Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mökkilokit näin yleisiä tosiaan?

Vierailija
22.06.2019 |

Kommenteissa paljon kokemuksia ihmisistä, jotka kutsuvat itsensä toisten mökille, odottavat jopa täyshoitoa. Itse en ole tähän törmännyt.
https://www.is.fi/asuminen/art-2000006149249.html

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille pyyhälsi kerran mökille kaupunkinaapuri KUUDEN lapsen kanssa. Oltiin kyllä varauduttu jätskillä ja nakeilla, mutta naapuri erikseen selitti että pitäisi saada ruokaa.

Siis oikeesti. Olin aika sanaton.

Vierailija
22/58 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tunkee miehen suku. Ja tosiaan odotukset on kyyti, majoitus (ei omia lakanoita/pyyhkeitä), tarjoilu ja opastus.

Teen kotona töitä joten heidän mielestään olen vallan joutilas.

Käly soitti miten tulisivat viikoksi Helsinkiin Lomalle. Kaksi isoa adhd-poikaa ja mölli avomies. Ohjasin hotelliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme myös Helsingissä paraatipaikalla ja onneksi sukulaiset minun ja puolison puolelta ovat olleet todella ystävällisiä ja ei-lokkeja, kun käyvät meillä yökylässä. Ainoastaan yksi kaveri on "lokki", mutta siitäkin selviää kun vaan sanoo suoraan, että esim ruoka pitää hankkia itse kaupasta, koska meidän jääkaappi on aina hyvin tyhjillään. :D

Vierailija
24/58 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole mökillä käynyt kutsumattomia vieraita ikinä. Ja mökki on sentään mukavuuksilla varustettu, autotien päässä ja vain 45 min Turusta.

Kutsumattomat mökkivieraat on ip-lehtien ja av-palstan ylläpitämä urbaanilegenda.

Vierailija
25/58 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mukava ” mökki” lapsuuden paikkakunnalla. Kyllä siellä mökkilokkeja riittäisi joka kesä ja talvellakin,kun vietämme siellä kuukausi pari . Itse olemme jo ns ikäihmisiä ja lokit alkuun olivat 30-50 vuotiaita sukulaisia. Kyllä annoin heti eka kesän jälkeen kaikkien ymmärtää ,että kutsumme mielellään vieraita tyyliin vuoroin vieraissa. Sitä olemme iloisena harrastaneet ja nämä lokit on pysyneet poissa.

On vaan varottava sanomasta, jotta ” poiketkaa”.

Minusta se on suorastaan kotirauhan rikkomista ängetä kutsumatta , ” etteivät ikäihmiset loukkaanu”.

Ei taatusti loukkaannu ja pyydetään jos halutaan ja silloin pidetään kyllä hyvää huolta vieraista.

Vierailija
26/58 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lokkeja riittää myös kaupunkiasuntoihin, jotta päästään huvipuistoihin ja risteilyille.

Jep. Lokkien kanssa täytyisi olla alusta asti tiukka heti kun lokkeilutaipumusta ilmenee, nimittäin lokkiporukassa kulkee sana missä saa lokkeilla ja sitten ei enää ei:tä uskota.

Mulla on käynyt vähän näin. Asun Helsingissä paikassa josta pääsee aika kätevästi paikallisjunalla lentoasemalle. Suku asuu parin sadan km päässä Satakunnassa. Itselleni läheisen serkun, lapsuudenkaverin, otin kerran ihan mielelläni kylään kun hän soitti että lähtee työmatkalle Helsinki-Vantaalta tosi aikaisin, ja olisi kiva jos voisi yöksi tulla minun luo. Oli oikeasti ihan kiva nähdäkin pitkästä aikaa, käydä syömässä illalla, ja hän sitten lähti matkalleen.

Mutta: ei kauaa kulunut kun PERHE Porin läheltä oli "kuullut" että minulla on hyvin tilaa kun ihan yksin asun "isossa" asunnossa ja minun luo voisi varmaan tulla kun se Kanarian lento lähtee neljältä aamuyöstä ja sinähän asut kätevästi siinä lentokenttäjunan radan lähellä. Yritin vähän kohteliaasti vastustella, minulla aamulla tärkeä työmeno ja hieman häiritsee jos herään sitten yöllä komppaamiseen kun lähdette lennolle. Siihen totesi vaan että lähtevät hiljaa sitten. Ei minua sinkkuna erityisesti ilahduttanut asunnossani majoittaa 4:ää ihmistä joita en edes juuri tunne, mitä nyt suvun häissä tms jotain vähän jutellut.

