Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelija ja toimeentulotuki

Vierailija
16.06.2019 |

Hain toukokuun lopussa ensimmäistä kertaa toimeentulotukea kesä-heinäkuun ajalle. Laitoin paperiseen hakemukseen kaikki tiedot neuvojen mukaisesti ja tietokoneen kautta lähetin pdf. - tiedostona tiliotteen.

Minulla on ollut 3,5 vuotta tarvittaessa kutsuttava työsopimus voimassa ja aloittaessani uuden ammatin opiskelun en työskennellyt ole työskennellyt, vaikka etäpäivät olisi sen mahdollistaneet. Lomakorvausta minulle maksettiin työnantajan toimesta 618,68 euroa toukokuun lopussa. Sen kuitenkin olen aina saanut työntekijänä, vaikken olisi ollut töissä. Nekin rahat piti sitten käyttää laskuihin.

Nyt tämänhetkinen tilanne on se, että onko minun mahdollista saada toimeentulotukea edes heinäkuulle. Sanon jo etukäteen, että opintolainaa en uskalla nostaa, koska pelkään sen olevan minun tapauksessani turhaa ja suhtaudun siihen varauksellisesti. Minulla on kuitenkin sairaus, jonka takia olen väsynyt, näköni huononi tarkkuuden suhteen, minkä takia on silmälasit käytössä yms. Sairauden takia välillä pelkään, että mitä jos joudun keskeyttämään opiskelut. Sairaslomaa lääkäri ei myönnä väsymyksen takia ja syyttää vain alhaista hemoglobiinia. Ei hän tainnut tulla ajatelleeksi, että myös sairaudellani on vaikutuksia heikon raudan imeytymiseen.

Pitääkö minun heinäkuu kitkutella pelkällä asumistuella? Töihin en nyt pääse remontoinnin takia ja muut toimipisteet ovat kiinni kesän ajan. Minulla on kuitenkin yksi sopimuslasku maksettavana, minkä "jouduin" tuputuksen yhteydessä solmimaan, koska se saamarin fysioterapeutti ei ymmärtänyt "ei" - sanaani, vaikka kuinka yritin päästä pakoon siitä tilanteesta. Työttömän tuilla yhdistettynä palkkaan pystyin vielä maksamaan sen. Enpä minä ko. sopimuksesta pääse eroonkaan ja siellä sitten käyn kiukuspäissäni.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla lainatakaus, joka on voimassa 31.7.2019 saakka? Eli oletko korkeakouluopiskelija? Jos lainatakaus on ja lainat on nostamatta, et saa toimeentulotukea, koska nostamatta oleva laina lasketaan varallisuudeksesi 31.7.2019 saakka. Jos taas olet toisen asteen opiskelija etkä ole edes lainatakausta hakenut tai lainatakaus on ollut voimassa vain 31.5.2019 saakka, saat toimeentulotukea, jos tilillä ei muuta varallisuutta ole.

Vierailija
22/55 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä fysioterapeutin sopimus on sellainen, jota ei voi irtisanoa? Ilmoita, että taloudellinen tilanne on huonontunut työttömyyden vuoksi, eikä sinulla ole varaa jatkaa. 

Fressin. 2015 valmistuttuani hankin kuntosalikortin, jonka pystyin maksamaan työllä ja työmarkkinatuella. Nyt kuitenkin irtosanoin itseni.

Koko fysioterapiasopimus alkoi siitä, kun osallistuin heidän järjestämään kilpailuun, jossa voitin fysioterapiakäynnin veloituksetta. Tapaamisen jälkeen alkoi se tuputtaminen ja sanoin, etten voi maksaa yli 200 euroa kuussa. Alkoi ehdottamaan 158 euroa, mutta sanoin ei, koska en voi sitäkään maksaa ja sanoi siirtävänsä eräpäivää kuukauden. Yritin kusettaa sitä, että laittaisi sen tarjouksen sähköpostiini, niin katson asiaa myöhemmin. Siellä sitten vittuuntuneena käyn ja kaikista eniten vituttaa, kun se aina puhuu enkä jaksa koko aikaa olla äänessä, jos ei oikeasti ole asiaa. En jaksa mitään small talkkia puhua. Yritän siinä tilanteessa esittää hankalaa asiakasta, jota ei kiinnosta.

Olisihan tuo fysioterapia tarpeen Sjögrenin oireyhtymän ja purentavaivojen takia. Toinen asia on se, että saanko edes lähetettä terveyskeskuksesta. Pari vuotta kuitenkin olin ilman diagnoosia ja lääkäri sulki pois Sjögrenin oireyhtymän, luultavasti iän takia, vaikka itse juurikin aavistin sen. Olen niin välillä vittuuntunut sairauteni takia, kun ei ole ketään, kuka auttaisi.

Irtisanot sen kirjallisesti vedoten taloudelliseen tilanteeseen. Maksat sen viimeisen laskun, vaikka sitten kun tulee se karhumaksu. Korkeintaan tulee 5e korkoa. Et enää mene sinne. Jopa puhelinliittymiä voi irtisanoa, jos kohtaa työttömyys ja tilanne on kohtuuton. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikavippiä älä ota! Ja käy toisella lääkärillä ja vaadi sairaslomaa. Selitä tilanteesi äläkä yritä esittää liian reipasta. 

Vierailija
24/55 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikavippiä nyt ei tietenkään kenenkään kannata ottaa.

Vierailija
25/55 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan kenelläkään kokemusta S-pankin opintolainasta? S-etukortin löytyessä minulla on mahdollisuus maksaakin sillä, vaikka onkin vähässä käytössä pankki, mutta tulee sitä korttia vingutettua kauppareissun yhteydessä. Laskuni yms. hoidan OP:n kautta.

Vierailija
26/55 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla lainatakaus, joka on voimassa 31.7.2019 saakka? Eli oletko korkeakouluopiskelija? Jos lainatakaus on ja lainat on nostamatta, et saa toimeentulotukea, koska nostamatta oleva laina lasketaan varallisuudeksesi 31.7.2019 saakka. Jos taas olet toisen asteen opiskelija etkä ole edes lainatakausta hakenut tai lainatakaus on ollut voimassa vain 31.5.2019 saakka, saat toimeentulotukea, jos tilillä ei muuta varallisuutta ole.

Olen ammattikoulussa. Aiempi tutkinto hankittu myös ammattikoulusta.

Pikavippiä en missään nimessä ota, enkä ole koskaan moista ajatellut, vaikka joutuisin syömään pieniä kiviä elääkseni.

Vierailija
27/55 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile toimeentulotuen laskurilla. Laina huomioidaan sinulle tuloksi, mutta jos menojen jälkeen jää silti tuosta kummitustulosta huolimatta vajetta niin sen vajeen saat. Eli laske ensin itse laskurilla ja katso onko toivoa, fysioterapiakulua kannattaa hakea harkinnanvaraisena kunnasta ja jos kielteinen niin seurakunnasta.

Vierailija
28/55 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikavippiä älä ota! Ja käy toisella lääkärillä ja vaadi sairaslomaa. Selitä tilanteesi äläkä yritä esittää liian reipasta. 

Pystyn kyllä jotenkin työskentelemään, mutta unettomuuden takia on aina pelottanut, että koskahan nukahdan. Koulun aloittaessa kiinnitin myös huomiota väsymykseen ja pelkäsin nukahtavani pöydän ääreen. Siihen vielä päälle se, että diat tuli piirtoheittimeltä ja istumapaikalla yritin lukea, vaikka silmät ei kestäneet enkä saanut selvää, mitä siinä luki. Se sitten nähdään, onko silmälaseista apua vaivaani. Itse kuitenkin yrittänyt leikkiä vahvaa sairauteni takia enkä ole oikein hyväkään puhumaan heikkouksista.

