Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lähihoitajaksi, sairaanhoitajaksi vai sosionomiksi?

Vierailija
25.06.2019 |

Haluaisin ihmisläheisen työn työllistävältä alalta joka saisi olla helposti opiskeltavissa. Henkistä ja fyysistä kuormittavuutta en koe ongelmana kunhan opiskelemaan pääsee helposti ja töitä riittää.

Ongelma on etten tiedä pääsenkö esim. lähihoitajaksi opiskelemaan kun olen käynyt kaksi amistutkintoa jo ja lukenut myös yo:ksi. En myöskään usko amkiin pääseväni noin vain kun ne alat ovat todella suosittuja.

Voitte kommentoida jos tulee ajatuksia mieleen. Nykyiselle alalle (ravintola-ala) en halua jäädä.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä on paras vain hakea kaikkiin ja katsoa minne mahkut riittää. Raskas työ ei sinänsä haittaa kun oon raskaita töitä ennenkin tehnyt. Sosiaalinen kyllä olen. Epävarma hakeminen ei kiinnostaisi, haluaisin jalansijan. Ap

Vaikeaksi AMK:iin pääsy menee, koska et ole ensikertalaisuuskiintiössä, heille on varattu n. 70-80% kaikista opiskelupaikoista.

Uskon, että ainakin lähihoitajaksi pääset.

Vierailija
22/34 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t selvästikään juuri tiedä sote-alasta tai lähihoitajan ja sairaanhoitajan työkuvasta/niiden eroista.

Kannattaa ehdottomasti hakea suoraan sh:ksi, ja 2. vaihtoehtona toi lähäri. 

Näkyy selvästi palkassa ja työt mitä pääsee tekemään on ihan erilaisia.

-no sä et selkeesti tiedä. se joka haukkuu, on itse.

lähihoitajana voi päästä kuule ihan samoihin hommiin ku sosionomina. se riippuu siitä että MITÄ IHMINEN HALUAA, mihin haluaa suuntautua. sairaanhoitajalla ja lähihoitajalla ei jossain hoitotyössä oo välttämättä merkittäviä eroja työnkuvassa, paitsi sairaanhoitajalla voi olla paljon vaativampi työnkuva, ja mitä siitä saa?? 200 euroa extraa...

Lähipiirissäni on lähihoitajia, sairaanhoitajia ja sosionomi, joka oli ennen lähihoitaja. Heiltä kaikilta kuullut tämän. Palkassa on eroa n. 500e/kk. Isoin ero on kuulemma työnkuvassa ja usein työajoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosionomi: Täyttä paskaa ja turhuutta. Ei tosiaan kannata.

T. Sosionomi

Vierailija
24/34 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskele geronomiksi

Vierailija
25/34 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkassa on eroa n. 500e/kk. Isoin ero on kuulemma työnkuvassa ja usein työajoissa

-ei muuten ole. 300 euroa palkkasivujen mukaan ja siel on kymmenien tuhansien ihmisten keskiarvo. Ja tosta suuremmasta palkastra menee viel enemmän veroja. et jooh.. Ja työajassa ei oo minkäänlaisia eroja, paitsi ehkä sairaanhoitaja voi jossain hoitopaikoissa vaatia päivätyötä helpommin, jos haluaa.. ja työnkuvassa joo niin, että sairaanhoitajan työ on raskaampaa.

Ite oon lähihoitaja, ja oon miettiny et jos hankkisin korkeekoulutuksen niin hankkisin sen kyl joltain alalta, missä saa rahaaki.

Vierailija
26/34 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosionomi: Täyttä paskaa ja turhuutta. Ei tosiaan kannata.

T. Sosionomi

Mielenkiintoista, sosionomiksi on aina niin paljon hakijoita. Minkä koulutuksen olisit valinnut, jos nyt olisit valitsemassa koulutusta?

Vierailija
27/34 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ihan ulkona kaikista sosiaali-ja terveysalanhommista.

Ihan selvästi sinusta ei ole noihin työpaikkoihin.

Etsi koulutusala jostain muualta.

Vierailija
28/34 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitaja tai sosionomi, riippuen kiinnostaako hoidollinen vai ohjaava työnkuva. Molemmilla aloilla työtä riittää ja mahdollisuudet esimerkiksi täydennyskoulutukseen (esim. psykoterapeutti, seksuaaliterapeutti) ovat paremmat

Vierailija
29/34 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on mahdollisuus muuttaa tai valita kahden amk:n välillä, kannattaa taktikoida ja hakea pienemmälle paikkakunnalle,koska silloin on yleensä helpompi päästä opiskelemaan.

Vierailija
30/34 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On taas kummallisia kommentteja lähihoitajan työstä. Ei ole mitään paskaduunia. Työllistymismahdollisuuksia on paljon. Ja mikä ihmeen suoraan sairaanhoitajaksi. Ei lähihoitajan ammatti ole mikään välivaihe. Lähihoitajan tutkinto on ainoa josta saa sekä sosiaali- että terveyspuolen tutkinnon. Suuntautumisvaihtoehtoja riittää ja vuoden lisäopiskelulla voi hankkia toisen. Oma työni on varsin rauhallista, fyysisesti kevyttä ja kiinnostavaa. Saan toteuttaa itseäni ja tehdä itsenäisiä päätöksiä. Tykkään.1

Vierailija
31/34 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi nykyään ei enää katsota luonnetta. Ennen oli käsitys että sairaanhoitaja pitäis olla uhrautuvainen ja apuhoitaja oli lähes alusastia ja alusastiaa jouduin kantamaankin. Eli jos on heikko itsetunto ei kannata aloittaa helpoimmasta.

Vierailija
32/34 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajan ja sairaanhoitajan palkkaero on kyllä todella pieni. Runsaasti yö tai pyhätyötä tekevä lh tienaa jopa enemmän kuin esim pelkkää päivävuoroa tekevä sh. Joillakin aloilla myös työnkuva lähes sama, joten jos haluaa nimenomaan sairaanhoitajaksi, niin kannattaa erikoistua sitten johonkin vielä lisäksi. Tämä tietysti vaatii enemmän, mutta näkyy myös palkkapussissa.

Vierailija
33/34 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosionomi voi tehdä hyvin paljon laidasta laitaan erilaisia hommia. Varaudu kuitenkin siihen, että vaikka nyt jaksat auttaa ihmisiä ja vääntää hommia pienellä palkalla (muihin aloihin verrattuna) niin voit väsyä ja kyllästyä sellaiseen viimeistään 45-vuotiaana. Tai hommaa ainakin sellainen kumppani itsellesi joka tienaa vähintään saman kuin sinä itse. Muuten se yhden ihmisen tienesti häviää tähän peruselämiseen.

Itse olen sosionomina tehnyt ihan vaihtelevia ja mielenkiintoisia töitä. Oma sairastuminen ja sen myötä jaksaminen on vain tällä hetkellä kortilla. Onneksi olen juuri nyt hommassa, jossa en ole joka päivä suoraan kontaktissa asiakkaisiin, en yksinkertaiseksi jaksaisi. Palkka tietysti saisi olla suurempi, mutta onneksi tuo on ollut jatkuvasti noususuhdanteinen.

44-vuotias sosionomi (YAMK)

Vierailija
34/34 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä taas ajattelen myös niin, et jos haluu matalapalkkaselle sosiaali- ja terveysalalle jossa töitä riittää, niin se että korkeekoulutuksen kanssa duunista saa pari sataa euroo enemmän kuussa rahaa, on tosi vähän. Jos pystyy lukee amistason tutkinnon helposti mutta ammattikorkee tuottaa ärsytystä tai hankaluutta, niin suosittelen ehkä amistutkintoa. Lisäks korkeekoulut kestää kauemmin, eli tarviit enemmän säästöjä/lainaa/sun täytyy tehdä töitä muutenkin rankkojen (?) opintojen ohessa....

Et selvästikään juuri tiedä sote-alasta tai lähihoitajan ja sairaanhoitajan työkuvasta/niiden eroista.

Kannattaa ehdottomasti hakea suoraan sh:ksi, ja 2. vaihtoehtona toi lähäri. 

Näkyy selvästi palkassa ja työt mitä pääsee tekemään on ihan erilaisia.

Olin töissä todella vaativalla esh:n osastolla ja siellä lähäritkin tekivät lähes samoja töitä kuin me sh:t. Eli riippuu todella paljon paikasta. Lähäreitä kyllä palkattiin vähemmän. Palkan ero on naurettava. Sairaanhoitajilla on kyllä laajemmin valinnanvaraa työtehtävissä, koska moneen paikkaan vaaditaan nimenomaan sh-tutkinto.

Sairaanhoitajaksi ei ole vaikea päästä, sosionomista en tiedä, enkä nykyään lähäristäkään. Sosionomeilla on fyysisesti helpompi työ, mitä itse arvostan joten suosittelen miettimään sitäkin. Samoin selvittämään haluatko oikeasti tehdä vuorotyötä loppuikäsi.