Törkeyden huippu oli tämän vuoden alkupuolella eräs toinen serkku perheineen, jotka paitsi tunkivat majoituslokeiksi, odottivat täyttä palvelua, jopa että herään tekemään aamukahvit ja aamupalaa heille aamuyöstä, ja että veisin heidät autollani lentokentälle kun on matkatavaroita niin hankala junalla raijata. Lisäksi tietysti heidät täytyi hakea loman jälkeen lentokentältä ja taas maistui tarjottavat, isäntä oikein ilmoitti että huh huh että onkin nälkä, lapsillakin, vinkiksi että jotain ruokaa voisit laittaa.

Tänä kesänä on lokkeiltu että lapset pääsee Linnanmäelle ja Tropicarioon jo kerran. 

Lopetat tollasen "Yritin vähän kohteliaasti vastustella" ja kasvatat sen verran selkärankaa, että pystyt sanomaan EI.

Vierailija
27/58 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille pyyhälsi kerran mökille kaupunkinaapuri KUUDEN lapsen kanssa. Oltiin kyllä varauduttu jätskillä ja nakeilla, mutta naapuri erikseen selitti että pitäisi saada ruokaa.

Tossa kysyt vasn pokkana, että "toitko grillattavaa, meenkö laittaa grillin päälle vai millasta ruokaa teillä on matkassa?"

Vierailija
28/58 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lokkien uhreja taas hävettää oma kynnysmattoilunsa, niin eivät huutele kylillä kokemuksistaan.

Jos minulla olisi mökki, ja jos kutsuisin sinne vieraita, niin en vaatisi heiltä rahaa enkä ruokaa enkä työntekoa. Eikä hävetä yhtään tunnustaa tätä. 

Kummalliseksi on mennyt maailma, että vieraita ei kohdella vieraina, vaan maksajina ja työjuhtina. 

Vierailija
29/58 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lokkeja riittää myös kaupunkiasuntoihin, jotta päästään huvipuistoihin ja risteilyille.

Ja näppärästi lentokentälle. Koulujen loma-aikaan trafiikkia riittää.

Lentokenttävieraat ovat sentään yleensä vain yhden yön. Helsinkiin kun pitää päästä tutustumaan, niin kolme yötä alkaa olla minimi.

Totta tämäkin. Välillä vaan huvittaa kun oma asunto on kuin joku asemahalli. Porukkaa tulee ja menee. Mutta mä siedän tämän kun ovat pääosin ihan mukavaa porukkaa ja meille mahtuu. Syksyllä kyllä aina huokaisen helpotuksesta. 

Vierailija
30/58 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Lokkien kanssa täytyisi olla alusta asti tiukka heti kun lokkeilutaipumusta ilmenee, nimittäin lokkiporukassa kulkee sana missä saa lokkeilla ja sitten ei enää ei:tä uskota.

Mulla on käynyt vähän näin. Asun Helsingissä paikassa josta pääsee aika kätevästi paikallisjunalla lentoasemalle. Suku asuu parin sadan km päässä Satakunnassa. Itselleni läheisen serkun, lapsuudenkaverin, otin kerran ihan mielelläni kylään kun hän soitti että lähtee työmatkalle Helsinki-Vantaalta tosi aikaisin, ja olisi kiva jos voisi yöksi tulla minun luo. Oli oikeasti ihan kiva nähdäkin pitkästä aikaa, käydä syömässä illalla, ja hän sitten lähti matkalleen.

Mutta: ei kauaa kulunut kun PERHE Porin läheltä oli "kuullut" että minulla on hyvin tilaa kun ihan yksin asun "isossa" asunnossa ja minun luo voisi varmaan tulla kun se Kanarian lento lähtee neljältä aamuyöstä ja sinähän asut kätevästi siinä lentokenttäjunan radan lähellä. Yritin vähän kohteliaasti vastustella, minulla aamulla tärkeä työmeno ja hieman häiritsee jos herään sitten yöllä komppaamiseen kun lähdette lennolle. Siihen totesi vaan että lähtevät hiljaa sitten. Ei minua sinkkuna erityisesti ilahduttanut asunnossani majoittaa 4:ää ihmistä joita en edes juuri tunne, mitä nyt suvun häissä tms jotain vähän jutellut.

Törkeyden huippu oli tämän vuoden alkupuolella eräs toinen serkku perheineen, jotka paitsi tunkivat majoituslokeiksi, odottivat täyttä palvelua, jopa että herään tekemään aamukahvit ja aamupalaa heille aamuyöstä, ja että veisin heidät autollani lentokentälle kun on matkatavaroita niin hankala junalla raijata. Lisäksi tietysti heidät täytyi hakea loman jälkeen lentokentältä ja taas maistui tarjottavat, isäntä oikein ilmoitti että huh huh että onkin nälkä, lapsillakin, vinkiksi että jotain ruokaa voisit laittaa.

Tänä kesänä on lokkeiltu että lapset pääsee Linnanmäelle ja Tropicarioon jo kerran. 

Miksi otat heidät vastaan? Sano ettei käy, jos tulevat silti, et avaa ovea!

Vierailija
31/58 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopetat tollasen "Yritin vähän kohteliaasti vastustella" ja kasvatat sen verran selkärankaa, että pystyt sanomaan EI.

Juuri näin. Itsellä harmitti suunnattomasti, kun isäni naapuri pyysi puolisokeaa yli 80-vuotiasta isääni, jolla tosin oli ajokortti viimeistä vuotta, hakemaan lentokentältä poikaansa ja tämän perhettä, joita isä ei edes tuntenut ja isä lammasmaisuuttaan suostui. Mistään korvauksesta ei tietenkään ollut puhettakaan. Lentokenttätaksi olisi tuonut koko porukan kotiovelle noin 30 eurolla. Tuo oli jo vanhan ihmisen hyväksikäyttöä.

Samoin, kun itse suostuin viemään ja hakemaan siskoni lentokentältä ja palkkana oli kiitos. Totta kai mielelläni autan ihmisiä, mutta joitakin juttuja ei ihan vastikkeetta tekisi. Muodollinen materiaalinen kiitos olisi paikallaan esim. tullessa ulkomaanmatkalta.

Vierailija
32/58 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lokkien uhreja taas hävettää oma kynnysmattoilunsa, niin eivät huutele kylillä kokemuksistaan.

Jos minulla olisi mökki, ja jos kutsuisin sinne vieraita, niin en vaatisi heiltä rahaa enkä ruokaa enkä työntekoa. Eikä hävetä yhtään tunnustaa tätä. 

Kummalliseksi on mennyt maailma, että vieraita ei kohdella vieraina, vaan maksajina ja työjuhtina. 

Riippuu siitä, ovatko kutsuttuina vieraina ja kauanko viipyvät.

Vierailija
33/58 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tossa kysyt vasn pokkana, että "toitko grillattavaa, meenkö laittaa grillin päälle vai millasta ruokaa teillä on matkassa?"

Tarjosin tiukasti nakkeja ja jäätelöä. Saunan ja uimista.

Vierailija
34/58 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastavuoroinen kyläily on eri asia kuin hyväksikäyttö. Meitä ei kälyn luona pyydetty edes iatumaan, hän majailisi meillä viikkotolkulla.

Vierailija
35/58 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään, jos olen kutsunut vieraat. Vaan tässä ketjussa puhutaankin niistä vieraista jotka tulee kutsumatta tai kutsuvat itse itsensä.

Vierailija
36/58 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liity mökkeilyyn, mutta on täällä ollut noita muitakin kertomuksia. Vuosia sitten kaverini asui aivan toisella puolella Suomea, ja pyysi minua luokseen kylään muutamaksi päiväksi. Menin junalla ja kuten ehkä tiedätte, junaliput ovat aika kalliita monen sadan kilometrin edestakaiselle matkalle. He joutuivat toki hakemaan minut juna-asemalta... Viivyin sen aikaa kun oli sovittu ja maksoin puolet ruuista ja ruuat tehtiin yhdessä. Viimeisenä päivänä juuri ennen lähtöäni kaverini mainitsi, että ilmaiseksi olen heillä majaillut... Teki mieli sanoa, että itsepä minut kutsuit ja jo matkalippuihin meni yli satanen. No vippasin kaverille muutaman setelin, enkä mennyt enää kylään vaikka yritti kutsuakin.

Vierailija
37/58 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökittömän wt:n kitinää. Kyse oli itse tuppautuvista hyväksikäyttäjistä. Meillä on aina juuri lokkien ilmestyessä ohjelmassa paskahuussin tyhjennys, johon oletamme osallistuttavan.

Vierailija
38/58 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet laittavat juuri tästä syystä asuntovaunun coravaani alueelle ei käy mökkilokkeja jos ei itse niin halua

Tämä, me teemme näin ja ollaan saatu lomailla rauhassa kun on oma tupa mukana.Vierailulla käydään kauempana sukulaisissa mutta vain kahvittelemassa.Meillä on se  verran suuri perhe ettei tulisi mieleenkään tuppautua kenenkään vaivoiksi....ja matka jatkuu mutkaasta tietä näkymättömihin😁

Vierailija
39/58 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole mökillä käynyt kutsumattomia vieraita ikinä. Ja mökki on sentään mukavuuksilla varustettu, autotien päässä ja vain 45 min Turusta.

Kutsumattomat mökkivieraat on ip-lehtien ja av-palstan ylläpitämä urbaanilegenda.

Siksikö kun teillä ei käy?

Vierailija
40/58 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieraita ja "vieraita" on monenlaisia

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi