En kestä tätä jatkuvaa ruoanlaittamista
Kesä ja lina, mutta musta tuntuu että olen jonkun työleirin muonituksessa orjana. Vietän tunteja päivässä laittaen ruokaa, kattaen pöytää, siivoten pöytää, ladaten tietokonetta tai haahuillen ruokakaupassa, että mitähän tänään syötäis.
Kotona on 13, 10 ja 8 v jätkät ja jumankauta, että nuo äijät syö! Koko ajan on jollakin nälkä.
Kesällä tämä tietysti korostuu ja näkyy pelottavan paljon myös ruokalaskussa, kun ei ole kouluruokaa.
Mikä neuvoksi? En ole muutenkaan mikään kokkikolmonen, mutta kesälomalla meinaa lähteä järki.
Kommentit (230)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pistä kundit kokkaamaan. Saavat suunnitella ja toteuttaa ruuan pari kolme kertaa viikossa ja siivota jäljet. Kaikki syövät eikä kukaan valita. Edes äiti vaikka olisi vähän ravintoarvot niin ja näin.
Ja sitten jää edelleen ne loput 32-33 ateriaa per viikko.
Miten mä pääsen niin helpolla??
Aamiaiskamat nostaa pöytään se joka ensimmäisenä on keittiösdä. Jos nukkuu pitkään tekee itse aamiaisensa ja siivoaa keittiön. 7 aamiaista.
Lounaat: ollaan kotitoimistolla usein joten tulee syötyä kotona. Saatan keittää "saavillisen" erilaisia sosekeittoja pakkaseen joita sitten sulatan ja lämmitän. Tai mieheni. Voimme syödä myös voileipää, salaatin tai munakkaan. Viikonloppuisin ei lounaita tehdä. Eli 5 lounasta/vko
Välipalaa ei syödä, jos tekee mieli otetaan vaikka hedelmä. Eli 0
Päivällinen 7x joista 3-4× tehdään ja saman verran vain lämmitetään. Lämmittelyjä en viitsi edes laskea ruuanlaitoksi
Iltapalaa ottaa se jolla on nälkä. Voileipää, rahkaa, hedelmiä, keitettyä kananmunaa tms. Tekemistä 0
Eli meillä varsinaisesti tehdään max 10 ateriaa /vko! Keittiössä menee aikaa ehkä 5h/vko kaikkiin aterioihin. Ja tuossa on vielä mukana vkl pitkän kaavan mukaan tehdyt ateriat:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pistä kundit kokkaamaan. Saavat suunnitella ja toteuttaa ruuan pari kolme kertaa viikossa ja siivota jäljet. Kaikki syövät eikä kukaan valita. Edes äiti vaikka olisi vähän ravintoarvot niin ja näin.
Aamiaiskamat nostaa pöytään se joka ensimmäisenä on keittiösdä. Jos nukkuu pitkään tekee itse aamiaisensa ja siivoaa keittiön. 7 aamiaista.Lounaat: ollaan kotitoimistolla usein joten tulee syötyä kotona. Saatan keittää "saavillisen" erilaisia sosekeittoja pakkaseen joita sitten sulatan ja lämmitän. Tai mieheni. Voimme syödä myös voileipää, salaatin tai munakkaan. Viikonloppuisin ei lounaita tehdä. Eli 5 lounasta/vko
Päivällinen 7x joista 3-4× tehdään ja saman verran vain lämmitetään. Lämmittelyjä en viitsi edes laskea ruuanlaitoksi
Iltapalaa ottaa se jolla on nälkä. Voileipää, rahkaa, hedelmiä, keitettyä kananmunaa tms. Tekemistä 0Eli meillä varsinaisesti tehdään max 10 ateriaa /vko! Keittiössä menee aikaa ehkä 5h/vko kaikkiin aterioihin. Ja tuossa on vielä mukana vkl pitkän kaavan mukaan tehdyt ateriat:)
Oot vain laiska ja syöt ja perheesi syö huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Marttyyrimamma kasvattaa passattavia pikku prinssejä.
Jep. Viidentoista vuoden päästä jotkut naisparat saavat nuo ristikseen. Varmaan ap on sitten se anoppi, joka laittaa kesämökillä miniät hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 13 v poika ja 12 v tyttö kokkaavat yhdessä, ollaan tehty aina yhdessä ja he ovat valinneet mitä haluavat kokeilla/opetella tarkemmin.
Molemmat harrastavat yleisurheilua, syövät hyvin mutta eivät kyllä rohmua koko jääkaappia tyhjäksi.
Osaavat käydä kaupassa, suunnitella kauppalistaa ja tsekata hyvät tuotteet.
Voi opettaa, ohjata, vaatia.
Hienoa, kun sinulla on noin mainioita lapsia. Hienosti olet kasvattanut, voit kiittää itseäsi. Toivottavasti äidin pikku apulaiset jatkavat samaan malliin myös sitten, kun puberteetti iskee koko voimallaan.
Minun urheilijapoikani lakkasi ruoanlaiton kanssani 13-14-vuotiaana mutta alkoi samoihin aikoihin rampata jääkaapilla entistä tiheämpään. Opetukseni, ohjaukseni ja vaatimukseni kaikuvat nykyään kuuroille korville. Ruokaa sen sijaan uppoaa kuin pohjattomaan kuiluun.
Sinun pitäisi varmaan viimeinkin löytää mies sinne talouteesi jollei se opettaminen, ohjaaminen ja vaatiminen itseltäsi suju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 13 v poika ja 12 v tyttö kokkaavat yhdessä, ollaan tehty aina yhdessä ja he ovat valinneet mitä haluavat kokeilla/opetella tarkemmin.
Molemmat harrastavat yleisurheilua, syövät hyvin mutta eivät kyllä rohmua koko jääkaappia tyhjäksi.
Osaavat käydä kaupassa, suunnitella kauppalistaa ja tsekata hyvät tuotteet.
Voi opettaa, ohjata, vaatia.
Hienoa, kun sinulla on noin mainioita lapsia. Hienosti olet kasvattanut, voit kiittää itseäsi. Toivottavasti äidin pikku apulaiset jatkavat samaan malliin myös sitten, kun puberteetti iskee koko voimallaan.
Minun urheilijapoikani lakkasi ruoanlaiton kanssani 13-14-vuotiaana mutta alkoi samoihin aikoihin rampata jääkaapilla entistä tiheämpään. Opetukseni, ohjaukseni ja vaatimukseni kaikuvat nykyään kuuroille korville. Ruokaa sen sijaan uppoaa kuin pohjattomaan kuiluun.
Oi oi. Onpa harmi, että poikasi ei halua enää laittaa ruokaa sun kanssa.
Täällä murrosikää täysillä ihan molemmilla jo, eipä se ole vähentänyt ruokahalua tai halua tehdä ruokaa.
Äidin pikku apulaisia ei meidän keittiössä oo nähty vaan tosiaan itse valinneet, mitä ruokia haluavat oppia tekemään itse.
Hienosti tästäkin teemasta sait negatiivisen kommentin 😀
Pistäs vanhin oppimaan kokkaamista jos joskus haluaa muuttaa poies kotoa niin täytynee osata keittää vettä!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noille mun teineille kelpaa kun uunituore ruoka ja samana päivänä valmistettu.
Kyllä se vasta valmistunut on ihan eri luokkaa kun lämmitettävä.
Mulla tätä kestää enää 5 vuotta ja sitten on ohi.
Olen sanonut että teen yhden lämpimän aterian päivässä ja loput saavat itse katsoa jääkaapista.
Pojat on 15 ja 17 vuotta.
