Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelija ja toimeentulotuki

Vierailija
16.06.2019 |

Hain toukokuun lopussa ensimmäistä kertaa toimeentulotukea kesä-heinäkuun ajalle. Laitoin paperiseen hakemukseen kaikki tiedot neuvojen mukaisesti ja tietokoneen kautta lähetin pdf. - tiedostona tiliotteen.

Minulla on ollut 3,5 vuotta tarvittaessa kutsuttava työsopimus voimassa ja aloittaessani uuden ammatin opiskelun en työskennellyt ole työskennellyt, vaikka etäpäivät olisi sen mahdollistaneet. Lomakorvausta minulle maksettiin työnantajan toimesta 618,68 euroa toukokuun lopussa. Sen kuitenkin olen aina saanut työntekijänä, vaikken olisi ollut töissä. Nekin rahat piti sitten käyttää laskuihin.

Nyt tämänhetkinen tilanne on se, että onko minun mahdollista saada toimeentulotukea edes heinäkuulle. Sanon jo etukäteen, että opintolainaa en uskalla nostaa, koska pelkään sen olevan minun tapauksessani turhaa ja suhtaudun siihen varauksellisesti. Minulla on kuitenkin sairaus, jonka takia olen väsynyt, näköni huononi tarkkuuden suhteen, minkä takia on silmälasit käytössä yms. Sairauden takia välillä pelkään, että mitä jos joudun keskeyttämään opiskelut. Sairaslomaa lääkäri ei myönnä väsymyksen takia ja syyttää vain alhaista hemoglobiinia. Ei hän tainnut tulla ajatelleeksi, että myös sairaudellani on vaikutuksia heikon raudan imeytymiseen.

Pitääkö minun heinäkuu kitkutella pelkällä asumistuella? Töihin en nyt pääse remontoinnin takia ja muut toimipisteet ovat kiinni kesän ajan. Minulla on kuitenkin yksi sopimuslasku maksettavana, minkä "jouduin" tuputuksen yhteydessä solmimaan, koska se saamarin fysioterapeutti ei ymmärtänyt "ei" - sanaani, vaikka kuinka yritin päästä pakoon siitä tilanteesta. Työttömän tuilla yhdistettynä palkkaan pystyin vielä maksamaan sen. Enpä minä ko. sopimuksesta pääse eroonkaan ja siellä sitten käyn kiukuspäissäni.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelija ei pysty nostamaan lainaa kesä-elokuulle!! Vain jos opiskelet sen 15op kesällä, niin saat sekä opintorahaa että lainan nosto-oikeuden.

Itse olen amk-opiskelija, joka tekee töitä koulun ohella. Kevät meni kuitenkin harjottelussa ja kesäkuulle ei ollut tiedossa kuin asumistuki ja alle satanen palkkaa. Hain toimeentulotukea ja sain sitä. Kesän olen töissä eli seuraava palkka tulee kesäkuun lopulle eli näin ollen en tarvitse tukea heinäkuulle.

Kannattaa kysyä Kelasta, jos epäselvää. Täältä saa näköjään enemmän vääriä tietoja kuin oikeita.

Annat itse täysin väärää tietoa. Jos lainaa ei ole nostanut ja takaus on voimassa 31.7.2019 saakka, lainaa voi nostaa sinne asti. Toimeentulotukioikeutta ei synny, jos opintolaina on nostamatta. Jos lainat on jo aiemmin nostanut ja käyttänyt (kuten sinä ilmeisesti), saa toimeentulotukea kesällä, jos ei ole muita tuloja tai varoja. Lainatakaus annetaan korkeakouluopiskelijalle ajalle 1.9-31.5 650e/kk ja se on nostettavissa aina 31.7.2019 saakka. Toiseen asteen opiskelijalla se voi tilanteesta riippuen olla voimassa vain 31.5.2019 saakka. T. Kelassa töissä

Vierailija
42/55 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kirjoitti:

Laina jyvitetään opintokuukausille. Eli opintokuukausina laina lasketaan tuloiksi, silliinkin voi olla tilanne että on mahdollista saada toimeentulotukea. Jos esim.on iso sairaalalasku. Toukokuussa sinulle tullut tulo lasketaan myös kesäkuulle ... hae ihmeesä toimeentulotukea heinäkuulle , voit hakea myös kesäkuulle mutta epäilen ettei siihen saa. Kela ei pakota sua nostamaan lainaa täsdä vaiheessa koska laskennallisesti se kuuluu opintotukikuukausille. Mikäli opintolaina jyvitetäisiin koko vuodelle syntyisi hyvin monelle opiskelijalle tilanne että joka kuukausi saisi toimeentulotukea. Hae se ei maksa mitään vähän vaivaa.

Olet täysin väärässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnittäisin ihan jokaisen huomion siihen, mikä ap n ongelman aiheutti! Älkää ikinä luulko että se ”voitit yhden ilmaisen minkä iie” - on mikään voitto. Se on ainoastaan ANSA millä sinut saadaan sinne uhriksi, ja jos et ole kovanaama niin tulet ulos kk-soppari kädessä - kuten kävi ap-llekin.

AP minäkin neuvoisin nostamaan sitä opintolainaa sen nyt olemassa olevan adressin laskun verran - ei enempää (jos siis pelkäät velkavankeutta-oikeasti opintolaina on edullista ja vaivatonta ja siitä saa jopa osan anteeksi kunhan valmistuu aikanaan - sitä on sinällään turha pelätä)

Ja toisaalta neuvoisin olemaan koko ajan pohtimatta sitä, mitä tapahtui jos huonoin vaihtoehto toteutuu - keskity kaikkeen hyväää elämässäsi kateita luoda itsellesi enemmän ”minähän selviydyin tästä mainiosti-hyvä minä!” Mentaliteettia!

Aurinkoa juhannukseesi!

Vierailija
44/55 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap. Mulla myös sjögrenin syndrooma ja monta muuta sairautta. Kurjaa on ja ne hankaloittavat elämää.

Vierailija
45/55 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on ihan todella outo ketju. Kuka nyt ei nostaisi sitä lainaa, jos on pakko saada laskut maksettua ja vaihtoehtoina on luottotietojen menetys tai muutama tonni opintolainaa, josta voi pistää suuren osan vaikka säästöön ja maksaa samantien pois, kun rahaa tulee.

Että haiskahtaa todella pahasti siltä, että henkilöllä on maksuvaikeuksia ja rahankäyttö on ollut aina holtitonta. Ostellaan jotain mitä ei tarvita ja lopulta joudutaan liriin.

Kyllä minä jopa useita kuukausia saatan miettiä jonkun tuotteen hankintaa. Harvoin iskee se "pakko saada heti" -ajatus päälle. En vain ole aiemmin innostunut ottamaan lainoja ja nyt näin epävarman tilanteen takia, vaikka olen perehtynyt opintolainaan ja se olisi joustava takaisinmaksun suhteen, jos olen asian käsittänyt oikein.

Vierailija
46/55 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelija ei pysty nostamaan lainaa kesä-elokuulle!! Vain jos opiskelet sen 15op kesällä, niin saat sekä opintorahaa että lainan nosto-oikeuden.

Itse olen amk-opiskelija, joka tekee töitä koulun ohella. Kevät meni kuitenkin harjottelussa ja kesäkuulle ei ollut tiedossa kuin asumistuki ja alle satanen palkkaa. Hain toimeentulotukea ja sain sitä. Kesän olen töissä eli seuraava palkka tulee kesäkuun lopulle eli näin ollen en tarvitse tukea heinäkuulle.

Kannattaa kysyä Kelasta, jos epäselvää. Täältä saa näköjään enemmän vääriä tietoja kuin oikeita.

Niin sinä et pysty nostamaan, koska olet lainasi jo ilmeisesti nostanut. Jos lainatakaus on voimassa 31.7.2019 saakka, niin sinne asti voi nostaa nostamatta olevat lainat. Korkeakouluopiskelijalle se on aina sinne asti voimassa.

Tarkistin tuon sähköisen kirjeen toimeentulotukeen liittyen, ja se oli hylätty 1.-30.6. Opintolainasta mainitsivat ja se lainatakaus voimassa heinäkuun loppuun. Kait tässä pitää sitten sitä vaihtoehtoa miettiä ja olenkin perehtynyt Osuuspankin ja S-pankin opintolainoihin.

Vierailija
47/55 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnittäisin ihan jokaisen huomion siihen, mikä ap n ongelman aiheutti! Älkää ikinä luulko että se ”voitit yhden ilmaisen minkä iie” - on mikään voitto. Se on ainoastaan ANSA millä sinut saadaan sinne uhriksi, ja jos et ole kovanaama niin tulet ulos kk-soppari kädessä - kuten kävi ap-llekin.

AP minäkin neuvoisin nostamaan sitä opintolainaa sen nyt olemassa olevan adressin laskun verran - ei enempää (jos siis pelkäät velkavankeutta-oikeasti opintolaina on edullista ja vaivatonta ja siitä saa jopa osan anteeksi kunhan valmistuu aikanaan - sitä on sinällään turha pelätä)

Ja toisaalta neuvoisin olemaan koko ajan pohtimatta sitä, mitä tapahtui jos huonoin vaihtoehto toteutuu - keskity kaikkeen hyväää elämässäsi kateita luoda itsellesi enemmän ”minähän selviydyin tästä mainiosti-hyvä minä!” Mentaliteettia!

Aurinkoa juhannukseesi!

