Mulle tuli eilen haava jalkaan
Ja vieläkin se aina välillä vuotaa ja särkee. Olen puhdistanut sen vedellä kun mökillä ei ole desinfiointiainetta eikä laastaria.
Kommentit (7)
Etenkin jalkaterässä ja varpaiden välissä olevaan haavaan pääseen helposti bakteereja, etenkin esim juuri mökkiolosuhteissa. Seuraa haavaa, jos alkaa punottaa ja kuumottaa eli tulehtuu, sinun on haettava antibioottikuuri. Jalasta lähtevä bakteeritulehdus voi levitä nopeasti koko kehoon ja se on vaarallista.
Tärkeintä on pitää haava puhtaana ja jollei muuta ole niin vedellä sitten. Tosin saunassa voisi keittää vettää sataan asteeseen ja sitten sitä jäähtynyttä vettä käyttää puhdistukseen. Särkylääkettä, mieluiten tulehduskipulääkettä ottaa jos löytyy.
Jos nousee kuumetta tai jomotus käy sietämättömäksi tms. niin kyllähän se päivystykseen on lähdettävä lähimpään päivystykseen sitten. Tosin hoito-ohjeita voi tiedustella puhelimitsekin. Kohoasento voi auttaa eli jalka seinää vasten jolloin veri lähtee valumaan sydäntä kohden ja paine jalassa helpottuu.
Vierailija kirjoitti:
Etenkin jalkaterässä ja varpaiden välissä olevaan haavaan pääseen helposti bakteereja, etenkin esim juuri mökkiolosuhteissa. Seuraa haavaa, jos alkaa punottaa ja kuumottaa eli tulehtuu, sinun on haettava antibioottikuuri. Jalasta lähtevä bakteeritulehdus voi levitä nopeasti koko kehoon ja se on vaarallista.
Niin, se on aika syvä haava ja on tuossa nilkan yläpuolella. Toivottavasti paranee itsestään.
Tikit voi laittaa vielä, ainakin minulle on sanottu näin sairaanhoidossa. Kannattaisi käydä näyttämässä tai vähintään soittaa terveysneuvontaan. Numero löytyy googlaamalla. Nilkkaan jää arpi (ainakin rumempi) jos ei tikata.
Asia ok. Toki olisi voinut kertoa hieman haavan syvydeestä tms. Jos olisi tikkejä vaatinut, niin myöhäistä sille.