Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, jotka kutsutte itseänne rumaksi!

Vierailija
16.06.2019 |

Mistä tiedätte sen? Tai siis, ainakin itse kun katson peiliin, olen niin tottunut ja "turtunut" näkemääni, etten osaa sanoa olenko ruma vai hyvännäköinen. Huomaatteko te sitten? Vai huomaako oman rumuutensa muiden ihmisten käytöksestä, onko teitä haukuttu rumiksi? Olen tätä miettinyt.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haukkuminen taas ei ole tosiasioihin perustuvaa arviointia vaan sen tarkoitus on loukata.

Mihin perustat tämän väitteen? Tottahan on, että kauneuskilpailun voittanutta voidaan haukkua rumaksi, jos halutaan loukata, mutta entä sen henkilön haukkuminen, joka ei kilpailuun edes päässyt, koska ei täyttänt kauneusvaatimuksia? Miten voit olla varma, että rumaksi haukkuminen ei silloin perustuisi tosiasiaan? 

Vierailija
22/38 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kutsu itseäni rumaksi, pidän itsestäni ja hyväksyn itseni. Olen myös monesti kuullut olevani kaunis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain täydellinen törppö sanoo toista rumaksi.

Niin, mitä sitten? Sellaisia törppöjä on aika tavalla. Voi olla sinä et ole sellaisia ihmisiä kohdannut, mutta se ei tarkoita, etteivätkö muut olisi. 

Vai yritätkö nyt sanoa, että jos ottaa itseensä toisten haukkumisen, niin vika onkin silloin siinä haukutussa kohteessa. Että on ihan helppo vaan olla välittämättä haukuista, vaikka niitä kuulisi? Sanotko, että "pitää vaan kestää ja kasvattaa norsun nahka ja jos silti tulee surulliseksi haukuista, niin pitää hakeutua hoitoon"?Jos tuo on asenteesi, niin et ole yhtään sen parempi, kuin toista rumaksi haukkuva. 

Tottakai sattuttaa. En tarkoittanut että pitäisi vain kestää tms. henkistä väkivaltaa. Olen joutunut kolme kertaa kokemaan sen, että mua on sanottu rumaksi. Ensimmäisen kerran yläasteella ja pari kertaa nuorena. Muistan nuo tilanteet edelleen ja edes terapia ei ole auttanut. Tiedän että en ole kaunotar, mutta olen melko varma että rumaksi kutsumisen motiivina on ollut halu loukata ja siinä todellakin onnistuivat. En ole itse koskaan sanonut ketään rumaksi ja en aio vastedeskään sanoa.

Vierailija
24/38 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain täydellinen törppö sanoo toista rumaksi.

Niin, mitä sitten? Sellaisia törppöjä on aika tavalla. Voi olla sinä et ole sellaisia ihmisiä kohdannut, mutta se ei tarkoita, etteivätkö muut olisi. 

Vai yritätkö nyt sanoa, että jos ottaa itseensä toisten haukkumisen, niin vika onkin silloin siinä haukutussa kohteessa. Että on ihan helppo vaan olla välittämättä haukuista, vaikka niitä kuulisi? Sanotko, että "pitää vaan kestää ja kasvattaa norsun nahka ja jos silti tulee surulliseksi haukuista, niin pitää hakeutua hoitoon"?Jos tuo on asenteesi, niin et ole yhtään sen parempi, kuin toista rumaksi haukkuva. 

Tarkoitin, että kyse on haukkumisesta, kuten itsekin sanoit. Haukkuminen taas ei ole tosiasioihin perustuvaa arviointia vaan sen tarkoitus on loukata. Esim naista voidaan haukkua huoraksi vaikka hän olisi todellisuudessa neitsyt. Enemmän rumaksi nimittely kertoo nimittelijästä kuin sen kohteesta.

Edelleen kysyn, mitä sitten?

Se ei yhtään auta haukkumisen kohteeksi joutunutta, vaikka syy haukkumiselle olisi mikä tahansa. 

Siksi toisekseen, et taida tajuta, että kaunista ei voi olla olematta ilman rumaa. Ei ole sellaista maailmaa, että kaikki voisi olla kaunista. Jos sanot, että "onpa kaunis kirja", niin se sisältää jo käsityksen siitä, että joku toinen kirja ei ole niin kaunis.

Ihan turha väittää, etteikö ihmisten kanssa olisi sama asia. Minua on kutsuttu rumaksi koko elämäni, useita vuosikymmeniä. Kyllähän se tarkoittaa sitä, että olen ruma ainakin nykyisellä länsimaisella mittapuulla. Mitäpä sitä kieltämään. En minä voi mennä kauneuskilpailuun. En pääse edes karsinnasta läpi. 

