Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sofi Oksasen Puhdistus - kysymyksiä

Vierailija
16.06.2019 |

Olen nyt lukenut Puhdistuksen kolmesti, ja kerta kerralta kirja vaan tuntuu paranevan. Silti pari asiaa jäi epäselväksi, ja mietin osaisiko joku täällä selittää ne...

1. Se ilmiselvä kysymys - oliko Martin siis alunperin fasisti joka kiinni jäätyään alkoi kommunistien vakoojaksi? Oliko hän koskaan oikeasti kommunisti?

2. Miksi Theodor Kruus ja hänen vaimonsa pidätettiin/tapettiin vaikka heidät oli luvattu jättää rauhaan tyttärensä uhrattua oman ruumiinsa sille pääpampulle?

3. Kuka on Zaran isä? Zaran sukunimihän on Pekk, eli sama kuin äidillään, eli äiti ei tiettävästi ollut naimisissa. Syntyikö Zara raiskauksesta..?

4. Se helvetin lamppu siellä kunnantalon kellarissa. Aluksihan kuulustelija käski toista kiertämään sen lampun irti, mutta sanoikin sitten että vedetään se alas pöytää kohti ja laitetaan Linda siihen pöydälle. Ja Aliide joutui hoitamaan homman. Joutuiko hän siis polttamaan Lindaa kuumalla lampulla vai irroitettiinko lamppu kuitenkin toisenlaista kammottavaa käyttötarkoitusta varten?

5. Rakastiko Martin Aliidea oikeasti vai oliko avioliitto kummallekin poliittinen?

Kiitos jos joku viitsii vastata näihin!

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Kyllä oli kommunisti. 2) Siksi ettei lupausta pidetty. 3) Hän on syntynyt Siperiassa, emme tiedä, millaisissa olosuhteissa. 4) Jokainen voi tulkita itse, elokuvassa tulkittiin pahempi vaihtoehto. 5) Kyllä rakasti.

Vierailija
2/9 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä on nyt todella kauan aikaa, kun olen lukenut Puhdistuksen, mutta...

1) Mun mielestä se Martin on sellainen tyypipuhdas opportunisti, eli tekee mitä vain tavoitellessaan omaa etuaan. Eli hänen kohdallaan ei ehkä ole tarpeen miettiä, onko aidosti sitä vai tätä, vaan enemmän nähdä hänet hahmona, joka mukautuu kulloisenkin vallanpitäjän tarpeisiin.

2) Todennäköisesti kyse on mielivallasta.

3) Mä en muista ollenkaan, mutta mulle jäi kovasti sellainen kuva, että Zara olisi raiskauksen tulosta.

4) Mä veikkaan jotain penetraatiota tai muuta iljettävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1) Kyllä oli kommunisti. 2) Siksi ettei lupausta pidetty. 3) Hän on syntynyt Siperiassa, emme tiedä, millaisissa olosuhteissa. 4) Jokainen voi tulkita itse, elokuvassa tulkittiin pahempi vaihtoehto. 5) Kyllä rakasti.

Kiitos vastauksesta! Miten multa jäi kokonaan huomaamatta tuo Zaran syntymäpaikka? Eli jos hän syntyi Siperiassa, olivatkohan Ingel ja Linda leirillä siis jonkun 20 vuotta, vai tuliko Linda raskaaksi leiriajan jälkeen?  Ap

Vierailija
4/9 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista kirjaa niin hyvin, että osaisin vastata. Muistan kyllä, että minäkään en oikein tajunnut tuota lamppujuttua.

Sinänsä en tiedä miksi juuri tuo kirja on niin suosittu, ei se mielestäni mikään ihmeellinen ollut. Hyvä kuitenkin jos joku saa siitä hirveät kiksit.

Vierailija
5/9 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista kirjaa niin hyvin, että osaisin vastata. Muistan kyllä, että minäkään en oikein tajunnut tuota lamppujuttua.

Sinänsä en tiedä miksi juuri tuo kirja on niin suosittu, ei se mielestäni mikään ihmeellinen ollut. Hyvä kuitenkin jos joku saa siitä hirveät kiksit.

Mullakin se aukeni vasta toisella lukemisella, ja kolmannesta  nautin vielä enemmän. Ensimmäinen lukukerta jätti mullekin vähän höh-olon mutta onneksi luin mielijohteesta uudestaan ja kirja ikäänkuin aukeni kunnolla. Ap

Vierailija
6/9 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa kysymys mikä mulla on ko. kirjan luettuani: kuka h******i toimittaa ja painaa tämmöistä p***a?! Ja vielä palkitsee? Oli kyllä niin hukkaan heitetyt 5h elämästä, melkein pahempi kuin Luokkakokous-elokuvan katsominen.

Vierailija
7/9 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa kysymys mikä mulla on ko. kirjan luettuani: kuka h******i toimittaa ja painaa tämmöistä p***a?! Ja vielä palkitsee? Oli kyllä niin hukkaan heitetyt 5h elämästä, melkein pahempi kuin Luokkakokous-elokuvan katsominen.

Pystyisitkö yhtään avaamaan, mitä puutteita tässä kriitikoiden ylistämässä, historiallisesti tarkassa teoksessa mielestäsi on? Saadakseni vertailukohtaa kysyisin myös, millainen kirjallisuus sinusta on laadukasta? Antaisitko vaikka pari esimerkkikirjailijaa?

Vierailija
8/9 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
9/9 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole kirjailijan, palkintoraatien tai kriitikoiden vika, jos sinä et ymmärrä tai kestä lukea kuin Harlekiini-tasoista höttöä.