Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokahaluttomuus, kokemuksia ja vinkkejä?

Vierailija
22.06.2019 |

Ei vaan tee mieli syödä. Kaikki ruoka ällöttää, nieleminen on vaikeaa, kaikki tuntuu siltä kuin jauhaisi styroksia. Jotain superherkullista ravintolaruokaa saattaa tehdä joskus mieli, siitäkin syön kolmasosan kun ei vaan maistu. Suuta kuivaa eikä vedenjuonti auta siihen, joudun vaan ravaamaan kusella ainakin kerran tunnissa jos juon. En tupakoi, en ole raskaana. Tällaista on ollut vaihtelevasti aina. Tällä hetkellä pysyn jotenkin kunnossa nielemällä väkisin proteiinijuomia, ne pystyy pakottamaan alas vaikka ruoka ei menisikään.

Onko kellään omaa kokemusta tällaisesta? Pahoittelen, mutta en ole kiinnostunut sellaisten neuvoista jotka eivät asiaa ymmärrä. Tiedän että pitäisi syödä tasaisesti, nostaa annoskokoja pikkuhiljaa, jolloin vatsalaukun pitäisi kasvaa ja ruoan määrään tottua. Olen vaan tehnyt tuon monta kertaa kuukauden-parin pätkissä, ja kyllästynyt siihen että on jatkuvasti ällöttävä ja kuvottava olo, palan tunne kurkussa, ja koko elämä pyörii sellaisen asian ympärillä joka lopulta vaan inhottaa ja ahdistaa.
Olen ollut tällainen jo lapsesta asti eli ei ole kyse mistään akuutista sairaudesta. En ole anorektikko, haluaisin mielelläni saada 10-15kg lisää painoa ihan hyvinvoinnin kannalta. Ravinto myös parantaisi mielialaa ja hyvinvointia muutenkin. Mutta kun ei vaan saa mitään alas, pahimmassa tapauksessa hajutkin oksettavat.
Luulen että raskauspahoinvointi voisi tuntua tällaiselta. Mutta en ole raskaanakaan.

Onko kellään mitään vinkkejä, kokemusta tai lohdutusta tilanteeseeni? Tällä hetkellä vaan itkettää ja tuntuu että olisi parempi kuolla nälkään kuin jatkaa tätä kärsimystä ja muiden kuittailua painosta ja syömisestä.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumuus, diabetes,

Vierailija
2/26 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus käynyt ravitsemusneuvojalla, ja sieltä tuli vinkkejä että pitäisi syödä 6 palaa leipää ja 2 lasia maitoa ja puoli kiloa kasviksia ja lautasellinen puuroa ja lounas ja päivällinen ja iltapala ja tietenkin välipala jonka lisäksi saan vapaasti herkutella, jos siltä tuntuu. Ei siis mennyt mitenkään jakeluun se, että mulle tossa olis viikon ruuat, tai että en tietäisi mikä olisi terveellinen määrä ruokaa.

Onko apteekissa ilman reseptiä mitään apua tällaiseen? Joku pahoinvointilääke? Joskus ostin jotain ruokahalua herättävää litkua, joka maistui niin järkyttävän pahalle että nielin mieluummin väkisin sen jonkun leivänpalan kuin join sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuumuus, diabetes,

Kiitos, mutta Suomessa on aika harvoin kuuma ja eikö diabetes päinvastoin lisää ruokahalua? Ap

Vierailija
4/26 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kertokaa mullekin. Ite teen niin et otan kestä kiinni ja smoothiet alas ja sit sikiöasentoon pidättämään oksennusta. Saa jotain alas.

Vierailija
5/26 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo kertokaa mullekin. Ite teen niin et otan kestä kiinni ja smoothiet alas ja sit sikiöasentoon pidättämään oksennusta. Saa jotain alas.

nenästä

Vierailija
6/26 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ruokahaluttomuuden syytä ikinä tutkittu? Kerroit käyneesi ravitsemusneuvojalla eli ilmeisesti olet käynyt lääkärissä? 

Vierailija
7/26 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on niin jotta jos ei jointilla ruokahalu parano niin tauti on kuolemaks.

Vierailija
8/26 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ruokahaluttomuuden syytä ikinä tutkittu? Kerroit käyneesi ravitsemusneuvojalla eli ilmeisesti olet käynyt lääkärissä? 

Olen käynyt lääkärissä tämän aiheen tiimoilta viimeksi useita vuosia sitten. Tehtiin verikokeet joissa ei ollut mitään erityistä. Sitä ferritiiniä olen harkinnut testattavan, koska lähisukulaisella juuri havaittiin matala varastorauta. Lääkäreiden neuvot olivat juurikin luokkaa "syö nyt" tai jotain lapsen ruokintaan sopivia neuvoja. Siis tietenkin järjellä ajatellen kun syö, vatsalaukku venyy ja ruokahalu kasvaa. Näin ei vaan ole käynyt minulle, ja se projekti on niin vastenmielinen etten vaan kykene siihen ruuan aiheuttamaan pahoinvointiin aamusta iltaan kun pitäisi käydä töissäkin. Silloin kun mulla on ollut tuo projekti päällä ja lipsun siitä päiväksi tai pariksi, tuntuu että koko homma alkaa taas alusta. Lisäksi se tuntuu jotenkin syömishäiriöiseltä, kun vähäinenkin nautinto häviää tuon pakkonielemisen takia.

