Jaahas, anoppi pilasi juhannuksen jo nyt!
Meidän oli tarkoitus lähteä appivanhempien mökille perjantaina ja olla sunnuntaihin asti. Suunnitelmissa oli että perjantaina grillaillaan, saunotaan ja uidaan jne koko porukka (mukana on myös miehen veli perheineen) ja lauantaina lapset olisivat saaneet jäädä mökille serkkujen ja mummin ja ukin kanssa, kun me miehen kanssa oltaisiin käyty kaupungilla terassilla ja tultu sitten yöksi toki takaisin mökille. Nyt anoppi sitten alkaa inisemään että ei taidakaan jaksaa katsoa lasten perään. Lapset ovat 7 ja 10 että ei niissä nyt ihan hirveästi hoitamista ole. Ai että kun suututtaa, me ei olla miehen kanssa käyty kahdestaan missään kohta vuoteen! Ja nyt sitten tämäkin tilaisuus näköjään kyrvähti. Taidan jättää menemättä koko mökille, grillatkoon anoppi sieltä keskenään kusisia grillitassujaan.
Kommentit (156)
Musta tää on kyllä nyt mummun puolelta aika julmaa.. siis jos on jo tuo homma sovittu ja jos pe sen aaton jo yhdessä viettävät, niin mikä homma se nyt on tuo ikäisiä lapsia jonku illan katsoa? En kyllä nyt ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Ja nyt te ette pääse terassille vetämään kännejä! Voi surku! Raukat!
Ottakaa lapset mukaan, oppivat jo pienenä, miten jussina juodaan!
Jussina millään terassilla juoda, viinapullo kouraan ja veneilemään, rannalle sammumaan, ai että
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppi ei tosiaan ole iäkäs tai sairas vaan juuri eläkkeelle jäänyt ja elämänsä kunnossa (omia sanojaan lainatakseni). Miehen veli taas ei ole luotettava lapsenvahti, hän on kauniisti sanottuna hieman heikkolahjainen ja omatkin lapsensa hän saa mukaan mökille sillä edellytyksellä ettei ole yksin vastuussa heistä. Ymmärrän toki anoppia siinä mielessä, että hän on jo päävastuussa näistä lapsista, mutta tosiaan noissa meidän muksuissa ei ole mitään varsinaista vahtimista ja kyse on kuitenkin vain muutamasta tunnista. 😩
Siis onko anoppi miehen veljen lasten huoltaja, vai miksi on heistä päävastuussa silloinkin, jos lasten vanhemmat ovat paikalla.
Tässä kohdin meni lopullisesti överiksi tämä saaga.
Minusta ap:n miehen pitäisi hoitaa veljensä lapset ja huolehtia heikkolahjaisesta veljestä. Ap:kin voi autella. Tämä kiitokseksi siitä, että appivanhemmat kutsuivat juhannuksenviettoon ja huolehtivat ruokapuolesta kusisilla grillitassuilla. Varmasti ap:n mieheltä onnistuisi, ketjussahan on jo mainittu, ettei omissa lapsissa ole juuri vahtimista.
Pakkoko sinne ryyppäämään on päästä? Miksi ette vain vietä suvun kesken mukavaa vk-loppua? Tai noh, vk-loppua?
P.S. Ei saa haukkua heikkolahjaiseksi.
Samaa jäin miettimään. Ehkä ap ei kerro itsestään/tilanteestaan aivan koko totuutta.
Vierailija kirjoitti:
Moni kommenyoija tuntuu olettavan, että ap haluaa mennä täysihoitoon anopin mökille. Aika moni nuori sukulainen menee juhannukseksi suvun mökille velvollisuudesta, ei mielellään. Vanhempi polvi haluaa viettää sukujuhannukset kuten aina ennenkin ja omilla säännöillään ja muut eivät kehtaa kieltäytyä. Se juhannus alkeellisella sukumökillä ja pakkoseurustelua siihen päälle, se on ainakin itselleni ihan painajainen, joka pitää kestää joka vuosi vanhusten takia.
N39
Miksi v,,,ssa te sitten tulette sinne meidän luxusmökille. Ei tarvi tulla , jos vaan tahtoo ottaa, eikä mitään antaa. Meillä on leppoisaa ihan keskenämme. Eikö teidän äly pelaa ollenkaa. Te ajattelette tyyliin minä,minä ja minulle kaikki mikä on mukavaa. Kyllä mekin pystymme tuohon ajatustyyliin. Olemme 70- ja 80- kymmenvuotiaita. Leppoisaa juhannusta Ihanaa ,kun ei tarvi passata teitä👍
Tämä ei ole vastaus aloittajan kysymykseen, vaan ohje lapsiperheille yleisesti. Vietä juhannus oman perheen kanssa omassa kotona. Unohda juhannus isovanhempien, sisarusten ja muitten sukulaisten kotona tai kesämökillä - toisten nurkissa ja toisten vaivoina. Kaikki ihmiset eivät muuten pidä kotiinsa tai kesämökilleen tuppautuvista vieraista ja yllätysvieraista.
Mene lastesi kanssa juhannuksena luontoretkelle lähimetsään, käy uimarannalla, laita kotiruokaa ja vietä aikaa oman perheesi kanssa. Anna isovanhempien levätä juhannuksena omassa kodissaan tai kesämökillään. Lastenhoito ei kuulu isovanhemmille. On tilanteita, että iäkkäät, monisairaat ja lopen uupuneet isovanhemmat joutuvat hoitamaan lapsenlapsiaan säännöllisesti. Velvollisuudentunteesta ja pakosta.
Monet isovanhemmat eivät halua ja jaksa hoitaa lapsia. Itsekkäät, nuoret ja terveet vanhemmat odottavat ja jopa vaativat omilta vanhemmiltaan ja appivanhemmiltaan ilmaista lastenhoitoa. Ja kylkiäisenä ilmaista kotiapulaisen ja palvelijan työtä ja jopa taloudellista apua. Lapsia kuskataan mummoloihin yökylään päiviksi, jopa viikoiksi. 24/7 ilmaiset lastenhoitajat kelpaavat. Lastenhoito kuuluu lapsen äidille ja isälle, joten kanna vastuu lapsistasi!
Ja mikäs pakko anopin on sinun lapsiasi vahtia juhannuksena? Entäs oma äitisi, etkö voi viedä lapsia hänelle, jos niin välttämätöntä on päästä kaupunkiin terassille - mitä en kyllä ymmärrä, juhannuksena terassille -täh?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppi ei tosiaan ole iäkäs tai sairas vaan juuri eläkkeelle jäänyt ja elämänsä kunnossa (omia sanojaan lainatakseni). Miehen veli taas ei ole luotettava lapsenvahti, hän on kauniisti sanottuna hieman heikkolahjainen ja omatkin lapsensa hän saa mukaan mökille sillä edellytyksellä ettei ole yksin vastuussa heistä. Ymmärrän toki anoppia siinä mielessä, että hän on jo päävastuussa näistä lapsista, mutta tosiaan noissa meidän muksuissa ei ole mitään varsinaista vahtimista ja kyse on kuitenkin vain muutamasta tunnista. 😩
Siis onko anoppi miehen veljen lasten huoltaja, vai miksi on heistä päävastuussa silloinkin, jos lasten vanhemmat ovat paikalla.
Tässä kohdin meni lopullisesti överiksi tämä saaga.
Minusta ap:n miehen pitäisi hoitaa veljensä lapset ja huolehtia heikkolahjaisesta veljestä. Ap:kin voi autella. Tämä kiitokseksi siitä, että appivanhemmat kutsuivat juhannuksenviettoon ja huolehtivat ruokapuolesta kusisilla grillitassuilla. Varmasti ap:n mieheltä onnistuisi, ketjussahan on jo mainittu, ettei omissa lapsissa ole juuri vahtimista.
Ei muuten ole ihan pikkujuttu tuo ruokahuoltokaan. Paikalla on siis vähintään 9 henkilöä, veljellä kun on lapsia monikossa, ties vaikka useampiakin heikkolahjaisilla porvoolaisilla. Vielä kriittinen miniä haukkumassa tarjoilut, heikkolahjainen poika katraineen vahdittavana ja toinen poikakin mahdollisesti alkoholisti. Tuossa seurueessa pitäisi vielä vesistön ääressä vahtia muun touhuamisen ohessa kaksi lasta. Ei tarvitse olla raihnainen vanhus, jos tuo olisi paskin juhannus ikinä.