Nyt kesällä grillataan ja senkin hoidan minä.Kasvata ja opeta, sinulla on vastuu kasvattaa aikuisia itsestään vastaavia ihmisiä. Älä anna muuta vaihtoehtoa kuin syödä sitä mitä on jääkaapissa, eilinen ruoka on monesti maukkaampaa. Perunalastupussit pois, niistä tulee vain finnejä ja vanhemman pojan pylly leviää jo liikaakin. Arvaan että poikien isä ei ole enää kuvioissa ja sinä olet liian arka ottamaan kasvattajan vastuuta. Luulet nyt pääseväsi helpommalla, "en voi niille mitään", mutta laiskuripoikien loppuelämästä tulee hankalaa.
Ei meilläkään kukaan tykkää syödä vanhoja ruokia, ei lapset eikä varsinkaan me aikuiset. Monen ruuan maku ja koostumus menevät pilalle kun jäähtyy ja kuumennetaan taas, saati sitten kun pakastetaan. Toki on poikkeuksia kuten pataruoat. Ei se ole mitään hienostelua jos haluaa syödä laadukasta ruokaa. Kyllä meillä silti lapset laittaa itse ruokaa eikä sipsejä tai mitään muutakaan roskaa löydy kaapeista. Mutta ei ikinä meillä onnistuisi tuollaiset paista-6-kiloa-jauhelihaa-ja-8-kiloa-pottuja-ja-syö-viikko hommelit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee isompia määriä ja pakasta osa. Hanki iso uunipata ja tee se täyteen esim. karjalanpaistia, siitä puolet pakkaseen. Samoin iso kattilallinen jotain keittoa, riittää pariksi päiväksi. Kastikkeita on hyvä tehdä pakkaseen kerralla isompi määrä, ei tarvitse jatkuvasti kokata, riittää, kun keittää esim. perunat.
Tämän ohjeen antajalla ei varmasti ole kokemusta siitä miten paljon kolme urheilevaa varhaisnuorta syö.
Meilläkin oli joskus käytössä megakattilat ja Aina keitettiin mega-annokset - mutta eipä niistä juuri mitään olisi pakastimeen riittänyt. Pyrimme toki siihen, että se ruoka riitti tänään kaikille ja huomenna nuorille lounaaksi, mutta meillä syötiin aivan kaikki leftoveritkin - ja nuoret eivät ole ikinä olleet itään jumbo-kokoisia.
Ap, pyrkisin edes ottamaan nuoria vähän tekemiseen mukaan - tässä pari kiloa lihapullataikinaa - pyörittäkää... tuon ikäisen voi jo mainiosti laittaa myös grillaamaan, perunoiden pesemisestä, salaatin väsäämisestä ja pöydän kattamisesta puhumattakaan.
Tänä kesänä ehkä teillä jo myöhäistä - mutta ihan parasta olivat kaikki jäkis/partio/golf/uintileirit juuri sen takia, että silloin itse sai lomaa ruoanlaitosta :)
Ap, kyllä se koulun alku sieltä kohta tulee :)
Hehheh, ai ihan "pikku" erkille voi antaa niinkin vastuullisen tekemisen kuin perunoiden keiton. Tän takia niistä pojista kasvaa niitä av:n haukuttuja aviomiehiä, joilta puuttuu kaikki osaaminen ja kiinnostus taloudenhoitoon, kun mamma on tehnyt melkein aikuiselle miehelle ruuatkin valmiiksi. Jos teini-ikäinen ei osaa itse tehdä yksinkertaista ruokaa esim. makaronilaatikkoa niin uusavuttomaksihan se kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee isoja annoksia edullista perusruokaa. 5 l makkarakeittoa. Kastiketta kilosta jauhelihaa spagetin kera. Loppukastikkeen voit sekoittaa pätkityn kypsän spagetin joukkoon. Siitä vain mikron kautta nälkäisiin suihin.
