Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päästäisitkö sinä 14-vuotiaan yksinpurjehdukselle maailman ympärille?

Vierailija
18.06.2019 |

https://areena.yle.fi/1-2794191
Hollantilainen Laura Dekker oli vain 14-vuotias, kun hän lähti kaksi vuotta kestävälle yksinpurjehdukselle maailman ympäri. Hän myös tallensi merellä kokemansa hetket: yksinäisyyden, unelmat ja pelon.

Päästäisitkö sinä oman 14-vuotiaan yksin purjehtimaan?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osaa hommansa, niin miksei

Vierailija
2/7 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh?????? No en todellakaan. Hullu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purjehtijalla on todella voimakas sisäinen palo purjehtia. Luultavasti päästäidin lapsen purjehtimaan. Rahaa ja sponsoreita tuo maailman ympäripurjehdus tietenkin vaatisi. Jos teini onnistuisi itse hankkimaan rahoituksen purjehdusreissulleen, niin antaisin lapsen lähteä merille.

Vierailija
4/7 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko koko tarinaa, siis että kyseessä ihan normaali maailmanympäripurjehdus. Mitähän reittejä mahtoi edes purjehtia? Tuskinpa meni valtameren poikki. Pysähteli satamissa tuon tuosta, missä kotiväki silittämässä päähän.

t.kristallikissa

Vierailija
5/7 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä voi olla tuleva Olympia kulta purjehtija...

Vierailija
6/7 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Purjehtijalla on todella voimakas sisäinen palo purjehtia. Luultavasti päästäidin lapsen purjehtimaan. Rahaa ja sponsoreita tuo maailman ympäripurjehdus tietenkin vaatisi. Jos teini onnistuisi itse hankkimaan rahoituksen purjehdusreissulleen, niin antaisin lapsen lähteä merille.

Riski kuolla olisi todella suuri. En antaisi lupaa. Aikuisiltakin tuo on aivan tarpeeksi typerää, saati 14-vuotiaalta. Asioita ehtii tehdä sitten, kun hankkii siihen rahat itse jne. Eikä se ole mikään oikea maailmanympäripurjehdus, ellei ylitä valtamerta.

t.kristallikissa

Vierailija
7/7 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riski kuolla olisi todella suuri. En antaisi lupaa. Aikuisiltakin tuo on aivan tarpeeksi typerää, saati 14-vuotiaalta. Asioita ehtii tehdä sitten, kun hankkii siihen rahat itse jne. Eikä se ole mikään oikea maailmanympäripurjehdus, ellei ylitä valtamerta.

t.kristallikissa

Niin. Dekker todellakin purjehti maapallon ympäri. Ja ne meistä jotka tekevät muutakin kuin kävelevät kädet taskuissa tietävät että ympäri ei pääse kuin ylittämällä useampiakin valtameriä. Lyhin reittä Euroopasta on purjehtia Atlanttia suoraan etelämerelle ja kiertää ympäri purjehtien mahdollisimman lähell

Etelämannerta. Ongelmana tuolla reitillä on se että etämeri on maailman myrkyisen ja vaarallisin meri jossa on käytännössä jatkuva myrsky. Ja aallot ovat todella korkeita.

Tästä johtuen Dekkerkin kiersi pallon ihan ensin ylittämällä Atlantin ja panaman kanavan kautta yli tyynen valtameren ja Intian Valtameren. Kiertäen Afrikan kärjen ja taas Atlantia myöten kotiin. Yksin, ilman saattoveneitä tai muita tukijoukkoja.

Ja aina toisinaan. Ei kovin usein, mutta ehkä kerran kuukaudessa muutaman oluen jälkeen mietin Dekkerin reissua. Ihailen hänen rohkeuttaan ja vielä pari olutta lisää juotuani päätän tehdä saman purjehduksen. Aamulla herään krapulassa, masentuneena tajuten että en koskaan tule sitä tekemään rohkeuteni ei siihen riitä.