Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isovanhempi kuulemma suosii meidän lasta ja muut sukulaiset valittavat minulle.

Vierailija
15.06.2019 |

Alkaa pikkuisen tympiä nämä valivali-puhelut kun minä en voi asialle mitään.

Poika on itse kysynyt vaariltaan kesätöitä ja vaari on luvannut ostaa jonkun todella kalliin pelitietokoneen hänelle jos tekee sovitut hommat. On myös aikasemmin tehnyt hommia esim. Puutöitä joista vaari on sitten antanut palkkaa sata euroa.

Toki myös muut lapsenlapset saavat rahaa esim todistuksista vaari antoi kaikille 50€

Pitäisikö minun nyt kieltää poikaa tekemästä hommia vaarille vai mitä ihmettä tällainen on.

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko siis niin, että jos vaari ottaa lapsenlapsensa kesätöihin firmaansa, ja maksaa siitä vieläpä ihan oikeaa palkkaa, se on epäreilua niitä pienempiä lastenlapsia kohtaan, jotka eivät (vielä) osaa tehdä niitä töitä vaarin firmassa? Vai pitäisikö kaikille lastenlapsille maksaa saman verran kuin sille, joka tekee töitä? Sehän se vasta vaarin rahojen kynimistä olisi. Vai onko niin, että vaarin firmassa pitäisi tehdä töitä ilmaiseksi?

Suku tuskin soittelisi ap:lle, jos asia olisi näin.

Minun sukulaiseni otti esim. 1000 euroa vaarin varpaankynsien leikkauksesta. Siis toki aikuinen ihminen saa maksaa palkkaa mitä haluaa.

Vierailija
42/75 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tuo ei ole suosimista. Sitten olisi jos antaisi esim. pelikoneen ilman työpanosta.

Tietenkin se on, jos työtä ei ole jaettavaksi enempää. Eiköhän muutkin lapset olisi valmiita hommiin, kysyä ainakin pitäisi. Sinänsä ovela tapa yrittää saada asiasta jotenkin neutraali.

Ap:n poika oli ITSE kysynyt töitä! Miksi vaarin pitäisi kysyä muita lapsia töihin jos joku on niin reipas ja oma-alotteisesti tarjonnut itseänsä töihin? Ei ihme että nykynuoret olettaa että heidät haetaan sohvalta töihin.

Älä ole naiivi. Jotkut lapset on reippaampia kysymään kuin toiset, ei lapset todellakaan ole siinä asemassa tasa-arvoisia, että jokaisella on yhtäläiset mahdollisuudet ja kyvyt kysyä ja toimia ja toivoa!!

Jos yksi on reipas ja osaa ja kysyy, niin hän sitten jyrää.

Kyllä tälläinen reipas käytös on sellaista, johon minä haluan lasta kannustaa. Siinä voivat vähemmän reippaat serkut ja muut sukulaiset ottaa mallia ja seurata esimerkkiä. Sen sijaan valittavat kateellisina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sukulaiset tietää nuo asiat? Meillä vaari antoi pojalle 4999 e eikä kukaan sukulaisista tiedä siitä. Asia ei kuulu muille enkä minä ole kysellyt, että saiko kaikki serkukset rahaa.

Vierailija
44/75 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa erikoisia vastauksia. Itse näen asian niin, että vanhin lapsenlapsi voi tehdä töitä vaarille ilman että se on kenenkään suosimista. Ja aktiivisesta kysymisestä voi myös palkita, ei töitä tarvitse tuputtaa kenellekään. Lisäksi on luonnollista, ett vanhimmalla lapsella on isommat rahalliset tarpeetkin jo. Jos vaari haluaa niin vaari voi keksiä muillekin jotain puuhaa, mutta ei homma tarvitse olla yhtä iso eikä palkkasummakaan. Ei nuorempien lasten ja vanhempien tarvitse elää samanlaista elämänvaihetta keskenään, heidän vuoronsa voi tulla tulevina vuosina. Lisäksi tämä on vaarin ja vanhimman lapsenlapsen välinen sopimusasia, ei kuulu muille (olettaen että vaari ei ole mikään dementikko). Tällä nillittämisellä on mahdollista, että tulevaisuudessa vaarilta ei tipu mitään kenellekään.