Mökkijuhannuksia järjestävät keski-ikäiset naiset olivat aivan uupumistilassa jo eilen. Yksi purskahti itkuun töissä miettiessään juhannusaaton logistiikkaa. Töissä on monella vuoden kiireisin aika ja mökillä täytyisi hymyssä suin kestitä nirsot miniät, juopottelevat vävyt ja passata omia laiskoja lapsia. Osalla vielä lapsenlapset järveen juoksemassa, kun silmä välttää. Tokihan se supermummi heidätkin hoitaa samalla kun ruokkii viisi kertaa päivässä koko suvun.
Vierailija kirjoitti:
Musta tää on kyllä nyt mummun puolelta aika julmaa.. siis jos on jo tuo homma sovittu ja jos pe sen aaton jo yhdessä viettävät, niin mikä homma se nyt on tuo ikäisiä lapsia jonku illan katsoa? En kyllä nyt ymmärrä.
Ai oikein julmaa? Minusta on kyllä röyhkeyden huippu, edes mennä toisen mökille ja nauttia vieraanvaraisuudesta ja sen jälkeen kipata lapset hoitoon mummille ja itse lähteä terassille ryppäämään ja jättää muu porukka seurustelemaan keskenään.
Miksi mennä edes mökille, jos toisten seura ei kiinnosta?
Ja miksi juuri mökkivierailulla on päästävä ryyppäämään, miksi ei ap. voinut tehdä sitä viime viikonloppuna tai myöhemmin.
Yksin tässä viettelen juhannusta. Ei ole edes grilliä, puhumattakaan kusisista grillitassuista.
Tämä on kyllä itsekkyyden huippu että vanhalta ihmiseltä vaaditaan että kaiken passaamisen ja järjestämisen lisäksi hoitaisi vielä lapsetkin! Eiköhän mummi halua seurustella aikuisten kanssa sikäli kun passaamiselta ehtii.
Minä olen 40 vuotias ja jo pelkkä idea että järjestäisin sukujuhannuksen ja siihen päälle minut velvoitettaisiin vielä hoitamaan vieraiden lapset, huh huh. Tällä mummilla on jo vesistön lähellä vastuullaan veljen lapset ja nyt siihen lisäksi pitäisi ottaa 2 vahdittavaa lisää! Eihän tuossa muuta ehdikkään kun juoksemaan lasten perässä. Ja ei 7 ja 10 v voi jättää valvomatta veden äärellä! Koko ajan on tiedettävä missä lapset menevät.
En ikimaailmassa suostuisi. Johan tuo on lasten turvallisuudenkin kannalta ihan älytön yhtälö jos nyt vaikka anopin tunteista ei välitettäisikään tuon taivaallista.
Vietä juhannus kotona kirjoitti:
Tämä ei ole vastaus aloittajan kysymykseen, vaan ohje lapsiperheille yleisesti. Vietä juhannus oman perheen kanssa omassa kotona. Unohda juhannus isovanhempien, sisarusten ja muitten sukulaisten kotona tai kesämökillä - toisten nurkissa ja toisten vaivoina. Kaikki ihmiset eivät muuten pidä kotiinsa tai kesämökilleen tuppautuvista vieraista ja yllätysvieraista.
Mene lastesi kanssa juhannuksena luontoretkelle lähimetsään, käy uimarannalla, laita kotiruokaa ja vietä aikaa oman perheesi kanssa. Anna isovanhempien levätä juhannuksena omassa kodissaan tai kesämökillään. Lastenhoito ei kuulu isovanhemmille. On tilanteita, että iäkkäät, monisairaat ja lopen uupuneet isovanhemmat joutuvat hoitamaan lapsenlapsiaan säännöllisesti. Velvollisuudentunteesta ja pakosta.
Monet isovanhemmat eivät halua ja jaksa hoitaa lapsia. Itsekkäät, nuoret ja terveet vanhemmat odottavat ja jopa vaativat omilta vanhemmiltaan ja appivanhemmiltaan ilmaista lastenhoitoa. Ja kylkiäisenä ilmaista kotiapulaisen ja palvelijan työtä ja jopa taloudellista apua. Lapsia kuskataan mummoloihin yökylään päiviksi, jopa viikoiksi. 24/7 ilmaiset lastenhoitajat kelpaavat. Lastenhoito kuuluu lapsen äidille ja isälle, joten kanna vastuu lapsistasi!
