Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hypotyreoosi vauvalla - onko muita?

25.05.2006 |

Eli vertaistukea huutelen...

Vauvallamme todettiin synnynnäinen hypotyreoosi. Olisi mukavaa vaihtaa kuulumisia muitten saman asian eteen joutuneitten kanssa. Vaikka aika harvinainen juttuhan tämä taitaa olla...

Terv. Tilpehööri ja vauva 2vkoa

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
06.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppu vierähti. Menikö teillä ristiäiset hyvin? Itse olin aika puhki ristiäisten jälkeen enkä jaksanut ainakaan viikkoon tehdä kuin pakolliset. Vaikka onhan noissa pakollisissakin tekemistä, meillä lapset 9v,6v ja 3kk. Aivan kuin vauvaperheen elämä ei muutenkin olisi sekaisin ja sit pitää vielä jaksaa järjestää juhlia! Mut onhan se ihanaa kun saa kutsua vauvaa nimeltä.

Ai niin, me asutaan etelä-pohjanmaalla joten käymme Seinäjoen Keskussairaalassa kontrolleissa.

Miten teillä muuten arki sujuu vauvan kanssa? Meillä aika säännölliset päivärytmit ja yötkin sujuu melko hyvin. Yleensä syötän vain kerran yössä.

Meillä tyttö oli ensimmäiset viikot todella rauhallinen, söi ja nukahti samantien. Keltaisuudella varmasti oli osansa, mutta uskon vajaatoiminnankin aiheuttaneen väsymystä. Mites teillä?

Nyt neiti hermostuu, taitaa olla iltaunien aika, joten täytyy mennä.

Vierailija
2/29 |
06.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Meidän pojalla (kohta 4kk) on myös synnynnäinen kilpirausen vajaatoiminta. me saatiin kuulla siitä vauvan ollessa kolmen päivän ikäinen.lääkitys aloitettiin samantien.meillä ei esiintynyt keltaisuutta ollenkaan, enkä ole kuullutkaan sen liittyvän jotenkin tähän. meille järkytys ei ollut kovin suri, koska pojallamme on myös molemminpuolinen huuli- ja kitalakihalkio, joten järkytyksiä oli tullut jo melko monta synnytyksen jälkeen.

minä olen antanut lääkkeen sillä tavalla, että olen liottanut tabletit (1 3/4) veteen ja ruiskulla suuhun. en ole hoksannut että vauva tosiaan pystyy nielemään kokonaisia tabletteja.kiitos vinkistä!:)

minulla oli myös alkuun epäilyksiä lääkityksen suhteen, mutta nyt olen oppinut luottamaan siihen että meidän antama lääke todella takaa lapsen kehityksen.myös meillä on ollut arvot aivan kohdallaan kontrolliverikokeissa.sitäpaitsi luulen että pieni tilapäinen vajaus ei aiheuta vahinkoa, mutta jos sitä jatkuu pitempääkin niin sitten tulee korvaamattomia seurauksia. välillä minulla vieläkin pelottaa se että saako lapsemme varmasti nyt oikean määrän lääkettä ja se että lapseni kehitys on kyseisen lääkkeen varassa.periaatteessa vanhempien vastuulla täysin.

meidänkin vauva pulauttelee paljon (halkiovauvat pulauttelevat poikkeksetta paljon).olen joskus joutunut tekmään niin että jos on syytä epäillä lääkkeen tulleen osittain ulos niin olen antanut vähän lisää vielä varmuuden vuoksi. meille myös sanottiin että jos jonakin aamuna unohtuu lääke antaa niin seuraavana aamuna voi antaa kaksinkertaisen annoksen.onneksi ei vielä koskaan ole unohtunut.

voimia teille molemmille vauvojenne kanssa.meille on uskottu tällaiset lapset ja olkaamme ylpeitä heistä. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
07.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sinulla, Alma, ollut kyllä sulattelemista noissa uutisissa! Oliko tieto halkioista jo ennen vauvan syntymää? Onko teillä mennyt muuten kaikki hyvin?

Mä olen nyt pinsessan vinkin jälkeen antanut lääkkeen kokonaisena ja hyvin on mennyt. Ei ainakaan ole merkkiäkään lääkkeestä näkynyt, kun sen olen suuhun vauvalle saanut. Huomattavasti helpompaa, kuin lusikoitten ja maitotippojen kanssa häärääminen.