Vierailija
45/75 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sukulaiset tietää nuo asiat? Meillä vaari antoi pojalle 4999 e eikä kukaan sukulaisista tiedä siitä. Asia ei kuulu muille enkä minä ole kysellyt, että saiko kaikki serkukset rahaa.

Kyllä minä ainakin haluan, että minun sisareni ja heidän lapsensa saavat saman verran kuin omanikin. En voisi salata tuollaista sisaruksiltani.

Vierailija
46/75 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenteista päätellen tässä ketjussa on paljon kateellisia ihmisiä.

Vierailija
47/75 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö poika voisi mennä vieraalle töihin, niin ei olisi sukulaisilla valittamista. Miksi pitää vaaria tyhjentää? Minun sukulaiseni kävi isovanhempiani auttelemassa, ja samalla otti irti kaiken minkä sai. Me muutkin autoimme, mutta emme ottaneet rahaa/tavaraa vastaan vanhukselta.

Ettekö voi sopia, että vaari tuo saman rahasumman synttäreinä kaikille lapsenlapsille vuorotellen ja isovanhempaa autetaan auttamisen halusta, ei rahastusmielessä. Esim. vaarin nurmikon ja ikkunat voi pestä ilmaiseksikin.

Niin joo, että nämä lapset oppii siitä sitten, että sitä rahaa saa ihan tekemättä mitään? Ei stana.

Miksi vaarin pitäisi jakaa tuollaisia summia vain siksi, että joku täyttää vuosia?

Ihan oikein, että vaari maksaa pojalle. Ja mitä tyhjentämistä tuo edes on, kun hyötyyhän vaarikin siitä, että joku nuoremmuuttaan tekee hommia joita ei välttämättä itse jaksa tai halua. Ja nuorimies saa siitä tekemästään työstä vaivanpalkkaa ja oppii kädentaitoja.

Eri asia varmaan, jos aikuiset lapset käyvät kyläilemässä ja lypsämässä rahaa, mutta 15-vuotiaan on varsin sopivaa harjoitella työelämää tuolla tavoin turvallisessa ympäristössä. Itselläni ei tuollaisia isovanhempia ollut. Vaari kuulostaa huipputyypiltä. En jaksaisi välittää moisesta nillityksestä.

Vierailija
48/75 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosialistit taas vauhdissa pojan taskuilla.

Poika tekee työt ja rahat pitää jakaa muille.

En usko, että kyse on siitä, vaan siitä, että poika on tyhjentämässä vanhusta. Jos peli olisi rehellistä ja reilua, kerrottaisiin sukulaisille, mitä poika tekee ja millä palkalla.

Tänne on tainnut eksyä nyt jo kyseisen vaarin ja pojan kateellinen sukulainen, joka jankkaa vaarin "tyhjentämisestä" ja velvollisuudesta ilmoittaa palkka-asiat koko suvulle.

Voi pyhä pietari mitä sakkia.😂

Vierailija
49/75 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosialistit taas vauhdissa pojan taskuilla.

Poika tekee työt ja rahat pitää jakaa muille.

En usko, että kyse on siitä, vaan siitä, että poika on tyhjentämässä vanhusta. Jos peli olisi rehellistä ja reilua, kerrottaisiin sukulaisille, mitä poika tekee ja millä palkalla.

Tänne on tainnut eksyä nyt jo kyseisen vaarin ja pojan kateellinen sukulainen, joka jankkaa vaarin "tyhjentämisestä" ja velvollisuudesta ilmoittaa palkka-asiat koko suvulle.

Voi pyhä pietari mitä sakkia.😂

Aivan. Jos nyt on käynyt ilmi, että vaari maksaa palkkaa sovituista työtehtävistä, niin ihan yhdenvertaisesti voivat muutkin niitä sopia ja tehdä. Mutta kun on itse niin aloitekyvytön ja laiska, niin kaikkien pitäisi saada rahat vastikeettomina lahjoina.

Vierailija
50/75 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö poika voisi mennä vieraalle töihin, niin ei olisi sukulaisilla valittamista. Miksi pitää vaaria tyhjentää? Minun sukulaiseni kävi isovanhempiani auttelemassa, ja samalla otti irti kaiken minkä sai. Me muutkin autoimme, mutta emme ottaneet rahaa/tavaraa vastaan vanhukselta.

Ettekö voi sopia, että vaari tuo saman rahasumman synttäreinä kaikille lapsenlapsille vuorotellen ja isovanhempaa autetaan auttamisen halusta, ei rahastusmielessä. Esim. vaarin nurmikon ja ikkunat voi pestä ilmaiseksikin.

Nii että kaikille rahaa mutta yksi tekee sitten työt ilmaiseksi ettei muille tule paha mieli.

Meillä myös suku oli sitä mieltä että mummun nurmikon voi joku lapsenlapsi leikata ilmaiseksi.

No kun oma lapsi sen sitten leikkasi sen koko kesän ja mummo antoi lapselle tästä rahaa ni muut olivat näreissään että kyllä hekin olis sen tehnyt jos olisivat tienneet että siitä rahaa saa. No eivät tehneet, ja minun lapsi teki vaikka ei edes tiennyt että siitä saa rahaa.

Edelleen ovat sitä mieltä että isovanhempia autetaan ilmaiseksi mutta ei vät kyllä itse auta koskaan.

Vierailija
51/75 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen poika on? Mitä töitä hän tekee? Paljonko vaari maksaa palkkaa/tunti? Paljonko poika tekee tunteja?

Kertokaa sukulaisille nämä tiedot. Avoimuus lisää luottamusta.

Poika on 15.v ja minä en tiedä mitä he ovat palkaksi sopineet. Olen käskenyt kysymään asiasta vaarilta mutta vaari oli sanonut heille ettei se kuulu heille.

Ap

Niin kuin ei kuulukaan. Vaari tekee rahojensa kanssa tasan niin kuin haluaa eikä siinä ole kitisevillä sukulaisilla nokan koputtamista.

Vierailija
52/75 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä olisin tuo vaari niin kutsuisin suvun koolle ja ihan henkilökohtaisesti ilmoittaisin että teen rahoillani niin kuin haluan ja tuollaiset kitinät ja soittelut saa luvan loppua.

Vierailija
53/75 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tuo ei ole suosimista. Sitten olisi jos antaisi esim. pelikoneen ilman työpanosta.

Tietenkin se on, jos työtä ei ole jaettavaksi enempää. Eiköhän muutkin lapset olisi valmiita hommiin, kysyä ainakin pitäisi. Sinänsä ovela tapa yrittää saada asiasta jotenkin neutraali.

Ap:n poika oli ITSE kysynyt töitä! Miksi vaarin pitäisi kysyä muita lapsia töihin jos joku on niin reipas ja oma-alotteisesti tarjonnut itseänsä töihin? Ei ihme että nykynuoret olettaa että heidät haetaan sohvalta töihin.

Älä ole naiivi. Jotkut lapset on reippaampia kysymään kuin toiset, ei lapset todellakaan ole siinä asemassa tasa-arvoisia, että jokaisella on yhtäläiset mahdollisuudet ja kyvyt kysyä ja toimia ja toivoa!!

No siitä reippaudesta ja oma-aloitteisuudesta palkitaan. Hyvähän serkkujenkin ottaa mallia, ettei kukaan tule kotoa hakemaan.

Meillä on sillätavalla turvallinen suku, että tässä vaihessa näitä asioita opetellaan. Esim. kun yksi on reippaana käynyt kysymässä töitä ja saanut, niin suvun kesken sovitaan, että Jaana on seuraava kysyjä. Jaanalle, joka ei ole reipas ja osaava, neuvotaan että kysyy vaarilta töitä seuraavalla kerralla. Jaanaa jännittää mutta Jaana uskaltaa ja saa kiitoksena työn.

Tuloksena vähän arempi Jaana oppii kysymään töitä, suhde vaariin syvenee ja itseluottamus kasvaa turvallisessa ympäristössä.

Muut saa toki jatkaa dog eat dog -koomusmeininkiä, kuulostaa lämpimältä.

Miksi tarvii koko suvulle ilmottaa että Jaana kysyy seuraavaksi töitä? Miksei Jaana voi vaan vaikka heti kysyä vaarilta että olisko mullekkin jotain hommaa?

