Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko verenpaine, jossa se eka luku on 190, kovin korkea?

Vierailija
15.06.2019 |

Miespuolinen henkilö kyseessä, kertoi että ollut sairaslomalla koska verenpaine näyttänyt siis 190 ja jotain lukemia. Verikokeessa sanottu, että veressä on liikaa suolaa??

Nyt sitten kuitenkin jatkaa tässä näköjään elämäntapojaan kuin ennenkin. Kuulemma mitään ohjeita syömisestä tai ruokailusta ei ole ollenkaan annettu: pelkästään pillereitä.
Ja tällä viikolla kaveri on syönyt hyvällä ruokahalulla kananuggetteja, ja reilusti eri juustoja, leivän päälle vielä breikimpale tuossa iltasella.
Niin sitä vaan ajattelin kysyä, josko joku asiasta tietävä on paikalla, että eikö tuommoiset paineet jo tarkoita että pitäisi muuttaa ruokailua aika kovastikin? Ja makkarat ja juustot pois ainakin?

Ja eikö mukamas terveydenhoidossa anneta mitään ravintoneuvontaa, tai aikaa ravintoneuvojalle?

En ole viitsinyt (vielä) lähteä ihan kamalan dramaattiseksi, mutta mun mielestä tuo näyttää lähinnä Äkkikuolemalta tuo meininki.
Enkä tajua ettei lääkärissä missään sanota mitään mistään jatkohoidosta, tai seurannasta, vaan annetaan pilleripurkki käteen ja thats it.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin todettiin verenpainetauti mutta terveyskeskuksesta ei saanut mitään ravintoneuvontaa. Netti ohjeiden mukaan neuvotaan vähentämään suolaa.

Ravitsemusterapeutille voi tilata ajan erikseen.

Vierailija
22/45 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne palstalle , kun sinäkin ap pystyt kirjoittelemaan, niin eikö sinulla äly pelaa sen vertaa, että katsot mitä tarkoittaa esim korkea yläpaine (190), tai mikä on suositeltavaa syödä ,jos on korkea verenpaine. Tuo tuttavasi on ilmeisesti samanlainen tollo, jolle on aivan sama, mitä lääkäri kertoo syömisestä . Jokainen tavallinen ihminen tässä maassa tietää nämä asiat, mutta ei välitä niistä p,,,kaa vertaa. Ei omia tapojaan voi ulkoistaa, itse kukin on vastuussa siitä , mitä suuhunsa pistää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitähän kuvitteli saavansa tuollaisilla elämäntavoilla? Mitaliako? Oikeesti ihmiset, ette voi olla noin pihalla terveysasioista!

Vierailija
24/45 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo vain , syömään vain suolaa ja kovia rasvoja kaksin käsin , ruokajuomaksi viinaa. Kyllä se siitä.

Vierailija
25/45 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos yhtään oikeasti olisit kiinnostunut aiheesta, niin olisit löytänyt aika äkkiä googlettamalla, että tuollainen verenpainelukema on kovin korkea.

Vauva on köyhän miehen google

Googleen ei voi luottaa, täällä on  sentään asiantuntijoita.

🤣

Vierailija
26/45 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vielä koskaan ole saanut lääkäriltä pilleripurkkia käteeni.

Aina olen hakenut lääkkeeni apteekista.

Sairaalassakin kun olin - hoitajat jakoivat lääkkeet erissä.

Asutko Kongossa ? Tai Sloveniassa.

Joo. köyhille ei annetakaan ,ostakoot itse lääkkeensä, me varakkaammat kyllä saamme ilmaiseksi...

Vierailija
27/45 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakointi, stressi ja tulehduskipulääkkeet kohottavat verenpainetta, joten huomio myös näihin.

Vierailija
28/45 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hän haluaa kuolla nopeasti, eikä joutua vanhana "palvelutaloon" tekemään kuolemaa.

Vierailija
29/45 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juustolla ja leivälläkö se sen korkean verenpaineen on hommannut? O.o vai onko myös alkoholilla, mättöruoalla ja muilla päihteillä osuutta asiaan?

Vierailija
30/45 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauva on köyhän miehen google

Ja google on NOLLA - NULL ilman vauvaa. 😊

Vierailija
31/45 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

yläpaine huisin korkea (190)

ja alapaine samaan aikaan matala esim silloin, kun suonet ovat jo kalkkeutuneet.