Ei ole kyse pelkästä haukkumisesta, vaan siitä, mitkä ovat kauneusihanteet. Jotkut ovat kauniita, jotkut rumia. Silti sen sanomisesta tulee paha mieli, vaikka faktaa onkin. 

Ikävää että sua on kohdeltu noin. Ihmisille ei ole olemassa mitään kauneuden absoluuttisia mittareita. Kauneuskilpailujen kriteereitä täyttää aniharva ja ne eivät ole kiistattomia ihanteita. Toiset pitää lyhyitä ja pyöreitä nätteinä toiset pitkiä ja laihoja. Samoin monen tyyppiset kasvot voivat olla viehättäviä ja ihmiset kokevat eri asioita kauniina. Toisen ihmisen ulkonäön kommentointi varsinkaan ikävään sävyyn ei vaan ole hyvää käytöstä. Onneksi missikisat ym muut kauneuskilpailut alkaa olla poissa muodista.

Vierailija
25/38 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kutsu itseäni rumaksi, pidän itsestäni ja hyväksyn itseni. Olen myös monesti kuullut olevani kaunis.

Kivat sulle. Et ole aloittajan tarkoittamaa kohderymää.

Vierailija
26/38 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin yläasteella, kun luokkakaverini sanoi, ettei ole koskaan nähnyt toista niin rumaa tyttöä kuin minä. Olen nyt 48-vuotias ja muistan tuon kommentin kuin se olisi sanottu minuutti sitten. Samaisesta pojasta tehtiin vielä aikuisena lehtijuttu, jonka aiheena oli k.o. ihmisen älykkyys.

Käsittämätöntä miten kukaan voi sanoa noin. Täysi moukka joka arvostelee millään tavalla toisen ulkonäköä. Usein nämä arvostelijat ei ole mitään ruusuja itsekään!

TOTTA! Yleensä en kiinnitä ihmisten ulkonäköön paljoa huomiota, mutta kun joku on ilkeä ja haukkuu, hän on vapaata riistaa. 

Kerran ala-asteelta tietämäni henkilö haukkui miss Suomi Viivi P:sta rumaksi. Voin sanoa, että kyseinen henkilö on itse täysi suohirviö, jonka pitäisi pitää mölyt mahassaan. En tiedä mikä saa ihmisen haukkumaan ulkonäköä. Se on hyvin henkilökohtainen asia ja älykkäät eivät ala arvostella sitä kenenkään kohdalla, joka ei ole satuttanut teoin tai sanoin samalla lailla ketään. 

Tuo suohirviö oli minulle todella törkeä nuorempana. En ymmärrä miksi pyysi minur Facebook kaverikseen. Lopulta kuitenkin poistui.

Vierailija
27/38 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teininä sai jatkuvasti kuulla olevansa ruma. Tuskin puoli kylää sitä täysin päästäänkään keksi. Pian sitä sitten alkoi huomata asian itsekin. Koskaan ei ole tullut positiivista palautetta ulkonäöstä.

Mun mies on todella komea. Todella kiltti ja perhekeskeinen. Nuorempana melko ujo. Häntä haukuttiin myös rumaksi. Tuulesta temmattuja i*ioottien juttuja nämä haukkumiset.

Mies on sellainen jykeväleukainen(piti laittaa tähän, koska täällä joku ruikuttaa jykevästä leuasta viikosta toiseen), viriili, upearakenteinen (jos vain haluaisi isimahasta eroon), pitkä miehinen mies. 

Perhekeskeinen, fiksu... 

Vierailija
28/38 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua haukuttiin teininä koulukiusaamisen yhteydessä rumaksi. Mä sitten vaan aloin pitämään itseäni rumana ja ajattelin olevani jopa epämuodostunut. Nykyään kukaan ei hauku vaan suorastaan ylistävät mun "kauneutta". Saatan olla oikeasti ihan kaunis muiden silmään mutta en itselleni koskaan. Käännän aina katseita puoleeni ja saan paljon huomiota miehiltä, mutta ikävä kyllä katkeruutta joiltain naisilta.

Suhde omaan ulkonäköön on siis hyvin ristiriitainen. Haluaisin vaikka mitä leikkauksia, mutta nykyään mietin jopa että nekään ei tähän lärviin auta...

Onneks meillä on muutakin kuin ulkonäkö. Itse koitan keskittyä opiskeluun ja työhön jotta kokoajan ei tarvis ihmetellä omaa olemustaan...

Vierailija
29/38 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tottunut, mutta tietyt asiat "herättävät" aika ajoin. Kun katson jotain tv-sarjaa jossa on symmetriset kauniit kasvot niin sen jälkeen säikähdän omaa peilikuvaani. Samoin jos tallennun luentotallenteelle ja näen itseni niin itken 3 päivää. Olen todella karsea hirviö :,(

Vierailija
30/38 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haukkuminen taas ei ole tosiasioihin perustuvaa arviointia vaan sen tarkoitus on loukata.

Mihin perustat tämän väitteen? Tottahan on, että kauneuskilpailun voittanutta voidaan haukkua rumaksi, jos halutaan loukata, mutta entä sen henkilön haukkuminen, joka ei kilpailuun edes päässyt, koska ei täyttänt kauneusvaatimuksia? Miten voit olla varma, että rumaksi haukkuminen ei silloin perustuisi tosiasiaan? 

Kyllä finaaliin päässyt voi olla puhtaasti ruma jonkun mielestä. En halua sanoa esimerkkiä, ettei kenenkään mieli turhaan pahoitu. Se naama ja piirteet vaan ärsyttää ja on ruma.

Vierailija
31/38 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 30 v eikä yksikään mies ole ollut ihastunut muhun, päin vastoin. Yksikään mies ei ole lähestynyt, ei baareissa, ei kaduilla, ei missään. En ole siis koskaan seurustellut. Aikanaan nuorempana kun lähestyin ihastuksiani, vastaukset olivat ”oot ruma” ja ”oot hirveen näkönen” (kiitos, en kyllä kysynyt heidän mielipidettään ulkonäöstäni mutta kertoivat sen silti. En ikinä unohda noita kommentteja). Peiliin kun katson, tekisi mieli vain itkeä ja on sellaisia päiviä kun vaan itken kun mietin miltä näytän. En pysty ottamaan kuvia itsestäni ja jos joku joskus saa sellaisen musta otettua, en pysty edes katsomaan sitä. Häpeän naamaani joka päivä kun liikun ulkona tai esim töissä kun joudun puhumaan jollekkin.

Vierailija
32/38 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson peiliin ja tiedän. Akne pilaa koko elämäni. Olen miettinyt usein itseni tappamista siksi, etten tule ikinä pääsemään aknesta eroon. En kuivin silmin katso peiliin koskaan. 

Vierailija
33/38 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän olevani ruma, koska olen piirteiltäni joka suhteessa sen vastakohta, mitä yleensä pidetään kauniina: lyhyt, lyhytjalkainen, pienitissinen, laatikkoperäinen, paksureitinen, paksusäärinen, paksuvyötäröinen, isopäinen, pienisilmäinen, perunanenäinen, pienisuinen, laatikkoleukainen ja väritykseltäni mitäänsanomaton. Ulkonäköni saa minut erittäin surulliseksi, olisi mukavaa omata edes joku kaunis piirre.

Vierailija
34/38 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katson peiliin ja tiedän. Akne pilaa koko elämäni. Olen miettinyt usein itseni tappamista siksi, etten tule ikinä pääsemään aknesta eroon. En kuivin silmin katso peiliin koskaan. 

Miten aknea on hoidettu? Onko roaccutan kokeiltu?

Vierailija
35/38 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuo ole vain realismia, mikä joiltakin puuttuu. Toivoisi tuota olevan enempi muilla elämisen aloilla, koska ulkonäköön ei voi suuresti vaikuttaa, mutta esimerkiksi käytökseen voi.

Vierailija
36/38 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut sitä oliiviölljyjuttua?

Vierailija
37/38 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos katson peiliin tai puhelimen etukameraan, näytän mielestäni ihan siedettävältä. Jos kuitenkin näen kuvan tai videon itsestäni muiden ottamana, tajuan aina oman rumuuteni. Oudon mallinen, leveä nenä, vinot huulet, pienet kaukana toisistaan olevat silmät, korkea hiusraja, näkymättömät kulmakarvat...

Vierailija
38/38 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten aknea on hoidettu? Onko roaccutan kokeiltu?

Juu, kiitos vain kysymästä! söin isotretinoiinia (eli entiseltä nimeltään roaa) puolitoista vuotta putkeen mutta akne palasi saman tien kun lopetin antibiootit. Kuurin aikana tuli vain "normaaleita" valkopäisiä finnejä, ilman kuuria akne valuu naamasta kohti rintaa ja selkää koko ajan vaan enemmän. E-pillerit piti homman edes kohtuullisen kurissa mutta niitäkään en enää terveydellisistä syistä voi syödä.