Irtisanoutuminen ensimmäisen päivän jälkeen.
Aloitin tänään työt jonka piti olla samaa alaa jota opiskelen. Työ on kuitenkin ihan muuta kuin mistä oli puhe, eikä oikeastaan mitenkään liity opintoihin. Hain ko. paikasta töitä ja luulin että pääsin hakemaani tehtävään, mutta työtehtävä on kokonaan eri. Työsopimuksen sain nähtäväksi vasta päivää ennen aloittamista ja siihen myös työtehtävät on merkitty ihan erilaisiksi kun mihin työhön laitoin hakemuksen ja mistä työhaastattelussa puhuttiin. Sopimus on määräaikainen ja siinä ei ole mitään mainintaa koeajasta. Voinko joutua johonkin korvausvastuuseen tms. jos lopetan ensimmäisen päivän jälkeen?
Kommentit (34)
Olet siis allekirjoittanut työsopimuksen?
Mitä työnantaja vastasi kun kysyit miksi sopimukseen on kirjoitettu aivan muuta kuin mistä sovitte? Anna kun arvaan, et avannut suutasi vaan ääliönä vetäsit nimesi alle. Luitko edes koko sopimusta?
Kannattaisiko sittenkin tehdä mukisematta annetut työt? Voisi meinaan helpottaa jatkoa ajatellen. Tee hyvin työsi ja valittamatta, niin pääset seuraavanakin kesänä.
Miten tehtävät eroavat? Miksi joku työnantaja tekee noin? Onko sinulla työpaikkailmoitus tallessa tai onko se netissä?
Lähetin hakemuksen työpaikkaan jo useita kuukausia aiemmin ja sitten pari viikkoa sitten sain puhelun että haluavat minut töihin. Olin onneni kukkuloilla koska se oli juurikin opiskelemaani alaa ja luulin että se olisi ammatillisen pätevoitymiseni kannalta lottovoitto. Mutta työ jota nyt joudun tekemään on fyysisesti raskasta likaisissa ja pölyisissä olosuhteissa ja matka ja asymiskulujen jälkeen jään siitä rahallisesti tappiolle eikä se ole edes opintoihin liittyvää harjoitteluksi sopivaa.
TV ap
Ainoa keino lienee hommata pitkä sairaslomatodistus.
Kuulutko liittoon? Yhteys liiton lakimieheen.
Sinut on selvästi huijattu töihin.
Kaveri irtisanoutui ensimmäisenä työpäivänä 20 minuutin jälkeen, koska homma ei ollut sitä, mitä oli sovittu. Kyseessä oli taloyhtiön huoltofirma ja työ lumien auraus traktorilla kiinteistön alueelta. Seitsemältä työnjohtaja oli käynyt tuomassa kaverille lumikolan ja käskenyt alkaa kolata lumia piha-alueelta. Traktoria ei kuulemma ollut käytettävissä. Kaveri oli miettinyt hetken ja pannut kolan pystyyn seinää vasten ja kävellyt huoltofirmaan ja sanonut itsensä irti.
Kyllähän nyt koeaika pitäisi aina olla. Itse en mene töihin ilman koeaikaa! Luulisi olevan kannattava työnantajallekin.
Et mene sinne enää. Ei ne sinua kotoa tule hakemaan. Kun olet poissa muutaman päivän, sanovat sinut irti.
Allekirjoitit siis sopparin jossa on nuo työt joita teet?
Vierailija kirjoitti:
Et mene sinne enää. Ei ne sinua kotoa tule hakemaan. Kun olet poissa muutaman päivän, sanovat sinut irti.
Jos aikoo saada työttömyysturvaa, niin tulee karenssi. Muussa tapauksessa tuo on varmaan ihan käypä ratkaisu. Ei firma rupea oikeusjuttua tuosta tekemään.
Jos allekirjoitit sopimuksen, vaikka siinä oli väärät työtehtävät, et voi mitään. Jos irtisanoudut, et vain mene tmv, työnantaja voi haastaa sinut oikeuteen ja voit joutua maksamaan todella suurenkin summan työnanantajalle. Miten pitkä sopimus on?
Vierailija kirjoitti:
Allekirjoitit siis sopparin jossa on nuo työt joita teet?
Se on siinä aika ympäripyöreästi siinä sopimuksessa ne työtehtävät. Ihmiset jotka työtä tekevät heillä ei ole opiskelemani alan tutkintoa ja työn voi opettaa kenelle tahansa viiden minuutin perehdytyksellä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nyt koeaika pitäisi aina olla. Itse en mene töihin ilman koeaikaa! Luulisi olevan kannattava työnantajallekin.
Määräaikaisissa soppareissa ei aina käytetä koeaikaa. Tässä tapauksessa voi olla tahallistakin työnantajan taholta jos ei ole ollut ihan rehellistä peliä.
Oletko siis itse allekirjoittanut sopimuksen, jossa lukee juurikin ne työt mitä teet? 😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määräaikaisissa soppareissa ei aina käytetä koeaikaa. Tässä tapauksessa voi olla tahallistakin työnantajan taholta jos ei ole ollut ihan rehellistä peliä.
Mun kesätyöt on lähes aina ollut yli puolet ajasta koeikaa. Ihana tunne kun on kokoajan periaatteessa ollut mahdollisuus häipyä sen kummempia perustelematta😂
Senkus olet menemättä sinne enää. Irtisanovat sinut, karenssia toki tulee.
Kysy ihan suoraan voitko lähteä. Jos nauravat, että sulla ei ole koeaikaa hei, niin et voi mitään, et voi sillä perusteella lähteä.
Voit myös jättäytyä vaan töistä pois. Yleensä viikon luvaton poissaolo oikeuttaa työantajan työsuhteen purkamiseen.
Epätodennäköisin vaihtoehto on, että keskustelemalla saisit työnkuvan vastaamaan luvattua.
Jos ei ole koeaikaa, et pääse sopimuksesta mitenkään irti.