Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä huostaanotettuja iäkkäämpiä ihmisiä? Miten menee nykyään? Kohtasitko koskaan vanhempiasi huostaanoton jälkeen?

Vierailija
27.01.2025 |

Kaipasitko heitä?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni huostaanotettiin sisarustensa kanssa 50-luvulla. Joutuivat kunnan lastenkotiin. Vanhemmat kävi kuulema siellä katsomassa, mutta sitten se kiellettiin kun lapset itkivät vaan ja käyttäytyivät huonosti. Isäni näki äitinsä viimeisen kerran 15-vuotiaana sukulaisen hautajaisissa. Isäänsä piti yli 40 vuotiaana yhteyttä hänen kuolemaansa asti. Hän pahoitteli, ettei kyennyt pitämään meistä huolta. Äiti hankki kuuleman mukaan lisää kaksi lasta ja kuoli yli 70-vuotiaana. Ihmettelen todella miksei hän etsinyt meitä muita lapsia käsiinsä. Olen 79v.

Vierailija
2/19 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on huostaanotettu. Hän itse ei sanaa käytä vaan puhuu vaan lastenkotiin joutumisesta. Syynä oli etteivät vanhemmat antaneet tarpeeksi ruokaa ja lapset kulki likaisissa vaatteissa. Tämäkin 50-lukua. Silloin sossu ei auttanut enkä tiedä oliko lapsilisiäkään. Vanhemmat oli siis työttömiä ja perheessä viisi lasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasteni täti on huostaanotettu. Tarkka ikä ja aikakausi pimennossa. Joskus 80-luvun aikana. Isä hylkäsi lapsen tämän synnyttyä ja alkoholisoitunut äiti jäi vauvan kanssa yksin. Täti itse ei juuri asiasta halua puhua.

Vierailija
4/19 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitini ja hänen siskonsa. Suvussa oli alkoholismia. Muuta en tiedä.

Vierailija
5/19 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni huostaanotettiin sisarustensa kanssa 50-luvulla. Joutuivat kunnan lastenkotiin. Vanhemmat kävi kuulema siellä katsomassa, mutta sitten se kiellettiin kun lapset itkivät vaan ja käyttäytyivät huonosti. Isäni näki äitinsä viimeisen kerran 15-vuotiaana sukulaisen hautajaisissa. Isäänsä piti yli 40 vuotiaana yhteyttä hänen kuolemaansa asti. Hän pahoitteli, ettei kyennyt pitämään meistä huolta. Äiti hankki kuuleman mukaan lisää kaksi lasta ja kuoli yli 70-vuotiaana. Ihmettelen todella miksei hän etsinyt meitä muita lapsia käsiinsä. Olen 79v.

"Meitä muita lapsia" olitko siis itse se huostaanotettu lapsi kuitenkin vai pelkästään isäsi?

Vierailija
6/19 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullisia tarinoita. Varmaan jokaisella huostaanotetulla on mielenterveysongelmia.

Vierailija
7/19 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni. Hän siis on 79v. En minä. Olen alle 50v. t.ap

Vierailija
8/19 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo ihan varma, onko isoäitini huostaanotettu. Hän ei nimittäin kasvanut äitinsä kanssa vaan tätinsä perheen kanssa. Minulle hän avautui asiasta, että ihmetteli miksi äitinsä hylkäsi hänet ja vei kauas tädin luo.

Vierailija
9/19 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli vastasit itse ensimmäisen viestin, niinkö? Äitikö ei etsinyt enää huostaanotettuja lapsia, vaan teki kaksi uutta? Varmaan ymmärrät, että häntä on voitu kieltää olemasta yhteydessä huostaanotettuihin lapsiinsa.

Vierailija
10/19 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli vastasit itse ensimmäisen viestin, niinkö? Äitikö ei etsinyt enää huostaanotettuja lapsia, vaan teki kaksi uutta? Varmaan ymmärrät, että häntä on voitu kieltää olemasta yhteydessä huostaanotettuihin lapsiinsa.

Kuka enää voi estää, jos lapset on aikuisia?? Ei se sentään mikään rikos ole sukulaisiin pitää yhteyttä. 

Vierailija
11/19 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jatkoa, miksi isä sitten sai pitää yhteyttä aikuisiin lapsiinsa?? luitko avaukseni? t.ap

Vierailija
12/19 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä iässä tehty huostaanotto on lapsen mielelle kaikkein vaarallisin? Onko se joskus 3-7-vuotiaana, kun ei oikein ymmärrä syytä, mutta muistaa vanhempansa?

Vierailija
13/19 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisivuotiaalle kuulemma kaikista pahin. Todella pahoja mielenterveysongelmia ilmenee tällaisella lapsella läpi elämänsä. t.ap

Vierailija
14/19 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen aihe.

Vierailija
15/19 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti on huostaanotettu. Hän itse ei sanaa käytä vaan puhuu vaan lastenkotiin joutumisesta. Syynä oli etteivät vanhemmat antaneet tarpeeksi ruokaa ja lapset kulki likaisissa vaatteissa. Tämäkin 50-lukua. Silloin sossu ei auttanut enkä tiedä oliko lapsilisiäkään. Vanhemmat oli siis työttömiä ja perheessä viisi lasta.

50-luvulla oli sellaista köyhyyttä, että nykyiset 40-vuotiaat ja tätä nuoremmat eivät pysty käsittämään sitä. Näin pikkulapsena sellaisia koteja, kun kävin opettajavanhempani mukana parin oppilaan köyhässä kodissa. Muistan, että yhdessä hämärässä pikku asunnossa (omakotitalon kellari tai sentapainen) asui nainen ja kaksi hyvin laihaa lasta. Perheen isä oli pysyvästi sairaalassa, joku sotavamma oli alkanut vaivata miestä vasta sodan jälkeen. Eräässä toisessa perheessä oli päihteidenkäyttöä ja monta lasta. Ollessani tätini luona kävin hänen mukanaan perheessä, jossa oli nääntynyt äiti ja ainakin viisi lasta. Siellä oli varmasti puutetta ruoasta. Pari vuotta myöhemmin näin perheen tytön ollessani kesälomalla tädin luona. Tyttö kertoi miten heitä oli pahoinpidelty kotona.

Vierailija
16/19 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli lapsilisä, mutta pieni ja niukka. 

Vierailija
17/19 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50-luvulla oli sellaista köyhyyttä, että nykyiset 40-vuotiaat ja tätä nuoremmat eivät pysty käsittämään sitä. Näin pikkulapsena sellaisia koteja, kun kävin opettajavanhempani mukana parin oppilaan köyhässä kodissa. Muistan, että yhdessä hämärässä pikku asunnossa (omakotitalon kellari tai sentapainen) asui nainen ja kaksi hyvin laihaa lasta. Perheen isä oli pysyvästi sairaalassa, joku sotavamma oli alkanut vaivata miestä vasta sodan jälkeen. Eräässä toisessa perheessä oli päihteidenkäyttöä ja monta lasta. Ollessani tätini luo

Ei meillä ollut 70-luvulla paljon kummempaa.

Vierailija
18/19 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
19/19 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Lars-Johan Jocke Grönholm 68v huostaanotettu. Syntynyt 1.1.1957.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän