Olen ihan p*ska, en saa ikinä vakituista paikkas töissä
Ottaa päähän olla niin huono työntekijä, etten saa ikinä vakituista paikkaa. Kelpaan kyllä sijaisuuksiin, mutta en vakituiseksi työntekijäksi. Ärsyttää nyt kesälläkin, kun kaikki muut lomailevat, mutta minulla menee taas koko kesä töissä.
Luetelkaa tänne kaikkia vikoja, mitä minussa arvelette olevan, niin yritän muuttua. Kiitos.
Kommentit (28)
Onko nuo 7-8v sijaisuuksia siis olleet samassa vai eri paikoissa? Väittäisin, että et voi olla ihan p-ska, jos saat samasta paikasta lisää sijaisuuksia. Jos oikeasti tekisit työsi huonosti tai olisit aivan sietämätön ihminen, et pääsisi samaan paikkaan enää takaisin. Pohjimmainen syy tilanteeseesi on todennäköisesti jokin muu kuin persoonallisuuteesi liittyvä tällöin.
Mutta jos haluat asiaa syvemmin miettiä, niin yksi mahdollisuus olisi analysoida saamaasi palautetta. Oletan, että tuossa määrässä vuosia ehdit saamaan jotain palautetta työkavereilta tai esimiehiltä, väkisinkin. Jos olet saanut negatiivista palautetta, niin mihin asioihin se on liittynyt? (Ei tarvitse vastata tässä, nämä ovat esimerkkejä mietittävistä kysymyksistä.) Onko negatiivisessa palautteessa jokin yhtenäinen punainen lanka, että eri ihmisiltä on tullut sanomista samasta aihepiiristä? Silloin homman taustalla voi oikeasti olla jotain, ja voisi olla hyödyllistä pyrkiä muuttamaan sitä kyseistä asiaa jos mahdollista, tai hakeutua sellaiseen työhön tai työyhteisöön, jossa sitä ei pidetä ongelmana. Jos et ole oikein saanut mitään palautetta, olisiko mahdollista tässä vaiheessa ottaa asia puheeksi? Jos et oikein ymmärrä mihin saamasi palaute liittyy, voisitko pyytää täsmennystä siihen, konkreettisia esimerkkejä siitä millä tavalla epätoivottu piirre ilmenee?
Olisin myös suositellut työnantajan vaihtamista välillä, jos vaan hiukankin on mahdollista. Älä ole työnantajalle varma nakki, niin voi yllättäen löytyä halukkuutta vakinaistaa.
Jatkuva sopimusten ketjuttaminen on myös laitonta. Se voitaisiin oikeudessa jopa todeta käytännössä vakituiseksi työsuhteeksi, jos jatkuvuutta on ollut pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Mulle sama. Tuntuu, että missä on kusisimmat paikat niin sinne joudun. Työnkuva vaihtuu vähän väliä.
Tuon voi ottaa kyllä myös tunnustuksena! Yleensä just parhaimmat laitetaan kusisimpaan paikkaan. Olet firman salainen ase, sellainen eliittijoukko, special forces, joka laitetaan kehiin silloin kun tilanne on päällä ja tarvitaan ratkaisijaa kentälle.
Kai kuulut liittoon? Kysy sieltä neuvoa, onko mitään tehtävissä.
Olen ollut nämä vuodet samalla työnantajalla.
On ihan totta, etten ole näinä vuosina saanut juuri mitään palautetta ikinä mistään. Työpaikoilla olen kuullut positiivista välillä, mutta en ole kertaakaan kuullut mitään oikein negatiivista palautetta tai rakentavaa kritiikkiä tms. Ehkä nuo on sitten sellaisia, että ne puhutaan selän takana, että on sekin semmoinen ja tämmöinen. Nuo positiiviset palautteet ovat tulleet työkavereilta, mutta esimiehiltä en kuule koskaan mitään. Ehkä olen niin tasapaksu ja näkymätön työntekijä, etten ole mikään oikein huono, mutta en kai sitten hyväkään. Tällainen tylsä ja huomaamaton, jonka tilalle otettaisiin mielellään joku toinen, mutta kun on pulaa työntekijöistä. Olen aika hiljainen luonteeltani. Uskon, että se vaikuttaa kaikkein eniten. En tiedä, mille alalle vaihtaisin, koska ei tällaiset näkymättömät oikein pärjää missään. Olen alkanut kärsiä itsetunto-ongelmista ja itseinhosta, olen kai jotenkin väsähtänyt tähän epävarmuuteen ja miettimiseen. En edes tiedä, ajatteleeko kukaan muu kuin minä itse minusta näin negatiivisesti vai onko tämä vain jotain vainoharhaisuutta ja huonoa itsetuntoa. Hävettäisi myös hakea uutta työpaikkaa, kun ne alkaisivat siellä miettiä, että mikähän vika tuossa on, kun on ollut noin kauan määräaikainen.
Kiitos teille, kun olette kirjoittaneet tänne. Vähän hävettää, että tuli tällainen avaus tehtyä.
Nostan, jos joku haluaisi ehdottaa lisää syitä ikuiseen pätkätyöläisyyteen. Yritän sitten pohtia, jos joku ehdotuksista sopisi minuun. Haluaisin muuttua, jos se vaan on mahdollista.
Ap.
Sama ongelma, en valitettavasti osaa auttaa. Minua myöhemmin aloittaneita on vakinaistettu, itse teen edelleen pätkiä. En haluaisi vaihtaa työpaikkaa, koska viihdyn tässä paikassa. Itse ainakin olen sellainen näkymätön ja tunnollinen työntekijä, luulen, että se on omalla kohdallani selitys tilanteeseen.
Kuka oikeasti edes haluaa vakituisen paikan? Kamala pallo jalassa. T. Milleniaali vm. -82