Surettaa vanhempien puolesta. Heidän kaunis, remontoitu kerrostaloasuntonsa ei mene kaupaksi vaikka nyt kolmatta vuotta myvät ja tiedän syyn olevan sama, jonka vuoksi he tahtovat pois
Jyrkät kierreportaat, ei hissiä. Neljäs kerros .Vanhukset ja lapsiperheet eivät halua rasittavaa portaissa ramppaamista , ainut vaihtoehto olisi nyt jos joku lapseton nuorehko pari kiinnostuisi..
Äitinikään ei meinaa selvitä enää niistä portaista polvensa kanssa, polvi oli siis kunnossa kun muuttivat tuohon 12 v sitten mutta nyt äiti on 60v ja polvivaivainen. Tuohon päälle vielä jotkut kauppakassit!
Kommentit (161)
Itä-Helsinki, 50-luvun vehmas, kaunis lähiö. Kaupungin vuokratontti ! ,hissitön talo (eikä edes suunnitteilla). 4.krs. 5000,-/m2. Kolmio meni kaupaksi välittömästi ko. hintaan.
Sijainti. Hyvä yhtiö. Isot remontit tehty. Kun hissiä ei rakenneta, myöskään hissinrakennuskustannuksia, jotka rasittaisivat luonnollisesti eniten ylimpää kerrosta, ei näköpiirissä oli lisäkustannuksia.
Jossain vaiheessa ylimmän kerroksen osakkeenomistajat vaativat hissiä tasajakomaksamisella niin, että esim. ensimmäisen kerroksen asukas olisi maksanut yhtä paljon hissin teettämisestä kuin ylimmän kerroksen asukas. Tämä olisi epäoikeudenmukaista, sen suostuivat ylimmän kerroksen asukkaatkin myöntämään. Olivathan he saaneet ostaa asuunto-osakkensa huomattavasti halvemmalla hissiiömyyden takia, kuin alakerrosten asukkaat. Hissin rakennushinta olisi ollut ylimmässä kerroksessa selkeästi suurempi ja rakentamissuunnitelmasta luovuttiin yksissä tuumin.
Saanko udella, mikä äidilläsi on polvessa? Ei 60-vuotias ole mikään vanhus, joka ei voisi hoitaa polvivaivaansa ja kuntouttaa sitä esim. fysioterapiassa ja kuntosalilla. Tiedän erittäin hyvin, olen itse 55-vuotias ja minulla on vasen polvi leikattu 12 kertaa, oikea polvi kahdesti. Harrastan porrastreeniä, kuntosalia ja maantiepyöräilyä. Kun reisilihakset yms ovat jalassa kunnossa ja esim. paino on kohdillaan, ei mikään estä kulkemasta portaissa.
Meillä on hyvät leveät portaat, kerrokseen 2,5, elikkä kahteen suuntaan ulko-ovet ja toiselta puolen asutaan toisessa ja toiselta puolen kolmannessa kerroksessa. Ikinä ei olla koettu tätä ongelmaksi pienten lastenkaan kanssa. Talo on viihtyisä ja hyvällä paikalla.
Sitä paitsi portaiden kävely on terveellistä!
Remontointi ei lisää asunnon arvoa - valitettavasti. Liikaa pyyntihintaa. Kun hinta on oikea, kaikki menee kaupaksi.
Vanha mutta yhä pätevä totuus on se, että jos hinta on oikea niin kaikki menee kaupaksi!
Ja oikea hinta on juurikin vain se, minkä joku on valmis siitä maksamaan!
Voi olla että vanhempiesi asunnon oikea hinta on vain 55 000 €.
Millaisessa talossa on kierreportaat? Inhoan niitä todella paljon, enkä ikinä ostaisi asuntoa sellaisesta talosta, jossa on em. portaat.
Hissittömiä on joo paljon koska vetolla pystyi estämään (eli ekan kerroksen tyyppi joka ei tarvinnu blokkas). Mutta että 4 kerroksen? Ei oikein uskottavaa. Laki vaatii jo niin korkeissa taloissa hissiä jo sitten 20 luvun.
Sukulaiseni asuu todella huonosti saavutettavassa asunnot (nimenomaan tuollaiset kierreportaat) ja asunto itsekin on sokkeloinen, melkein en halua käydä siellä lasten kanssa kun vaunuja ei saa ylös ja hankala kantaa kimpsut ja kampsut sinne. Eli ei se ole vain siitä kiinni että pääseekö itse sinne vaan pääseekö sinne kukaan vierailemaankaan...
Vierailija kirjoitti:
Hissittömiä on joo paljon koska vetolla pystyi estämään (eli ekan kerroksen tyyppi joka ei tarvinnu blokkas). Mutta että 4 kerroksen? Ei oikein uskottavaa. Laki vaatii jo niin korkeissa taloissa hissiä jo sitten 20 luvun.
On taloja , joissa ekassa kerroksessa ei ole asuntoja vaan on muita tiloja ja asunnot ovat toisesta kerroksesta ylös. Itse olen asunut talossa , jossa oli käytännössä neljä kerrosta mainitsemieni seikkojen vuoksi. Samoin oli tuttuni toisessa kaupungissa. Asuin ylimmässä kerroksessa, mikä oli kolmas mutta käytännössä oli neljäs kerros.
Alimmassa kerroksessa oli varastoja, sauna ym tiloja.
Vierailija kirjoitti:
Koko ketju täynnä pelkkää huttua!
Oikea hinta on se minkä joku suostuu maksamaan!
Säälittää kuunnella näitä "mutta kun on remontoitu ja mutku"
Juuri näin. Ihmiset sekoittavat asunnon todellisen arvon siihen mitä ovat siitä itse maksaneet (monesti tunteilla tehdyissä päätöksissä ylihintaa). Remonttikin on saatettu tehdä melkein kymmenen vuotta sitten eli oikeasti olisi jo pintojen päivittämisen ja uuden remontin aika. Remontti miellyttää ehkä omaa silmää mutta luultavasti muille se ”kaunis” koti on aivan hirvitys. Ei osata katsoa saman alueen verrokkikohteita ja jos näitä katsotaan ja vertaillaan niin sen oman asunnon arvioidaan olevan vähintään yhtä hyvä kuin kallein alueella myynnissä oleva asunto, kun todellisuudessa pitäisi ehkä verrata siihen halvimpaan.
Olen 35 v ja kärsin huimauksesta. Olen todella kiitollinen mutsilleni joka 10 v sitten pakotti mut hankkimaan itselleni hissilleen kodin. Päälle parikymppisenä en välttämättä itse olisi ajatellut jotain hissiä. Silloin olin vielä terve. Kierreportaat on järkyttävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ohis, mutta minkä ikäisenä yleensä neljän rappuvälin kävelystä tulee ylivoimaista? Mietin vaan, että keski-ikä kolkuttelee enkä ole ymmärtänyt ajatella kun aina on portaita menty sen enempää miettimättä ylös ja alas.
Kun minulla on astman pahenemisvaihe, niin toiseen kerrokseenkin kiipeäminen on työlästä, siinä menee pitkään ja joutuu usein levähtämään. Neljänteen kerrokseen ei pystyisi kiipeämään, siinä menisi henki.
Ohis. Olen hyväkuntoinen, uin ja kävelen n 2,5 h päivässä ja siihen päälle hyötyliikunta töissä. Mutta mullekin portaiden kävely on helvettiä. Vaikka astmaa ei ole, keuhkoahtaumaa sen sijaan on suvussa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Jos portaat on oikeasti syy niin onpas suomalaiset fyysisesti heikkoa porukkaa:D Keski-Euroopan trendikkäisiin suurkaupunkeihin ei ainakaan kannata haaveilla muuttavansa sillä niitä rappusia voi olla vaikka seitsemänteen kerrokseen. Itse olen asunut vanhassa keskieurooppalaisessa kivitalossa keskellä suurkaupunkia viidennessä kerroksessa ilman hissiä raskaana:) Ja se on ihan normaalia elämää kauppakassien ja vanhuksien, odottavien äitien ja perheiden.
Monta pyörätuolia käyttävää näit? Ai et yhtään?
Kämpässä on liian suuri hintapyyntö sijaintiin nähden. Hissittömyys on toki miinus, mutta ei se kauppoja estä. Aivan ihmeellistä väitteitä täällä, etteivät hissittömissä taloissa asunnoit tekisi kauppojaan. Kyllä tekevät, koska ihmisillä on erilaisia preferenssejä. Vaikka sinä et olisi valmis kantamaan ostoksia portaissa kauniiden näköalojen ja vanhan talon tunnelman edestä, ei se tarkoita etteivätkö muut olisi.
Itse asun Kalliossa 20-luvun talossa, 4. kerros, ei hissiä. Kämppien hinnat ovat ihan huikeita täällä ja kiinnostuneita riittää. Ei näissä asunnoissa välttämättä eläkeikään asti asuta, eikä sellaista tarvitse ostohetkellä miettiä. Mielestäni on ihan luonnollista, että elämäntilainteiden muuttuessa laitetaan kämppä myyntiin ja muutetaan. Kaupaksi nämä menevät kuin häkä.
Joitakin vuosia sitten minulla oli kipsi jalassa, enkä olisi päässyt kulkemaan portaita. Vaihdoimme ystävän kanssa asuntoa 6 viikoksi.
Itse en vaihtaisi kattonäkymiäni tavallisessa talossa olevaan tavalliseen asuntoon, johon pääsisin mukavasti kulkemaan hissillä. Mutta näin me kaikki haluamme erilaisia asioita ja teemme omia valintojamme.
Vierailija kirjoitti:
Saanko udella, mikä äidilläsi on polvessa? Ei 60-vuotias ole mikään vanhus, joka ei voisi hoitaa polvivaivaansa ja kuntouttaa sitä esim. fysioterapiassa ja kuntosalilla. Tiedän erittäin hyvin, olen itse 55-vuotias ja minulla on vasen polvi leikattu 12 kertaa, oikea polvi kahdesti. Harrastan porrastreeniä, kuntosalia ja maantiepyöräilyä. Kun reisilihakset yms ovat jalassa kunnossa ja esim. paino on kohdillaan, ei mikään estä kulkemasta portaissa.
Ohis...sulle on ilmeisesti tehty ostemioita, kun kerran on tehty noin monta kertaa. Nykyisin niitä ei juurikaan enää tehdä, koska niistä ei katsota olevan riittävästi hyötyä. Tekonivelleikkaukseen pääsy - varsinkin julkisella - voi kestää vuosia. Jos pitää polvien lisäksi vaihtaa myös lonkkanivelet, kestää vieläkin kauemmin ennenkuin leikkausrumba kuntoutuksineen on ohitse.
t. 2 x titaanipolvi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis...sulle on ilmeisesti tehty ostemioita, kun kerran on tehty noin monta kertaa. Nykyisin niitä ei juurikaan enää tehdä, koska niistä ei katsota olevan riittävästi hyötyä. Tekonivelleikkaukseen pääsy - varsinkin julkisella - voi kestää vuosia. Jos pitää polvien lisäksi vaihtaa myös lonkkanivelet, kestää vieläkin kauemmin ennenkuin leikkausrumba kuntoutuksineen on ohitse.
t. 2 x titaanipolvi
Ei ole tehty ostemioita minulle yhtään. Ei kannata arvailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. 2 x titaanipolviEi ole tehty ostemioita minulle yhtään. Ei kannata arvailla.
Ja sitäpaitsi se on osteotomia. Mikäli julkisella puolella todetaan tarve tekonivelleikkaukseen, ei se vuosia kestä että siihen pääsee, sillä nykyään on hoitotakuu eli 6kk sisällä täytyy hoitoon päästä. Ennen se saattoi kestää vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitäpaitsi se on osteotomia. Mikäli julkisella puolella todetaan tarve tekonivelleikkaukseen, ei se vuosia kestä että siihen pääsee, sillä nykyään on hoitotakuu eli 6kk sisällä täytyy hoitoon päästä. Ennen se saattoi kestää vuosia.
Vaan kun se julkisen katsoma tarve syntyy vasta sitten, kun on jo vuosia ollut vaikea liikkua portaissa. Terveyskeskuksista ei hevillä laiteta edes erikoissairaanhoitoon ortopedin konsultaatioon.
PS. Tuskin sulle on kovin montaa kertaa tehty tekonivelleikkaustakaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan kun se julkisen katsoma tarve syntyy vasta sitten, kun on jo vuosia ollut vaikea liikkua portaissa. Terveyskeskuksista ei hevillä laiteta edes erikoissairaanhoitoon ortopedin konsultaatioon.
PS. Tuskin sulle on kovin montaa kertaa tehty tekonivelleikkaustakaan :D
No ei ole tehty yhtäkään tekonivelleikkausta, ei. En ole sellaista väittänytkään vai olenko?
Asuin nuorempana sinkkuna vuokralla tuollaisen talon toisessa kerroksessa eli piti mennä vain kerroksen verran niitä kapeita jyrkkiä kierreportaita. Oli kiire saada vuokrakämppä ja asunto oli muuten todella kaunis, tilava ja kiva ja edullinen, mutta jo silloin epäröin noita portaita, että mitä käy jos jalkani vahingossa murtuu vaikka jäällä liukastuessa tms (eräs kaveri mursi jalkansa pesäpallopelissä kompastuessaan mailaan, eräs kaveri sai yllättäen tietää 28-vuotiaana, että hänellä on niin paha lonkkakuluma, että joutui kiireellä lonkkaproteesileikkaukseen eli kyllä voi nuorikin joutua keppikävelijäksi pariksi kuukaudeksi).
Onneksi itselleni ei sattunut mitään, mutta ainoa elossa oleva vanhempani ei jalkaongelmiensa vuoksi lopulta koskaan päässyt käymään luonani (ei - en arvannut tätä kun päätin ottaa asunnon, koska tavallisia portaita hän kyllä pystyy nousemaan) ja kun tilasin kotiinkuljetuksella pyykkikoneen (ilmoitin että ei ole hissiä), niin kuljetusmies katsoi portaita ja sanoi, että ei kanna ja jätti koneen alaovelle. Eli kyllä se veemäinen asunto oli ja oli pakko muuttaa siitä pois.