Onko verenpaine, jossa se eka luku on 190, kovin korkea?
Miespuolinen henkilö kyseessä, kertoi että ollut sairaslomalla koska verenpaine näyttänyt siis 190 ja jotain lukemia. Verikokeessa sanottu, että veressä on liikaa suolaa??
Nyt sitten kuitenkin jatkaa tässä näköjään elämäntapojaan kuin ennenkin. Kuulemma mitään ohjeita syömisestä tai ruokailusta ei ole ollenkaan annettu: pelkästään pillereitä.
Ja tällä viikolla kaveri on syönyt hyvällä ruokahalulla kananuggetteja, ja reilusti eri juustoja, leivän päälle vielä breikimpale tuossa iltasella.
Niin sitä vaan ajattelin kysyä, josko joku asiasta tietävä on paikalla, että eikö tuommoiset paineet jo tarkoita että pitäisi muuttaa ruokailua aika kovastikin? Ja makkarat ja juustot pois ainakin?
Ja eikö mukamas terveydenhoidossa anneta mitään ravintoneuvontaa, tai aikaa ravintoneuvojalle?
En ole viitsinyt (vielä) lähteä ihan kamalan dramaattiseksi, mutta mun mielestä tuo näyttää lähinnä Äkkikuolemalta tuo meininki.
Enkä tajua ettei lääkärissä missään sanota mitään mistään jatkohoidosta, tai seurannasta, vaan annetaan pilleripurkki käteen ja thats it.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Ostakaa kotiin verenpainemittari, jotta näkee mitä arvot ovat vaikka 4 päivän ajan. Netistä löytyy ohjeita sydänterveyteen ja ruokavalioon.
Kotona tulee liian alhaisia lukuja, kun voi rentoutua täysin
Olen vaan huolissani asiasta, kun näyttää ettei hän ollenkaan halua itse huolehtia asiasta. Oli vaan sairaslomalla kuukausia ja oli tyytyväinen kun ei tarvinnut tulla töihin.
Kysyin vielä uudestaan häneltä, että eikö hänelle ole sanottu mitään ruokavaliosta, niin ri kuulemma sanakaan!
Ja kaveri mättää makkaraa ja kinkkupiirakkaa naamaan kunnon mättönä?
Minun käsittääkseni olisi pitänyt jo sairasloman alussa, kun huiman korkea paine löydettiin, pitänyt lopettaa suolan syönti ja keventää ruokailija muutenkin.
Hän meni lääkäriin alunperin siksi, että oli jatkuvasti päänsärky.
No mikäs siinä on lomaillessa jos saa monta kuukautta sairaslomaa pelkästään verenpaineen takia.
Kas kun ei hae sairaseläkettä samoin tein.
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin todettiin verenpainetauti mutta terveyskeskuksesta ei saanut mitään ravintoneuvontaa. Netti ohjeiden mukaan neuvotaan vähentämään suolaa.
Juu ei saa tksta mitään ravintoneuvontaa. Pyysin lääkäriltä pääsyä ravintoterapeutille ja sanoi että sinne ei pääse muut kuin keliaakikot. Hoitajan kanssa voi jutella ruokavaliosta. Minua ei kiinnosta jutella asiantuntemattoman kanssa siitä miksi painoni ei koskaan putoa normaalilla ruokavaliolla, vain ja ainoastaan jäätävällä nälkäkuurilla ja sairaalloisella liikkumisella.
Vhh kyllä auttaa verenpaineen alentamisessa. Mutta sitähän ei lääkärit saa suositella, koska käypähoidon mukaan mennään ja lääkkeethän kuuluu käypähoitoon aivan oleellisesti.
Ja potilaatkin haluavat mieluummin "helpon tavan" joten nappi naamaan ja elintavat ennallaan.