Välillä vain mietin, että olisi ollut viisainta käydä koulutuskokeilussa, koska introverttityyppinä pitkään mietin, että onko sellaisesta ihmisestä ohjausalalle. On minua sosiaaliseksi luonnehdittu, mutta puhun, kun on oikeasti asiaa. Tämä selitti sen, miksi lapsen kanssa juttelu tuntui vaikealta, mutta sitten isompien kanssa helpommalta.

Vierailija
29/55 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile toimeentulotuen laskurilla. Laina huomioidaan sinulle tuloksi, mutta jos menojen jälkeen jää silti tuosta kummitustulosta huolimatta vajetta niin sen vajeen saat. Eli laske ensin itse laskurilla ja katso onko toivoa, fysioterapiakulua kannattaa hakea harkinnanvaraisena kunnasta ja jos kielteinen niin seurakunnasta.

Heh, heinäkuun tuloksi lasketaan koko vuoden nostamaton laina eli noin 6500 euroa, joten aika paljon saa olla menoja, että toimeentulotukea jäisi maksuun :D

Vierailija
30/55 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei sille vaan voi mitään jos joutuukin keskeyttämään. On monella muullakin keskeytyneet opinnot vaikka on lainaa nostettu. En usko että sairauskaan vaikuttaa siihen että joutuu maksamaan takaisin. Mutta kai nyt voit edes sen verran nostaa että pärjäät ensi kuun? Jos kuitenkin sinulla on työkin niin saat lainan äkkiä maksettua.

Jospa rohkenisin nostamaan. Ajattelinkin, että töitä aion tehdä opiskelujen jatkuessa, kun kuitenkin on niitä etäpäiviä. Voisi olla harmaaseen arkeen hyväkin asia.

Opintolainan takaisinmaksu on joustavaa, voi maksaa muutaman kympin kuussa ja maksu alkaakin vasta kun opiskelut ovat päättyneet. Kyllä siitä selviää. Tsemppiä myös sairautesi kanssa.

Just tässä katselen OP:n sivuilta tietoa opintolainaan liittyen kokemattomuuden takia enkä ole aiemmin ajatellut ottaa lainaa, varsinkaan pikavippejä, koska minun kohdallani tunnollisuus on ollut kaiken a ja o. Nyt vain sairaus vie hieman voimia ja siihen vielä päälle lievät näköhäiriötä.

Toimeentulotukihan se viimeinen vaihtoehto vasta on, jos ei muuten kykene elättämään itseään. Opiskellessa laina pitäisi nostaa. Pikavippejä ei tietenkään.

Vierailija
31/55 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei sille vaan voi mitään jos joutuukin keskeyttämään. On monella muullakin keskeytyneet opinnot vaikka on lainaa nostettu. En usko että sairauskaan vaikuttaa siihen että joutuu maksamaan takaisin. Mutta kai nyt voit edes sen verran nostaa että pärjäät ensi kuun? Jos kuitenkin sinulla on työkin niin saat lainan äkkiä maksettua.

Jospa rohkenisin nostamaan. Ajattelinkin, että töitä aion tehdä opiskelujen jatkuessa, kun kuitenkin on niitä etäpäiviä. Voisi olla harmaaseen arkeen hyväkin asia.

Opintolainan takaisinmaksu on joustavaa, voi maksaa muutaman kympin kuussa ja maksu alkaakin vasta kun opiskelut ovat päättyneet. Kyllä siitä selviää. Tsemppiä myös sairautesi kanssa.

Just tässä katselen OP:n sivuilta tietoa opintolainaan liittyen kokemattomuuden takia enkä ole aiemmin ajatellut ottaa lainaa, varsinkaan pikavippejä, koska minun kohdallani tunnollisuus on ollut kaiken a ja o. Nyt vain sairaus vie hieman voimia ja siihen vielä päälle lievät näköhäiriötä.

