Aurinkosuojakertoimista (en ymmärrä mihin tarvitaan spf 50)
Olen ymmärtänyt aurinkosuojakertoimen tarkoittavan sitä, että jos ihosi kestää aurinkoa vaikka 20 min ilman suojaa, niin spf 10:llä se kestää 200 min. Sehän on yli kolme tuntia. Aurinkosuojaa tulisi lisätä uinnin jälkeen ja kovasti hikoillessa, joten mihin ihmeeseen tarvitsee korkeita suojakertoimia?
Lapset ja albiinot ymmärrän.
Provo en ole. En vaan ymmärrä. Lähipiirissäni on ollut ihosyöpää kahdella ihmisellä, joten kyse ei ole väheksymisestä.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarvitaan niitä pienempia lukuja? Vai haluatko jännittää koko kesän saatko ihosyövän vai et? Eli osta vaan se paras suojakerroin. You are worth it.
Juurihan minä kerroin. Rannalla käyn uimassa ja vähintään kerran tunnissa rasvaan. Eli minulle riittäisi joku kerroin 5. Vai onko tuo kerroin ihan fuulaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarvitaan niitä pienempia lukuja? Vai haluatko jännittää koko kesän saatko ihosyövän vai et? Eli osta vaan se paras suojakerroin. You are worth it.
Juurihan minä kerroin. Rannalla käyn uimassa ja vähintään kerran tunnissa rasvaan. Eli minulle riittäisi joku kerroin 5. Vai onko tuo kerroin ihan fuulaa?
No maksaako 50 enemmän kuin 5? Ei. Joten hanki samalla kunnon supermies suojaus.
Mulla on spf110 -voidetta, mitäs siihen sanot?
En ole albiino mutta punatukkainen ja punapigmenttiä omaava. Palan helposti. Käytän aurinkorasvaa kasvoilla ympäri vuoden, laitan aamuisin meikkaamisen yhteydessä. Näin olen tehnyt kesät talvet jo kymmenisen vuotta ja iho voi hyvin eikä ole rypyn ryppyä.
Vaikka sinun ihotyyppisi olisi sellainen, ettet pala Suomen olosuhteissa vaikka rasvaisit itseäsi vain spf 5 voiteella kerran tunnissa suurimmalla osalla suomalaisista ei ole sellainen ihotyyppi.
Mitä etelämmäksi mennään niin edes helposti ruskettuva ihotyyppi ei välttämättä pärjää enää spf 30, vaan tarvitaan spf 50 ja silloinkin voisi palaa, vaikka voidetta levitetään paljon kun altistus auringolle on yksinkertaisesti liikaa. Esimerkiksi Aasiassa aurinko on paljon brutaalimpi ja sen kyllä huomaa turistien palamisessa.
Harva levittää aurinkorasvaa ohjeen mukaisen määrän iholleen, sillä ne määrät, jolla saavutetaan purkissa kerrottu suojakerroin ovat ihan tolkuttomia ja iho valkoisen möhnän peitossa. Suurella kertoimella saa riittävän suojan niin, ettei ui rasvassa.
50 on parempi kuin 10, mutta kukaan ei osaa perustella.
Ap
(Minulla on itse asiassa spf 30, kunhan mietin asiaa.)
Minä en edes hengaile missään rannoilla ja pyrin välttämään aurinkoa. Silti käytän suojakerrointa 50 kasvoilla helmikuusta marraskuuhun, koska se pelastaa minut maksaläiskiltä. Vain hullu altistaa kasvonsa auringolle. Olisinpa tajunnut tämän nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Harva levittää aurinkorasvaa ohjeen mukaisen määrän iholleen, sillä ne määrät, jolla saavutetaan purkissa kerrottu suojakerroin ovat ihan tolkuttomia ja iho valkoisen möhnän peitossa. Suurella kertoimella saa riittävän suojan niin, ettei ui rasvassa.
Kiitos tästä vastauksesta!
Ap
En mä halua ottaa riskiä, että aurinkoa pääsee iholle. Jos se riski pienenee isolla suojakertoimella, niin tottakai samalla vaivalla käytän suojaa 50 kuin vaikka 20. Ja etenkään kasvoille ei pysty voidetta laittamaan ohjeen mukaista määrää, joten todellinen suoja ei ikinä ole oikeasti 50, vaan huomattavasti alhaisempi.
Mietin ite kanssa sitä, että eikö niissä rasvoissa ole samassa määrässä haitallisia aineita suojakertoimen kanssa. Eli mitä isompi suojakerroin, sitä pahempi myrkky??
Käytän viisikymppistä kesät talvet, koska ihoni ärtyy vähästäkin auringosta. Nyt olen vuodessa saanut rosacean lähes oireettomaksi. Vaihtoehto olisi reseptilääke, jonka kilohinta huitelee 6000 € kieppeillä.
Vierailija kirjoitti:
Mietin ite kanssa sitä, että eikö niissä rasvoissa ole samassa määrässä haitallisia aineita suojakertoimen kanssa. Eli mitä isompi suojakerroin, sitä pahempi myrkky??
Aurinko tappaa. Aurinkosuoja ei tapa.
Luulen että osalla vaan on herkempi iho, pakko olla kunnon kerroin aurinkorasvassa.
Jotkut myös tekevät töitä ulkona. Jos ajatellaan vaikka puutarhureita ja tietyöntekijöitä ym. niin he saattavat olla jo sen 8h/päivä auringossa. Ja varmaan moni vielä työpäivän päälle lähtee rannalle lasten kanssa, lenkille, tai vaikka kaverin kanssa terassille oluelle
--> helposti tulee 10h (enemmänkin!) päivän mittaan oltua ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on spf110 -voidetta, mitäs siihen sanot?
Sanon että hyvä sulle, mutta olisi kai hyvä tietää myös miksi.
Ymmärrät kun sairastut ruusufinniin.
Asun hyvin aurinkoisessa etelän maassa. Haasteena oli lopultakin löytää kasvoille sopiva spf 50 rasva. Kaikki, joita kokeilin, olivat vedenkestäviä ja hyvin kiiltäviä. Onneksi lopulta löysin Uriagen spf 50 -voiteen. Se ei kiillä ja imeytyy hyvin.
Kun oltiin lomamatkalla Thaimaassa olisi saanut olla suojakerroin 100.