Makaronilaatikko, kaalilaatikko, jauhelihakeitto, kasvissosekeitto, kinkkukiusaus, lohikiusaus, kalakeitto ja pinaattikeitto onnistuvat samalla vaivalla isompina annoksina, ovat edullisia ja kestävät lämmityksen. Välipalalinjalle ei kannata lähteä, koska se käy kalliiksi, eikä pidä nälkää.
Kuka tommosta moskaa syö?!
Häh? Suurin osa Suomalaisista veikkaisin! Ihan normaalia perus-kotiruokaa! Mitä itse ajattelet että perheissä syödään? Tai mitä teillä syödään? T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee isompia määriä ja pakasta osa. Hanki iso uunipata ja tee se täyteen esim. karjalanpaistia, siitä puolet pakkaseen. Samoin iso kattilallinen jotain keittoa, riittää pariksi päiväksi. Kastikkeita on hyvä tehdä pakkaseen kerralla isompi määrä, ei tarvitse jatkuvasti kokata, riittää, kun keittää esim. perunat.
Tämän ohjeen antajalla ei varmasti ole kokemusta siitä miten paljon kolme urheilevaa varhaisnuorta syö.
Meilläkin oli joskus käytössä megakattilat ja Aina keitettiin mega-annokset - mutta eipä niistä juuri mitään olisi pakastimeen riittänyt. Pyrimme toki siihen, että se ruoka riitti tänään kaikille ja huomenna nuorille lounaaksi, mutta meillä syötiin aivan kaikki leftoveritkin - ja nuoret eivät ole ikinä olleet itään jumbo-kokoisia.
Ap, pyrkisin edes ottamaan nuoria vähän tekemiseen mukaan - tässä pari kiloa lihapullataikinaa - pyörittäkää... tuon ikäisen voi jo mainiosti laittaa myös grillaamaan, perunoiden pesemisestä, salaatin väsäämisestä ja pöydän kattamisesta puhumattakaan.
Tänä kesänä ehkä teillä jo myöhäistä - mutta ihan parasta olivat kaikki jäkis/partio/golf/uintileirit juuri sen takia, että silloin itse sai lomaa ruoanlaitosta :)
Ap, kyllä se koulun alku sieltä kohta tulee :)
Hehheh, ai ihan "pikku" erkille voi antaa niinkin vastuullisen tekemisen kuin perunoiden keiton. Tän takia niistä pojista kasvaa niitä av:n haukuttuja aviomiehiä, joilta puuttuu kaikki osaaminen ja kiinnostus taloudenhoitoon, kun mamma on tehnyt melkein aikuiselle miehelle ruuatkin valmiiksi. Jos teini-ikäinen ei osaa itse tehdä yksinkertaista ruokaa esim. makaronilaatikkoa niin uusavuttomaksihan se kasvaa.
Niin - meidän ’pikku-erkki’ on jo isä
- ja hän on se joka heidän perheessä kokkaa, koska vaimo ei tykkää eikä oikein osaakaan kokata.
Tuo perunat nyt oli YKSI Osa-alue - ne muut siinä ympärillä samassa lauseessa :grillaaminen , salaatti, pöydän kattaminen. Mitä vielä puuttui?
juu. Meidänkin 8-vuotias katsoi kirjasta ohjeet ja valmisti - ei lettuja vaan APPELSIINIlettuja - kun muu perhe oli 2 tuntia pois.
Samainen nykyään 15 vuotias ei "osaa" enää kananmunaa paistaa.
Asenne kato. Ja on siis opetettu, ja on ollut intoa. Mutta alakoululainen on herranterttu ja teini on---teini. Thats it, hyväksy tai ole hyväksymättä.
Se joka kertoo miten teinit saadaan innolla kotihommiin, on yhtä hyvässä tilanteessa kuin tyyppi joka keksii miten kaljulle miehelle saadaan kasvamaan tukka päähän. Mutta, valitettavasti "kasvatus" on haihattelua.