Ristiäiset menivät hyvin, onneksi oli auttajia keittiössä ja leipomuksissa. Mutta onpa kyllä väsyttänyt kovasti juhlien jälkeen! Varmaan koko perhettä.

Tänään oli neuvola, vauva kasvanut hyvin. Mulla on vaan asenneongelma ja luottamuspula neuvolantätiä kohtaan, kun ei laittanut meitä sinne keltaisuusmittuksiin viimeksi. Siltä tätiltä tulee aika usein juttuja niin, että vastuu siirtyy kuulijalle. Eli ei voi suoraan sanoa, että joku olisi vialla, itse on sitten hätäiltävä ja päätettävä, tekeekö jotain. Raskausaikana jo tämmöistä havaitsin useamman kerran. Ensi viikolla kuitenkin menemme taas punnitukseen, neljästä kilosta pitää lisätä lääkitystä. Luultavati silloin tuota rajaa lähestytään.

Luin muuten joltain nettisivulta, että hypotyreoosi yleisempää etelä-Pohjanmaalla. Oletteko te kuulleet tästä? Mä olen pääni puhki miettinyt, onko meillä enemmänkin sukua sieltä. Mutta taitaapa meillä suurin osa sukua tulla tuolta idästä kuitenkin. En kyllä ole varma, tarkoittiko synnynnäistä vajaatoimintaa, sehän ei kai ole (juurikaan) periytyvää.

Voikaa hyvin, kirjoitellaan!

Vierailija
4/29 |
07.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä kirjoittelusta alkaa tulla jokapäiväinen tapa...

Nyt meitä on tässä " ringissä" kolme, ihanaa kun saa vaihtaa kokemuksia toisten kanssa. Sinulla, Alma, on varmasti on ollut sopeutumista ja monenlaiset huolet. Onko teillä muita lapsia vai onko tämä pikkumies ensimmäinen?

Tuosta pulauttelusta tuli mieleeni että kysyimme samaisesta asiasta lääkäriltämme, koska olimme myöskin huolissamme pulauttelusta ja lääkkeestä. Meille annettiin ohje että mikäli pulauttaa heti ja runsaasti, voi antaa koko annoksen uudestaan. Jos lääkkeen annosta on kulunut 15 min-1/2 tuntia annetaan 1/2 annosta ja tunnin jälkeen ei tarvitse antaa lisää lääkettä. Toisinaan on kyllä todella vaikea arvioida onko lääke tullut pois vai ei. Aina saa miettiä ja hermoilla!

Miten usein teillä (Alma ja Tilpehööri) on kilpparikontrollit. Meillä kaksi ensimmäistä oli kuukauden välein ja nyt on menossa 2 kuukauden väli. Jännityksellä odotan seuraavaa kontrollia, meillä kun lääkettä vähennettiin viimeksi. Mitenkähän mahtaa olla nyt, kontrolli on 2 viikon päästä.

Luin myös synnynnäisen hypotyreoosin esiintyvyydestä, eli yleisintä länsi-Suomessa ja etelä-Pohjanmaalla. Myös tytöillä hypotyreoosi oli yleisempää. Meille lääkäri kertoi, että pieni osa näistä on perinnöllisiä ja loput sattumanvaraisia. Meillä ei ainakaan pitäisi olla kummankaan suvussa.

Miten Alma teillä on mennyt lääkityksen kanssa, onko lääkitystä nostettu painotaulukon mukaan? Meillä aloitettiin taulukon mukaan, mutta jouduttiin laskemaan annostusta liikatoiminta oireiden vuoksi.

Kurjaa jos jää epävarma olo neuvolan suhteen. Kyseinen sairaus on kuitenkin niin harvinainen ettei terkkarilla ole välttämättä tietoa. Meidänkin lapsemme on tämän pienen paikkakunnan ainoa joka sairastaa synnynnäistä.

Tässä kirjoittelisi kauemminkin, mutta velvollisuudet kutsuu...

Vierailija
5/29 |
07.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Meilläkin on kohta 3kk vanha poika vauva, jolla on synnynnäinen kilpirauhasen vajaatoiminta, joka todettiin synnytyssairaalassa olessamme kolmen päivän vanhana.

Testien tuloksissa kestää muutama päivä aina. Pojalta otettiin kontrollinäyte ja pari päivää myöhemmin meidät kutsuttiin takaisin sairaalaan, jotta saimme lapselle lääkityksen.

Mekin saimme sairaalasta valmiiksi tulostetun paperin sairaudesta ja lääkityksestä. Siitä on ollut jonkin verran apua. Nyt olemme yrittäneet päästä erikoislääkärille, joka olisi erikoistunut lasten kilpirauhassairauksiin. Valitettavasti heitä on todella vähän Suomessa ja olen löytänyt pari lääkäriä pääkaupunkiseudun alueelta, mutta he ottavat seuraavan kerran vasta vastaan syksyllä. Valitettavaaa. Haluaisin nähdä erikoislääkärin ja saada lisätietoa lapseni sairaudesta.

En tiedä oletteko te käyneet tutustumassa kilpirauhasliiton nettisivuilla. Tässä on linkki sinne. Sieltä saa hieman lisätietoa aiheesta. Joskin aikuisten vaiva on eri kuin lasten kilpirauhassairaudet. Sairastan itse myös kilpirauhasen vajaatoimintaa, joten minulla on jonkin verran kokemusta sairaudesta ja siitä on ollut apua jonkin verran näissä asioissa. http://www.kilpirauhasliitto.fi/index_fi.html

Onko teillä tietoa, mistä löytyisi yksityiseltä sektorilta yksityislääkäriä, joka on erikoistunut kilpirauhassairauksiin?

Me käymme vähän väliä neuvolassa painokontrollissa, jotta tiedetään lapsen paino ja osataan lisätä lääkitystä. Lääkärissä kävimme aluksi kontrollissa lähes viikottain ja pojalta otettiin kerran viikossa aluksi kokeita.

Onhan teillä otettu verikokeet aamulla ja ennen lääkityksen ottoa? Eli kontrolliin mennään siten, että aamulla ei ole otettu lääkettä. Silloin se ei vääristä testituloksia. Vaikka lääke olisi otettu aamulla, niin lääkärit osaavat tulkita tuloksia. Eli ei kannata hätäillä, jos testit on otettu lääkkeen annon jälkeen.

Käyttekö erikoislääkärillä kontrolleissa vai lastenlääkärillä?

Vierailija
6/29 |
07.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotka ovat erikoistuneet lastenendokrinologiaan.

Päivi Miettinen

Timo Otankoski

Marita Lipsanen-Nyman

Ilkka Sipilä

Vierailija
7/29 |
07.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen unohdin kysyä. Mistä teillä tiedettiin, että lääkitys aiheuttaa liikatoimintaa vauvalle?

Olemme tiedustelleet sitä myös ja meille on sanottu, että on hyvin vaikea sanoa onko vauvalla kilpirauhasen liikatoimintaa. Kun heidän vatsa toimii erilailla, kun aikuisella ja rauhattomuus ja levottumuus ovat normaaleja vauvan toimia.

Meillä ei ollut melkein lainkaan keltaisuutta pojalla.

Oliko teidän raskaudet yliaikaisia ja onko teidän lapsilla reilusti hiuksia päässä (syntyessään) Niiden pitäisi olla kuulemma oireita kilpirauhasvaivasta.

Vierailija
8/29 |
08.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä kaikki kontrollit tapahtuu keskussairaalassa ja lääkärinä on endogrinologiaan perehtynyt lastenlääkäri. Tämä sama lääkäri hoitaa kilpirauhaslapset koko lapsuusiän aina murrosikäiseksi asti. Sinänsä mahtava asia, koska tällöin ei tarvitse joka vastaanotto käynnillä kertailla edellisiä asioita vaan lääkäri on jo tuttu ja tuntee potilaansa.

Meillä arvio liikatoiminnasta perustui verikoearvoihin ja lääkärintutukimukseen sekä lapsen vointiin. Lapsi oli muuttunut levottomaksi noin viikko lääkeannostuksen noston jälkeen. Lisäksi lapsella esiintyi tiheälyöntisyyttä. Lähdimme kokeilemaan lääkärin ohjeiden mukaisesti annostuksen laskua ja samalla seuraten lapsen vointia. Lapsen levottomuus alkoi tasaantua noin kolmen päivän kuluttua ja viikon kuluessa lapsi oli jälleen rauhallinen. Saimme tarkat ohjeet miten jatkamme lääkityksen suhteen. Meille tämä lääkäri sanoi että painon mukaan tehtävä annostus on suuntaa antava, mutta ratkaisut tehdäään kuitenkin aina lapsen tilanteen mukaan. Nyt arki on sujunut rauhallisesti ja odotammekin seuraavaakontrollia.

Meillä tyttö syntyi kolme viikkoa etuajassa ja hiuksiakin oli todella vähän.

Raskausaikana kärsin rytmihäiriöistä (tahattomia kammiolisälyöntejä). Rytmihäiriöt kestivät n. 10 viikon ajan ja jouduinkin jäämään varhaisessa vaiheessa sairaslomalle. Aikaisemmissa raskauksissa ei vastaavaa ole ilmennyt, joten mietinkin voiko lapsen kilpirauhasenvajaatoiminnalla olla tähän jokin yhteys. Itseltäni otettiin kilpirauhaskokeita, mutta niissä ei poikkeavaa.

Aika mielenkiintoista huomata että meitä on nyt jo neljä äiti joilla hyvin samanikäiset lapset. Vieläkö löytyy lisää, kaikki mukaan kirjoittelemaan!

Vierailija
9/29 |
08.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa Mirena mukaan pinoon..

Meillä ei ollut mitään tietoa raskauden aikana halkioista ja sulattelemista asiassa kyllä alkuun oli. Olin joskus aikasemmine kuullut vain ohimennen halkioista, enkä sen kummemmin tiennyt aisiasta mitään.

Meillä on verikokeet ollut nyt kerrran kuussa, ja kahden-kolmen kuukauden välein käymme OYSissa kontrolleissa, joissa lääkäri (ilmeisesti erikoistunut kilpirauhastoimintaan) kertoo mikä on lapsella tilanne ja miten tästä eteenpäin. Viimeksi pojalta ultrattiin kaula mutta mitään varmuutta ei voitu antaa että onko hänellä edes kilpirauhasia.Miten teillä muilla?onko teudän lapsillanne kilpirauhaset ihan normaalisti siellä missä pitääkin?

Meidän poikamme syntyi yliaikaisena rv.42+1 ja hiuksia oli ja on edelleen tosi paljon. Isällään on kuulemma ollut vauvana aivan samanlainen tukka eli en sitten tiedä johtuuko mitenkään nuista kilpirauhasista.

Kuulostaa että te toiset tiedätte paljon enemmän tästä asiasta. Itse en ole jaksanut pahemmin stressailla tai mitään koko asiasta. Ollaan vaan tehty niinku on käsketty ja huolehdittu tarkasti lääkityksestä. En oikeastaan osaa edes ajatella vajaatoimintaa minään sairautena, puhumattakaan halkioista.

Meillä on ensiviikolla taas kontrollikäynti oulussa. huomenna on verikokeet ja sillon sitten kuullaan tulokset. Välillä minusta tuntuu että myös meidän pojalla olisi ylitoimintaa tai sitten vaan luonteenpiirteet alkaa tulla selvemmin esille. Illat on menneet levottomiksi, samoin yöt osittain. vauva myös hikoilee tosi runsaasti välillä. Paitsi poika saattaa myös reagoida muuttoon ja muutenkin vähän levottomaan elämään mitä on viime aikoina ollut (yo-juhlat,pääsykokeita,uusi koti ja yllättäen tullut kesä). niin ja poika on ollut aina kova hikoilemaan ja saattaa että ilman lämpenemiset pistää hikoilemaan entistä enemmän. No, ens viikollahan se selviää. Meillä on muuten ensimmäinen leikkaus ensiviikolla. Pieni poikamme saa ylähuulen! :)

Meille tämä pikkuinen poika on ensimmäinen lapsi. miten teillä muilla?

minä muuten kans annoin lääkkeen ihan tablettina suoraan suuhun ja hyvin onnistui. :) mies vähän alkuun kauhisteli et mite sinä nuin, mutta vauva ei tuntunut tietävän mitään..niin nälissään oli muutenkin että siinä ei vissiin yhet tabletit tuntuneet missään. meillä muuten mennään ihan sen taulukon mukaan. eikö olekin että neljän kilon jälkeen seuraava annostuksen nosto tulee kuuden kilon jälkeen?

niin siitä tiedon saamisesta vielä..meille myös työnnettiin lappu kouraan ja resepti että tällä saatte lääkettä. lääkäri muutaman sanan kertoi seuraksista mitä tapahtuu jos ei anna lääkettä (kehitysvammaisuus yms). syytä tähän vajaatoimintaan emme tiedä, mutta voi olla että se liittyy kitalakihalkioon (kehityshiriö suun ja kurkun alueella).tietääkö joku testä mistä tämmönen voi johtua?minä ainakin kävin mielessäni läpi mitä olen syönyt raskauden alkuaikoina ja että olenko käyttänyt mitään lääkkeitä. lääkäri kyllä väitti että mitkään syömiset tms eivät voi aiheuttaa kilpirauhasen vajaatoimintaa.

