Vähäsuolainen ruokavalio
Vinkkejä suolattomiin levitteisiin tms. Miten tehdä maukasta suolatonta ruokaa?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset syövät aivan liian vähän suolaa ja liikaa sokeria. Suola tekee kylläiseksi ja sokeri luo jatkuvan nälän, siksi suomalaiset ovat lihavia.
Suomalaiset syö suolaa reippaasti yli suosituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suolan välttäminen on typerää.
Riippuu varmaan, mistä syystä suolaa välttelee.
Ja... Mitkä ne syyt sitten ovat?
Esim. suomalaisten pahin vitsaus, korkea verenpaine. Korkea verenpaine voi sitten aiheuttaa monta muutakin sairautta jopa kuolemaa. Jonkun verran voi lääkkeilä vaikuttaa mutta jos epäterveellinen meno jatkuu niin kyllä kuolo korjaa.
😲 Oletko ap vielä palstalla? Oletko saanut yhtään odottamaasi vastausta kysymääsi? Miksiköhän nää keskustelut usein menee sivuraiteille.
On ymmärrettävää, että ennen vanhaan jouduttiin käyttämään runsaasti suolaa koska se oli samalla myös ruoan säilöntäaine. Ei ollut jää-/pakastekaappeja. Nykyisin ihmisillä on liikasuolaisuudesta aiheutuvia haittoja ja ainakin omalla kohdallani työterveyshenkilöt jatkuvasti vuositarkastuksissa muistuttivat liiasta suolasta. Otin siitä sitten pikkuhiljaa opikseni (tulin siis aivopestyksi 😃) ja opin laittamaan vähäsuolaisempaa ruokaa. Muista mausteista kyllä tykkään ja niitä käytän paljon. Timjami ja rouhittu mustapippuri ovat suursuosikkejani :).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. suomalaisten pahin vitsaus, korkea verenpaine. Korkea verenpaine voi sitten aiheuttaa monta muutakin sairautta jopa kuolemaa. Jonkun verran voi lääkkeilä vaikuttaa mutta jos epäterveellinen meno jatkuu niin kyllä kuolo korjaa.
Ei riipu suolasta.
Vierailija kirjoitti:
😲 Oletko ap vielä palstalla? Oletko saanut yhtään odottamaasi vastausta kysymääsi? Miksiköhän nää keskustelut usein menee sivuraiteille.
On ymmärrettävää, että ennen vanhaan jouduttiin käyttämään runsaasti suolaa koska se oli samalla myös ruoan säilöntäaine. Ei ollut jää-/pakastekaappeja.
Niin. Ja suolaa käytettiin valtavia määriä, eikä siitä ollut haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi munuaissairaille liika suola on rasitus munuaisille ja muutenkin elimistölle.
Perehdy yrttien rikkaaseen maailmaan. On lipstikkaa, kynteliä, laakerinlehdellä voi korvata lihaliemen.
Yrttejä mausteena voi kokeilla tuoreina tai kuivattuina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi munuaissairaille liika suola on rasitus munuaisille ja muutenkin elimistölle.
Propagandaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Propagandaa.
Et selvästikään tiedä asiasta mitään, joten keskustelumme on aika turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Propagandaa.
Et selvästikään tiedä asiasta mitään, joten keskustelumme on aika turhaa.
Ehkä poistut sitten paikalta.
Olen huomannut että suola ei sido nestettä kroppaan kun vähentää reilusti hiilareita. Syön siis suolaa ihan sillä tavalla kuin maistuu. Neste kulkee kropan läpi ja vie suolan mukanaan. Vähäsuolaisuus ei mulle sovi, alkaa heikottaa. Mutta kukin tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt suolaamatonta voita jo useita vuosia. Leivissä, juustoissa sekä muissa kokoliha ymv. valmisteissa on niin runsaasti suolaa, että jo niistä ylittyy helposti päivän suositus. Suolaamaton voi maistuu aidolle voille. Useinmiten teolliset valmisteet eivät ole suolattu jodioidulla suolalla, joten jodin saannista joutuu muutenkin itse ottamaan vastuun Käsittääkseni jodioitu suola on tulossa yhä enenemässä määrin myös teollisiin valmisteisiin. Jodioidun suolan käyttö taisi olla aikaisemmin jopa kiellettyä valmisruoissa. Katson kaupassa (tai etukäteen netistä) leivän suolaisuuden, en halua turhaa turvotusta jota liikasuolaus kehossani aihuttaa. Kotiruoan laitossa olen korvannut lisätyn suolan ihanilla suolattomilla mausteilla, mikäli joku haluaa suolaa lisätä annokseensa hakee kaapista sirottimen ja annostelee makunsa mukaan. Voin esimerkkinä mainita, että mieheni lopetti ostamasta / syömästä vuosikausia suosikkina olleen leivän. Hänen makuaistinsa oli muuttunut ja ko. leipä maistui liian suolaiselta.
Eikö sen suolattoman voin voisi jättää kokonaan pois, mikäli käyttää leivällä juustoja sekä leikkeleitä? Itse en laita leivälle levitettä ollenkaan.
Totuttele ihmejozoon, siinä on natriumia vain kolmasosa tavallisesta.
Ihminen tarvitsee niin vähän suolaa että se määrä ylittyy aina.
