Uskooko joku vielä nykyäänkin, että homous/lesbous on valinta eikä synnynnäistä?
Miten on? Itse en usko, että ihminen voi tietoisesti päättää olevansa homo/lesbo. Kyllä se on synnynnäistä. Siksi en ymmärräkään uskovaisia, jotka tuomitsevat homoseksuaalisuuden.
Kommentit (17)
Voihan sitä olla hyvin yksinkin elämänsä ja salata asijan. On paljon heteroitakin jotka ovat ikänsä yksin.
Vierailija kirjoitti:
Tutkitusti se ei ole täysin synnynnäistä, vaan siihen vaikuttaa yhtä lailla geenit, kohdun aikaiset olosuhteet kuin kasvuympäristökin. Kolmannes suunnilleen kaikilla vaikutusta.
Toinen asia, synnynnäinen taipumus ei tee asiasta moraalin kannalta oikeutettua. Jollakin on geneettisesti suurempi taipumus väkivaltaan (oikeasti) ja toisella vaikka pedåfiliaan. Se ei tarkoita, että teko olisi vähemmän väärin.
Joten kun puhutaan homoseksuaalisuudesta, synnynnäinen taipumus ei ole olennainen asia. Olennaista on se, onko itse asia oikein vai väärin.
Juuri näin. Toki monella on altistavia asioita nuoruudesta. Samoin noiden mus tien kanssa pyörivistä en tiedä ainuttakaan, jolla ei olisi ollut ongelmia isän kanssa ja monella myös hyväksikäyttöä takana.
Jos se olisi synnynnäistä niin identtisillä kaksosilla olisi aika sama suuntautuminen, mutta ei ole.
Mitäs jos heterot (kuten ap ilmeisesti) jättäisivät rauhaan aiheen joka heitä ei koske. Ihan näin vinkkinä: jos homous on synnynnäistä, se on jossain vaiheessa geenikäsittelyllä/muulla keinolla poistaa, mikä johtaa eugeniikkaan. Joten jospa annettais aiheen olla.
Homot valitsevat Saata.nan joten kyllä uskon että se on valinnaista eikä synnynnäistä
Minusta mielenkiintoisempi kysymys on, että jos homous on valinta, niin miksi ihmeessä kukaan valitsisi olla homo? En nyt äkkiseltään keksi ihan hirveästi plussapuolia verrattuna heterouteen.
Vierailija kirjoitti:
Minusta mielenkiintoisempi kysymys on, että jos homous on valinta, niin miksi ihmeessä kukaan valitsisi olla homo? En nyt äkkiseltään keksi ihan hirveästi plussapuolia verrattuna heterouteen.
Tiedän bi miehiä, jotka väittävät seksin olevan parempaa miesten kanssa
Miksi sillä on mitään merkitystä onko synnynnäistä vai valinta? Tuo "homoksi synnytään, ei valita!" herättää ainakin allekirjoittaneessa sellaisen mietteen, että homous nähtäisiin jotenkin vääränä, kun siihen oikein pitää syntyä valitsemisen sijaan.
Mitä väliä onko joku homo vai ei? Ei yhtään mitään. Normaalia ja luonnollista, ihan kuin heterouskin.
Kohta varmaan käydään pohtimaan, että valitseeko ihmiset heterouden. Meinaan jos homous on valinta, niin kyllähän se on silloin heterouskin. Silti miksi heterouden valinta olisi homoutta sen parempi tai pahempi?
Eiköhän ole synnynnäinen biologinen juttu, ei valinta. Jos olisi valinta niin olisi ehkä helpompaa muuttua heterosta homoseksuaaliksi? Tämä asia on niin vanha kuin ihmiset on olleet olemassa että erikoista että herättää keskustelua vieläkin...
No ei se valinta ole, niin kuin ei ole maanisdepressiivisyys tai skitsofreniakaan. Ei saa tuomita ihmisiä sairauksista joille he eivät voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän bi miehiä, jotka väittävät seksin olevan parempaa miesten kanssa
Ja minä tunnen ihmisiä jotka väittävät että hapansilakka on hyvää.
Jaa-a kirjoitti:
Miksi sillä on mitään merkitystä onko synnynnäistä vai valinta? Tuo "homoksi synnytään, ei valita!" herättää ainakin allekirjoittaneessa sellaisen mietteen, että homous nähtäisiin jotenkin vääränä, kun siihen oikein pitää syntyä valitsemisen sijaan.
Mitä väliä onko joku homo vai ei? Ei yhtään mitään. Normaalia ja luonnollista, ihan kuin heterouskin.
Kohta varmaan käydään pohtimaan, että valitseeko ihmiset heterouden. Meinaan jos homous on valinta, niin kyllähän se on silloin heterouskin. Silti miksi heterouden valinta olisi homoutta sen parempi tai pahempi?
Onko sisälukutaidossasi jotain vikaa? Aloittaja ei tietääkseni ollut tuomitsemassa homoja tai lesboja. Päinvastoin. Taidat itse olla asennoitunut jo valmiiksi puolustuskannalle.
Tutkitusti naiset ovat hyvin liukuvia hetero-lesbo-skaalalla, joten sitä ei voi mitenkään sanoa synnynnäiseksi.
Ellei sitten yleistä, että kaikki naiset ovat bi.
Valitettavan moni. Siksi olenkin lakannut esittelemästä elämääni uusille ihmisille, työkavereille ja vähemmän läheisille ihmisille. Nykyisin vain harvat tietävät, enkä välitä enää kertoa elämästäni oikein kenellekään uudelle tuttavalle ja siihen ne suhteet sitten kaatuvatkin. Mielenkiintoni miehiin nyt vain sattuu olemaan aika iso osa elämääni, niinkuin rakkausasiat yleensäkin ovat. Voisi melkein sanoa, että puolet elämästä, mikäli on rakkauteen taipuvainen.
Vierailija kirjoitti:
Onko sisälukutaidossasi jotain vikaa? Aloittaja ei tietääkseni ollut tuomitsemassa homoja tai lesboja. Päinvastoin. Taidat itse olla asennoitunut jo valmiiksi puolustuskannalle.
Käsittääkseni sisälukutaitoni on ihan ok. Threadin aloitus sanoi "Uskooko joku vielä nykyäänkin, että homous/lesbous on valinta eikä synnynnäistä?"
Tämän jälkeen sanottiin:
"Miten on? Itse en usko, että ihminen voi tietoisesti päättää olevansa homo/lesbo. Kyllä se on synnynnäistä. Siksi en ymmärräkään uskovaisia, jotka tuomitsevat homoseksuaalisuuden."
Itse kirjoitin vastauksena taas alkuperäistä postauksen sanomaa osittain komppaavan kommentin, joka voidaan summata sanoin "mitä väliä asialla on olipa kyseessä sitten valinta tai ei" ts. en ymmärrä miksi uskovaiset tai kukaan muu tuomitsisi homoseksuaalisuuden olipa se valinta tai ei.
Tähän perustuen en usko, että se olin minä jonka sisälukutaidossa on ongelma. Etenkin kun en millään muotoa väittänyt, että AP tuomitsisi homot tai lesbot, vaan pikemminkin kyseenalaistin näkemyksen, että se olisi missään tilanteessa tuomittavaa.
Seksuaalisuus muuttuu läpi elämän. Jotkut voivat elää elämänsä alkupuolen heterona, loppupuolen homona. Eikä kyse ole välttämättä siitä, että jompi kumpi olisi ollut valhetta tai kaapissa elämistä. Monet ovat vähän bi, tietämättäänkin, ja sekin vaihtelee elämän mittaan mihin kiinnostus milloinkin voimakkaimmin suuntautuu.
Tutkitusti se ei ole täysin synnynnäistä, vaan siihen vaikuttaa yhtä lailla geenit, kohdun aikaiset olosuhteet kuin kasvuympäristökin. Kolmannes suunnilleen kaikilla vaikutusta.
Toinen asia, synnynnäinen taipumus ei tee asiasta moraalin kannalta oikeutettua. Jollakin on geneettisesti suurempi taipumus väkivaltaan (oikeasti) ja toisella vaikka pedåfiliaan. Se ei tarkoita, että teko olisi vähemmän väärin.
Joten kun puhutaan homoseksuaalisuudesta, synnynnäinen taipumus ei ole olennainen asia. Olennaista on se, onko itse asia oikein vai väärin.