Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poltetaanko arkku polttohautauksessa ruumiin mukana vai meneekö se jonnekin uusiokäyttöön?

Vierailija
18.06.2019 |

Jos poltetaan (?), miksi ihmeessä ihmiset ostavat kalliita jalopuuarkkuja pelkästään poltettavaksi? Jokinlainen pahviarkku tai ihan vaan uuniin kippaus ilman arkkua olisivat kaikkein ekologisemmat vaihtoehdot.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut kohtahan se tännekin tulee se kompostointi.

Vierailija
22/42 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, vähän kunnioitusta vainajia ja heidän omaisiaan kohtaan. Hävetti lukea useimpia kommenttejä.

Kun minä kuolen, haluan halvan arkun ja mahdollisimman ekologisen vielä. Toivon, että kun olen vainaja, minua kunnioitetaan juuri näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusiokäyttöön menee se ruumiskin, sylttytehtaalle.

Vierailija
24/42 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, vähän kunnioitusta vainajia ja heidän omaisiaan kohtaan. Hävetti lukea useimpia kommenttejä.

Kun minä kuolen, haluan halvan arkun ja mahdollisimman ekologisen vielä. Toivon, että kun olen vainaja, minua kunnioitetaan juuri näin.

Minä haluan muovisen arkun ja kurtturuusupensaan haudalleni.

Vierailija
25/42 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä eroa on poltetaanko vai kaivetaan maahan? "Hukkaan" menee kallis arkku joka tapauksessa.

Vierailija
26/42 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, arkulla on hygienia-, kunnioitus- ja työturvallisuussyynsä. Jokainen niistä on tärkeä ja olennainen syy.

Viimeinen leposija on viimeinen leposija. Edes tuhkaan ei kosketa missään vaiheessa käsin, koska se on se mitä vainajasta jäi jäljelle.

Ihanko oikeasti haluaisitte, että arkku avattaisiin krematoriossa, ruumis nostettaisiin sieltä esiin ja työnnettäisiin uuniin jotenkin - ja sitten arkku myytäisiin jossain kirpparilla? Ruumiista oikeasti valuu kaikenlaisia nesteitä, onnettomuuden uhri voi olla kappaleina, kuolleella voi olla joku tarttuva tauti, ja taudinaiheuttajat leviäisivät pitkin pintoja.

Vierailija
27/42 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ruumiin saa polttaa vaikka takassa tai pihassa kokossa

Vierailija
28/42 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useamman läheisen haudanneena voin sanoa että ainakaan kukaan heistä ei kokenut kallista arkkua tarpeellisena, pikemminkin päinvastoin. Toki joku on varmasti eri mieltä, mutta monella on hyvin pragmaattinen asenne.

Vierailija
29/42 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillähän sitä pahvilaatikkokuormaa perustellaan, että ei ole riittävästi palokuormaa.  Saattaa olla tottakin.  Toisaalta pahvilaatikon ja kuution kuivia koivuhalkoja saisi alle satasella.   Toivottavasti kukaan ei loukkaannu. 

Hautaustoimisto on jännä ostopaikka.  Olin pari vuotta sitten ostamassa veljelleni näitä tarvikkeita.  Halvin arkku maksoi noin 1000 euroa. Sitten erihintaisia uurnia ja kankaita yms,  Jännä ostospaikka siinä mielessä, että siellä ei neuvotella hinnoista ollenkaan.  Vai neuvotellaanko.  Onkohan olemassa jotain kilpailutussivustoa hautajaisille?

Vierailija
30/42 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isälle valittiin puuarkku,muistaakseni oli mäntyä. Ovat kuulemma suosittuja nykyään.

Mutta ihan rehellisesti pitää sanoa että arkku oli todella arkinen,koristeeton ja vähän turhan mitäänsanomaton. Ja vielä suositeltiin yhtä kukkaa per vieras,joten jäi vähän kurja olo. Polttohautauksen vuoksi vieraita pyydettiin ottamaan kukkansa mukaan,koska kukkia ei laiteta uuniin.

Toki joillekin tällaiset hautajaiset käy,mutta jotain juhlavampaa olisin kuitenkin isälle toivonut.

Valkoinenkin arkku olisi ollut kauniimpi.

Laskimme tuhkat järveen,ja tuhkan (luumurskeen) sekaan oli sekoitettu ilmeisesti sahajauhoa. En haistellut mutta näytti siltä.

Eli ajatus luonnonmukaisuudesta voi olla kiva mutta kannattaa varoa liiallista arkisuutta. Tuli ikävänä yllätyksenä meille.

Vierailija
31/42 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Sahajauhoa?!

Vierailija
32/42 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa mahdollisimman ekologisen arkun, niin kannattaa valita nimen omaan täyspuinen eikä mitään puusta prosessoitua pahvia, joka ei sovellu arkuksi. Eihän se kestä edes vettymistä.

Ja toi hukkaan meneminen on niin kulunut fraasi. Samalla tavalla ne kukat menee hukkaan, kuten myös itse asiassa koko hautajaiset. Samoin hääkoristeet sun muut vain hetken palvelevat asiat. Suklaa, siivous ja elämä.

Vierailija
33/42 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin poltetaan. Ei kukaan niitä raatoja sellaisinaan uuniin tunge, niistähän valuu ja putoilee kaikkea ällöä.

Jättipellillä leivinpaperin päällä vois polttaa.

Vierailija
34/42 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut kohtahan se tännekin tulee se kompostointi.

Toivottavasti.

Vierailija
35/42 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isälle valittiin puuarkku,muistaakseni oli mäntyä. Ovat kuulemma suosittuja nykyään.

Mutta ihan rehellisesti pitää sanoa että arkku oli todella arkinen,koristeeton ja vähän turhan mitäänsanomaton. Ja vielä suositeltiin yhtä kukkaa per vieras,joten jäi vähän kurja olo. Polttohautauksen vuoksi vieraita pyydettiin ottamaan kukkansa mukaan,koska kukkia ei laiteta uuniin.

Toki joillekin tällaiset hautajaiset käy,mutta jotain juhlavampaa olisin kuitenkin isälle toivonut.

Valkoinenkin arkku olisi ollut kauniimpi.

Laskimme tuhkat järveen,ja tuhkan (luumurskeen) sekaan oli sekoitettu ilmeisesti sahajauhoa. En haistellut mutta näytti siltä.

Eli ajatus luonnonmukaisuudesta voi olla kiva mutta kannattaa varoa liiallista arkisuutta. Tuli ikävänä yllätyksenä meille.

Olen ollut hautajaisissa joissa tuo arkkuvaihe puuttui kokonaan, eli ihmiset pyydettiin uurnan laskuun. Vain ihan lähimmät toivat kukat haudalle, etäisemmät sitten uurnanlaskun jälkeiseen tilaisuuteen, laitettiin pöydälle jossa vainajan kuva ja kynttilöitä. Oli epätavallinen mutta kaunis tilaisuus, ja yllättävän toimiva.

Vierailija
36/42 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahastusta. Ihan perus arkku taitaa pyöriä jossain tonnin kieppeillä. Jos oot varaton niin valtio/kunta poltaa sut jossain halpa lauta-arkussa. 

Vierailija
37/42 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Sahajauhoa?!

Tuhkauksessa "lopputulosta" jää vähän. Vain luut. Ne murskataan ja sahajauhoa oli laitettu luultavasti siksi,että jokaiselle omaiselle riittäisi ripoteltavaa. En ole siis varma sahajauhosta. Kaikki upposi eikä mitään jäänyt pinnalle.

Itse en tuon jälkeen haluaisi tulla tuhkatuksi,en edes haudatuksi maahan matojen syötäväksi. Onkohan muita vaihtoehtoja...

Vierailija
38/42 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi Sahajauhoa?!

Tuhkauksessa "lopputulosta" jää vähän. Vain luut. Ne murskataan ja sahajauhoa oli laitettu luultavasti siksi,että jokaiselle omaiselle riittäisi ripoteltavaa. En ole siis varma sahajauhosta. Kaikki upposi eikä mitään jäänyt pinnalle.

Itse en tuon jälkeen haluaisi tulla tuhkatuksi,en edes haudatuksi maahan matojen syötäväksi. Onkohan muita vaihtoehtoja...

Kompostointi on jo jossain päin maailmaa käytössä.

Vierailija
39/42 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole mitään sahajauhoa sekoitettu mukaan!! Tuhkaa jää aikuisesta kuitenkin useampi desi.

Jonkinlainen kylmäkäsittely, jossa ruumis jäädytetään ja sen jälkeen ravistellaan murusiksi, on olemassa. Ei kuulosta yhtään kivemmalta tavalta edes näin pohjoisen asukille.

Vierailija
40/42 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin tulen joskus olemaan vainajana ja olen jo olen jo moninkertainen "omainen". Raadoiksi sitä kaikki päädytään ja kuolema ei oikeasti ole mitään kaunista. Poltettavaksi uuniin tai mätänemään ja toukkien syötäväksi maan alle. Yh.