Kirjoitelkaa lisää tänne.mukava vaihtaa ajatuksia ja saada sitä jo kliseiseltä kuulostavaa vertaistukea! =)

T:Anni ja ja Joona 4kk

Vierailija
10/29 |
08.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että raskausaikana vauvalla oli hidas syke. myös syntymän jälkeen sitä ihmeteltiin ja seurattiin sairaalassa. eli voiko tämä olla merkki vajaatoiminnasta. kävin nuilla sivuilla minkä mirena mainitsit ja sydämen hidas syke mainittiin yhdeksi oireeksi. toisaalta taas raskaus aikana lapsihan on täysin äidin hormoonitoiminnan varassa eli silloinhan sen ei pitäisi vaikuttaa lapsen sydämensykkeeseen jos äidillä on kaikki ok.

vai miten nämä kaikki oikeen menee?tietääkö joku??

Vierailija
11/29 |
08.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

moikka!

raskausajan ruokailulla ei ole mitään merkitystä kilpirauhassairauksiin. eli ole huoleti siitä. mitä minä ainakin tiedän, niin kilpirauhasen vajaatoiminta voi olla perinnöllistä, jos suvussa on struumaa. (tämäkin on äärimmäisen harvinaista tietääkseni).

minun tietääkseni ei oikein tiedetä, mistä johtuu lapsen synnynnäinen vajaatoiminta. se voi johtua äidin vasta-aineista, mutta se tutkittiin meillä täällä ja kävin vielä asiaan erikoistuneen lääkärin luona. se pois suljettiin meiltä. eli en oikeastaan vieläkään tiedä mistä tämä voi johtua ja miten juuri meidän tai teidän lapsilla on sama sairaus.

sairaus on yleisempää tytöillä kuin pojilla. Sairaus on yleensä keski-ikäisillä naisilla. Minulle kerrottiin, että aikuisilla voi tulla kilpirauhasen vajaatoiminta esim. flunssan jälkitaudin jälkeen. En tarkalleen tiedä mistä syystä, mutta meillä on suvussa kilpirauhassairautta.

Ja lapsi on saanut raskausaikana tarpeeksi tyroksiinia (hänellä on käsittääkseni omaan toimintaa ja sitten äidin kautta, jos on ollut tarvetta.) Minun omaa lääkityksen tasoa jouduttiin pienentämään raskauden aikana. Näitä arvoja tarkailtiin, mutta se oli lähinnä pyyntö omasta tahdosta.

Mitä olen ymmärtänyt, että lapsen synnynnäiseen kilpirauhasen vajaatoimintaan ei vaikuta raskauden aikaina syödyt lääkkeet, ruuat tai juomat. Se vain tulee joillekin lapsille ja toisille ei.

Me saimme nyt ajan yksityiseltä sektorilta erikoislääkärille elokuulla. Oli hieman vaikeaa, koska me käymme synnytyssairaalan lastenlääkärin luona, joka Ei ole erikoistunut kyseiseen sairauteen. He pyytävät aina konsultaatiota Hyksin erikoislääkäreiltä, kun kysymme jotain.

Sairaushan on siitä helppo, että sen pystyy hoitamaan lääkkeillä. Lapsi kehittyy normaalisti. Täytyy todeta, että tämä on siitä helppo sairaus, että antaa lääkkeen lapselle aamulla ennen aamumaitoa ja sitten käy kontrolleissa tietyin aika välein.

Me käytiin tänään kontrollissa aiemmin kuin olisi pitänyt. Muutimme viime viikolla lääkityksen 2 tablettiin, kun kuusi kiloa meni rikki. Tällä viikolla on ollut todella levotonta, kaveri on hikoillut, ollut todella levoton ja ei ole pysynyt unessa. Heilunut ja pyörinyt sängyssä.

Nyt odotellaan vastauksia.

Lapsi on meidän ensimmäinen ja hän myös suvun ensimmäinen, jolla on kyseinen sairaus he syntymästä.

Mistä muuten saitte tietoa perheistä, joilla on suurempia lapsia, joilla on vajaatoimintaa?

Vierailija
12/29 |
08.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joukkohan kasvaa! Mukavaa todellakin kuulla muistakin ja vaihtaa kokemuksia&tietoja&huolia.

Meidän tytöllä syntymästään ihan hurjan paksu tukka! Jotenkin uumoilinkin, että voisiko sekin tähän liittyä... Mutta liittyi tai ei, tosi suloinen on karvapää. Ja syntyi vkolla 41+6, käynnistettynä. Keltainen ja marmoroituva (nyt jo onneksi vähenemässä). Mutta onneksi aika jämäkkä, eli ei sitä lihasvelttoutta. Ilmeisen hyvin oireet siis edustettuina...

Ja kun pinsessa kyselit tuosta unisuudesta, kyllä. Vauva tosi rauhallinen (tietysti osittain johtunut keltaisuudesta), nyt vasta ruvennut enemmän valvomaan ja ihmettelemään. Esikoinen oli pikkuvauvana paljon aktiivisempi.

Miten teidän vauvat ovat kasvaneet? Tämä neiti on aika pienikokoinen. Niin oli ja on siskonsakin kyllä, mutta tämän mitat vieläkin vähäismmät kuin esikoisella samaan aikaan. Ensi viikolla odotan 4n kg:n menevän rikki, saapi nähdä sitten punnituksessa. Eikä tyttö ole vielä yli 50:ttä senttiä! Vaikka en kovin vahvast toisaalta luota nlan terkan mittaustaitoihin...

Vaikka olenkin lääkereihin luottanut ja lääkkeen voimaan uskonut, tulee välillä semmoisia kammohetkiä. Mitä jos lääkitys ei tehoakaan? Tietysti, oli niin tai näin, tämä on meidän rakas lapsemme. Mutta tottakai toivoo lapselleen parasta, kunpa hän kehittyisi normaalisti ja voisi elää normaalia elämää.

Mirena, miksi kävitte aluksi niin usein kontrolleissa? Meillä paljon harvemmin käyntejä ollut. Toivottavast mekin pääsemme sairaalan spesialistin juttusille, toistaiseksi tavattu sekalaista joukkoa lastenlääkäreitä.

Nyt syöttöhommiin, moik!

Vierailija
13/29 |
09.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

MOikka!

Meillä kaveri kasvaa aivan valtavaa vauhtia ja rintamaito ei ole riittänyt toisen viikon jälkeen. Olemme nyt olleet vastikeella ja rintamaidolla. Poika on ollut koko ajan pituudessa ja painossa käyrien yläreunalla. Syntyessään hän oli 3815g ja 53 cm ja syntyi raskausviikolla 41+4. Synnytys käynnistettiin, koska kaveri oli aika hiljaa vatsassa.

Meillä on ollut ongelmia löytää oikeaa annostusta pojalla ja sen vuoksi olemme olleet kontroillessa aika usein. Meillä on otettu kontrolli noin viikon kuluttua, kun annosmäärää on muutettu. Sitten katsottu on lääkitys tällä hetkellä oikea.

Kävimme eilen testeissä ja tänään saimme vastaukset. Lääkityksen määrää pudotettiin. Ja seuraava kontrolli on juhannusviikon torstaina.

Kaveri on tällä hetkellä n.62 cm ja noin 6400g. Eli kasvaa valtavaa vauhtia. Nämä paino ja pituus jutut ovat todella yksilöllisiä.

Vierailija
14/29 |
15.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaivelenpa taas pinoa vähän ylemmäs...

Alma, joko teillä se leikkaus ollut? Toivottavasti kaikki mennyt hyvin!

Meillä oli tiistaina kontrolli. Ilmeisesti arvot kohdillaan, kun ei mitään ole kuulunut. Täytyy kuitenkin soittaa ja sopia uusi aika, kun unohtui siinä hopussa. Eikös se ole 3kk:n iässä yleensä...?

Onko teillä vauvoilla ollut kuiva iho? Lääkäri (taas eri!) sitä meiltä kyseli, kuulemma kilpparin vajaatoiminta voi aiheuttaa sitäkin. Hillalla kyllä iho ollut tosi hyvässä kunnossa. Onneksi! *kop kop*

Ja tytön paino oli jo yli 4 kg, eli nostimme lääkkeen annosta - taulukon mukaan meilläkin mennään.

Lämpimiä päiviä!

Vierailija
15/29 |
16.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmisen aivot tai äidin vaistot on kummalliset. Meillä neiti nukkunut kaksi yötä hyvin eli 7-8 tuntia ja sit sitä heti epäilee johtuuko uneliaisuus kohonneista kilpirauhasarvoista. Normaalioloissa sitä vaan olis tyytyväinen ku vauva nukkuu. Nyt kuitenkin miettii " pienessä" päässään kaikenlaista. Onneksi meillä on maanantaina kontrolli ja saadaan tietää totuus hoitotasapainosta.

Miten teillä muilla yöt sujuu? Meillä on yleensä syöty n. 4 tunnin välein. Mut nyt todellakin näitä " maraton" öitä (ainakin meidän mittakaavassa).

Eikös vaan olekin ihania nämä lämpimät päivät. Vielä kun tietäis mitä pukea vauvalle vaunuihin. Just kun löytää sopivan vaatetuksen ilma viilenee tai muuten vaan tuulee.

Itse olen seuraillut kokoajan tosi tarkasti vauvan kehitystä. Ehkä sitä on alitajuisesti pelännyt huomaavansa kehityksessä jotain poikkeavaa. Nyt onkin ihanaa huomata viimeisten viikkojen kehitys. Kädet on löytyneet ja niitä tutkitaan todella tarkasti. Kiinnostus leluihin on herännyt, niitä tavoitellaan ja yritetään viedä suuhun. Jopa äidin kasvotkin on tutkittu ja posket puristeltu! Nämä on niitä elämän pieniä iloja! Miten nopeasti kaikki kehitys tapahtuukaan!

Olisi tosi hauskaa jos kerroittais esim. kerran viikossa kuulumiset. Löytyiskö kannatusta?

Nautitaan kesästä ja ihanista lapsistamme.

Vierailija
16/29 |
18.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkiv tyttö nukkuu tosi paljon. Ikää kyllä vasta alle 1½kk, joten kaipa sitä sopii vielä nukkuakin. Ja maratonöitä meilläkin ihmetelty! Viimeinen iltasyöttö usein siinä klo 22-23:n maissa, monena yönä herännyt seuraavan kerran vasta viiden maissa syömään! Mutta iltaisin onkin oikeita tankkaussessioita, syödään, puklitaan, syödään, vähän seurustellaan ja taas syödään... Minäkin (tietysti) olen noita kilppariarvoja huolissani miettinyt, mutta ainakin viime viikon mukaan pitäisi homman olla ihan ok. Olisi kuitenkin mukava jutella vähän tarkemmin ja pitempään lääkärin kanssa, oikein istua alas! Tähän asti tosiaan kaikki käyntimme olleet synnyttäneitten osastolla, vauvojen polilla, ja lääkäri tulee miten sattuu ja on tosi kiireinen aina.

Onneksi muuten otimme vauvalle vakuutuksen jo ennen syntymää! Saa nämä lääkärillä käynnit ja muut vakuutukseen.

Varmasti tulee kyllä seurattua lapsen kehitystä ihan erilaisella silmällä. Ihana tuossa yhtenä iltana, näytin tytölle sitä puna-keltaista hymynaamaa. Ja kylläpäs seurasi ihmeissään katseella! Lisäksi olen ihan varma, että toissailtana vauva hymyili minulle! Eilen tyttö oli ihmeissään kun viheltelin hälle päin naamaa, huuli meni pyöreäksi ja oikein zoomaili, että mikä ihmeen juttu tuo on! IIIIHANA! :)

Isosisko ei ota oietakseen päikkäreille, onkohan tää kuumuus, mikä kiusaa. Arg...

Terveiset!

