Lähdetään koko perhe mökille, teineiltä otettiin puhelimet pois, kauhea tappelu
12 v ja 14 v tytöt kyseessä. Lähdetään koko perhe nyt tänä juhannuksena käymään minun vanhempien mökillä. Nuo kaksi räpläävät puhelimiaan koko ajan. Nyt saavat olla muutaman päivän ilman, koska puhelimet jätettiin kotiin. Ihan hirveä raivoaminen ja haukkuminen koko ajan. Automatka tänne oli ihan kauhea. Mutta onhan huumeistakin irti pääseminen vaikeaa. Teinit sanovat, että haluavat olla kavereihin yhteydessä ja on noloa jos ei vastaa viesteihin. Aika huonoja kavereita, jos parin päivän tauko viestittelyyn pilaa ystävyyden. Täällä ukki ja mummo ovat valmistelleet meille kivaa juhannusta ja siihen pitää keskittyä, eikä jatkuvaan laitteen käyttöön. Ihan järkyttävää silti huomata, miten koukuttuneita lapset ja nuoret ovat puhelimiinsa!
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti mökillä ei satu mitään. Harmillista, jos äiti vaikka loukkaa itsensä pahasti eikä teini suostu soittamaan apua. Koska puhelinkielto.
Nii tai nyrjähtää isovarvas nenään. Kaikkea sitä voi sattua. Ei sitä kännykkää voi ottaa pois, kun kaikkea syitä löytyy että miksi ei. Ehkä sieltä löytyy puhelin 10 metrin päästä sieltäukin ja mummin talossa .
Loistavaa ap! Kelle tahansa tekee hyvää pieni sometauko. Aivot kiittää vaikka alkuun pahalta tuntuu!
Itseäni ahdistaa kun mies antaa lastensa katsoa kokoajan YouTubea ja katsoo itse. Kaikki kolme röhnöttää sohvalla ilman mitään sisäistä pyrkimystä mihinkään liikunnalliseen/luovaan/älykkäämpään tekemiseen. Mutta en puutu. Itse koitan mahd paljon näyttää esimerkkiä että olen ilman puhelinta ja ruokapöytään onneksi meillä ei puhelinta tuoda.
Omalle lapselle yritän pitkittää mahdollisimman pitkälle ihan kaikkien piirrettyjen jne katselun. Miehen lapsia en vauvasta asti kasvattanut. Jään onneksi kotiin kunnes nykyinen lapsi on 3 joten mies ei voi päästä omalla hoitokeinoillaan tätä lasta pilaamaan. Vielä ei ole YouTuben maailmaa tälle 1,5veelle esitelty. Miehen lapset tuijottaneet ruutua tosiaan varmaan 1-vuotiaasta asti. Älylaitteista on hyötyä mutta itsellä perimässä niin vanha add /ADHD ja päihdetaipumus suvussa ja itsellä että ihan geenien vuoksi on viisaampaa välttää kaikkea toimintaa joka tietentahtoen lisää aivojen riippuvaisuutta kaikesta ”instant gratification” -toiminnasta kun omassa suvussa ko. toimintatapa elää ja voi aivan liian vahvasti (alkoholisteja, uhkapelureita, holtitonta rahankäyttöä jne).
En ymmärrä miten nykyihmiset ei pysty elämään hetkessä! On oikein olla muutama päivä ilman puhelinta! Liika älylaitteen räpläys sairastuttaa henkisesti ja fyysisesti.
Vierailija kirjoitti:
Huono. Olisitte antaneet puhelimet automatkaksi, illalla sänkyyn mennessä ja aamulla hetki.
Toivottavasti et ole oikea ihminen
Kun ei tarvitse.. Ei niitä kännyköitä tarvitse. Voi ottaa kirjan voi ottaa pelikortit voi ottaa jotakin muuta. Entäs jos kännykkä menee rikki tai putoa järven, niin miten sitä sitten oikein pärjää kun ei ole illalla kännykkä eikä aamulla kännykkää, eikä ole kakalla kännykkää?
Kyllä ne lapset päärjää tällaisessa kriisissä, ja jos ei niin on hyvä harjoitella. Ihan luonnollista on se vastarinta siinä alussa.. Ja se on takuulla kovaa. Ehkä yhden tai kaksi päivää. Sitten lapset ymmärtävät että ilman kännykkää pärjää, ja he huomaavat että onpas kiva, että isä ja äiti tajusivat ottaa ne kännykät pois, että voi tehdä jotakin muutakin.
Minä näin sen, että kännykkä otetaan pois, sellaisena valintana että annetaan mahdollisuus lapsille ja nuorille huomata että on muutakin elämää ja ilman kännykkää pärjää. Lapsi ja nuori ei sitä itse tee koska on niin kiinni siinä kännykässä. Se on vanhempien tekemä palvelus kun he laittavat raajoja.
Kasvattaja joutuu kestämään sitä vastarintaa. Se on ihan taitolaji... Sitä voi aikuinenkin harjoitella. Joka tapauksessa se on palvelus lapselle ja nuorelle
Milläs laitteella ap tänne kirjoitti? Vai ottaako hän itselleen jotain erivapauksia netin suhteen?
Voiko olla noin kivikautta eläviä vanhempia. Olet varmaan sellainen jo vanhempi äiti. Ovatko lapset oikeasti sinun biologisia lapsiasi?. Oletko muissakin asioissa noin ehdoton ja raaka.? En edes usko tätä juttua. Teinejä ei minun mielestäni saa eristää kavereista. Ehkä saat lapsistasi vihamiehiä. Mökki on joskus teinille tosi tylsä paikka. Varmaan annat käteen mato-ongen ja pakotat onkimaan. Meille muutti aikoinaan yksi 15-vuotias lasten kaveri, hänellä oli paljon ongelmia äitinsä kanssa. Monella muullakin perheellä asui silloin näitä "takkahuonelapsia ". Kaikki olivat vanhempiaan paossa jostain toiselta puolelta kaupunkia. Jos se huoltajaperhe lähti vaikka matkoille tämä kietolainen siirtyi toisen perheen takkahuoneeseen. Oli se outoa, varakkaammat syöttivät n+tsimutsien lapsia. Lapsi tarvitsee rakkautta.
a
Pilaat niitten striikit. Eivät anna ikinä anteeks.
Tietyssä iässä lapset kehuu kavereilleen, että he lähtevät mökille. Vähän myöhemmin heitä ei saa mökille kirveelläkään. Yksikään vanhempi ei tunnista etukäteen milloin tämä tapahtuu.
Tämä siis ennen muinoin.
Nykyään lasten elämä on netissä. Voisi ajatella, että on melkein sama, missä he fyysisesti sijaitsevat, kunhan nettiyhteys pelaa. Nettiyhteyden vieminen on vähän sama kuin katkaisisi teho-osastolla makaavan potilaan henkeä ylläpitävistä koneista virran.
Huono. Olisitte antaneet puhelimet automatkaksi, illalla sänkyyn mennessä ja aamulla hetki.
Toivottavasti et ole oikea ihminen