Mihin käyttäisin ylimääräisen 2 000 euroa?
Minulla on nyt täysin ylimääräistä rahaa 2 000 euroa. Tilillä sitä ei kannata pitää, sillä olen jäänyt työttömäksi ja jos töitä ei löydy, joudun jossain vaiheessa turvautumaan toimeentulotukeen. Mikä olisi paras sijoitus tulevaisuuteen? Voisinko saada paremmin töitä, jos laittaisin rahan esimerkiksi esteettiseen hammashoitoon tai muuhun ulkonäköön? Mitä tuolla rahalla saa? Vai kannattaisiko se sijoittaa? Vai pitäisikö vain nauttia nyt, kun kerrankin voi? Rentouttavalla lomalla en ole ollut vuosiin, vaan tehnyt vain pätkätöitä niska limassa. Mihin itse laittaisit?
Voisin myös ostaa tuolla summalla avoimen yliopiston kursseja ja parantaa sillä lailla asemaani työmarkkinoilla, mutta se on riski, kun ei tiedä miten työkkäri suhtautuu opintoihin.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikkaat ja köyhät erottaa siitä, että kun köyhä saa rahaa se tuhlaa sen heti johonkin paskaan. Rikkaat taas sijoittavat sen.
Köyhä ei yleensä voi sijoittaa, koska sijoitusraha luetaan omaisuudeksi, mikä estää tukien saamisen.
Ei ne rikkaat tajua tuota eikä paljon muutakaan köyhän elämästä. Eivät sitäkään, että toimeentuella ei voi hankkia 20 euroa "extraa", koska vastaava summa vähennetään heti pois toimeentulotuesta. He eivät ymmärrä mekaniikkaa, jolla köyhän ei anneta auttaa itseään pois köyhyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nosta rahat vaikka 300€ kerrallaan (muutaman viikon välein) käteiseksi sen varalta että tosiaan joudut toimeentulotuelle. Näin voit sitten ostaa vaikka uuden pesukoneen
Tulihan se uusi pesukone tässäkin ketjussa!
Onko sinulla joku ongelma perustarpeiden kanssa? Oletko tosiaan pessyt perheen lakanat lavuaarissa? Minä olen ja se ei muuten tuota kovin hyvää lopputulosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nosta rahat vaikka 300€ kerrallaan (muutaman viikon välein) käteiseksi sen varalta että tosiaan joudut toimeentulotuelle. Näin voit sitten ostaa vaikka uuden pesukoneen
Tulihan se uusi pesukone tässäkin ketjussa!
Onko sinulla joku ongelma perustarpeiden kanssa? Oletko tosiaan pessyt perheen lakanat lavuaarissa? Minä olen ja se ei muuten tuota kovin hyvää lopputulosta.
Älä yritä vanhanaikaista! Katsokaa muut:
Jos et ole alalla, jossa vaaditaan poikkeuksellisen edustavaa ulkonäköä, eikä sinulla ole lääketieteellistä perustetta oikomishoidolle, niin kannattaa vielä miettiä oikomisen tarpeellisuutta. Harva työnantaja palkkaa tai jättää palkkaamatta vinojen hampaiden takia, asenne, työkokemus ja koulutus ovat tärkeämpiä.
Mieluummin säästät puskuriksi, vaikka sitten osa käteisenä.
Jos tosiaan olet jäämässä työttömäksi niin laita vaan talteen, siis vaikka kippoon. Mä varmaan kävisin hierojalla ja jossain hoidossa ja loput säästäisin.
Tuntematta koulutustaustaasi tai työuraasi, on vähän hankala sanoa, auttaisivatko nuo avoimen kurssit mitenkään työllistymiseen. Toki jos olet esim. opettaja, on hyvä pitää osaamista yllä. Muutoin, jos olet halukas menemään miltei työhön kuin työhön, voi vaikkapa hygieniapassin hankkiminen olla parempi sijoitus.
Katso sillä silmällä vaatekaappi läpi ja muutkin kaapit, mitä voit ostaa nyt ennakoivasti tulevaa köyhyyttä varten? Toppatakki, talvikengät, muutama pullo sitä kallista hoitoinetta mitä ehkä käytät, pitkän päiväyksen kuiva-aineita ja säilykkeitä kaappiin, sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Katso sillä silmällä vaatekaappi läpi ja muutkin kaapit, mitä voit ostaa nyt ennakoivasti tulevaa köyhyyttä varten? Toppatakki, talvikengät, muutama pullo sitä kallista hoitoinetta mitä ehkä käytät, pitkän päiväyksen kuiva-aineita ja säilykkeitä kaappiin, sellaista.
Periaatteessa tuo voisi olla järkevää, mutta minua tökkii tuossa varautumisessa se, että siinä valmistaudutaan köyhyyteen. Haluaisin mieluummin investoida niin, että tulevaisuus olisi parempi.
Pesukonetta mulla ei ole koskaan ollutkaan, meillä on pesutupa. Ja kylppäri on niin pieni, ettei sinne edes pesukonetta mahtuisi.
ap
Ilman muuta hampaiden valkaisu. Loma loppuu aikanaan ja sijoitukset voivat menettää arvonsa, mutta valkoiset hampaat pysyvät. Kaunis hymy on selvä valtti työhaastatteluissa.
Vierailija kirjoitti:
Tuntematta koulutustaustaasi tai työuraasi, on vähän hankala sanoa, auttaisivatko nuo avoimen kurssit mitenkään työllistymiseen. Toki jos olet esim. opettaja, on hyvä pitää osaamista yllä. Muutoin, jos olet halukas menemään miltei työhön kuin työhön, voi vaikkapa hygieniapassin hankkiminen olla parempi sijoitus.
Luulisi, että noita erilaisia passeja järjestettäisiin työvoimakoulutuksena? Omaehtoisesti "omalla ajalla" minua kiinnostaa ehkä vähän teoreettisemmat asiat, esimerkiksi tilasto-ohjelmat ja tilastotiede. Tietty tuollaisen passin voisi suorittaa, mutta kun en pääasiallisesti hae sen alan töitä, en haluaisi omaa rahaa siihen laittaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta hampaiden valkaisu. Loma loppuu aikanaan ja sijoitukset voivat menettää arvonsa, mutta valkoiset hampaat pysyvät. Kaunis hymy on selvä valtti työhaastatteluissa.
Höpöhöpö!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi, että noita erilaisia passeja järjestettäisiin työvoimakoulutuksena? Omaehtoisesti "omalla ajalla" minua kiinnostaa ehkä vähän teoreettisemmat asiat, esimerkiksi tilasto-ohjelmat ja tilastotiede.
ap
Muuten, kehotan lataamaan R:n ja Scilabin. Tietoa ja kirjoja löytyy myös netistä paljonkin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi, että noita erilaisia passeja järjestettäisiin työvoimakoulutuksena? Omaehtoisesti "omalla ajalla" minua kiinnostaa ehkä vähän teoreettisemmat asiat, esimerkiksi tilasto-ohjelmat ja tilastotiede.
ap
Muuten, kehotan lataamaan R:n ja Scilabin. Tietoa ja kirjoja löytyy myös netistä paljonkin...
Ok, kiitos vinkistä!
ap
Säästäisin pahan päivän varalle. En missään nimessä sijoittaisi, sillä pääoman osittainenkin menetys kirpaisisi todella paljon jos niin kävisi. Sijoittaminen on järkevää, jos raha voi olla kiinni vuosia, mutta sinun tapauksessa tarve voi tulla ja todennäköisesti tuleekin jo aiemmin.
Ulkonäköön en käyttäisi rahaa. Hyvin on itselle irronnut työpaikka ilman hampaiden valkaisuakin. Nykyisen työpaikan työhaastattelussa olin kirpparilla ostetussa jakkupuvussa, ei montaa euroa maksanut. Ulkonäöllä ei muutenkaan ole minusta juurikaan väliä työelämässä, perushygienia riittää. Tärkeintä on, mitä osaat ja mitä pään sisällä liikkuu.
Eli säästöön vaan, vaikka sitten patjan alle. Tarpeita tulee varmasti!
Ap:n tilanteessa komppaan rahojen nostamista tililtä sukanvarteen yllättäviä tilanteita varten. Sijoittamiseen kuulu riskinotto ja tuosta summasta ei saa kovin hääppöistä tuottoa riskiin ja kuluihin verrattuna.
Kun työllisyystilanne on kunnossa ja summa on edelleen sukanvarressa, niin silloin sen voisi sijoittaa jos ei edelleenkään ole akuuttia kohdetta johon rahoja tarvitsee käyttää.
Ostaisin jonkun harrastusvälineen, jos on jokin harrastus mikä kiinnostaa ja vaatii välineitä. Olisi sitten aikaa harrastaa sitä. Läppäreitä nyt ainakin tarvitsee ja jos on vakiintunut pukeutumistyyli, voi ostaa esim farkkuja varastoon, mahdollisesti kenkiä. Sukkia ja alushousuja 2000 ekellä olisi myös aika kova veto.
Jos nostaa sukanvarteen, niin pienemmissä erissä nostaminen voisi olla parempi, jos joudut käyttämään tukia lähitulevaisuudessa. Perjanataina ja lauantaina vaikka isommat nostot ja viikolla vähän enemmän kuin tarvitset. Jos vielä ostat lisäksi jotain juttuja, mitä tarvitset, niin ei se 2000 € kauaa tilillä ole. Kertanostosta saattaisi tulla kysymyksiä.
Ihme sosiaalipummeja taas täällä. "ei kannata sijoittaa kun tuet pienenee". Normi tukiin sijoitukset eivät vaikuta, sijoitusten tuotot toki vaikuttavat.
Mieluummin kannattaisi sijoittaa ja vaurastua, mieluummin jo hyvissä ajoin, eikä vasta sitten kun on jo pulassa, kuin luottaa siihen että "kyllä tuilla selviää".
Ai jos on vähän rahaa niin se pitää heti tuhlata?
Yksityiseen hammashoitoon 2000 ei riitä edes alkuun.