulevaisuuden suunnitelmiin. Olemme lapsirakkaita, meillä on kummilapsia, mutta emme tahdo omia. Meillä on aivan muut suunnitelmat, joita kohti toivottavasti mennään.

Vierailija
2/13 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei se seksikään kiinnosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myöskin nuori nainen ja töissä lasten parissa! Pidän lapsista, heidän kanssa on hauskaa viettää se 8 tuntia päivässä, mutta on eräs asia, jota en pois vaihtaisi, nimittäin se hetki, kun töistä tulen kotiin, astun eteiseeni ja vedän oven kiinni perässäni. Se rauha ja hiljaisuus, joka ympärilleni laskee, mä tarvitsen sitä. Tarvitsen ne illat omaa aikaa. Tehden omia juttujani, että jaksan taas paahtaa sen seuraavan päivän töissä. Tästä syystä olisin kuitenkin huono äiti. Oman tilan tarve on liian suuri enkä voisi antaa lapselle hänen tarvitsemaansa ja kaipaamaansa huomiota. Ilman kaipaamaani omaa tilaa varmaan masentuisin.

Vierailija
4/13 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tosissani edes miettinyt lasten hankkimista. En pidä lapsista, halveksun vanhemmuutta ja haluan käyttää lyhyen elämäni nautiskeluun, en raatamiseen. 

Vierailija
5/13 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiihtyvän ilmastonmuutoksen vuoksi on kiistattomasti parasta, että me etuoikeutetut suomalaiset emme enää lisäänny. Jos on kansantalouden kannalta pakko, otetaan uutta väkeä sieltä missä on totuttu maltillisempaan kulutukseen ja jossa on muutenkin väestöpainetta.

Vierailija
6/13 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka teidän "omaa elämäänne" elävien eläkkeet sit maksaa??? Kysynpä vaan.

Vierailija
7/13 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma kun nykynuoret ei enää normaaleja perhearvoja arvosta! 

Vierailija
8/13 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se varmaan harmittaa, kun ei niin helposti enää nykyään saa ketään nyrkin ja hellan väliin :(

Vierailija
9/13 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kummaa siinä on? Maailma muuttuu ja ihmiset sen mukana. 

Vierailija
10/13 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka teidän "omaa elämäänne" elävien eläkkeet sit maksaa??? Kysynpä vaan.

Ei tulevaisuudessa ole enää nykyisen kaltaisia eläkkeitä. Yhtälö, jossa ensin noin 30 vuotta ollaan lapsia, nuoria ja opiskelijoita, sitten noin 30  vuotta töissä ja sen jälkeen noin 30 vuotta nostetaan eläkettä, on mahdoton. Jokainen joutuu itse säästämään ja sijoittamaan vanhuutensa varalle sekä jatkamaan työelämässä huomattavasti nykyistä pidempään, jos sattuu olemaan työpaikka. Myös ne, joilla on lapsia tai sitten heidän lapsensa elättävät kukin omat vanhempansa. 

Vierailija
11/13 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin totta! ollaan puhuttu paljon mun kaveriporukan kesken tästä(joukko nuoria 20-30-vuotiaita miehiä ja naisia,joista vain harvat tahtovat lapsia)

Vierailija
12/13 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekästä

Vierailija
13/13 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Ollaan kolmekymppinen aviopari, ja parisuhteemme yksi peruspilareista on alusta asti ollut yhteinen päätös siitä, että ei lapsia meille. Varsinkin lasten kovaäänisyys ja huomionkipeys ovat sellaisia asioita, joita meistä kumpikaan ei oikein kestä. Eikä lapsentasoista juttelua. Mielummin kulutetaan rahat, aika, energia ja hermot muuhun. Onnellinen olen tietenkin vanhemmuudesta elämälleen merkitystä löytäneille. Jokainen tyylillään. :)