Ihan vinkkinä vaan ettei siellä työelämässäkään mitään jonotusnumeroita jaella, sinne sekaan vaan reippaasti kysymään, eikä tarvi muille ilmottaa mitään!

Vierailija
54/75 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ on työtä ja siihen otetaan se, joka parhaiten homman hoitaa ja asiaa kysyy. Hyvä oppia muille sukulaislapsille, ettei yhteiskunnassa oikein pärjää ujot ja arat, joten ryhdistäytyminen olisi tulevaisuuden suhteen ihan suotavaa.

Vierailija
55/75 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siitä reippaudesta ja oma-aloitteisuudesta palkitaan. Hyvähän serkkujenkin ottaa mallia, ettei kukaan tule kotoa hakemaan.

Meillä on sillätavalla turvallinen suku, että tässä vaihessa näitä asioita opetellaan. Esim. kun yksi on reippaana käynyt kysymässä töitä ja saanut, niin suvun kesken sovitaan, että Jaana on seuraava kysyjä. Jaanalle, joka ei ole reipas ja osaava, neuvotaan että kysyy vaarilta töitä seuraavalla kerralla. Jaanaa jännittää mutta Jaana uskaltaa ja saa kiitoksena työn.

Tuloksena vähän arempi Jaana oppii kysymään töitä, suhde vaariin syvenee ja itseluottamus kasvaa turvallisessa ympäristössä.

Muut saa toki jatkaa dog eat dog -koomusmeininkiä, kuulostaa lämpimältä.

Miksi tarvii koko suvulle ilmottaa että Jaana kysyy seuraavaksi töitä? Miksei Jaana voi vaan vaikka heti kysyä vaarilta että olisko mullekkin jotain hommaa?

Ihan vinkkinä vaan ettei siellä työelämässäkään mitään jonotusnumeroita jaella, sinne sekaan vaan reippaasti kysymään, eikä tarvi muille ilmottaa mitään!

Aivan uskomatonta että joku opettaa että työnhakuunkin on jonotusvuoro ja sitten paheksuu sitä että höh nyt pertti meni ja kysyi töitä vaikka oli jaanan vuoro, ompas pertti sika!

Enää en yhtään ihmettele sohvalla makaavaa pullamössö nuorisoa jos äidit tämmöistä opettavat lapselleen. Olkoot kuinka ujo tahansa niin menee sitten kun on rohkaistunut mutta ei se saa missään nimessä estää muita kysymästä hommia!

Vierailija
56/75 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ongelmasi, anna sukulaisten räksyttää, mitä syntipukkia ne sinusta koittaa tehdä ja saada sinua puuttumaan lapsellesi toimivaan järjestelyyn.

Pelkohan tuossa on se että kohtuuttomina korvauksina vaarin varallisuus siirtyy vanhimmalle lapsenlapselle ennen kuin muut ehtii osingoille. Mutta jos vaari on työikäinen terävä ihminen joka tarvitsee apua puhdetöihin niin aikamoisia hyeenoita ne sukulaisetkin kun alkaa tuossa vaiheessa perintöä laskea ja tuota elämää helpottavaa järjestyä vaarilta kieltää. Onko se sitten parempi että rahat menee jonkun vieraan taskuun tai vaari käyttää kesäloman niihin töihin. Uskon nyt että jotkut maksaa sen satasen siitä ilosta että toiset ei saa viisikymppistä.

Vierailija
57/75 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme tasapäistämistä. Täällä AVlla on kummaa porukka jonka mielestä kaikki pitää jakaa tasan. Oli kyse mistä tahansa. Kuten tämä vaarin työt. Kaikille lapsenlapsille vaikka olisivat taaperoita, joo joo.  Sama juttu kun keskustellaan vaikka kotitöistä. Jos mies ei tiskaa joka toinen päivä niin jätä se sika, ota ero, heitä se ulos.

Menee ehkä hiukkasen aiheen ohi mutta kirjoitan kumminkin. Olen ihmetellyt keskustelua Suomen vanhempainvapaiden jaosta ja isien ja äitien tasapäistämisestä. Pitäisi saada isät jäämään kotiin hoitamaan lapsia. Oma mieheni mieluimmin heittäytyisi bussin alle kun jäisi hoitamaan vauvaa kotiin. Minulle taas ruuanlaitto on kauhistus ja pakkopullaa. Mies taas viihtyy keittiössä ja kokkaa mielellään, myös tiskaa jälkeensä. Meillä ei todellakaan jaeta kotitöitä tasan. Se tekee joka tykkää ja osaa.

