Hinnoista itkevät asiakkaat naurattaa
Olen töissä edullisessa kauppaketjussa myyjänä ja kuukauden nettopalkkani on sen noin 1600€. Päivittäin saan kuulla jonkun selkeästi töissä käyvän, habituksen perusteella minua paljon paremmin tienaavalta vaikuttavan asiakkaan itkevän jostain parista eurosta jonkun tuotteen hinnassa. Ja vielä, kun ottaa huomioon, että sama tuote voi maksaa kilpailevassa ketjussa monin verroin enemmän. Kun en asiakaspalvelutilanteessa voi tätä ääneen sanoa niin sanon nyt, että olkaa ilman, jos se teidän pari tonnia kuussa nettona saavien elämä on siitä parista eurosta kiinni. Turha ruikuttaa ja viedä sillä minun työaikaani, jonka voisin käyttää esimerkiksi jonkun ihan oikeaa apua tarvitsevan asiakkaan neuvomiseen tai muihin kaupan töihin, joita siinä kyllä riittää. Kassalla tehnyt välillä esim. jollekin ammattinsa mukaisesti tienaavalle putkimiehelle tokaista, että voin mä sen ennestään edullisen tuotteen 2€ lisäalennuksen pikku myyjänpalkastani hänelle sponsoroida sillä ehdolla, että häipyy siitä jankuttamasta ja jumittamasta kassajonoa. Ei vaan ole omaa lompakkoa ollut siinä mukana.
Toinen hauska asiakasryhmä ovat ne, jotka tulevat meiltä ostamaan edullisempia tuotteita kuin kilpailijalla ja itkevät sitten, kun laatu ei olekaan sama. Voi voi, ihmiset, se laatu maksaa. En tietty sitäkään voi siinä ääneen sanoa ketjua edustavana työntekijänä, mutta luulisi jokaisen normaalijärjellä varustetun tajuavan tuon ihan itsekin.
Kiitos, kun sain avautua näin loman kunniaksi, olipa rentouttavaa. Pääasiassa te asiakkaat olette ihania, mutta koittakaa joskus vähän miettiä, mistä sille tavalliselle myyjälle on järkevää purnata.
Kommentit (34)
Sinä kuvittelet että ihminen jonka netto palkka alkaa 2 on jotenkin rikas?
Tarkalla talouden pidolla vuosikymmenien säästämisellä voi saada pienen pesämunan, niin että pesukoneen rikkoutuessa, voi mennä kauppaan ja ostaa uuden käteisellä.
Nuo paskasti toimivat "halpakaupat" saisivatkin mennä konkurssiin ja hävitä pois. Todella ärsyttävää jos hinnat on väärin.
Kaupassa pyydän hyvitystä, jos kassa veloittaa tuotteesta enemmänkuin ajankohtainen mainos tai hyllymerkintä. Ja tarkistan kyllä tiedot siitä mitä tuotetta esim tarjous koskee.
Liian usein kassan järjestelmä ei ole ajan tasalla tai kassahenkilö on huolimaton. Tämä on niin ärsyttävää ja turhauttavaa. Pyydän hyvitystä, koska tuote on myytävä sillä hinnalla millä ilmoitetaan. Lisäksi useinkaan en olisi ostanut tuotetta ellei se olisi tarjouksessa. Ajattelen myös muita asiakkaita,jotka eivät ole yhtä tarkkoja tai eivät muusta syystä esim uskalla reklamoida.
Ja olen ystävällinen asioidessa.
Vierailija kirjoitti:
Jos oliskin pari euroa, mutta itse olen joutunut tekemään jopa 15 sentin hyvityksiä, kun asiakas on huomannut, että kassajärjestelmässä oli kalliimpi hinta kuin hyllyreunalapussa. Kyllä noin pienien hyvitysten kohdalla vähän säälittää asiakkaan tilanne, kun tietää, että hänelle se summa voi merkitä hyvinkin paljon, esim. saako lääkkeet ostettua vai ei.
Itseäni ärsyttävät pikemminkin ne asiakkaat, jotka jäävät tutkimaan kuittiaan siihen kassapöydän luo, eivätkä ensin pakkaa ostoksiaan ja siirry syrjemmälle tarkistamaan, mitä tuotteet maksoivat. Siinä joutuu turhaan hidastamaan seuraavan asiakkaan ostosten käsittelyä.
Eniten ihmetyttää sellaiset asiakkaat, jotka nostavat kovan metelin tehdessään tuotereklamaatiota tai pyytäessään hintahyvitystä. Kauppojen on pakko esim. kirjanpitolain vuoksi noudattaa tiettyjä käytäntöjä palautusten ja hyvitysten suhteen. Se, kuinka kovalla äänellä asiakas rutkuttaa myyjälle, ei ole ainakaan nopeuttavaa vaikutusta asian käsittelyyn.
Jos tuotteessa on väärä hinta, niin kaupan pitäisi saada siitä sakot. Sehän on ihan rehellisesti asiakkailta varastamista. Eruomarketissa oli aikoinaan hyvä systeemi, jos tuotteessa oli väärä hinta, niin sen sai puoleen hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa pyydän hyvitystä, jos kassa veloittaa tuotteesta enemmänkuin ajankohtainen mainos tai hyllymerkintä. Ja tarkistan kyllä tiedot siitä mitä tuotetta esim tarjous koskee.
Liian usein kassan järjestelmä ei ole ajan tasalla tai kassahenkilö on huolimaton. Tämä on niin ärsyttävää ja turhauttavaa. Pyydän hyvitystä, koska tuote on myytävä sillä hinnalla millä ilmoitetaan. Lisäksi useinkaan en olisi ostanut tuotetta ellei se olisi tarjouksessa. Ajattelen myös muita asiakkaita,jotka eivät ole yhtä tarkkoja tai eivät muusta syystä esim uskalla reklamoida.
Sama täällä. En oikein ymmärrä aloituksen ongelmaa. En minä ikinä mitään meteliä pidä, mutta jos huomaan kuitista että tuotteesta on jäänyt mainostettu alennus pois, niin totta hemmetissä huomautan asiasta ystävällisesti. Jos kassahenkilö pitää minua sen takia köyhänä tai nipottajana, niin ihan sama. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee väkisinkin olo, että tarkoituksella kauppa yrittää vetää kotiinpäin ja muka unohdellaan alennuksia. Luotetaan siihen, ettei asiakas kehtaa tulla ruikuttamaan hyvitystä takaisin, kun sen joutuu tekemään kassalla vihaisten kanssa-asiakkaiden tuhistessa takana jonossa. Muutenhan tälle olisi kehitetty jouhevampi järjestelmä, sehän haittaisi bisnestä jos vähänväliä olisi joku kitisemässä alennuksia takasin ja jonot olisi pysähdyksissä, pienempi asiakasvirta.
Pääperiaatteena kaikissa kaupoissa lienee, että hinnoitteluvirheet hyvitetään asiakkaalle, jos esim. päättyneen kampanjan hintalappu on jäänyt hyllyn reunaan, ja kassajärjestelmässä on normaalihinta. Asiakkailta toivoisi hieman ymmärrystä sen suhteen, että kun kauppojen valikoimaan kuuluu kymmeniä-, ellei satojatuhansia eri tuotteita, niin joskus voi käydä niin, että hinnoittelu ei ole ajantasalla aivan jokaisen tuotteen kohdalla.
Monilla suomalaisilla olisi vielä tavoissa opittavaa sen suhteen, miten reklamointi kannattaisi tehdä. Aina välillä tulee vastaan näitä kassamyyjälle raivoajia, jotka paitsi nolaavat itsensä pikkusumman takia, myös, sitä itse tajuamatta, hidastavat älämölöllään myyjän työtä reklamaation käsittelyssä.
Paras systeemi varmaan olisi, jos kaupoissa olisi erillinen reklamointipiste, mutta sellainen myös maksaisi jonkin verran, mikä taas näkyisi tuotteiden hinnassa. Suomessa on kallista työllistää ihmisiä, ja asiakkaat useimmiten haluavat ostaa ruoat ja tavarat mahdollisimman halvalla.
Esim. S-ryhmällä on s-mobiilissa sähköinen kuitti ja siinä mahdollisuus antaa palautetta ja laittaa kuvaliitteitä. Mutta jostain kumman syystä sitä ei voida hyödyntää tällaisista kaupan töppäilyistä hyvittämiseen vaikkapa suoraan asiakkaan tilille, vaan pitää mennä sinne kassalle jumittamaan.
Kätevä sähköinen hyvitysjärjestelmä olisi käytännössä siis jo olemassa, eikä tarvita mitään uusia kalliita tiskejä. Joku siellä on aina myös vastailemassa palautteisiin, joten henkilökuntaakaan ei tarvittaisi lisää. SILTI ei voida hoitaa hyvityksiä muuten kuin kassan kautta, eihän tälle ole muuta syytä kuin tuo yllämainittu, luotetaan ettei asiakas viitsi/kehtaa mennä kassajonoa jumittamaan sen saamatta jääneen pikkualen takia. Joten eipä tehdä reklamointia liian helpoksi asiakkaalle.
Ymmärsinkö nyt oikein että ap:n mielestä ei ole asiallista huomauttaa, jos tuotteesta peritään eri hinta kuin mitä hyllyssä lukee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. En oikein ymmärrä aloituksen ongelmaa. En minä ikinä mitään meteliä pidä, mutta jos huomaan kuitista että tuotteesta on jäänyt mainostettu alennus pois, niin totta hemmetissä huomautan asiasta ystävällisesti. Jos kassahenkilö pitää minua sen takia köyhänä tai nipottajana, niin ihan sama. :D
Ihan hyvä, että sanotte. Pahimmassa tapauksessahan ale puuttuu kaikista Suomen kassajärjestelmistä, jos on ketjusta kyse.
Hyllynreunaan unohtunut hinta taas on unohtunut vain sen kaupan hyllynreunaan. Se ei ole niin iso moka, mutta kyllä silloinkin tuote on saatava sillä alennushinnalla mielestäni. Tosin en tiedä, miten toimitaan, jos siinä hintakyltissä on päivät rajattu niin, että selkeästi lukee, että tarjous on esim. eilen loppunut.
Mitäs veivaavat hintoja ees sun taa. Prismassa on muuten yleensä aina samat suht edulliset hinnat. Ei sillä lailla tarjouksia kuten esim. Cittarissa. Luulisi että on hirveä työ veivata niitä hintoja edestakaisin. Ennemmin otan tasaisesti aina halvat hinnat kuin shokkitarjoukset ja muut kalliilla.
Vierailija kirjoitti:
Tuolle yhdelle kommentoijalle: kyllä tunnen sen verran monta LVI- ja takapuolella työskentelevää, että siellä ne kuukauden nettopalkat alkaa kakkosella, eikä ykkösellä.
Ja tosiaan, minä tienaan tuon verran, enkä todellakaan jaksa mennä jostain eurosta valittamaan esim. 30-50 € tuotteen kohdalla. En jaksanut silloinkaan, kun eli 400€ opintotuen varassa.
Joillakin se köyhyys taitaa vaan olla siellä korvien välissä.
Ap
Jotkut on tarkempia kuin toiset. Mutta kyllä se valittaminen mielestäni kannattaa kaupankin kannalta. Kun yksi asiakas huomauttaa virheestä, se saadaan korjattua, eikä toistu muiden asiakkaiden kohdalla.
Ja kun pyytää asiakkailta anteeksi virhettä, useimmat raivoisat huutajatkin leppyvät.
Myyjä myöskin
Pahin on ollut vartavasten kauppaan huutamaan tullut pariskunta. Tulivat kamalalla ryskeellä sisään, kiilaten pitkän kassajonon muita asiakkaita. Säestivät toisiaan, huutivat yhdessä ja erikseen. Virhe oli siis pieni, mutta show suuri. Olivat jotenkin kokeneet sen henkilökohtaisena loukkauksena ja suurin piiirtein julmana ryöstönä. Ei ollut edes minun tekemäni virhe (näin kuitin päivämäärästä, etten ollut ollut töissä silloin), vaan korjasin toisen tekemän virheen, ja silti sain kuulla törkeät haukkumiset ja syyllistämiset, joista ei meinannut loppua tulla, vaikka olin todella kohtelias heille. Ja asia olisi hoidettu ihan samalla lailla kuntoon, vaikka olisivat vain huomauttaneet nätisti asiasta ilman huutamista ja hyperventiloimista.
Jännä muuten, ettei juuri kukaan koskaan huomauta virheistä, jos kauppa on myynyt jotakin liian halvalla.
Terkuin: Joskus myyjänkin hommissa ollut
Vierailija kirjoitti:
Jännä muuten, ettei juuri kukaan koskaan huomauta virheistä, jos kauppa on myynyt jotakin liian halvalla.
Johtuisiko kenties siitä, että tuollaisia virheitä tapahtuu häviävän harvoin, aika jännästi?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö nyt oikein että ap:n mielestä ei ole asiallista huomauttaa, jos tuotteesta peritään eri hinta kuin mitä hyllyssä lukee?
Ap:n mielestä lienee ihan oikein nauraa tällaisille asiakkaille. Huomautusta on soveliasta kutsua itkuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuisiko kenties siitä, että tuollaisia virheitä tapahtuu häviävän harvoin, aika jännästi?
Koko kaupassakäyntini historian aikana en ole koskaan saanut mitään vahingossa liian halvalla. Sen sijaan niitä alelappuja tuotteissa jää tasaisin väliajoin kassatyypiltä huomaamatta. Useinkaan sitä ei viitsi jostain tyyliin viileistä lähteä kinumaan sitä takaisin, mutta kauppahan siinä voittaa toki tällä meiningillä.
Kännykän autocorrect iski, piti kirjoittaa raksapuolella, ei takapuolella XXXX''''DDDDD
T. Typolleen naurava ap