Juuri näin. Sanan juhannus tilalle voi vaihtaa myös joulun. Aikuiset ihmiset lapsineen nostavat rusinat pullasta ja viettävät juhlansa muiden nurkissa syötettävinä ja juotettavina ja vielä lapset pitöisi vahtia. En ymmärrä. Luokaa onat perinteet ja ottakaa vastuu itsestänne. Ei vanhemmat uskalla ja ilkeä aina sanoa, että nyt riittää. Järki käteen. Jos nämä syöttiläät joskus tekisivät ruuat ja maksaisivat koko porukan, niin taitaisi loppua siihen mutta toisten pöytiin on niin kätevä mennä juhlapyhinä.
Älä viitsi murjottaa. Vielä lapset on pieniä ja suloisia, pari vuotta niin esikoinen on jo teini.
Ton ikäiset voi kyllä jättää keskenään kotiin kun menette esim. kävelylle sen rakkaan miehesi kanssa. Juhannuksena mökillä he saattaisivat teitä kuitenkin kaivata.
Vie grilliin jotain parempaa kuin grillitassuja.
Mitä ovat grillitaskut tai tassutko ne nyt olivat? Kusella tai ilma.
Ihmettelen aina näitä valituksia siitä, ettei koskaan ole parisuhdeaikaa. Pieniä esimerkkejä: Asun pienellä paikkakunnalla. Silti täällä on tarjolla lapsille älyttömän edullisia kesäleirejä. Esimerkiksi 4H-järjestö ja seurakunta järjestävät 3-4 päivän leirejä, joiden hinta on noin 30-40 euroa. Sisaralennuksenkin voi saada. Myös partio, kalastusseurat ym. ja kaupunki tietenkin järjestävät näitä yhtälailla. Monet järjestöt, kuten Parasta lapsille ry, järjestävät hyvin edullisesti lähes viikon leirejä.
Mannerheimin Lastensuojeluliitto on puolestaan yksi taho, jonka lastenhoitopalvelut maksavat alle 10 euroa/ tunti. Siis reilulla yhden juoman tai tupakka-askin hinnalla lapsenvahti hoitaa lapsia tunnin. Jollekin raha voi olla suuri, mutta säästämällä euron viikossa saa jo hoitajan kaksi kertaa kolmeksi tunniksi vuodessa. Tai jättämällä ne juomat juomatta ja vaikka rakastelemalla sen ajan. Ymmärrän köyhyyttä, mutta monelle kyse on vain siitä, mitä arvottaa. Naapurin tai sukulaisen nuoren voi saada hoitoavuksi vielä halvemmalla. Isommilla paikkakunnilla mahdollisuuksia on vielä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Minusta järkyttävintä tässä koko tarinassa ei ole miehen veli, vaan se että tälläkin perheellä on ilmeisesti lapsia, piuhat olisi pitänyt laittaa poikki noilta molemmilta jo ajat sitten.
Nykyään ei edes mopoa saa ajaa ilman koulutusta mutta lasten tekoon ei tarvita mitään
Tarina on niin minä-minä-minä keskeinen että olen 100% varma että kirjoittaja ei edes tajua sitä itse.
Minua järkyttää se, että sinullakin on ilmeisesti lapsia. KAikki kirjoittamasi pätee myös sinuun.
Jos olit aikaisemmin kysynyt suoraan anopilta lasten hoitoapua sille illalle ja hän vastasi kyllä, niin sit aika p-skasti tehty anopilta. Mutta jos tosiaan vaan oletit näin tapahtuvan, etkä kunnolla edes kysynyt, niin sit on voi voi oma vikas..
Minusta järkyttävintä tässä koko tarinassa ei ole miehen veli, vaan se että tälläkin perheellä on ilmeisesti lapsia, piuhat olisi pitänyt laittaa poikki noilta molemmilta jo ajat sitten.
Nykyään ei edes mopoa saa ajaa ilman koulutusta mutta lasten tekoon ei tarvita mitään
Tarina on niin minä-minä-minä keskeinen että olen 100% varma että kirjoittaja ei edes tajua sitä itse.