Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Argh, puhuttu teinin kanssa työnteosta

Vierailija
22.06.2019 |

15 v ilmoitti, että ei aio koskaan tehdä tyhmiä tai huonosti palkattuja töitä. Näitä ovat lähes kaikki työt, joita ei-koulutettu saa.

Ärsyttävää niin...

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sittenpä hänen kannattaa käydä niitä kouluja, että saa semmoisen mielestään ei-tyhmän työn.

Vierailija
2/37 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli teinis aikoo opiskella kunnolla, ei se mua harmittais.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistät kotoa rahahanat kiinni, niin eiköhän se siitä. Mun teini ei saa rahaa kotoa, paitsi tietysti pakolliset. Kummasti työ maistuu, vaikka ei ole "hienoa" hommaa. Sanoi, että on kiva tuntea itsensä hyödylliseksi yhteiskunnankin kannalta.

Vierailija
4/37 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sittenpä hänen kannattaa käydä niitä kouluja, että saa semmoisen mielestään ei-tyhmän työn.

Opiskelu ei (ainakaan nyt) ole ongelma ja uskon, että joskus aikuisena saa hyvän työn. Minusta pitäisi jo ennen tuota käydä (kesä)töissä.

Ap

Vierailija
5/37 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse (16v) olen nyt menossa ns. "eliittilukioon" ja olen muutenkin hyvä koulussa. Haluan hyväpalkkaisen ammatin ja vähintäänkin maisterintutkinnon. Silti olin nyt tänä kesänä jo kolme viikkoa töissä, koska jostain on aloitettava. En oikeastaan edes tarvitse rahaa, koska vanhemmat maksaa kaiken, mutta työkokemus on tärkeää. Ja saahan ne rahat laitettua rahastoon niin eivät ihan tyhjänpanttina ole.

Vierailija
6/37 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse (16v) olen nyt menossa ns. "eliittilukioon" ja olen muutenkin hyvä koulussa. Haluan hyväpalkkaisen ammatin ja vähintäänkin maisterintutkinnon. Silti olin nyt tänä kesänä jo kolme viikkoa töissä, koska jostain on aloitettava. En oikeastaan edes tarvitse rahaa, koska vanhemmat maksaa kaiken, mutta työkokemus on tärkeää. Ja saahan ne rahat laitettua rahastoon niin eivät ihan tyhjänpanttina ole.

Juuri näin! Minua ällöttää tuo oman lapsen asenne, että ei halua tehdä paksahommia paksapalkalla. Siis edes sitä muutamaa viikkoa. Tekee tosiaan mieli laittaa rahahanat kiinni.

Jotenkin pojalla on ihan vääristynyt käsitys mitä työstä maksetaan. Minulla ja isällänsä on hyvät palkat, mutta kumpikin meistä on tehnyt yksitoikkoista ja/tai rankkaa työtä myös alle 20 mk tuntipalkalla.

Ap

Vierailija
7/37 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Josko lopettaisit ensin ”paksatöistä” puhumisen. Asenteet lähtee kotoa.

Vierailija
8/37 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole koskaan tehnyt nk p.askaduuneja eikä ole tehnyt kumpikaan lapsistani. On opiskeltu mieluisat ammatit ja tehty niillä aloilla töitä. Yksikään työnantaja ei ole koskaan kysynyt, miksi cv:stä puuttuu p.askaduunien tekeminen eikä niiden puuttumisella ole ollut mitään vaikutusta kenenkään meistä uraan. 

Vierailija
9/37 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä sitä suurin osa joutuu paskatöistä aloittaa, jos kesätöissä käy ennen ammatin opiskelua.

Vierailija
10/37 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni termi, ei minun.

Ei voinut esim. isoisoäitinsä ikkunoita pestä, vaikka olisimme tuosta maksaneet useamman satasen. Tylsä homma.

Ap

Vierailija
11/37 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni on ollut valtavasti hyötyä ns. ”paskaduunien” tekemisestä, sekä ihania muistoja työkavereista jne. Usein kuulee muidenkin muistelevan nuoruuden duuneja kaiholla ja melkein jokaisella on joku hauska ”paskaduuni” -muisto tai -tarina.

Vierailija
12/37 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä paksaduuneissa oppii työelämän hiljaista tietoa, miten työpaikalla toimitaan ihmisten ja asiakkaiden kanssa. Sitä on vaikea oppia lukemalla. Se itse työ on täysin yhdentekevää, kuka tahansa osaa pestä ikkunoita tai mitä tahansa, mutta se sosiaalisen puolen oppi, se voi olla arvokasta ja sillä voi saada etumatkaa niihin, jotka eivät ole töitä tehneet.

Vierailija
13/37 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niissä paksaduuneissa oppii työelämän hiljaista tietoa, miten työpaikalla toimitaan ihmisten ja asiakkaiden kanssa. Sitä on vaikea oppia lukemalla. Se itse työ on täysin yhdentekevää, kuka tahansa osaa pestä ikkunoita tai mitä tahansa, mutta se sosiaalisen puolen oppi, se voi olla arvokasta ja sillä voi saada etumatkaa niihin, jotka eivät ole töitä tehneet.

Tämä!

Joskus ihan yllättyy, kuinka tavallisiakin asioita on tärkeä oppia. Esim. manasin kotona miten harjoittelijoita joutuu ojentamaan ihan perusasioista, kuten ajoissa töihin tulemisesta tai puhelimen käytöstä. Oma teinini, jonka ajattelen olevan fiksu ja hyvin kasvatettu, ihmetteli, että eikö se nyt ole ihan sama onko 5 min myöhässä (useita päiviä petäkkäin), että naurettavaa mussuttaa siitä. Ja että miksi muka ei voisi vaikka katsoa Netfluxiä samalla kun tekee töitä. No ei voi!

Vierailija
14/37 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on ollut tet-harjoittelijoina näitä nirppanokkia,eivät ole juurikaan menestyneet opinnoissaan,juurikin asenteen "paskahommia" takia.  Muutaman nuoren tettiläisen tiedän valinneen edustamani ammatin,koska se oli erittäin mielenkiintoista.

Veikkaanpa että nuorellasi on asennevamma.

Omani aloitti tetissä.oli hampurilaispaikassa ja juurikin nimenomaan kannusti koulunkäyntiin,koki rasvasuodattimien pesun kamalaksi,samoin koko alan,alkoi koulu maistumaan. Lisäksi jakoi lehtiä,vaikka on ainokainen lapsi.

Siksi,koska ei kaikkea tarvii saada valmiina,sanoi!

Nyt on jo kolut käyty ja ammatti valittu,ja muutama "paskatyökin" tullut tehtyä,mutta eteenpäin elävän mieli.

Vierailija
15/37 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä asenteita ollut ennenkin. Muistan oman yläasteen luokkakaverin 80- luvun lomiltä, ysärin alusta. Ei kiinnostanut koulunkäynti, eikä työnteko. Kertoi mielellään, et töitä olis ollut tarjolla, mut ei halunnut ottaa vastaan "koska ei kai hän tuommoista loppuelämäänsä tekis". En tiedä, mitä hänelle nykyään kuuluu.

Itse olin ekassa kesätyössä 13-vuotiaana ja sen jälkeen joka kesä töissä. Myös lukioaikana työskentelin viikonloppuisin. Omat teinit ovat saaneet omasta urheiluharrastuksestaan työtä eli valmentavat pienempiään kolme-neljä kertaa viikossa.

Vierailija
16/37 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta ikkunan pesusta.

Meillä on opetettu teineille että isovanhempia tulee auttaa ja he voivat joskus antaa avusta rahaa palkkaa mutta auttaa pitää ilman palkkaakin (siis saattaavat imuroida mummolle talon jne ihan ilman pyytöä/palkkaa).

Ja tämä on opetettu jo alle 10 v ikäisille. Mummo myhäili tyytyväisenä kun 11 v kävi juhannuksen alla kylässä mummolla niin oli imuroinut oma-aloitteisesti ja olivat yhdessä leiponeetkin ja pelailleet sitten lautapelejä.

Minä olisin sanonut teinilleni että voi toki käydä pesemässä nuo ikkunat ilman palkkaakin jos ei palkka kelpaa. Mutta pesee kyllä. Ja meillä 15 v on tienannut parhaimmillaan 30€ tunti kesätyössä kun teki urakkaa tosi hyvin. Mutta silti ymmärtää että se oli poikkeus ja tekee töitä myös ilmaiseksi tai vaikka 5€ tunti jos kokee hommat järkeviksi.

Vierailija
17/37 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni termi, ei minun.

Ei voinut esim. isoisoäitinsä ikkunoita pestä, vaikka olisimme tuosta maksaneet useamman satasen. Tylsä homma.

Ap

Ongelma ei ole työ vaan se että teinisi ei tarvitse rahaa,

Vierailija
18/37 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta ikkunan pesusta.

Meillä on opetettu teineille että isovanhempia tulee auttaa ja he voivat joskus antaa avusta rahaa palkkaa mutta auttaa pitää ilman palkkaakin (siis saattaavat imuroida mummolle talon jne ihan ilman pyytöä/palkkaa).

Ja tämä on opetettu jo alle 10 v ikäisille. Mummo myhäili tyytyväisenä kun 11 v kävi juhannuksen alla kylässä mummolla niin oli imuroinut oma-aloitteisesti ja olivat yhdessä leiponeetkin ja pelailleet sitten lautapelejä.

Minä olisin sanonut teinilleni että voi toki käydä pesemässä nuo ikkunat ilman palkkaakin jos ei palkka kelpaa. Mutta pesee kyllä. Ja meillä 15 v on tienannut parhaimmillaan 30€ tunti kesätyössä kun teki urakkaa tosi hyvin. Mutta silti ymmärtää että se oli poikkeus ja tekee töitä myös ilmaiseksi tai vaikka 5€ tunti jos kokee hommat järkeviksi.

Ohis mutta miksi pitää aina lopuksi pelata lautapelejä?

Vierailija
19/37 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta ikkunan pesusta.

Kyllä, menemme tekemään tuon ikkunanpesun yhdessä, ilman palkkaa. Teini kitisee, että että olisi halunnut käyttää päivän perheen kanssa eräässä hauskassa paikassa, mutta sinne e ei nyt ehditä, kun ne ikkunat pitää oikeasti pestä (kerran vuodessa). Kolme viikkoa on lojunut kotona, eli hyvin olisi ollut aikaa niille ikkunoille aiemmin.

Ap

Vierailija
20/37 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelu ei (ainakaan nyt) ole ongelma ja uskon, että joskus aikuisena saa hyvän työn. Minusta pitäisi jo ennen tuota käydä (kesä)töissä.

Ap

Kannattaa kertoa teinille että kivoihin töihin työntekijöitä haettaessa ne menee aina ohi joilla on työkokemusta. Nuorena kannattaa tehdä kesätöitä, sillä se näyttää paljon paremmalta cv:ssä, kuin se että ei ole koskaan ollut töissä. Koulaiselle ne tyhmätkin työt ovat ok, sen sijaan jos on valmistunut juuri juristiksi, niin siinä vaiheessa nurmikon leikkaajana työskentely ei enää näytä kovin hyvältä vaan pahalta alisuorittamiselta.