Vierailija
17/29 |
18.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva sylissä, sori virheet... :)

meillä tytöllä tänään kontrolli. tulokset saadaan joskus, mutta silmämäärin lääkärin mielestä hyvälyä näytti. ei oireitavajaatoiminnasta tai liikatoiminnasta. arvot kun kuulemma pidetty yläkantilla, kun kasvaa nopeesti. ja painoa onkin jo yli 5 kg! oh-hoh! onkin pullakka typy! <3

lääkäri lupasi soittaa, mikäli arvoissa sanottavaa, ei virlä ole kuulunnut. toivottavasti ei kuulukaan!

saatiin vihdoin myös vauvan kuulo mitattua, aiemmin ei oo onnistunut. mutta kaikki ok! kuten arvasinkin, ei ole tämän tytön kuulossa vikaa.

oho, pinsessa! aika jänniä uutisia! koskahan totuus selviää...? pidetään peukkuja, ettei olisi vajaatoimintaa eikä muutakaan outoa. bd

nyt kramppaa käsi. kuulemiin!

Vierailija
18/29 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aikaa taas täällä.En ole jaksanut/kerennyt kirjoittamaan. Leikkaus meni ihan hyvin. toista puolta joudutaan todennäköisesti vielä operoimaan (halkio oli nimittäin todella suuri), mutta muuten olemme kyllä tyytyväisiä tulokseen. =)

Meillä on pieni ongelma kun emme saaneet verikokeita tälle kuulle. Yiritin soittaa OYSiin että lähettäisivät niitä tarralappuja taas, mutta poliklinikka on kuulemma kiinni tämän kuun. Pitää vaan toivoa että arvot pysyvät kohillaan elokuulle asti. Sitten on kyllä pakko saada lähetteet. Nyt vielä kun paino alkaa lähennellä kuutta kiloa niin olis varmaan hyvä tarkistaa onko uusi annostus ok.

Meillä poika on oikea energiapakkaus. Äiti on ykkönen, sylissä pitäis saada olla koko ajan. Mitään vajaatoiminnan oireita siis ei meilla havaittavissa.=) Päinvastoin tulee joskus mieleen että onkohan normaalia kun vauva on näin täynnä energiaa.

Pakkolopettaa... Kirjoitelkaa kokemuksianne..

Vierailija
19/29 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teille kuuluu? Palasimme juuri kesälomilta takaisin kotiin ja netin ääreen.

Olen huomannut, että lääkäreiden kanssa pitää pitää puolensa lapsen testien suhteen. Eli sopikaa ihmeessä, koska he soittavat teille lastenne labratulokset. Jos he eivät soita teille, niin soittakaa sinne. Älkää missään nimessä jääkö odottamaan tuloksia, vaan olkaa aktiivisia. Kyse on kuitenkin teille tärkeästä asiasta ja tulosten saati aina helpottaa.

Sitten kaikilla työpaikoilla on kiireitä, mutta työt on hoidettava. Aika mielenkiintoista, että kukaan ei ehtisi kirjoittaa lähetettä, että saadaan lapselta otettua tärkeä verikoe.

Olen itse ottanut sen kannan, että sovin koska verikokeiden tulokset soitetaan minulle ja sopinut seuraavasta käynnistä aina ollessani lääkärillä. Kysynyt mitä tehdään, jos kilot menevät yli jne. olen myös pyytänyt heitä tekemään seuraavaan käyntiä varten labralähetteen, jotta sitä ei tarvitse myöhemmin tehdä. Tällöin homma on minulla hanskassa ja se pitää olla teillä itsellä hanskassa, koska julkisella sektorilla on kiireitä ja välillä siellä jää valitettavasti jalkoihin.

Sitten tilitykseni jälkeen. Mitä teille kuuluu? Miten kesä on sujunut? Ja toivottavasti kaikkien vauvat voivat hyvin.

Vierailija
20/29 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtalotovereita löytyy, vaikka melko harvinaisesta sairaudesta onkin kysymys. Tyttäremme 3kk sairastaa myös synnynnäistä kilpirauhasenvajaatoimintaa. Kieltämättä tieto lapsen synnynnäisestä ja samalla elinikäisestä sairaudesta oli ensin melkoinen shokki. Nyt kun aikaa on kulunut ja tietoa on saatu lisää ei sairaus tunnu enää kovinkaan ihmeelliseltä. Olemme saaneet vastauksia kysymyksiimme endokrinologiaan erikoistuneelta lastenlääkäriltä. Tärkeintä kuitenkin on, että olemme ymmärtäneet sen tosiasian että lapsemme kasvaa ja kehittyy täysin normaalisti mikäli huolehdimme hänen lääkityksestään. Alkuhämmennyksen jälkeen osaamme nauttia pikkuneidistämme, hänestä onkin tullut oikea hymytyttö!