Tyhmä kysymys: kuinka lähellä hyvä olla arkisissa tilanteissa, siis asiakaspalvelu tms?
https://mn.gov/boards/assets/17336-a-man-consulting-his-pharmacist-pv_tcm21-62812.jpg
Mä en ole suomalaisena tottunut siihen ettei ole kunnolla oma tilaa, mutta seurasin työkaveria ja se piti tällaista etäisyyttä (saman ikäinen miesasiakas, kaiken kukkuraksi). Siis ihan kosketusetäisyydellä ja suora katsekontakti niin että silmät on 20cm päässä toisistaan.
Itse en kyllä ole noin lähellä kuin aviomiestä ja lapsia :D
Olenko vähän outo ja jopa suomalaiseksi epäsosiaalinen?
Kommentit (5)
Lisäyksenä, että tosiaan kuvan tapa on turhan tungetteleva suurimmalle osalle asiakkaista. Toki poikkeuksiakin löytyy :)
Vierailija kirjoitti:
Tosi asiakaskohtaisesti, täytyy osata lukea asiakkaan elekieltä, olemusta ja kaikkea mahdollista käyttäytymistä, että osaa suhteuttaa käyttäytymisen asiakkaaseen. Joillekin saa olla tosi jämpti, asiallinen ja jähmeä, kun taasen joillekin saa olla oikein ylitsepursuavan sosiaalinen, iloinen ja päälletunkeva parhaan asiakaspalvelukokemuksen tarjoamiseksi. Ensin voi olla hankalaa, mutta vuosien kuluessa ihmisiä oppii tulkitsemaan, ja tottakai kanta-asiakkaat ovat helppo ja varma tapaus :)
Terkuin asiakaspalvelutaidoistaan palkittu
Nä mä en varmaan sitten tajua :D
Ei mitään käsitystä oliko mies kantis, mutta outoa jos puhutaan ihan tavallisesti (siis ei mitään superiloista tai huumorinheittoa) mutta ollaan ihan toisessa kiinni ja tuijotetaan herkeämättä silmiin.
Taidan ihan oikeasti olla epäsosiaalinen. Onneksi vain osa työstä on asiakaspalvelua...
Tosiaan, riippuu tilanteesta ja asiakkaasta. Itse en kokisi kuvan etäisyyttä liian läheiseksi, mutta monet suomalaiset varmasti kokisivat. Silmiin katsominen on minusta vain kohteliasta eikä häiritse lainkaan. Pyrin itsekin aina puhuessa katsomaan keskustelukumppaniani silmiin.
No ei kait pakko ole?
Oma kokemus on että osa pysyttelee suomalaiseen tapaan kädenmitan päässä, niin kuin itsekin pysyttelisin jos olisin asiakaspalvelija. Osa tulee about noin lähelle. 50-50? Pari kertaa on hämmästyttänyt kun myyjä on kirjaimellisesti painautunut vähän kiinni neuvoessaan.
Ei se minua ainakaan loukannut tai häirinnyt ihmeemmin, vähän ehkä kummastutti. Kukin tavallaan.
M/40
Tosi asiakaskohtaisesti, täytyy osata lukea asiakkaan elekieltä, olemusta ja kaikkea mahdollista käyttäytymistä, että osaa suhteuttaa käyttäytymisen asiakkaaseen. Joillekin saa olla tosi jämpti, asiallinen ja jähmeä, kun taasen joillekin saa olla oikein ylitsepursuavan sosiaalinen, iloinen ja päälletunkeva parhaan asiakaspalvelukokemuksen tarjoamiseksi. Ensin voi olla hankalaa, mutta vuosien kuluessa ihmisiä oppii tulkitsemaan, ja tottakai kanta-asiakkaat ovat helppo ja varma tapaus :)
Terkuin asiakaspalvelutaidoistaan palkittu