Vierailija kirjoitti:
juu. Meidänkin 8-vuotias katsoi kirjasta ohjeet ja valmisti - ei lettuja vaan APPELSIINIlettuja - kun muu perhe oli 2 tuntia pois.
Samainen nykyään 15 vuotias ei "osaa" enää kananmunaa paistaa.
Asenne kato. Ja on siis opetettu, ja on ollut intoa. Mutta alakoululainen on herranterttu ja teini on---teini. Thats it, hyväksy tai ole hyväksymättä.
Se joka kertoo miten teinit saadaan innolla kotihommiin, on yhtä hyvässä tilanteessa kuin tyyppi joka keksii miten kaljulle miehelle saadaan kasvamaan tukka päähän. Mutta, valitettavasti "kasvatus" on haihattelua.
Uteliaisuudesta - mitä se teini syö jos vanhemmat ei ehdi laittaa ruokaa? Ei mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuo ole juuri sen vaikeampaa tehdä hieman isompi annos sitä ruokaa, ja lämmittää parina seuraavana päivänä siitä annokset tarvitsijoille. Mutta ongelmanhan tästäkin saa, jos oikein kovasti yrittää.
”Hieman” isompi määrä ruokaa ei riitä pariksi seuraavaksi päiväksi, jos perheessä on teinejä.
No, sitten kokkaat vielä hieman enemmän. Ei se nyt noin vaikeaa ole! Jos normi aterialla menee 200-300g jauhelihaa (vaikka kastikkeessa) niin teet 400-500g jauhelihasta sen kastikkeen. Sama perunoille, riisille, tai mitä nyt ikinä ko. kastikkeen kanssa olette tottuneetkin syömään.
Onko sulla lapsia?
Mulla on kaksi hoikkaa teinityttöä ja he syö keskenänsä yhdellä aterialla ton sun 400 grammaa. Eli jos meidän perhe syö tuosta 400 grammasta iltaruoan, ei siitä todellakaan enää seuraavalle oäivälle mitään jää!
Riisi tai pasta alkaa oikeasti myös maistua tosi ikävältä jo toisen päivän jälkeen.
Ei ihme että suolistosyövät jyllää, jos teinistä asti syödään 200 g lihaa yhdellä aterialla. Käsittääkseni suositus on noin 300 g viikossa. Ja tiedän kyllä paljonko teinit syövät, toki siinä menee vaikka jopa 200 g lihaa kerralla jos kastike koostuu lähinnä siitä lihasta.
Onko ap:n kodin lähellä mitään ravintolaa/lounaspaikkaa, jossa pojat voisi käydä lounaalla niin selviäisit vain iltaruoan tekemisellä.Täällä pikkukaupungissa on edullinen lounaspaikka, buffee jossa tarjolla kotiruokaa ja kesäaikaan meidän poika kävi siellä syömässä.Jätetiin raha sitä varten ja pyöräili sinne aina lounaalle.
Lapset tulee mukaan tekemään joka ikisen ruuan kanssasi, eikä keittiöstä ole poistumista kenelläkään ennen kuin kaikki on valmistettu, syöty ja siivottu. Se joka ei suostu, ei saa sitä sen hetkistä ruokaa syödäkseen, vaan olkoot nälissään. Sen jälkeen lapset tekee yhdessä ne ruuat, ja se joka tekee ruuan, ei kata, eikä korjaa jälkiä, vaan saa näistä vapautuksen koska kokkasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamiaiskamat nostaa pöytään se joka ensimmäisenä on keittiösdä. Jos nukkuu pitkään tekee itse aamiaisensa ja siivoaa keittiön. 7 aamiaista.Lounaat: ollaan kotitoimistolla usein joten tulee syötyä kotona. Saatan keittää "saavillisen" erilaisia sosekeittoja pakkaseen joita sitten sulatan ja lämmitän. Tai mieheni. Voimme syödä myös voileipää, salaatin tai munakkaan. Viikonloppuisin ei lounaita tehdä. Eli 5 lounasta/vko
Iltapalaa ottaa se jolla on nälkä. Voileipää, rahkaa, hedelmiä, keitettyä kananmunaa tms. Tekemistä 0Eli meillä varsinaisesti tehdään max 10 ateriaa /vko! Keittiössä menee aikaa ehkä 5h/vko kaikkiin aterioihin. Ja tuossa on vielä mukana vkl pitkän kaavan mukaan tehdyt ateriat:)
Niinkö?? Tänään söimme viikonlopulta ylijäänyttä vasikanfilettä vitello tonnato ja fetasalaattia. Kastikkeen teko 2 min ja salaatin pilkkominen ja sekoitus toisen mokoman. Mitään varsinaista ruokaa ei tarvinnut tekemällä tehdä.