Tiedän asjat kun pidän ruokapäiväkirjaa.
Jos asiaan ei kiinnitä suurta huomiota suolaa tulee 10-20 g päivässä.
5 grammaan pääseminen vaatii jo ankaraa tarkkailua. Ei voi syödä paarissa eikä ostaa valmisruokia ja ruuanlaitossa on stempattava.
se suola ei hirveästi toimenpiteitä vaadi, senkun osaa olla lisäämättä.
Jos on sitten jotain muutakin kuten kalium ja fosforirajoitteinen ruoka niin menee hieman vaikeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen tarvitsee niin vähän suolaa että se määrä ylittyy aina.
Tiedän asjat kun pidän ruokapäiväkirjaa.
Jos asiaan ei kiinnitä suurta huomiota suolaa tulee 10-20 g päivässä.
5 grammaan pääseminen vaatii jo ankaraa tarkkailua. Ei voi syödä paarissa eikä ostaa valmisruokia ja ruuanlaitossa on stempattava.
hallåå? mitä ihmettä oikein huriset... vedätköpari kiloa sispsiä päivässä vai miten helvtissä toi muka onnistuu? 5g on maksimi. 3g suositeltu. Tosin joo, kesällä jos hkoilee niin 5g ehkä se suositeltu.
Ei vaadi oikein mitään muuta kuin että tekee ruokansa itse ja on lisäämättä suolaa. Helppoa ku nakki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt suolaamatonta voita jo useita vuosia. Leivissä, juustoissa sekä muissa kokoliha ymv. valmisteissa on niin runsaasti suolaa, että jo niistä ylittyy helposti päivän suositus. Suolaamaton voi maistuu aidolle voille. Useinmiten teolliset valmisteet eivät ole suolattu jodioidulla suolalla, joten jodin saannista joutuu muutenkin itse ottamaan vastuun Käsittääkseni jodioitu suola on tulossa yhä enenemässä määrin myös teollisiin valmisteisiin. Jodioidun suolan käyttö taisi olla aikaisemmin jopa kiellettyä valmisruoissa. Katson kaupassa (tai etukäteen netistä) leivän suolaisuuden, en halua turhaa turvotusta jota liikasuolaus kehossani aihuttaa. Kotiruoan laitossa olen korvannut lisätyn suolan ihanilla suolattomilla mausteilla, mikäli joku haluaa suolaa lisätä annokseensa hakee kaapista sirottimen ja annostelee makunsa mukaan. Voin esimerkkinä mainita, että mieheni lopetti ostamasta / syömästä vuosikausia suosikkina olleen leivän. Hänen makuaistinsa oli muuttunut ja ko. leipä maistui liian suolaiselta.
Eikö sen suolattoman voin voisi jättää kokonaan pois, mikäli käyttää leivällä juustoja sekä leikkeleitä? Itse en laita leivälle levitettä ollenkaan.
Miksi ihmeessä jonkun pitää jättää voi pois, vaikka sinä et sitä käytäkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😲
On ymmärrettävää, että ennen vanhaan jouduttiin käyttämään runsaasti suolaa koska se oli samalla myös ruoan säilöntäaine. Ei ollut jää-/pakastekaappeja.
Niin. Ja suolaa käytettiin valtavia määriä, eikä siitä ollut haittaa.
😋 On totta, että monen suussa suolaiset ruoat/napostelut maistuvat todella hyvälle. Vähäsuolaiset eivät sitten niinkään maistu. En osaa sanoa kuinka paljon haittaa vaikkapa 100v sitten oli runsaasta suolasta. Mikäli laitettiin pari kg merisuolaa+vesi tiinuun (ehkä seos keitettiin? luulisin ainakin). Lihat paloiteltiin ja upotettiin suolaveteen. Kun lihaa otettiin ruoan valmistukseen liotettiin sitä ehkä useamman päivän, vesi vaihdettiin välillä puhtaaseen. Mietin vaan, oliko lihassa jäljellä mitään ravintoarvoja jäljellä. Suolattomaksi lihaa tuskin liottamalla saatiin tai haluttiin, vain liikasuolaisuus poistettiin liottamalla.
P.S. lyhensin alkuperäistä kirjoitustani ja poistin sen osan jonka olin kohdistanut ap:lle.
Yritän syödä vähäsuolaisesti sairauteni takia. Itse tekemällä voi vaikuttaa aika paljon suolaisuuteen, koska useissa valmisruoissa ja valmiiksi marinoiduissa lihoissa on usein paljon suolaa. Yritän valita vähemmän suolaisia vaihtoehtoja esim. levitteistä. Hyvän levitteen saa esim. sekoittamalla (suolatonta) voita ja rahkaa, jonka maustaa yrteillä ja valkosipulilla. Valiolla ainakin on jotain vähemmän suolaisia vaihtoehtoja juustoissa. Leipäosastolla on vaikeaa, koska monissa leivissä on yhtä paljon suolaa kuin sipseissä. Ostan nykyään vähemmän suolaisia leipiä. Makuaistini on muuttunut niin, että muut leivät maistuvat pelkältä suolalta. Ostan niitä joskus vaihtelun vuoksi. Samoin ravintoloissa ruoka on aika suolaista makuuni.