Ruokahaluttomuus, kokemuksia ja vinkkejä?
Ei vaan tee mieli syödä. Kaikki ruoka ällöttää, nieleminen on vaikeaa, kaikki tuntuu siltä kuin jauhaisi styroksia. Jotain superherkullista ravintolaruokaa saattaa tehdä joskus mieli, siitäkin syön kolmasosan kun ei vaan maistu. Suuta kuivaa eikä vedenjuonti auta siihen, joudun vaan ravaamaan kusella ainakin kerran tunnissa jos juon. En tupakoi, en ole raskaana. Tällaista on ollut vaihtelevasti aina. Tällä hetkellä pysyn jotenkin kunnossa nielemällä väkisin proteiinijuomia, ne pystyy pakottamaan alas vaikka ruoka ei menisikään.
Onko kellään omaa kokemusta tällaisesta? Pahoittelen, mutta en ole kiinnostunut sellaisten neuvoista jotka eivät asiaa ymmärrä. Tiedän että pitäisi syödä tasaisesti, nostaa annoskokoja pikkuhiljaa, jolloin vatsalaukun pitäisi kasvaa ja ruoan määrään tottua. Olen vaan tehnyt tuon monta kertaa kuukauden-parin pätkissä, ja kyllästynyt siihen että on jatkuvasti ällöttävä ja kuvottava olo, palan tunne kurkussa, ja koko elämä pyörii sellaisen asian ympärillä joka lopulta vaan inhottaa ja ahdistaa.
Olen ollut tällainen jo lapsesta asti eli ei ole kyse mistään akuutista sairaudesta. En ole anorektikko, haluaisin mielelläni saada 10-15kg lisää painoa ihan hyvinvoinnin kannalta. Ravinto myös parantaisi mielialaa ja hyvinvointia muutenkin. Mutta kun ei vaan saa mitään alas, pahimmassa tapauksessa hajutkin oksettavat.
Luulen että raskauspahoinvointi voisi tuntua tällaiselta. Mutta en ole raskaanakaan.
Onko kellään mitään vinkkejä, kokemusta tai lohdutusta tilanteeseeni? Tällä hetkellä vaan itkettää ja tuntuu että olisi parempi kuolla nälkään kuin jatkaa tätä kärsimystä ja muiden kuittailua painosta ja syömisestä.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Moi, Ap, olen tuo joka kirjoitti noista mahalääkkeistä (protonipumpunestäjistä). Toivottavasti asiasi selviää, mutta ennen sitä, kannattaisi ostaa apteekista näitä
https://www.nutricia.fi/tuotteemme/nutridrink/
Niistä saat paljon energiaa pienessä tilassa: compacteissa on 1,2dl/300kcal! Ja mikä parasta, tasapainoisesti ravintoaineita. Tsemppiä kovasti; luulisin, että ruokatorven ja mahalaukun tähystys olisi paikallaan: voi olla jotain rakenteellistakin.
Kiitos paljon vastauksesta, juuri tällaista toivoinkin kun olen todella kokeillut jo kaikkea. Nutridrinkitkin ovat tuttuja, vaikkakin kalliita. Refluksioireita minulla ei ole, paitsi silloin jos olen syönyt väkisin lautasen tyhjäksi. Eli toisin sanoen, minulla taitaa olla refluksioireita sittenkin 😀
Tätä on niin pitkään sivuutettu mt-ongelmana tai nirsoutena, ettei kenellekään ole tullut mieleen ehdottaa fyysisiä tutkimuksia perus verikokeiden lisäksi.
Otan nyt asiakseni käydä testaamassa tuon varastoraudan ja pyytää lähetettä tähystykseen, ja haen apteekista testiin tuota protonipumpunestäjää. Ongelma tuntuu tosiaan olevan siis nielemisen kanssa, kun asiaa mietin. Muut ihmiset kykenevät havaintoni mukaan syömään milloin tahansa leivän vaikka kahdella haukulla, itse nakerran siitä pieniä paloja kuin mikäkin jyrsijä, tai joudun auttamaan nielemistä ison vesimäärän avulla.
Kiitos vielä paljon, tuntuu että tämä asia nytkähti eteenpäin taas pitkän tauon ja harmin jälkeen. Sentään saa karsittua pois nuo mahdollisuudet jos ei sieltä löydykään mitään erityistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on niin jotta jos ei jointilla ruokahalu parano niin tauti on kuolemaks.
Ei parane, testattu on. Jos Suomesta saisi CBD-öljytuotteita, niitä kokeilisin mielelläni. Mutta eihän huumevastainen maa voi sallia lääkeainetta joka ei päihdytä, koska nimessä on cannabis. Ap
Kyllä saa:
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/def94fc7-674a-4967-bacf-06fad…
Oho, on mennyt ohi tällainen tieto. Saatanpa hankkia testiin tätäkin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi samanlainen.
Tein hiljaittain pienen havainnon: kun liikun, niin minulla on normaalisti aika hyvä olo, tai jopa hyvä olo. Muutoin normaali tilanne on, että jollain tasolla on huono olo.
Syöminen on tuskaa, juominen on tuskaa. Mutta siihen jälkeiseen oloon auttaa liikkuminen. Liikkumisen jälkeen tosin tämä olo kyllä palaa, mutta joskus lievempänä. Kävely vähän möyrii liikaa, mutta pyöräilyn tasainen rullaavuus on parempi. Ei kyllä sinänsä hirveästi auta tähän painohävikkiin, mutta minkäs teet. On vain syötävä kovin energiatiheää ruokaa.
Liikunnasta tulee kyllä hyvä olo ja ruoka maistuu paremmin. Itselläni on vaan pieni noidankehä sen suhteen - ei tee mieli liikkua pahan olon takia, ei tyhjällä vatsalla eikä silloin kun on niellyt väkisin sen smoothien vatsaan loiskumaan. Tämäkin asia pitäisi jotenkin laskelmoida niin ettei taas olisi heikko olo. Pelkään myös että liikunta laihduttaa vaan lisää, kun kalorimäärä on jo valmiiksi pieni ja aineenvaihdunta nopea. Jos lihasta haluaisi kasvattaa niin pitäisi syödä itselleni aivan mahdottomia määriä ruokaa. Ja joo, energiatiheää ruokaa. En vaan enää jaksa niitä prodejauhe-öljy-kaura-sörsseleitä.
Ihana tietää kuitenkin etten ole yksin tässä veneessä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moi, Ap, olen tuo joka kirjoitti noista mahalääkkeistä (protonipumpunestäjistä). Toivottavasti asiasi selviää, mutta ennen sitä, kannattaisi ostaa apteekista näitä
https://www.nutricia.fi/tuotteemme/nutridrink/
Niistä saat paljon energiaa pienessä tilassa: compacteissa on 1,2dl/300kcal! Ja mikä parasta, tasapainoisesti ravintoaineita. Tsemppiä kovasti; luulisin, että ruokatorven ja mahalaukun tähystys olisi paikallaan: voi olla jotain rakenteellistakin.Kiitos paljon vastauksesta, juuri tällaista toivoinkin kun olen todella kokeillut jo kaikkea. Nutridrinkitkin ovat tuttuja, vaikkakin kalliita. Refluksioireita minulla ei ole, paitsi silloin jos olen syönyt väkisin lautasen tyhjäksi. Eli toisin sanoen, minulla taitaa olla refluksioireita sittenkin 😀
Tätä on niin pitkään sivuutettu mt-ongelmana tai nirsoutena, ettei kenellekään ole tullut mieleen ehdottaa fyysisiä tutkimuksia perus verikokeiden lisäksi.
Otan nyt asiakseni käydä testaamassa tuon varastoraudan ja pyytää lähetettä tähystykseen, ja haen apteekista testiin tuota protonipumpunestäjää. Ongelma tuntuu tosiaan olevan siis nielemisen kanssa, kun asiaa mietin. Muut ihmiset kykenevät havaintoni mukaan syömään milloin tahansa leivän vaikka kahdella haukulla, itse nakerran siitä pieniä paloja kuin mikäkin jyrsijä, tai joudun auttamaan nielemistä ison vesimäärän avulla.
Kiitos vielä paljon, tuntuu että tämä asia nytkähti eteenpäin taas pitkän tauon ja harmin jälkeen. Sentään saa karsittua pois nuo mahdollisuudet jos ei sieltä löydykään mitään erityistä.
Kiva, että viesteistäni saattoi olla hyötyä! :) Nykyisin valitettavasti tuo gastron puoli on kaikkialla tosi kuormitettu ja ruuhkainen, joten lähetettä ei helposti saa pahoillakaan oireilla. Yksi muuten, mitä gastrot aina kysyvät, on nielemisongelmat: se on ilmeisesti heille semmoinen juttu, jonka ottavat vakavasti eli muista kertoa se oire kaikille hoitotahoille. Tietenkin, jos julkiselta ei lähetettä heru, yksityinen on mahdollisuus, jos rahaa piisaa. Ainakin yksityisen gastroenterologin vastaanottoon kannattaa säästää; häneltäkin voi saada lähetteen julkiselle puolelle tähystykseen. Toki jos rahaa on, yksityisellä tähystyksen saa nopsaan. Refluksin oireetkin ovat muuten moninaisemmat, mitä yleensä ajatellaan.
Täällä yksi samanlainen.
Tein hiljaittain pienen havainnon: kun liikun, niin minulla on normaalisti aika hyvä olo, tai jopa hyvä olo. Muutoin normaali tilanne on, että jollain tasolla on huono olo.
Syöminen on tuskaa, juominen on tuskaa. Mutta siihen jälkeiseen oloon auttaa liikkuminen. Liikkumisen jälkeen tosin tämä olo kyllä palaa, mutta joskus lievempänä. Kävely vähän möyrii liikaa, mutta pyöräilyn tasainen rullaavuus on parempi. Ei kyllä sinänsä hirveästi auta tähän painohävikkiin, mutta minkäs teet. On vain syötävä kovin energiatiheää ruokaa.