Eilen paistettiin tuoremakkaraa ja perunoita sekä haudutettiin hapankaalia kermassa. Vartin homma.
Huomenna ajattelin tehdä tuorekasviwokkia possusta, se riittää 2 päivälle.
Laiskaksi mua ei olekaan kukaan vielä sanonut mutta ehkä tiedät paremmin:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuo ole juuri sen vaikeampaa tehdä hieman isompi annos sitä ruokaa, ja lämmittää parina seuraavana päivänä siitä annokset tarvitsijoille. Mutta ongelmanhan tästäkin saa, jos oikein kovasti yrittää.
”Hieman” isompi määrä ruokaa ei riitä pariksi seuraavaksi päiväksi, jos perheessä on teinejä.
No, sitten kokkaat vielä hieman enemmän. Ei se nyt noin vaikeaa ole! Jos normi aterialla menee 200-300g jauhelihaa (vaikka kastikkeessa) niin teet 400-500g jauhelihasta sen kastikkeen. Sama perunoille, riisille, tai mitä nyt ikinä ko. kastikkeen kanssa olette tottuneetkin syömään.
Onko sulla lapsia?
Mulla on kaksi hoikkaa teinityttöä ja he syö keskenänsä yhdellä aterialla ton sun 400 grammaa. Eli jos meidän perhe syö tuosta 400 grammasta iltaruoan, ei siitä todellakaan enää seuraavalle oäivälle mitään jää!
Riisi tai pasta alkaa oikeasti myös maistua tosi ikävältä jo toisen päivän jälkeen.
Ei ihme että suolistosyövät jyllää, jos teinistä asti syödään 200 g lihaa yhdellä aterialla. Käsittääkseni suositus on noin 300 g viikossa. Ja tiedän kyllä paljonko teinit syövät, toki siinä menee vaikka jopa 200 g lihaa kerralla jos kastike koostuu lähinnä siitä lihasta.
Punaista lihaa suositellaan syötäväksi 500 grammaa viikossa. Meillä ei syödä sitä ollenkaan, kanaa ja kalkkunaa kyllä. Ja se 400 gramman paketti riittää tasan yhteen ateriaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkö?? Tänään söimme viikonlopulta ylijäänyttä vasikanfilettä vitello tonnato ja fetasalaattia. Kastikkeen teko 2 min ja salaatin pilkkominen ja sekoitus toisen mokoman. Mitään varsinaista ruokaa ei tarvinnut tekemällä tehdä.
Eilen paistettiin tuoremakkaraa ja perunoita sekä haudutettiin hapankaalia kermassa. Vartin homma.
Huomenna ajattelin tehdä tuorekasviwokkia possusta, se riittää 2 päivälle.
Laiskaksi mua ei olekaan kukaan vielä sanonut mutta ehkä tiedät paremmin:D
Jo pelkkiin tomaatteihin menee se kaksi minsaa kun teet fetasalaattia...
Ainakin 13-vuotiaan voi jo opettaa tekemään itse ruokaa.
Meillä nuoret miehet pitää naista lumppuna. Se kuuluu ikään, kun haluaa läpsiä sillä kynnettömällä sormella suoraan naamaan.