Lapsiammekaan emme kohtele täysin samalla lailla. Heillä on erilaiset luonteet, eri mielenkiinnonkohteet ja eri harrastukset. Jokainen saa sitä mikä sopii hänelle. Jos yhden lapsen harrastus non kalliimpi kun muiden niin so what! Kaikki saavat tarpeidensa mukaan ja ovat tyytyväisiä.

Ja mainittakoon vielä että mies rakastaa kaikkia kolmea lastamme vaikka ei jäänytkään heitä hoitamaan kotiin.

Vierailija
58/75 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme tasapäistämistä. Täällä AVlla on kummaa porukka jonka mielestä kaikki pitää jakaa tasan. Oli kyse mistä tahansa. Kuten tämä vaarin työt. Kaikille lapsenlapsille vaikka olisivat taaperoita, joo joo.  Sama juttu kun keskustellaan vaikka kotitöistä. Jos mies ei tiskaa joka toinen päivä niin jätä se sika, ota ero, heitä se ulos.

Menee ehkä hiukkasen aiheen ohi mutta kirjoitan kumminkin. Olen ihmetellyt keskustelua Suomen vanhempainvapaiden jaosta ja isien ja äitien tasapäistämisestä. Pitäisi saada isät jäämään kotiin hoitamaan lapsia. Oma mieheni mieluimmin heittäytyisi bussin alle kun jäisi hoitamaan vauvaa kotiin. Minulle taas ruuanlaitto on kauhistus ja pakkopullaa. Mies taas viihtyy keittiössä ja kokkaa mielellään, myös tiskaa jälkeensä. Meillä ei todellakaan jaeta kotitöitä tasan. Se tekee joka tykkää ja osaa.

Lapsiammekaan emme kohtele täysin samalla lailla. Heillä on erilaiset luonteet, eri mielenkiinnonkohteet ja eri harrastukset. Jokainen saa sitä mikä sopii hänelle. Jos yhden lapsen harrastus non kalliimpi kun muiden niin so what! Kaikki saavat tarpeidensa mukaan ja ovat tyytyväisiä.

Ja mainittakoon vielä että mies rakastaa kaikkia kolmea lastamme vaikka ei jäänytkään heitä hoitamaan kotiin.

Mutta mieti nyt jos Jaana on ujo ja ei uskalla kysyä niin kyllä aapeen pojan pitää odottaa kolme vuotta että Jaana saa suunsa auki, sitä ennen kukaan muu ei saa kysyä töitä koska on Jaanan vuoro. Ihan sama vaikka Jaanaa ei pätkääkään edes kiinostaisi tehdä töitä mutta nyt on Jaanan vuoro.

Vierailija
59/75 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ainakin haluan, että minun sisareni ja heidän lapsensa saavat saman verran kuin omanikin. En voisi salata tuollaista sisaruksiltani.

Mutta se rahahan ei kuulu sinulle lainkaan, sen on vaari antanut lapsenlapselleen. Mikä oikeus sinulla on puuttua siihen, miten aikuinen ihminen rahjaan käyttää?

Jos lapsesi saa kummiltaan (ei-sukulainen) 4999 e, niin soitteletko kaikki kyseisen henkilön kummilapset läpi ja tarkistat, saiko muutkin rahaa?

Vierailija
60/75 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaita kommentteja täällä. Rahat ovat vaarin omat, joten voi tehdä niillä aivan mitä haluaa. Vaikka vetää vessasta alas. Muille sukulaisille ei kuulu se, mihin tarkoitukseen vaari on rahojaan laittanut. Hirveää, miten ahneita ihmiset ovat nykypäivänä. Jos joku on työteliäs ja reipas ja vaari halua hänet töihin niin siitä vaan. Asia ei muille kuulu. Menkää ihmiset töihin ja tienatkaa itse omat rahanne niin ei tarvitse muiden rahoja kytätä.