Älä osta koiraa nettipalstoilta!
Jotta pentutehtailu saataisiin loppumaan, ostajien on kannettava vastuunsa. Niin kauan kuin ihmiset ostavat näitä halpoja (usein ulkomailta tuotuja) koiria, ei pentutehtailu lopu. Jos kysyntää ei ole, markkinatkin kuivuvat kokoon.
Tässä eläinsuojeluyhdistyksen tekemä fiksun koiranostajan opas. Toivon, että jokainen koiran (tai miksei muunkin lemmikin) ostamista suunnitteleva lukisi tämän oppaan
http://www.sey.fi/images/Julkaisut/fiksun_koiranostajan_opas.pdf
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Meidän vanha koiramme lopetettiin muutama kuukausi sitten. Ajattelin ensin, että voisihan sitä ottaa aikuisenkin koiran. Katselin rotuyhdistysten välityksestä, mutta ei oikein osunut kohdalle. Sitten ajattelin ihan mielenkiinnosta katsoa torista – ajattelin myös, että voisihan sitä ottaa sekarotuisenkin koiran. Ne ilmoitukset oli kaikki sellaisia, että en olisi kyllä yhdeltäkään uskaltanut koiraa ottaa.
Eläinsuojeluyhdistyksillä on tällainen sivusto http://kodittomat.info/ jossa kodittomille eläimille etsitään koteja...
Mielestäni tori.fi on todella vastuuton toimija. Olen muutamia ilmoituksia linkannut eläinsuojeluvalvojille, mutta eivät he oikein voi tehdä asialle mitään. Torissa on tosiaan paljon näitä (varsinkin pikkukoiria) myyviä ihmisiä. Koirat tuotu jostain Itä-Euroopan maasta. Ei todellakaan kannata tukea tällaista toimintaa. Kukaan ei tiedä missä oloissa koirat on "tuotettu". Mielestäni eläinten nettikauppa tulisi kieltää kokonaan.
Muistan kuinka neljä vuotta sitten nykyistä koiraani etsiessä selasin Apulaa ja Toria ja järkytyin kuinka se kuhisi kyseenalaisia ilmoituksia. Tolkuttomasti suosittuja pikkukoira- tai pitbull-mixejä tai näitä puhdasrotuisia, mutta paperittomia "rakkaushedelmiä", eli rahanahneen kasvattajan välipennut joita ei lyödä Kennelliiton rekisteriin sen takia, ettei koiralla saa teettä peräkkäisistä juoksuista pentuja. En ymmärrä kuinka heppoisin perustein ihmiset näitä koiria ottavat.
Eikös tässä taannoin tullut juurikin SEY:n raportti siitä, että suomalaiset tuntevat hyvin pentutehtailun merkit, mutta eivät vain välitä asiasta? Todella surullista.
Ostin oman sekarotuiseni nettipalstalta 11-vuotta sitten. Ei onkelmaa.
Kaikki netissä kaupustelijat eivät ole pentutehtailijoita.
Miehen mummon villakoira mix on ostettu tori.fistä. Emo ja isä olivat naapureita kumpikin tavattiin. Kokemuksena hyvä nettipalstalta ostetusta koirasta. Koiran luonne nyt ei ole sitä mitä haluttiin mutta niin se voi mennä rotukoirissakin.
Tämä on tullut emoonsa. Vilkas tarmonpesä joka ei millään liikunta ja aivojumppamäärällä väsy. Väillä on pirun vaikeasti motivoitava kasrvakasa.
Vähän pakko ostaa kun ”kasvattajat” ronklaavat omat pentunsa tutuille ja näyttelykoiriksi. Jos haluaa lemmikin, lenkkikaverin ja kivan kotikoiran, niin nsttipalstat kutsuvat. Ihan voivat kasvattajat katsoa peiliin.
Aloituksesi on propagandistista roskaa.
Minulla on kaksi sekarotuista, jotka olen ostanut "halvalla" verkosta.
Molemmissa tapauksissa kyseessä olivat vahinkopennut ja kävin katsomassa mussukoita niiden kotona. Pennut olivat iloisia ja uteliaita pihan tuholaisia mamma-koiran seuraillessa sattumuksia vierestä. Ihmiset vaikuttivat ystävällisiltä sekä täysjärkisiltä, joten mikäs se siinä sitten.
Molempien koirien aikaisempien "perheiden" kanssa tapaamme kerran pariin vuoteen.
Jättäkää ne rotukoirat kenneliinsä, niin saamme terveempiä ja onnellisempia koiria.
Vierailija kirjoitti:
Vähän pakko ostaa kun ”kasvattajat” ronklaavat omat pentunsa tutuille ja näyttelykoiriksi. Jos haluaa lemmikin, lenkkikaverin ja kivan kotikoiran, niin nsttipalstat kutsuvat. Ihan voivat kasvattajat katsoa peiliin.
Tämä! Jos oikeasti ei halua tulla kyökkipsykologian tohtoruudella paskaksi ihmiseksi diagnosoiduksi, ei kannata mennä arvioituttamaan itseään kasvattajille! Aivan sama vaikka olisit kasvattanut liudan akateemisia lapsia, jos näyttelyhalukkuus puuttuu, ja sinulle etuvarvas osoittaa epäilyttävään suuntaan, ei 2000 € koirankasvatus tule onnistumaan! Olet potentiaalinen eläinrääkkääjä ja sopimaton omistamaan turria! Ja diagnoosi pitää!
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin eläisin ilman koiraa kuin tukisin pentutehtailijaa. Toki, kaikki netissä kauppaavat eivät ole pentutehtailijoita, mutta valitettavan iso osa on. Itse en ainakaan ota riskiä ja tue sellaista toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin eläisin ilman koiraa kuin tukisin pentutehtailijaa. Toki, kaikki netissä kauppaavat eivät ole pentutehtailijoita, mutta valitettavan iso osa on. Itse en ainakaan ota riskiä ja tue sellaista toimintaa.
Kasvattajilta en ainakaan osta. Siinä jos missä tehdään bisnestä.
Tämä kommentti liittyy kissoihin, mutta aihe liittyy ketjun aiheeseen. Itselläni on 3 kissaa, kaikki samasta pentueesta. Ostin ne 7 vuotta sitten torin kautta vanhemmalta naiselta. Hän oli ihan kunnollisen oloinen ihminen ja huolehti kissoista hyvin. Ostin nämä pennut häneltä (3 poikaa) ensimmäisiksi kissoikseni ja koskaan ei ole ollut mitään terveysongelmaa.
Kuitenkin, huomasin että yksi "pojista" olikin naaras ja toinen pojista oli ehtinyt sen astua ennen leikkausta, joten se sai pennut. Pentuja syntyi 6 ja kaikki jäivät henkiin. Huolehdin kaikki pentujen tarvitseman, madotin ne useasti, käytin eläinlääkärin tarkistuksessa, sosaalistin, varmistin että oppivat laatikolle, söivät tarpeeksi jne.
Laitoin pennuista toriin ilmoituksen ja sain nopeasti paljon yhteydenottoja niistä. Suurimman osan poistin heti, enkä edes vastannut heille. Nämä viestit olivat tyyliltään tällaisia; "paljon maksaa milloin voin hakea", "haen huomenna ton harmaan mikä osote" jne. Tässä vaiheessa pennut olivat vasta 4 viikkoisia.
Valitsin sopivan oloiset ostajaehdokkaat monista ja halusin tavata heidät pari kertaa ennen pentujen luovutusikää ja varmistua pentujen tulevista kodeista, että ne ovat hyviä. Kaikki muut vaikuttivat todella hyviltä omistajilta, monilla oli jo kaveri odottamassa ja tiesivät paljon kissoista. Yksi ostajaehdokas kuitenkin joutui perumaan, koska hänen elämässään tapahtui jokin iso asia, joten yhden pennuista laitoin uudelleen myyntiin. Sain taas paljon yhteydenottoja ja valitsin parhaan oloisen ostajan, jonka kanssa juttelin. Kun sanoin, että ennen pennun luovutusta tahdon tavata pari kertaa ja varmistua tulevasta kodista jne. hän alkoi kierrellä ja kaarrella. Hän ei millään suostunut tähän ja pyysikin minua tuomaan pennun heti johonkin huoltamon pihaan, sanomattakin selvää etten todellakaan vienyt enkä pentua hälle myynyt. Pari kertaa tämän pennun kanssa kävi samalla tavoin, enkä löytänyt sille kunnon kotia, joten pidin pennun itselläni.
Mietin joskus, mahtoikohan joku noista ihmisistä ajatella, että olen pentutehtailija, vaikken todellakaan ole. Kerroin silti jo ilmoituksessa, että kyseessä ovat vahinkopennut (jota kyllä ilmeisesti pentutehtailijat käyttävät syynä pentueille) ja kirjoitin hyvin kattavan tekstin pennuista, niiden oloista, luovutuksesta, hoidosta ja kaikesta muusta.
eivät kaikki netti-ilmoittajat ole pentutehtailijoita tai ulkomailta rahtaajia. yleensä olen koiran ottanut rotujärjestön tai kennelliiton pentuvälityksen kautta, mutta yhden koiran olen ostanut netti-ilmoituksen perusteella, kävin paikanpäällä katsomassa ja pennut hyvässä kunnossa ja kiiltäväturkkisia, elivät perheen keskellä sisällä ja pääsivät myös ulkoilemaan, molemmat pentueen vanhemmat nähtävillä, olivat hyvin hoidettuja ja siisteissä oloissa tavallisia kotikoiria.
Vierailija kirjoitti:
Kasvatan rotukoiria, mutta vain silloin kun osuu hyvä yhdistelmä ja on hyviä koteja tarjolla. Jos en löydä nartuilleni hyviä sulhasia, en teetä pentuetta lainkaan, vaikka ostajia olisi. Hyväkin yhdistelmä voi jäädä toteuttamatta, jos ei ole hyviä koteja tarjolla.
Olen kasvattanut nyt 24 vuotta koiria ja uran alkuaikoina tuli myytyä koiria valitettavasti väärille ihmisille. Vahingosta viisastuneena myyn nykyään vain tarkkaan valituille ihmisille. En todellakaan myy hyvää pentua piiloon kotikoiraksi, vaan haluan sen saavan näkyvyyttä ja ansaitsemaansa arvostusta. Pahnanpohjimmaisillekin, eli niille ei jalostuskelpoisillekin minulla on hyvät ja osaavat perheet.
Meillä siis kasvatetaan ihan vaan kotikoiria ja lenkkikavereita, näyttelykiinnostus ja muu harrastuneisuus on toki plussaa, muttei pakollista. Enhän minä voi sitä määrätä mitä kukin tekee sillä pennulla, minkä minulta ostaa.
Sun asenne kuvastaa juuri sitä ihmistyyppiä, jolle en koiraa myisi. Anteeksi vaan.
Vaan mistä? Rahanahneilta kasvattajilta? Kiitos ei.
Tunnistatko pentutehtailijan myynti-ilmoituksen? 5 merkkiä paljastaa hämärän myyjän
"Jos lemmikkikauppiaan verkkokauppailmoituksessa on nämä tai jokin näistä, on hälytyskellojen syytä pirahtaa:
– Myytävät eläimet ovat erityisen edullisia
– Ilmoittajalla ei ole omaa verkkosivua jolla kerrotaan kasvatustoiminnasta
– Rotukoiria ei ole rekisteröity Suomen Kennelliittoon
– Myytävistä eläinyksilöistä ei ole kuvia, ilmoitus on kuvitettu kuvapankkikuvalla
– Ilmoittajalla on prepaid-liittymä"
Lue koko juttu täältä:
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/f1030774-3da8-42be-91e7-19cf…
Vierailija kirjoitti:
Vaan mistä? Rahanahneilta kasvattajilta? Kiitos ei.
Kerro toki lisää. T: "rahanahne" kasvattaja
Myös suomalaisten eläinsuojeluyhdistysten kautta löytyy kodittomia koiria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvatan rotukoiria, mutta vain silloin kun osuu hyvä yhdistelmä ja on hyviä koteja tarjolla. Jos en löydä nartuilleni hyviä sulhasia, en teetä pentuetta lainkaan, vaikka ostajia olisi. Hyväkin yhdistelmä voi jäädä toteuttamatta, jos ei ole hyviä koteja tarjolla.
Olen kasvattanut nyt 24 vuotta koiria ja uran alkuaikoina tuli myytyä koiria valitettavasti väärille ihmisille. Vahingosta viisastuneena myyn nykyään vain tarkkaan valituille ihmisille. En todellakaan myy hyvää pentua piiloon kotikoiraksi, vaan haluan sen saavan näkyvyyttä ja ansaitsemaansa arvostusta. Pahnanpohjimmaisillekin, eli niille ei jalostuskelpoisillekin minulla on hyvät ja osaavat perheet.
Meillä siis kasvatetaan ihan vaan kotikoiria ja lenkkikavereita, näyttelykiinnostus ja muu harrastuneisuus on toki plussaa, muttei pakollista. Enhän minä voi sitä määrätä mitä kukin tekee sillä pennulla, minkä minulta ostaa.
Sun asenne kuvastaa juuri sitä ihmistyyppiä, jolle en koiraa myisi. Anteeksi vaan.
Olet varmasti myös oraakkeli ja kyökkipsykologian tohtori. Teiltä koiranlasvattajilta tuo analyysi luonnostuu ihan ilman koulutusta 😁
Juuri siksi: iso _ei_ teille.
Meidän vanha koiramme lopetettiin muutama kuukausi sitten. Ajattelin ensin, että voisihan sitä ottaa aikuisenkin koiran. Katselin rotuyhdistysten välityksestä, mutta ei oikein osunut kohdalle. Sitten ajattelin ihan mielenkiinnosta katsoa torista – ajattelin myös, että voisihan sitä ottaa sekarotuisenkin koiran. Ne ilmoitukset oli kaikki sellaisia, että en olisi kyllä yhdeltäkään uskaltanut koiraa ottaa.