Toimeentulotukihan se viimeinen vaihtoehto vasta on, jos ei muuten kykene elättämään itseään. Opiskellessa laina pitäisi nostaa. Pikavippejä ei tietenkään.

Minua juuri tämä opintolainan nostaminen kesäaikaan askarruttaa. Kesäkuun vuokran sain maksettua ja nyt on perhana yhdestä fysioterapialaskusta kiinni.

Minulta löytyisi todiste opintolainamyöntämisestä vai mikä takaus se olikaan nimeltään Kelan opintotukipäätöksestä. Se ilmeisesti löytyy sieltä Kelan asiointipalvelusta muistellessani, että joskus aikoinaan sieltäkin luin postissa saamiani kirjeitä. Kyllä tässä aina vain pelkää, että mitä jos luottotiedot lähtee ja sitä tilannetta helposti pelkäänkin lähes yksinäisenä ihmisenä. Työ, kielikurssi ja koulu ovat olleet ainoita sosiaalisia paikkoja elämässäni, mutta enpä osaa solmia kaverisuhteita ja itsekin olen aina epätoivoinen sen suhteen kaiken johtuvan siitä, etten keksi aina puhuttavaa ja sivustaseuraajana aina ihmetellyt, miten joku jaksaa puhua jotain ihan turhaakin, kun taas itse sain siitä oudon leiman peruskoulussa.

Vierailija
32/55 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi menettäisit luottotietosi opintolainan vuoksi? Varsinkin jos nostat vain muutaman satasen, jotta pärjäät heinäkuun.

Vierailija
33/55 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on ihan todella outo ketju. Kuka nyt ei nostaisi sitä lainaa, jos on pakko saada laskut maksettua ja vaihtoehtoina on luottotietojen menetys tai muutama tonni opintolainaa, josta voi pistää suuren osan vaikka säästöön ja maksaa samantien pois, kun rahaa tulee.

Että haiskahtaa todella pahasti siltä, että henkilöllä on maksuvaikeuksia ja rahankäyttö on ollut aina holtitonta. Ostellaan jotain mitä ei tarvita ja lopulta joudutaan liriin.

Vierailija
34/55 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi menettäisit luottotietosi opintolainan vuoksi? Varsinkin jos nostat vain muutaman satasen, jotta pärjäät heinäkuun.

Luottotiedot menettää helposti kelan toimeksiannosta, jos joutuu turvautumaan toimeentulotukeen myöhemmin. Kela ei tee maksusopimusta toimeentulotukiasiakkaan kanssa, vaan laittaa suoraan ulosottoon ellei pysty maksamaan koko summaa kerralla pois. Tämä siis, jos laina on palannut takaisin kela:lle.

Vierailija
35/55 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija ei pysty nostamaan lainaa kesä-elokuulle!! Vain jos opiskelet sen 15op kesällä, niin saat sekä opintorahaa että lainan nosto-oikeuden.

Itse olen amk-opiskelija, joka tekee töitä koulun ohella. Kevät meni kuitenkin harjottelussa ja kesäkuulle ei ollut tiedossa kuin asumistuki ja alle satanen palkkaa. Hain toimeentulotukea ja sain sitä. Kesän olen töissä eli seuraava palkka tulee kesäkuun lopulle eli näin ollen en tarvitse tukea heinäkuulle.

Kannattaa kysyä Kelasta, jos epäselvää. Täältä saa näköjään enemmän vääriä tietoja kuin oikeita.

Vierailija
36/55 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laina jyvitetään opintokuukausille. Eli opintokuukausina laina lasketaan tuloiksi, silliinkin voi olla tilanne että on mahdollista saada toimeentulotukea. Jos esim.on iso sairaalalasku. Toukokuussa sinulle tullut tulo lasketaan myös kesäkuulle ... hae ihmeesä toimeentulotukea heinäkuulle , voit hakea myös kesäkuulle mutta epäilen ettei siihen saa. Kela ei pakota sua nostamaan lainaa täsdä vaiheessa koska laskennallisesti se kuuluu opintotukikuukausille. Mikäli opintolaina jyvitetäisiin koko vuodelle syntyisi hyvin monelle opiskelijalle tilanne että joka kuukausi saisi toimeentulotukea. Hae se ei maksa mitään vähän vaivaa.

Vierailija
37/55 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelija ei saa toimeentulotukea, paitsi jos tukikuukaudet ja laina on käytetty.

Näin se menee, paitsi että ei tarvitse olla "laina käytetty", vaan jos tukikuukaudet on loppu, niin silloin ei edes myönnetä opintolainaakaan.

Itselläni on tämä tilanne. Minulla on kulunut kandidaatintutkintoon vuosi ylimääräistä (opinnot edistyneet hitaasti masennuksen takia) ja siksi tukikuukauteni kanditutkinnolle pääsivät nyt keväällä loppumaan ennen kuin ehdin saada tutkinnon kasaan. Maisterivaiheelle on omat tukikuukaudet, mutta niitä ei anneta nostaa ennen kuin on virallisesti kandidaatin tutkinto plakkarissa.

Olen siis tämän väliajan saanut toimeentulotukea, koska myöskään opintolainaa ei myönnetä, jos ei saa opintotukea. Aluksi olin tosi hädissäni ja tuntui jotenkin nöyryyttävältä joutua toimeentulotuelle, mutta sitten tajusin että parempihan tämä tavallaan minun kannaltani on. Asumistuki + tt-tuki on paljon suurempi summa kuin asumistuki + opintotuki, eikä tarvi nostaa lainaa joka pitäisi sitten myöhemmin maksaa takaisin. Tämähän on siis ilmaista aikaa minulle tämä välivaihe, kunnes saan kanditutkinnon valmiiksi ja pääsen maisterivaihteen opintotuelle (ja -lainalle).

Tämä on muuten aika ihmeellinen järjestelmä tosiaan, en pidä kovin toimivana. Esim. yksi tuttuni on myös opiskelija ja menettänyt pari vuotta sitten luottotietonsa. Sen takia hänelle ei myönnetä opintolainaa. Saa sitten toimeentulotukea!

Eli kun sössit asiasi kunnolla ja laitat luottotiedot menemään (kuten tuttuni), tai vitkuttelet opintojen kanssa niin että tukikuukaudet loppuvat (kuten minä), niin saat ilmaisen elatuksen koulutuksesi ajalle. Verrattuna tunnollisesti asiansa hoitaneisiin, joiden on pakko joko käydä opintojen ohella töissä, tai sitten nostaa opintolaina.

Vierailija
38/55 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

S-pankki myöntää opintolainaa myös luottotiedottomalle.

Vierailija
39/55 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelija ei pysty nostamaan lainaa kesä-elokuulle!! Vain jos opiskelet sen 15op kesällä, niin saat sekä opintorahaa että lainan nosto-oikeuden.

Itse olen amk-opiskelija, joka tekee töitä koulun ohella. Kevät meni kuitenkin harjottelussa ja kesäkuulle ei ollut tiedossa kuin asumistuki ja alle satanen palkkaa. Hain toimeentulotukea ja sain sitä. Kesän olen töissä eli seuraava palkka tulee kesäkuun lopulle eli näin ollen en tarvitse tukea heinäkuulle.

Kannattaa kysyä Kelasta, jos epäselvää. Täältä saa näköjään enemmän vääriä tietoja kuin oikeita.

Niin sinä et pysty nostamaan, koska olet lainasi jo ilmeisesti nostanut. Jos lainatakaus on voimassa 31.7.2019 saakka, niin sinne asti voi nostaa nostamatta olevat lainat. Korkeakouluopiskelijalle se on aina sinne asti voimassa.

Vierailija
40/55 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi