Lähihoitajaksi, sairaanhoitajaksi vai sosionomiksi?
Haluaisin ihmisläheisen työn työllistävältä alalta joka saisi olla helposti opiskeltavissa. Henkistä ja fyysistä kuormittavuutta en koe ongelmana kunhan opiskelemaan pääsee helposti ja töitä riittää.
Ongelma on etten tiedä pääsenkö esim. lähihoitajaksi opiskelemaan kun olen käynyt kaksi amistutkintoa jo ja lukenut myös yo:ksi. En myöskään usko amkiin pääseväni noin vain kun ne alat ovat todella suosittuja.
Voitte kommentoida jos tulee ajatuksia mieleen. Nykyiselle alalle (ravintola-ala) en halua jäädä.
Kommentit (34)
Tuttu opiskeli lähihoitajaksi ja harmittelee ettei opiskellut jo suoraan sairaahoitajaksi. Hänellä oli takanaan jo yksi ammattitutkinto eri alalta. Melkein suosittelisin hakemaan amk:hon ensin ja miettimään sitten uudestaan jos ovet opikelemaan eivät pian aukene.
Sosionomiksi, pystyt tekemään töitä laajemmalla alalla kuin sairaanhoitaja tai lähihoitaja. Lähihoitajat tekee ns. paskahommia huonolla palkalla, sellaiseksi ei ainakaan kannata ruveta.
Okei, kiitos teille eli amkissa olis enemmän järkeä 😊 ap
Et ainakaan lähihoitajaksi, mielummin suoraan sairaanhoitajaksi jos sen tyylisiin hommiin tahdot. Ei sinne amkkiin niin ylitsepääsemättömän vaikea ole päästä.
Sairaanhoitaja. Lähihoitaja on liian perus. Sosionomi sopii jos et ole motivoitunut mitenkään ja tykkäät puuttua muiden ihmisten elämään kuitenkaan ymmärtämättä mitään mitä teet.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja. Lähihoitaja on liian perus. Sosionomi sopii jos et ole motivoitunut mitenkään ja tykkäät puuttua muiden ihmisten elämään kuitenkaan ymmärtämättä mitään mitä teet.
Mua kyllä erityisesti kiinnostaa hoitaa asiakkaiden tilanteet kunnolla mille sektorille sitten sijoittuisin. Ap
Itse opiskelen sosionomiksi. Suosittelen sulle sairaanhoitajakoulutusta. Nää sosionomiopinnot niin kuivaa settiä, tylsyyden ylistys. Vaikea oli päästä, hakijoita tälle linjalle yli 1300. Varmaan duunikin yhtä tylsää.
Missä olisit kaikkein mieluiten töissä?
Sosionomiksi pääsee kuka tahansa.
Sen sijaan sairaanhoitajaksi tarvitaan monenlaista osaamista., ja olet koko ajan vastuussa tekemisistäsi.
Jos haluat päästä helpolla, hae sosinonomiksi, helppoa duunia ja palkka juoksee vaikka et tekisi mitään.
Ja töitä riittää, edes todistuksen tai työharjoittelun arvosanoja ei katsota.
Valmistuin sosionomiksi huonoimmilla mahdollisilla arvosanoilla.
Sain töitä heti. Kukaan ei edes vilkaissut papereitani.
Eikä ainakaan toistaiseksi ole töitä ollut liikaa.
Nyt ekassa työpaikassani vain odottelen, koska pääsen muutaman päivän kesälomalle.
Sosionomina olen töissä sosiaaliohjaajana kunnassa, ihan sosiaalitoimistossa. Kohta jo 6 vuotta. En allekirjoita sitä että puutun ihmisten elämään tietämättä mitään. Kokemus on kasvattanut tietoa aika lailla. En koe työtä myöskään tylsänä, vaan vaihtelevana ja jopa vaativana.
Sosinomin työ riippuu työpaikasta.
Alasta kiinnostunut ihminen voi saada huippupaikan, jossa voi toteuttaa osaamistaan ja kiinnostustaan ja pystyy auttamaan ihmisiä, joiden auttamiseen hänet on koulutettu.
Jos et ole ollenkaan ns.sosiaalinen persoona, unohda kaikki tämän alan koulutukset, sinusta ei ole ihmisten auttajaksi.
Etsi ala jossa voit parhaiten toteuttaa osaamistasi ja koulutustasi.
Suosittelen, että haet sekä sairaanhoitajaksi että lähihoitajaksi.
Jos et pääse suoraan sh:ksi, niin sitten menet ainakin ensin lähihoitajaksi.
Saat suoritettua lähihoitajan tutkinnon yo-pohjalla kahdessa vuodessa, ja voit hakea sitten uudestaan sh:ksi.
Lähihoitajan työ on hyvin raskasta palkkaan nähden.
Har jonnekin pikkupaikkakunnalle amk:iin ja sairaanhoitajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen, että haet sekä sairaanhoitajaksi että lähihoitajaksi.
Jos et pääse suoraan sh:ksi, niin sitten menet ainakin ensin lähihoitajaksi.
Saat suoritettua lähihoitajan tutkinnon yo-pohjalla kahdessa vuodessa, ja voit hakea sitten uudestaan sh:ksi.
Lähihoitajan työ on hyvin raskasta palkkaan nähden.
Suosittelen myös että haet sekä lähihoitajaksi että sh:ksi/ sosionomiksi. Mä hain lähihoitajaksi mutta vain siksi että halusin nimenomaan hammashoitajaksi. Olen myös yo ja mulla oli vielä amk-tutkinto pohjalla joten sain vielä hyväksiluettua aiemmasta tutkinnosta johtuen muutamia kursseja ja yhden näytönkin.
Mä taas ajattelen myös niin, et jos haluu matalapalkkaselle sosiaali- ja terveysalalle jossa töitä riittää, niin se että korkeekoulutuksen kanssa duunista saa pari sataa euroo enemmän kuussa rahaa, on tosi vähän. Jos pystyy lukee amistason tutkinnon helposti mutta ammattikorkee tuottaa ärsytystä tai hankaluutta, niin suosittelen ehkä amistutkintoa. Lisäks korkeekoulut kestää kauemmin, eli tarviit enemmän säästöjä/lainaa/sun täytyy tehdä töitä muutenkin rankkojen (?) opintojen ohessa....
Vierailija kirjoitti:
Mä taas ajattelen myös niin, et jos haluu matalapalkkaselle sosiaali- ja terveysalalle jossa töitä riittää, niin se että korkeekoulutuksen kanssa duunista saa pari sataa euroo enemmän kuussa rahaa, on tosi vähän. Jos pystyy lukee amistason tutkinnon helposti mutta ammattikorkee tuottaa ärsytystä tai hankaluutta, niin suosittelen ehkä amistutkintoa. Lisäks korkeekoulut kestää kauemmin, eli tarviit enemmän säästöjä/lainaa/sun täytyy tehdä töitä muutenkin rankkojen (?) opintojen ohessa....
Et selvästikään juuri tiedä sote-alasta tai lähihoitajan ja sairaanhoitajan työkuvasta/niiden eroista.
Kannattaa ehdottomasti hakea suoraan sh:ksi, ja 2. vaihtoehtona toi lähäri.
Näkyy selvästi palkassa ja työt mitä pääsee tekemään on ihan erilaisia.
Ehkä on paras vain hakea kaikkiin ja katsoa minne mahkut riittää. Raskas työ ei sinänsä haittaa kun oon raskaita töitä ennenkin tehnyt. Sosiaalinen kyllä olen. Epävarma hakeminen ei kiinnostaisi, haluaisin jalansijan. Ap
t selvästikään juuri tiedä sote-alasta tai lähihoitajan ja sairaanhoitajan työkuvasta/niiden eroista.
Kannattaa ehdottomasti hakea suoraan sh:ksi, ja 2. vaihtoehtona toi lähäri.
Näkyy selvästi palkassa ja työt mitä pääsee tekemään on ihan erilaisia.
-no sä et selkeesti tiedä. se joka haukkuu, on itse.
lähihoitajana voi päästä kuule ihan samoihin hommiin ku sosionomina. se riippuu siitä että MITÄ IHMINEN HALUAA, mihin haluaa suuntautua. sairaanhoitajalla ja lähihoitajalla ei jossain hoitotyössä oo välttämättä merkittäviä eroja työnkuvassa, paitsi sairaanhoitajalla voi olla paljon vaativampi työnkuva, ja mitä siitä saa?? 200 euroa extraa...
Oho, tulipas toistoa aloitukseen.