Olen kyllä tiedostanut tuon opintolainan edullisuuden, mutta aiemmin minulla siihen ei ollut oikeutta eri etuuden (nuoren kuntoutusraha) takia aloittaessani ensimmäistä kertaa opiskelut seitsemän vuotta sitten.

Tuossa laskinkin, että paljon pystyisin maksamaan suurimmillaan pois tuosta sopimuksesta nostaessani opintolainaa. Kuitenkin työttömuustuella ja palkalla maksoin mielellään kytkypuhelimesta enemmän kuin sovitun summan jos aina oli vain mahdollista. Näin sain lyhennettyä sopimuskuukautta ja lopulta maksoin viimeisen jäljellä olevan summan.

Vierailija
48/55 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aurinkoa juhannukseesi!

Olen kyllä tiedostanut tuon opintolainan edullisuuden, mutta aiemmin minulla siihen ei ollut oikeutta eri etuuden (nuoren kuntoutusraha) takia aloittaessani ensimmäistä kertaa opiskelut seitsemän vuotta sitten.

Tuossa laskinkin, että paljon pystyisin maksamaan suurimmillaan pois tuosta sopimuksesta nostaessani opintolainaa. Kuitenkin työttömuustuella ja palkalla maksoin mielellään kytkypuhelimesta enemmän kuin sovitun summan jos aina oli vain mahdollista. Näin sain lyhennettyä sopimuskuukautta ja lopulta maksoin viimeisen jäljellä olevan summan.

No mutta olethan jo irtisanonut sopimuksen?

En toki tiedä minkälaisesta fysioterapiasts on kyse mutta jopa tuo 158€/kk kuulostaa paljolta.

Itse käyn lääkärin lähetteellä (mutta siitähän ei enää saa edes mitään Kelakorvausta) kahden viikon välein tunnin fysioterapeutilla a45€ eli se on 90€-135€ kk. Olennaista ainakin minulla on mitä teen itse niiden käyntien välissä (ihan kotona peruskuminauha/foamroller/pienet painot/kehon paino yms oli kertasatsaus muutamia kymppejä siis)

Ja tämä siis Turussa.

Vierailija
49/55 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aurinkoa juhannukseesi!

No mutta olethan jo irtisanonut sopimuksen?

En toki tiedä minkälaisesta fysioterapiasts on kyse mutta jopa tuo 158€/kk kuulostaa paljolta.

Itse käyn lääkärin lähetteellä (mutta siitähän ei enää saa edes mitään Kelakorvausta) kahden viikon välein tunnin fysioterapeutilla a45€ eli se on 90€-135€ kk. Olennaista ainakin minulla on mitä teen itse niiden käyntien välissä (ihan kotona peruskuminauha/foamroller/pienet painot/kehon paino yms oli kertasatsaus muutamia kymppejä siis)

Ja tämä siis Turussa.

Kyllä, mun fyssarikäynti on n. 65€/45min. Tuo 45€/60min on kyllä edullista 😋

Vierailija
50/55 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset hermoilevat aivan turhaan opintolainasta. Sen saa kyllä osittain tai kokonaan anteeksi jos asiat eivät mene niin kuin piti. Itse sain n. 14000 euroa plus korot anteeksi.

Vierailija
51/55 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset hermoilevat aivan turhaan opintolainasta. Sen saa kyllä osittain tai kokonaan anteeksi jos asiat eivät mene niin kuin piti. Itse sain n. 14000 euroa plus korot anteeksi.

Mitä tarkoitat "saa anteeksi"?

Vierailija
52/55 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse maksaa. Jätin maksamatta pankille ja pankki irtisanoi lainan joka siirtyi kelan haltuun ja sieltä tuli kysely miten toimitaan? Millaista kuukausi erää olin suunnitellut vai haenko osittaista tai kokonaista lainan anteeksi antoa.

Vierailija
53/55 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse maksaa. Jätin maksamatta pankille ja pankki irtisanoi lainan joka siirtyi kelan haltuun ja sieltä tuli kysely miten toimitaan? Millaista kuukausi erää olin suunnitellut vai haenko osittaista tai kokonaista lainan anteeksi antoa.

Niin, jos on 5 vuotta työkyvyttömänä.

Vierailija
54/55 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta nyt heti se fysioterapian maksaminen. Vuokra ja muut välttämättömät kulut ovat ensisijaisia. Opiskelun suhteen sinun pitää tehdä valinta, oletko todennäköisesti kykenevä suorittamaan tutkinnon ja työllistymään. Jos et, niin parempi lopettaa kuin ottaa paljon lainaa ja maksella sitä myöhemmin perustoimeentulotuesta, mahdollisesti jopa 40% alennetusta.

Vierailija
55/55 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, jos on 5 vuotta työkyvyttömänä.

Juuri näin. Minun mielestä ihan reilu asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi