Potkut ja itseluottamuksen puute :(
Olen nyt kotona työttömänä ja sattuu ajatellakin miten p-rseelleen kaikki menikin viime työpaikassa. Tuntuu että olen maailman tyhmin ja epäpätevin enkä ikinä tule pääsemään saman tason töihin. Tekisi mieli hakea töihin kassalle tai kukkakauppaan että en vain päädy töihin missä en osaa jotain :(
Miten tästä tunteesta pääsee ylöspäin ja miten ikinä uskallan enää hakea oman alani (teknillinen ala, yliopistokoulutus) hommiin?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet? Kauanko olet ollut työttömänä?
Olen 25, valmistumisen jälkeen ehdin olla yhden vuoden työelämässä. Työttömyyteni on juuri alkanut, ja on ollut tosi masentavaa aloittaa ura näissä merkeissä (epäonnistuminen, työsuhteen jatkamattomuus, nyt työttömyys).
Näillä näkymin olen kotona vielä ainakin syyskuuhun asti, koska sopivia työpaikkoja on harvassa. Yhdestä torjuttiin jo, ja kaksi prosessia on vielä auki.
-ap
Ilmeisesti olet ollut määräaikaisella sopimuksella töissä, etkä siis ole saanut potkuja. Määräaikaiselle sopimukselle on oltava tarveperuste, eli kyse ei ole sinusta henkilönä. Älä siis anna itsetuntosi laskea, vaikka et jatkoa saanutkaan. Ei kyse ole sinun epäonistumisestasi, tehtävähän ajateltiin jo alun alkaen määräaikaiseksi.
Tehtävässä ei ollut muuta tarveperustetta kuin se, että vasta kolmen sopimuksen jälkeen saa vakipaikan. Tuntuu että määräaikaiset paikat ovat vain koeajan jälkeinen toinen, kolmas, neljäs koeaika, ja aina saa jännittää joko sopimus uusitaan. Kanssani samaan aikaan palkattu mieskollega sai pitää työnsä, ja tilalleni palkattiin jo uusi työntekijä (nainen).
Voiko näin edes mennä?
- ap
Jos työt ei hoitunut kuten pitää, niin sopimusta ei tietenkään jatketa. Oletko oikealla alalla? onko kyseessä näyttämisen halua vain?
Ehkäpä yhden kokemuksen vuoksi ei kannata tehdä johtopäätöksia alasta. Työpaikka, jossa määräaikaisuuksia ketjutetaan ap:n kertomalla tavalla, ei muutenkaan kuulosta miltään ihannetyöpaikalta. Itse olisin liiton lakimieheen yhteydessä.
Kiitos mukavista sanoista. Haluan itsekin kokeilla siipiäni toisessa yrityksessä ja saada uuden mielipiteen ammattitaitooni. Harkitsin jo alanvaihtoa ja tein listan kaikesta mistä pidin tai en pitänyt työssäni. Negatiivinen lista täyttyi ongelmista ja konflikteista pomon kanssa ja positiivinen lista vastasi kokemuksiani opiskeluajoita ja siitä miksi valitsin tämän alan itselleni.
Lakimiehiä en halua asiaan sekoittaa, mieluummin odotan että seuraava työntekijä saa burn outin tai firma menee itsestään konkurssiin (toista kertaa sen historiassa).
Kiitos!
- ap
Lue tämä kirjoituksesi uudelleen, niin saat vastauksen, miksei sopimusta jatkettu.
Ei se auta mitään, että opiskelut ovat menneet hyvin, jossei työt kuitenkaan suju. Nytkään et halua ottaa vastaan mitään muita kuin itsellesi mieluisia vastauksia, mutta tee, mitä tykkäät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet? Kauanko olet ollut työttömänä?
Olen 25, valmistumisen jälkeen ehdin olla yhden vuoden työelämässä. Työttömyyteni on juuri alkanut, ja on ollut tosi masentavaa aloittaa ura näissä merkeissä (epäonnistuminen, työsuhteen jatkamattomuus, nyt työttömyys).
Näillä näkymin olen kotona vielä ainakin syyskuuhun asti, koska sopivia työpaikkoja on harvassa. Yhdestä torjuttiin jo, ja kaksi prosessia on vielä auki.
-ap
Ilmeisesti olet ollut määräaikaisella sopimuksella töissä, etkä siis ole saanut potkuja. Määräaikaiselle sopimukselle on oltava tarveperuste, eli kyse ei ole sinusta henkilönä. Älä siis anna itsetuntosi laskea, vaikka et jatkoa saanutkaan. Ei kyse ole sinun epäonistumisestasi, tehtävähän ajateltiin jo alun alkaen määräaikaiseksi.
Tehtävässä ei ollut muuta tarveperustetta kuin se, että vasta kolmen sopimuksen jälkeen saa vakipaikan. Tuntuu että määräaikaiset paikat ovat vain koeajan jälkeinen toinen, kolmas, neljäs koeaika, ja aina saa jännittää joko sopimus uusitaan. Kanssani samaan aikaan palkattu mieskollega sai pitää työnsä, ja tilalleni palkattiin jo uusi työntekijä (nainen).
Voiko näin edes mennä?
- ap
Jos työt ei hoitunut kuten pitää, niin sopimusta ei tietenkään jatketa. Oletko oikealla alalla? onko kyseessä näyttämisen halua vain?
Ehkäpä yhden kokemuksen vuoksi ei kannata tehdä johtopäätöksia alasta. Työpaikka, jossa määräaikaisuuksia ketjutetaan ap:n kertomalla tavalla, ei muutenkaan kuulosta miltään ihannetyöpaikalta. Itse olisin liiton lakimieheen yhteydessä.
Kiitos mukavista sanoista. Haluan itsekin kokeilla siipiäni toisessa yrityksessä ja saada uuden mielipiteen ammattitaitooni. Harkitsin jo alanvaihtoa ja tein listan kaikesta mistä pidin tai en pitänyt työssäni. Negatiivinen lista täyttyi ongelmista ja konflikteista pomon kanssa ja positiivinen lista vastasi kokemuksiani opiskeluajoita ja siitä miksi valitsin tämän alan itselleni.
Lakimiehiä en halua asiaan sekoittaa, mieluummin odotan että seuraava työntekijä saa burn outin tai firma menee itsestään konkurssiin (toista kertaa sen historiassa).
Kiitos!
- ap
Lue tämä kirjoituksesi uudelleen, niin saat vastauksen, miksei sopimusta jatkettu.
Joo, ongelmat olivat jo pitkään tiedossa. Näiden miettiminen ei hirveästi auta sen pelossa josko uudessakin työpaikassa asiat ovat samoin. Esimerkkejä joistain konflikteista ihan loppuajoilta;
1) "tuo valkoinen (todellisuudessa RGB 255 255 255) ei ole tarpeeksi valkoinen! Oletpa tyhmä kun valitsit noin tunkkaisen värin!"
2) "Mikset kirjoittanut raporttia X?" (josta ei ikinä ollut edes mainittu)
3) Työkaveri kertoo miten pomo oli puhunut hänelle etten tajua mitään yhdestä softasta. Ko. softa oli asennettuna yhdelle tietokoneelle toimistolla, mandariinikiinaksi. Siis h-vetin mandariinikiinaksi. Mainitsin pomolle tästä ja se muuttui muotoon "AP on ihan helvetin tyhmä eikä osaa edes käyttää tietokoneita"
Verenpaine nousee ihan humisten kun miettii millaista meno oli. Tämmöiset kohtaamiset työntävät itsetunnon ihan pakkasen puolelle, ja pelottaa että uusissa töissä pitäisi olla myös joku supermiehen ja Jumalan risteytys. Ainakin osaan jo sanoa paremmin vastaan kuin heti koulun penkiltä tulleena.
- ap
Ja sinäkö oikealla?