Hautajaiset ja PAM
Saanko palkkaa, jos en pääse töihin isovanhempien hautajaisten takia? tes on PAM
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Itse ymmärsin tessin tekstin siten, että ko. poissaolo töistä pyritään järjestämään, mutta se ei olisi palkallinen. Muissa poissaolokohdissa on erikseen mainittu palkanmaksusta. Mutta kannataa varmistaa tietysti palkanlaskijalta.
Selvästihän tuossa sanotaan että poissaolo on palkallinen.
Isovanhempia ei yleensä lasketa lähiomaiseksi, kun puhutaan lähiomaisen hautajaisista. Toki käytännössä ihmiset mieltävät lähiomaisiksi laajemman piirin kuin nuo tessien viralliset. Ehkä nuo määritelmät ovat sen verran vanhoja, että ei ole tultu ajatelleeksi, että työssäkäyvällä ihmisellä olisi isovanhempia elossa. Keskimääräinen elinikä on noussut ja nykyään ei ole ollenkaan harvinaista, että yli 20-vuotiaalla on kaikki isovanhemmat vielä elossa.
Hirveää ja epäinhimillistä, ettei rakkaiden ihmisten hautajaisiin saa lomaa. Viimeinen hyvästely ja harvoja tilaisuuksia koko suvun kokoontumuseen.
Minulle lukio-opettaja piti aikoinaan tiukan puhuttelun, kun olin menossa isoäitini hautajaisiin. Olin aivan musertunut hänen kuolemastaan, olimme olleet läheisiä. Jankutti, että ei pidä sitten odottaa että tulevaisuudessa kukaan on yhtä suopea kuin hän on kun lupasi minulle poissaolon hautajaisten vuoksi. Päätin, että kukaan ei millään perusteella koskaan voi estää minua hyvästelemästä ihmisiä jotka minulle merkitsevät niin paljon. Tulkoon vaikka potkut ennemmin.
Vierailija kirjoitti:
Isovanhempia ei yleensä lasketa lähiomaiseksi, kun puhutaan lähiomaisen hautajaisista. Toki käytännössä ihmiset mieltävät lähiomaisiksi laajemman piirin kuin nuo tessien viralliset. Ehkä nuo määritelmät ovat sen verran vanhoja, että ei ole tultu ajatelleeksi, että työssäkäyvällä ihmisellä olisi isovanhempia elossa. Keskimääräinen elinikä on noussut ja nykyään ei ole ollenkaan harvinaista, että yli 20-vuotiaalla on kaikki isovanhemmat vielä elossa.
Ap:lla mara tes, jossa on mainittu että myös isovanhempien hautajaiset ovat palkallisia vapaita.
Itselläni pamin kipa tes, jossa ei isovanhempien hautajaiset ole palkallisia vapaita.
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa PAMista, mutta kyllä minä pääsin mummuni hautajaisiin, jotka olivat keskellä viikkoa. Olen myös saanut isovanhemman kuoltua kyseisen päivän palkalliseksi sairaslomapäiväksi. Soitin pomolle aamulla ja kerroin tilanteesta. Kannattaa ottaa yhteys pomoon. Eiköhän asia järjesty. Jos ei järjesty, niin hae sairaslomaa. Pitää olla sen verran inhimillisyyttä työelämässä, että pääsee hautajaisiin.
Näinpä. Vankilastakin pääsee lomille kun on papa hautajaiset.
Saat olla pois ja saat palkan mikäli työvuoro on jo laitettu jos päivä on merkitty vapaaksi sitten olet vapaalla. Maran tessin alla työskentelen ja tätä on omallakin työpaikalla tavattu ja luettu. Isovanhemmat kuuluu tähän lähisukulaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vakava aihe ja anteeksi, mutta otsikosta tuli käsitys ampumisesta hautajaisissa.
Voi luoja! :D :D:D
Olipas dramaattinen otaikko Mäkin luulin, et tää on joku hautajaisammu skelu aihe 😂
Häät ja PAM
Ristiäiset ja PAM
Kihlajaiset ja PAM
Parisuhde ja PAM
Työttömyys ja PAM
Raskaana ja PAM
Synnytys ja PAM 😆
Jotkut työnantajat antaisivat lomaa hautajaisiin vain, jos ne ovat työntekijän omat. Ja silloinkin vain, jos työtunnit tehdään jälkikäteen sisään.
Itse ymmärsin tessin tekstin siten, että ko. poissaolo töistä pyritään järjestämään, mutta se ei olisi palkallinen. Muissa poissaolokohdissa on erikseen mainittu palkanmaksusta. Mutta kannataa varmistaa tietysti palkanlaskijalta.