Muita syitä varmaan noin ziljoona...

Lue sydän.fi nyt aluksi.

Vierailija
32/45 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin todettiin verenpainetauti mutta terveyskeskuksesta ei saanut mitään ravintoneuvontaa. Netti ohjeiden mukaan neuvotaan vähentämään suolaa.

Sain kolmekymppisenä verenpainelääkityksen ja se on perua molemmilta vanhemmilta, jotka kuolivat 60+ iässä. Mitään ohjetta mihinkään syömiseen, liikuntaan tai lepoon en ole saanut mistään. Voisiko tällaisia hoitajia kehittää kuten diabeetikoille on?

Vierailija
33/45 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

150 on jo liikaa, 190 todellakin aivan liian korkea.

Vierailija
34/45 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni alapaine jatkuvasti 90-95. Yläpaine 120-130. Verenpainelääkitys on. Lääkäri ei ota kantaa.

Vierailija
35/45 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Bodareilla 220 normaali

Ei ole. Olen bodari (mies) ja paineet on jatkuvasti alle 130/75.

Vierailija
36/45 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verenpaine hoidetaan lääkkeillä. Melko yleistä että kun ikää tulee niin verenpaine nousee,

Itse aloitin lääkityksen 54v.

En laihduta enkä liiku yhtään enempää.

Lääkkeillä nyt paineet normaalit ja mitään sivuvaikutuksia ei ole.

Olo on vaan paljon parempi.

Laihduttaa voi jos pystyy ja liikkua enemmän jos jaksaa.

Mitään äkkikuolemaa ei tule jos lääkkeillä paineet on normaalit.

Etkö osaa etsiä tietoa netistä?

Korkea verenpaine mun äidin puolen suvussa melkein kaikilla.

Nää asiat ei nyt oikeastaan kuulu sulle. Potilaan ja lääkärin välinen asia.

Vierailija
37/45 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

110 on normaali

Vierailija
38/45 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullapa oli yläpaine 205 ja alapaine 126. Olen normaalipainoinen (170 cm, 65 kg), harrastan liikuntaa, en tupakoi, en käytä alkoa, olen aina syönyt ns. terveellisesti ja vähäsuolaista ruokaa, koska suvussa on paljon korkeaa verenpainetta. Tosin kukaan ei ole kovin nuorena siihen tai mihinkään sydän- tai verisuonitautiin kuollut, Isäni kuoli 77-v ja äitini on yli 80 v, itse olen viisikymppinen. Muutin ruokavalion kertaheitolla Heikkilän dieetin mukaiseksi ja verenpaine aleni normaaliksi muutamassa viikossa. Lääkkeitä en hakenut, enkä niitä enää tarvitsisikaan. Verenpaineen aleneminen alkoi jo muutaman päivän kuluttua dieetin aloituksesta. Suolaa syön nyt enemmän kuin ennen. Mittarin ostin kotiin ja mittaan muutaman kerran viikossa, aluksi mittasin muutamankin kerran päivässä. Sen olen huomannut, että istuminen on myrkkyä, jos istun suurimman osan päivästä, verenpaine on heti vähän korkeampi.

Vierailija
39/45 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset vastauksista. En nyt osaa tarkempia tietoja antaa, kun en niin hyvin kaveria tunne. Työkaveri ja ikää 45-50v, hieman ylipainoa. Juomisesta en tiedä kun meillä on työpaikkalla nollatoleranssi, eikä töissä ole aikaakaan alkaa juomaan kenelläkään,

Syömisiä vaan ihmettelen ja kin kysyin, niin mitään ohjeita ja neuvoja ei ollut saanut.

Olen laivalla töissä hänen kanssaan ja hönellä on samaan aikaan aamiais-, lounas-ja päivällistauko messissä minun kanssani.Yöryokaa olen nähnyt hänen vetävän makkaraa ja nuggetteja ilman mitään ongelmaa.

Mitään liikuntaa ei kyllä harrasta.

Oli monta kuukautta sairaslomalla tuon paineen takia, mutta sairaskassa oli sanonut että ei voi hyväksyä sairaspöivärahaa maksettavaksi enää vaan sen takia, että korkea verenpaine. Joten tuli sitten töihin takas.

Vierailija
40/45 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylä ja alapaineen erotus merkitsvä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi