Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isovanhempi kuulemma suosii meidän lasta ja muut sukulaiset valittavat minulle.

Vierailija
15.06.2019 |

Alkaa pikkuisen tympiä nämä valivali-puhelut kun minä en voi asialle mitään.

Poika on itse kysynyt vaariltaan kesätöitä ja vaari on luvannut ostaa jonkun todella kalliin pelitietokoneen hänelle jos tekee sovitut hommat. On myös aikasemmin tehnyt hommia esim. Puutöitä joista vaari on sitten antanut palkkaa sata euroa.

Toki myös muut lapsenlapset saavat rahaa esim todistuksista vaari antoi kaikille 50€

Pitäisikö minun nyt kieltää poikaa tekemästä hommia vaarille vai mitä ihmettä tällainen on.

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosialistit taas vauhdissa pojan taskuilla.

Poika tekee työt ja rahat pitää jakaa muille.

En usko, että kyse on siitä, vaan siitä, että poika on tyhjentämässä vanhusta. Jos peli olisi rehellistä ja reilua, kerrottaisiin sukulaisille, mitä poika tekee ja millä palkalla.

Muiden keskinäiset asiat eivät kyllä kuulu millekään sukulaisille.

Vierailija
22/75 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No... aikanaan oma mummoni pyysi serkkupoikaa viemään pari säkillistä puutarhajätettä niille varatulle paikalle. Vietiin ne yhdessä. Serkkupoika sai 20e.

Minua pyydettiin siivoamaan koko talo, minkä teinkin, ja sain 5e.

Mielelläni autoin, mutta hieman kyllä kyrpi kun useamman tunnin työstä maksettiin noin kun taas suht kevyestä ja nopeasta puutarhajätteiden viennistä ihan eri tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että kyse on siitä, vaan siitä, että poika on tyhjentämässä vanhusta. Jos peli olisi rehellistä ja reilua, kerrottaisiin sukulaisille, mitä poika tekee ja millä palkalla.

No minkäs teet jos vaarin mielestä asia on niin että se ei muille kuulu?

Vierailija
24/75 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu pätkäkään muille sukulaisille, mitä vaari tekee omilla rahoillaan. Vaari ei ole tilivelvollinen. Sitten ymmärtäisi harmistuksen, jos muut lapset eivät saisi mitään tai jos joku muukin olisi halukas töihin, mutta vaari antaisi vain yhden auttaa.

Itse olen ollut lapsenlapsista nuorin, enkä ikinä ajatellut, että olisi ollut jotenkin epäreilua, jos joku vanhempi serkku sai enemmän tai teki töitä vaarille. Itselläni oli sama mahdollisuus sitten vanhempana.

Vierailija
25/75 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen poika on? Mitä töitä hän tekee? Paljonko vaari maksaa palkkaa/tunti? Paljonko poika tekee tunteja?

Kertokaa sukulaisille nämä tiedot. Avoimuus lisää luottamusta.

Poika on 15.v ja minä en tiedä mitä he ovat palkaksi sopineet. Olen käskenyt kysymään asiasta vaarilta mutta vaari oli sanonut heille ettei se kuulu heille.

Ap

Joo. Ei tarvitse ihmetellä, jos saa sukulaisten vihat päällensä. Poika voi soittaa sukulaisille ja kertoa itse mitä töitä hän tekee ja mikä on palkka. Jos salailee asoita, niin kyllähän siinä epäilys herää käytetäänkö vanhuksen hyväntahtoisuutta hyväksi. Pitääkö tätä vielä ihmetellä?

No vaari ei ole mikään muistisairas vanhus vaan ihan työssäkäyvä aikuinen jolla järki luistaa, jos olisi niin toki olisin asiaan puuttunut.

Ap

Ei tarvitse olla muistisairas ollakseen hyväntahtoinen omalle lapsenlapselleen. Mutta kun on muitakin lapsenlapsia, herättää salailu epäilyksiä ja täysin turhaa kateutta. En usko, että sukulaiset ovat kateellisia työstä ansaitusta palkasta, mutta lahjoitus tietenkin herättäisi närää. Avoimuutta. Jos pojalla ei ole salattavaa, voi hän varmasti kertoa mitä on sovittu.

Vierailija
26/75 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen poika on? Mitä töitä hän tekee? Paljonko vaari maksaa palkkaa/tunti? Paljonko poika tekee tunteja?

Poika on 15.v ja minä en tiedä mitä he ovat palkaksi sopineet. Olen käskenyt kysymään asiasta vaarilta mutta vaari oli sanonut heille ettei se kuulu heille.

Ap

Vaari on oikeassa.

Vierailija
27/75 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No... aikanaan oma mummoni pyysi serkkupoikaa viemään pari säkillistä puutarhajätettä niille varatulle paikalle. Vietiin ne yhdessä. Serkkupoika sai 20e.

Mielelläni autoin, mutta hieman kyllä kyrpi kun useamman tunnin työstä maksettiin noin kun taas suht kevyestä ja nopeasta puutarhajätteiden viennistä ihan eri tavalla.

Mä olin haravoimassa yhden kaukaisemman sukulaisen pihaa serkkuni kanssa. Parin tunnin kovan työn päätteeksi serkku sai 20€, itselleni jäi palkaksi vain rakoilla olevat kädet.

Ap:n esimerkissä ei sen sijaan ole mitään epreilua.

Vierailija
28/75 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu pätkäkään muille sukulaisille, mitä vaari tekee omilla rahoillaan. Vaari ei ole tilivelvollinen. Sitten ymmärtäisi harmistuksen, jos muut lapset eivät saisi mitään tai jos joku muukin olisi halukas töihin, mutta vaari antaisi vain yhden auttaa.

Itse olen ollut lapsenlapsista nuorin, enkä ikinä ajatellut, että olisi ollut jotenkin epäreilua, jos joku vanhempi serkku sai enemmän tai teki töitä vaarille. Itselläni oli sama mahdollisuus sitten vanhempana.

Vaarisi varmasti kertoi, mitä serkkusi teki palkan ansaitakseen. Jos salailee ja sanoo, ettei kuulu muille, mitä vaari maksaa ja mitä itse tekee, niin ei tarvitse ihmetellä sukulaisten reaktiota.

Vierailija
29/75 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaari teettäisi työt jollain ulkopuolisella niin vaatisivatko sukulaiset silloinkin tietää työt ja tuntipalkan. Jos homma on niin kuten aloittaja kertoi, ei kuulu tippaakaan kenellekään muulle. 

Vierailija
30/75 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puhutaan yli tonnista tai kahdesta kun pelitietokoneesta on kyse niin voisihan sitä palkkion määrää vähän kohtuullistaa. Riippuen siitä mitä lapsi oikeasti tekee siellä.

Vierailija
31/75 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tuo ei ole suosimista. Sitten olisi jos antaisi esim. pelikoneen ilman työpanosta.

Tietenkin se on, jos työtä ei ole jaettavaksi enempää. Eiköhän muutkin lapset olisi valmiita hommiin, kysyä ainakin pitäisi. Sinänsä ovela tapa yrittää saada asiasta jotenkin neutraali.

Ap:n poika oli ITSE kysynyt töitä! Miksi vaarin pitäisi kysyä muita lapsia töihin jos joku on niin reipas ja oma-alotteisesti tarjonnut itseänsä töihin? Ei ihme että nykynuoret olettaa että heidät haetaan sohvalta töihin.

Älä ole naiivi. Jotkut lapset on reippaampia kysymään kuin toiset, ei lapset todellakaan ole siinä asemassa tasa-arvoisia, että jokaisella on yhtäläiset mahdollisuudet ja kyvyt kysyä ja toimia ja toivoa!!

Jos yksi on reipas ja osaa ja kysyy, niin hän sitten jyrää.

No siitä reippaudesta ja oma-aloitteisuudesta palkitaan. Hyvähän serkkujenkin ottaa mallia, ettei kukaan tule kotoa hakemaan.

Meillä on sillätavalla turvallinen suku, että tässä vaihessa näitä asioita opetellaan. Esim. kun yksi on reippaana käynyt kysymässä töitä ja saanut, niin suvun kesken sovitaan, että Jaana on seuraava kysyjä. Jaanalle, joka ei ole reipas ja osaava, neuvotaan että kysyy vaarilta töitä seuraavalla kerralla. Jaanaa jännittää mutta Jaana uskaltaa ja saa kiitoksena työn.

Tuloksena vähän arempi Jaana oppii kysymään töitä, suhde vaariin syvenee ja itseluottamus kasvaa turvallisessa ympäristössä.

Muut saa toki jatkaa dog eat dog -koomusmeininkiä, kuulostaa lämpimältä.

Vierailija
32/75 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa pojan ja vaarin välinen sopimus töistä ja maksusta ei kuulu sukulaisille. Ap, anna olla, sinulla ei ole velvollisuutta selitellä heille mitään. Kysykööt suoraan vaarilta jos kysyttävää on.

Ihme vastauksia tällä palstalla, en voi muuta sanoa.

Vierailija
33/75 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tuo ei ole suosimista. Sitten olisi jos antaisi esim. pelikoneen ilman työpanosta.

Tietenkin se on, jos työtä ei ole jaettavaksi enempää. Eiköhän muutkin lapset olisi valmiita hommiin, kysyä ainakin pitäisi. Sinänsä ovela tapa yrittää saada asiasta jotenkin neutraali.

Ap:n poika oli ITSE kysynyt töitä! Miksi vaarin pitäisi kysyä muita lapsia töihin jos joku on niin reipas ja oma-alotteisesti tarjonnut itseänsä töihin? Ei ihme että nykynuoret olettaa että heidät haetaan sohvalta töihin.

Älä ole naiivi. Jotkut lapset on reippaampia kysymään kuin toiset, ei lapset todellakaan ole siinä asemassa tasa-arvoisia, että jokaisella on yhtäläiset mahdollisuudet ja kyvyt kysyä ja toimia ja toivoa!!

Jos yksi on reipas ja osaa ja kysyy, niin hän sitten jyrää.

Jyrää sitten,hyvää opettelua tulevaisuuden työelämään. Siellä ei vanhempien puhelinsoitolla valiteta työnantajan suosikkina olosta. Eikä isovanhemmuus ole tasavertaisuuden mittanauhapeliä,niin se vaan menee.

Vierailija
34/75 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et silloin saanut suutasi auki? Esim.ennen siivousta olisit sopinut hinnan ja vedonnut lehtikeikkaan,jolla sinäkin olit maksutta mukana.

Vierailija
35/75 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vaari teettäisi työt jollain ulkopuolisella niin vaatisivatko sukulaiset silloinkin tietää työt ja tuntipalkan. Jos homma on niin kuten aloittaja kertoi, ei kuulu tippaakaan kenellekään muulle. 

Vaarit harvemmin lahjoittavat rahojaan ventovieraille. Lapsenlapsille sen sijaan useinkin. Salailu herättää epäilyjä sukulaisissa ja varmasti harmitustakin, vaikka periaatteessa se ei heille kuulu. Itse kuitenkin olisin sisaruksiani kohtaan reilu ja avoin. Mutta kukin taplaa tyylillään.

Vierailija
36/75 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaarisi varmasti kertoi, mitä serkkusi teki palkan ansaitakseen. Jos salailee ja sanoo, ettei kuulu muille, mitä vaari maksaa ja mitä itse tekee, niin ei tarvitse ihmetellä sukulaisten reaktiota.

Vaari saa salailla ihan mitä haluaa. Kerrotteko itse kaikki raha-ja työasianne ympäri sukua,ettei vaan tule katkeruutta-kateutta tulee ansaitusti aina.

Vierailija
37/75 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan tarvitse pojan selitellä kenellekään työtänsä ja palkkaansa! Sinne vaan kyselemään duunia muutkin sukulaislapset, sitten kun on ikää ja kykyjä tarpeeksi. Kyllä on naurettavaa kadehtimista.

Vierailija
38/75 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Joo. Ei tarvitse ihmetellä, jos saa sukulaisten vihat päällensä. Poika voi soittaa sukulaisille ja kertoa itse mitä töitä hän tekee ja mikä on palkka. Jos salailee asoita, niin kyllähän siinä epäilys herää käytetäänkö vanhuksen hyväntahtoisuutta hyväksi. Pitääkö tätä vielä ihmetellä?

No vaari ei ole mikään muistisairas vanhus vaan ihan työssäkäyvä aikuinen jolla järki luistaa, jos olisi niin toki olisin asiaan puuttunut.

Ap

Ei tarvitse olla muistisairas ollakseen hyväntahtoinen omalle lapsenlapselleen. Mutta kun on muitakin lapsenlapsia, herättää salailu epäilyksiä ja täysin turhaa kateutta. En usko, että sukulaiset ovat kateellisia työstä ansaitusta palkasta, mutta lahjoitus tietenkin herättäisi närää. Avoimuutta. Jos pojalla ei ole salattavaa, voi hän varmasti kertoa mitä on sovittu.

Varmaan voisi jos joku kysyisi, eipä ole kukaan kysynyt pojalta.

Ap

Vierailija
39/75 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Kerrotko naapurille tuntipalkkasi, jos hän sitä tulee kysymään? Vai onko sinulla jotain salattavaa? Itse en lähtisi selittelemään yhtään mitään yhdellekään kitisijäsukulaiselle, ihan jo periaatteesta. Asia kun ei heille kuulu.

Vierailija
40/75 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis niin, että jos vaari ottaa lapsenlapsensa kesätöihin firmaansa, ja maksaa siitä vieläpä ihan oikeaa palkkaa, se on epäreilua niitä pienempiä lastenlapsia kohtaan, jotka eivät (vielä) osaa tehdä niitä töitä vaarin firmassa? Vai pitäisikö kaikille lastenlapsille maksaa saman verran kuin sille, joka tekee töitä? Sehän se vasta vaarin rahojen kynimistä olisi. Vai onko niin, että vaarin firmassa pitäisi tehdä töitä ilmaiseksi?