Anteeksi avautuminen, on vaan jotenkin todella paha mieli nyt. Ap

Vierailija
9/26 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei parane, testattu on. Jos Suomesta saisi CBD-öljytuotteita, niitä kokeilisin mielelläni. Mutta eihän huumevastainen maa voi sallia lääkeainetta joka ei päihdytä, koska nimessä on cannabis. Ap

Vierailija
10/26 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun syömishäiriölleni teki hyvää käydä kokki koulutus vaikken alalle jäänytkään. Rankka se oli ja siellä oli suurin osa syömishäiriöisiä mikä yllätti eikä se näkynyt ulospäin mitenkään. Minulla on levoton rakko ja ramppaan kusella myön tunnin välein vaikken joisi koko päivänä mitään. Traumaattisesta lapsuudesta kärsin virtsatietulehduksista lapsuudessa ja seon jättänyt tämän vaivan. 

Vierailija
11/26 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samantyylistä ongelmaa on itsellänikin. Saattaa mennä päiväkausia ihan jollain juustosiivuilla ja maustekurkulla, mutta sitten kun alkaa ruoka maistumaan millään ei ole mitään rajaa - silloin mennään kiinalaiseen lounastamaan ja ruokaa saattaa mennä neljäkin lautasellista ja alkukeitto alkuun sekä vielä jälkkäriksi. Silloin kun on nälkäkausi menossa, pieninkin ylensyönti saa aikaan todella kuvottavan olon.

Hoikimillaan olen ollut sellainen 45 kiloinen (kokeilin kuinka alas painon saa) ja siitä se karkasi parhaimillaan reiluun sataan kiloon. Nyt ei massaa ole kuin 75 kilon pintaan, pituutta on 162.

T: M 44

Vierailija
12/26 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyisikö jokin psyykkinen syy esim. syömiseen liittyvä trauma? Itselle tuli mieleen jokin tiedostamaton ahdistuksen syy.

Vierailija
13/26 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut protonipumpunestäjiä vaikkapa lyhyenä kuurina? Oireet kuulostavat gastriitilta ja refluksilta. Käsikauppatavarana saa esim. esomepratsolia, joka on hyvin tehokasta. Voisit kokeilla jonkin aikaa, jos eivät auta, sitten ei kannata syödä, eikä muutenkaan kokoajan, koska voivat aiheuttaa ripulia ym. Mutta yleisesti ottaen turvallisia ja tehokkaita lääkkeitä.

Vierailija
14/26 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole kokemusta vastaavasta, vaan ruokahaluttomuutta on ollut ainoeastaan tilapäisesti erään lääkityksen sivuvaikutuksena ja toisesta lääkkeestä vierottautuessa. Mutta asiasta kannattaa puhua lääkärin kanssa. Toivottavasti löydät apua.

Masennuslääkkeisiin kuuluva mirtatsapiini nostaa useimmilla myös ruokahalua. Lääkettä käytetään moniin muihinkin vaivoihin kuin depressioon, myös ruokahalun nostamiseen. Kysyisin sinuna lääkäriltä reseptiä. Hyvin pieni annostus (15-25 mg) riittää tuohon tarkoitukseen. Lääke auttaa monia myös nukkumaan paremmin, mutta toisia saattaa väsyttää päivisinkin.

Vierailija
15/26 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei parane, testattu on. Jos Suomesta saisi CBD-öljytuotteita, niitä kokeilisin mielelläni. Mutta eihän huumevastainen maa voi sallia lääkeainetta joka ei päihdytä, koska nimessä on cannabis. Ap

Kyllä saa:

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/def94fc7-674a-4967-bacf-06fad…

Vierailija
16/26 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin ton monta kertaa ja edelleen mietin kirjoitinko ton... 🤔 - ei (kai) ap

Vierailija
17/26 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt lääkärissä tämän aiheen tiimoilta viimeksi useita vuosia sitten. Tehtiin verikokeet joissa ei ollut mitään erityistä. Sitä ferritiiniä olen harkinnut testattavan, koska lähisukulaisella juuri havaittiin matala varastorauta. Lääkäreiden neuvot olivat juurikin luokkaa "syö nyt" tai jotain lapsen ruokintaan sopivia neuvoja. Siis tietenkin järjellä ajatellen kun syö, vatsalaukku venyy ja ruokahalu kasvaa. Näin ei vaan ole käynyt minulle, ja se projekti on niin vastenmielinen etten vaan kykene siihen ruuan aiheuttamaan pahoinvointiin aamusta iltaan kun pitäisi käydä töissäkin. Silloin kun mulla on ollut tuo projekti päällä ja lipsun siitä päiväksi tai pariksi, tuntuu että koko homma alkaa taas alusta. Lisäksi se tuntuu jotenkin syömishäiriöiseltä, kun vähäinenkin nautinto häviää tuon pakkonielemisen takia.

Anteeksi avautuminen, on vaan jotenkin todella paha mieli nyt. Ap

Ferritiini kannattaa mittauttaa. Mielestäni tuo kuulostaa kuitenkin psyykkiseltä ongelmalta. Oletko masentunut tai kärsitkö muista mielialaongelmista? Masennus ja ahdistus vie usein ruokahalun. Toisaalta ruoalla (joko ahmimisella tai syömisen lopettamisella) on helppo yrittää hallita elämäänsä ja tunteitaan, jos on vaikeuksia tunteiden käsittelyssä.

Ei tarvitse pyytää anteeksi tänne kirjoittamista. Hyvä vaan, että kirjoitat. Toivottavasti saat apua! Voimia sinulle.

Vierailija
18/26 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mt-hoitsu kirjoitti:

Löytyisikö jokin psyykkinen syy esim. syömiseen liittyvä trauma? Itselle tuli mieleen jokin tiedostamaton ahdistuksen syy.

Yksi osa ahdistusta on ainakin se, että tästä on jankutettu minulle niin kauan kuin muistan. Lapsena kauhisteltiin laihuuttani ja pieniruokaisuuttani. Tuntui että koko elämäni, identiteettini ja ihmisarvoni mitattiin siinä miten paljon tavaraa jäi lautaselle. Hirveän ristiriitaista suhtautumista asiaan - toisaalta kauhisteltiin, toisaalta sain osakseni kateutta ja ihastelua. En ole itse pitänyt laihuutta minään meriittinä. Ahdistunut olen kyllä, osa pahasta henkisestä olosta liittyy varmasti ravintoaineiden puutteeseen ja ruokailun epätasaisuuteen. Olen harkinnut terapiaan hakeutumista, mutta se tuntuu vaan niin vaivalloiselta kun ei ole varaa yksityiseen ilman kelan korvausta. Yritin itseasiassa soittaa aikaa lääkärille saadakseni lähetteen eteenpäin, ehdottivat soittamaan kuukauden parin päästä jolloin jakavat aikoja syksylle. Turhauttavaa. Ap

Vierailija
19/26 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole kokemusta vastaavasta, vaan ruokahaluttomuutta on ollut ainoeastaan tilapäisesti erään lääkityksen sivuvaikutuksena ja toisesta lääkkeestä vierottautuessa. Mutta asiasta kannattaa puhua lääkärin kanssa. Toivottavasti löydät apua.

Masennuslääkkeisiin kuuluva mirtatsapiini nostaa useimmilla myös ruokahalua. Lääkettä käytetään moniin muihinkin vaivoihin kuin depressioon, myös ruokahalun nostamiseen. Kysyisin sinuna lääkäriltä reseptiä. Hyvin pieni annostus (15-25 mg) riittää tuohon tarkoitukseen. Lääke auttaa monia myös nukkumaan paremmin, mutta toisia saattaa väsyttää päivisinkin.

Kiitos viestistäsi. Mirtatsapiini oli testissä aikoinaan, ei ollut vaikutusta ruokahaluun eikä positiivista vaikutusta mielialaan, aiheutti vahvaa väsymystä päivisin. Luulen että sitä olisi silloisella painolla pitänyt syödä hiekanjyvän kokoinen määrä. En ole kauhean innoissani mielialalääkityksen aloittamisesta, niistä ei ole ollut hyötyä minulle. Uskon että masennus ja ahdistus kumpuaa pikemminkin siitä, etten saa tarpeeksi ruokaa ja ahdistun sen aiheuttamista paineista. Voisi olla helpompaa tämän kanssa, jos oikeassa elämässä ihmiset jättäisivät kommentoimatta tuntemattomien syömiset ja ulkonäöt, kun eivät todellakaan tiedä mitä sieltä taustalta voi löytyä. Ap

Vierailija
20/26 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi, Ap, olen tuo joka kirjoitti noista mahalääkkeistä (protonipumpunestäjistä). Toivottavasti asiasi selviää, mutta ennen sitä, kannattaisi ostaa apteekista näitä

https://www.nutricia.fi/tuotteemme/nutridrink/

Niistä saat paljon energiaa pienessä tilassa: compacteissa on 1,2dl/300kcal! Ja mikä parasta, tasapainoisesti ravintoaineita. Tsemppiä kovasti; luulisin, että ruokatorven ja mahalaukun tähystys olisi paikallaan: voi olla jotain rakenteellistakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme