50-kymppinen ja väsymys
Missä vika kun väsyttää? Täytyy nykyisin nukkua päiväunet. Onko viisikymppisen elämä tämmöistä vai pitäisikö mennä lääkäriin?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Hyviä neuvoja kaikki edellämainitut mutta jos vaihdevuodet jo tekevät tuloaan tai ovat jo niin hormonikorvaushoitoa suositellaan tuohon viisikymppisväsymykseen.
Vi se hormoonikorvaushoito pahimmat oireet mutta levätä silti pitää tavallista enemmän. Kaikkea stressiä kannattaa vältellä ja järjestellä elämänsä niin rauhalliseksi kuin vain pystyy. Ei ota itselleen liikaa rasitteita.
Ihmiset ovat erilaisia yksilöitä eikä kannata verrata toisiin vaikka jotkut olisivat kunka dudaselli pupuja, ikiliikkujia. Kaikille ei tule pahoja oireita eikä väsymystä. Kannattaa kuunnella omaa kroppaa ja hidastaa eikä mennä kuin viimeistä päivää jos kroppa ja pää lyö jarruja. Jos ei osaa hidastaa niin kroppa alkaa kehittämään sairauksia mitä monilla olen nähnyt että ihminen ei vaan hidasta ja ala nukkumaan vähän enemmän kun nuorena on pärjännyt vähemmillä unilla.
Vaihdevuodet alkaa väsyttämään monilla tässä iässä. Just juteltiin tässä viime viikolla töissä meidän viiskymppisten akkojen kanssa. Moni valitteli sitä yöheräilyä ja yöhikoilua. Minä käytän estrogeenia ja olin ihmeissäni, millaisen ryöpytyksen sain naisilta. Minä en ainakaan ja en ala tuollaisia hömpötyksiä ja minulla ei mitään muita oireita ole ja luuletko pysyväs nuorena ja minä ainakin aion kärsinä nämä luonnollisesti ohi.
Enpä olisi arvannut, että estrogeenin käyttö ja oman olotilan helpottaminen herättää noin suurta ärtymystä, mitä sain vastaani. Vastasin vain heille, että aion käyttää siihen asti, kun olen työelämässä, koska muuten tästä ei tule mitään ja en aio kärtytä töissä työkavereille siksi, että minulla on vaikea olo ja väsyttää yöheräily, kun siihen on apukin keksitty.
Moni sanoo, että heillä ei ole mitään vaihdevuosioireita. Mutta ulkopuolisena huomaa, että on, koska ollaan kärttyjä ja väsyneitä ja ärhennellään ihan turhista asioista ja valitetaan ja maristaan, kun on niin huono olo ja väsynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uniapnea mullakin tuli mieleen, tai masennus.
Käväisepä lääkärissä.
Terv. 59-vuotias, joka on ystävällään nähnyt paljon mm. uniapneaa
Mitä ihmettä se lääkäri voi tehdä? Kyllä väsymystä kannattaa hoitaa omilla toimilla ja laittaa syömiset kuntoon.
Uniapneaa voi ja kannattaa hoitaa.
Olen huomannut että kuinka vaikeeta on on puhua vaihdevuosista ja moni sanoo ettei ole mitään oireita ja purskahtelee itkuun salaa jatkuvasti. Samanikäiset naiset saa kuumotuskohtauksia ja alkavat kivahtelemaan ihan turhasta ja kun alan puhua omista vaihdevuosioireistani niin kaikki vaikenevat ettei heillä ole mitään. On se vielä kamala tabu naisille vaihdevuosi oireet mutta kun äidilläni ne olivat ihan kamalat ja olin tuki puuna niin ymmärrän niitä paremmin kun itselleni on tullut samoja oireita. Yleensä ne ovat perinnöllisiä että jos äidilla vaikeat niin saa samaa odottaa omalle kohdalle ja on ihan paikkansa pitänyt. En alkanut mihinkään luontaistuotteisiin rahoja tuhlaamaan vaan hain ne estrogeenit enkä ole katunut mutta kyllä sen vielä tuntee että on vaihdevuodet mutta oireet lievempiä. Mies pääsee vähemmällä eikä se ole valittanut muuta kuin tavanomaisia vaivoja ja hakenut apteekki vitamiineja. Ikinä sille ei vielä nelikymppisenä kelvannut mitkään ravintolisät ja väheksyi ettei niitä tarvitse kuin sairaat mutta kyllä nyt kelpaa.
Kuvittelin itsekkin alle viiskymppisenä kun alkoi tulla niitä esi oireita lieviä että kärvistelen nämä mutta nehän paheni niin että oli pakko hakea estrogeenit. Yli puolet kun elämästä on elänyt niin haen kaiken helpotuksen mikä saatavilla on enkä ala mitään ikuista elämää havittelemaankaan. Rakkoni vaurioitui jotenkin lapsuudessani virtsatie infektioista ja söin jotain lääkkeitä vuosikausia niin että ramppaan vessassa monta kertaa yössä, levoton rakko ja kaikki menot pitää suunnitella että varmasti pääsee vessaan tai kustokset pitää aina olla housuissa. Kukaan ei tiedä minkä vaivan kanssa elän mutta olen tottunut. Joka ammatti opinnot on torpannut siihen kun pitää juosta vessassa koko ajan. Eläkettähän ei saa nykyään mistään vaivasta ja te toimiston virkailija sanoi että ihan turha toivoa.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä neuvoja kaikki edellämainitut mutta jos vaihdevuodet jo tekevät tuloaan tai ovat jo niin hormonikorvaushoitoa suositellaan tuohon viisikymppisväsymykseen.
Jos lähisuvussa on rintasyöpää ei hormonikorvaushoit32oa suositella.
Ruoka väsyttää missä paljon hiilaria esim paljon pastaa/perunaa lautasella.
Siirry kasviksiin ja kylkeen se kana/liha/kala.
Säännöllisesti syöminen 5 kertaa päivässä.
Liikunta ja ruuan kautta painonhallinta.
Pelottavan moni+50v antaa kilojen kertyä jolloin ei jaksa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uniapnea mullakin tuli mieleen, tai masennus.
Käväisepä lääkärissä.
Terv. 59-vuotias, joka on ystävällään nähnyt paljon mm. uniapneaa
Mitä ihmettä se lääkäri voi tehdä? Kyllä väsymystä kannattaa hoitaa omilla toimilla ja laittaa syömiset kuntoon.
Itselläni todettiin vakava d- vitamiinin puutos. Arvot vain 40. Kesää talvea nyt d- vitamiinia
200 mg per päivä ja nyt arvot 1,5vuoden jälkeen satasessa. Ei väsytä enää,eikä hiuksia irtoile.
Mulla sama juttu: olen hoikka ja liikunnallinen mutta töiden jälkeen voisi mennä nukkumaan, mielellään jo klo 8. Kilpirauhasarvot katsottu ja niistä kyllä löytyikin tarvetta tyroksiini-lääkityksellä , muttei sekään auttanut mitään (vaikka arvot ovat nyt ok). Kaikki illalliset ja illanistujaiset jätän mielelläni väliin sillä en yksinkertaisesti vaan jaksa valvoa. Ikää 52 v.
Väsymys voi johtua hyvin monesta eri syystä, siksi se vaatii lääkärissä käyntiä ja tutkimuksia.
Herään yöllä ja olen kiukkuinen kun mies hikoilee vieressä ja huone on kuuma.
Menen vessaan ja tulen takaisin ja huomaan että huone on kylmä
Sit muistan mistä kyse.
En käytä hormeja sillä ne ei sopineet ollenkaan mulle.
Käy hankkimassa hormonit vaihdevuosioireisiin. Nukut paremmin, helpottaa väsymykseen. Minulla ainakin sen jälkeen aamuyöheräilyt väheni ja kun pystyin nukkumaan paremmin, väsymykseni kaikkosi ja mieliala koheni. Tuokin voi olla syy väsymykseen. Oireet vaihdevuosien aikaan voivat olla moninaiset ja kukin reagoi eritavalla. Hoito on kuitenkin yksinkertainen ja sitä ilman muuta kannattaa kokeilla.
Montako vuotta tuota estrogeenihoitoa saa?
Vierailija kirjoitti:
Väsymys voi johtua hyvin monesta eri syystä, siksi se vaatii lääkärissä käyntiä ja tutkimuksia.
Suurin syy on huono ruoka. Onhan se kuitenkin helpompi hoitaa pillereillä kuin oikealla ravinnolla. Nappi naamaan ja taas jaksaa, ja voi jatkaa sonnan syöntiä.
Vierailija kirjoitti:
Montako vuotta tuota estrogeenihoitoa saa?
Saathan sä syödä niitä vaikka loppuelämäsi.
Alkaa varmaan tuo eletty elämä jo väsyttää. Mulla varmaan vaihdevuodet, vaikkei muita vv-oireita olekaan. Mutta miten ihanaa on nukkua aamulla pitkään ja ottaa päikkärit silloin kun voi!
Itse mietin, etten jaksa edes mitään uutta miesystävää hommata, sellaisesta olisi vain vaivaa, ajatuskin jo väsyttää.
N 51v
Itse en migreenin takia voi käyttää estrogeeniä.
Vierailija kirjoitti:
500-vuotias on luonnollisesti jo väsynyt. Yleensä kuollut.
Näin on valitettavasti näreet. Ranskan kunkku Henry II syntyi 1519, mutta oli niin väsynyt jamppa, että heitti lusikan nurkkaan jo varhain; Henkka futasi tyhjää vuonna 1559. RIP.
Mulla alkoi vaihdevuodet 44 v iässä ja siinä vaiheesas alkoi väsymys. Mutta ei tämä mikään ongelma ole, minä sitten nukun ne päiväunet ja muutenkin silloin kun nukuttaa. Työpäivän kyllä kahvin ja energiajuoman avulla jaksan, ja heti työpäivän jälkeen nukkumaan puoleksitoista tunniksi. Olen vaan hyväksynyt lisääntyneen unentarpeen, joten ei mikään ongelma.