Muita yläasteen opettajia, jotka eivät ole jaksaneet tehdä eka lomaviikolla mitään?
Olin vielä viime viikon töissä, koulutuksessa täydet päivät. Tämä viikko on mennyt nukkuessa - en oo kerta kaikkiaan pystynyt mihinkään. Toki saattohoidan lähiomaistani, mikä varmasti väsyttää myös, mutta silti.
Kommentit (53)
Itse olen alakoulun opettaja ja menee koko kesäloma toipuessa, eikä siltikään jaksa.2 0 vuotta tehnyt ja nyt alkaa raja tulla vastaan.S e on joko burn out tai uusi ammatti.Tetvetuloa vaan kokeilemaan vaikka vaan viikoksi näitä hommia te jotka kadehditte meidän lomia
Vierailija kirjoitti:
Itse olen alakoulun opettaja ja menee koko kesäloma toipuessa, eikä siltikään jaksa.2 0 vuotta tehnyt ja nyt alkaa raja tulla vastaan.S e on joko burn out tai uusi ammatti.Tetvetuloa vaan kokeilemaan vaikka vaan viikoksi näitä hommia te jotka kadehditte meidän lomia
Ei kukaan teidän lomia kadehdi, koska loman pituus lähtee lasten ja nuorten tarpeista, ei opettajan. Opettajat ovat lomansa ansainneet.
Vaan ainainen valitus ja ilmiö on tullut vasta viimeiden 10-15v aikana, kun vielä 90-luvulla kukaan ei valittanut, vaikka koulujen ryhmäkoot ovat pienentyneet kun vielä 90-luvulla oppilaita saattoi olla luokassa 35-40 oppilasta. Olisiko syynä opettajien koulututus, kun valinnoissa pääpaino on arvosanoilla, eikä soveltuvuus alalle ja ollaan väärällä alalla.
Ja mistä edes opettajille on tullut mielikuva oman työnsä helppoudesta ja työstä palautuminen tapahtuisi viikossa? Eihän näin ole missään ammatissa, miksi se sitten olisi opettajilla.
Opettajan ammatti on vaativa ja stressaava siinä missä muutkin esim. lääkäri (parhaillaan 9h, 15,min. välein uusi potilas ja siinä ajassa on tehtävä diagnoosit ja hoidettava potilas) tai poliisi, asiakaspalvelijat, sh jne. mutta opettajat ovat ainut ammattityhmä jossa on jatkuvaa valitusta, jopa vääristä oppilaiden antamista lahjoista tai oli asia mikä tahansa.
Tässä keskustelussa opettajan raskaan ammatin lisäksi yhdistettynä saattohoitoon, ihan kuin se ei muille olisi raskasta ja väsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Joillakin opettajilla on aivan vääristynyt kuva lomastaan ja sen tarpeellisuudesta. Opettajan pitkä loma ei lähde opettajan tarpeista tai hän tarvitsisi sitä toipuakseen raskaasta työstä.
Ei, vaan opettajat on palkattu koulua ja oppilaita varten ja pitkä loma on oppilaan hyvinvointia ajatellen, ei opettajia varten. Ja tämä opettajilta on unohtunut.
Ja lainlaatijat ovat ajatelleet opettajien pitkän loman olevan yhteiskunnalle edullisempi vaihtoehto, kuin loma 30pv/v, koska se lisäisi vain yhteiskunnalle ylimääräistä työtä ja opettajien työllistäminem kuukaudeksi tai puoleksi toista olisi epätodennäköistä ja jouduttaisiin maksamaan työttömyyskorvausta, joka kustannuksiltaan vastaisi opettajan kesälomapalkkaa eli opettajat ovat pitkän lomansa ansainneet vain säästösyistä, ei muuten.
Tämä keskustelu on ihan turha. Kukaan, joka ei ole tehnyt open työtä ei voi ymmärtää, mikä siinä väsyttää. Enkä taas kerran jaksa sitä avata.
Itse koen suureksi eduksi tämän pitkän kesäloman. Ellei sitä olisi, en jatkaisi myöskään open hommissa. En tee työtäni lomien vuoksi, mutta en tekisi työtäni myöskään ilman sitä.
Lähdin hetki ekaksi viikoksi reissuun, lepäsin rantatuolissa lukemassa kirjoja ja nukuin paljon. Nyt olo on toipunut ja jatkan voimien keräämistä seuraavaa vuotta varten, kuten muutkin työntekijät.
Kävin heti koulun loputtua ulkomailla ja kouluhommat unohtui sen siliän tien.
Tervetuloa vaa muihin vaativiin hommiin opet. Huonompi palkka todennäköisesti ja kiirettä riittää. Nykyään työt seuraa kotiin ja lomia niukasti. Paimenena vaikka alaisille.
No minä olen ollut muissa hommissa vuosia (sekä yksityinen että julkinen sektori asiantuntijatehtävät) ennen opeuralke siirtymistä.
Ja on pakko sanoa, että open työ ei ainakaan ole vähemmän rasittavaa ja kuluttavaa. Ekan kisaviikon aina nukun, seuraavan viikon hoidan sellaisia asioita, joita pystyy hoitamaan vain virka-aikaan. Sitten alan lomailla.
Ilman näin pitkää lomaa en tätä työtä tekisi, vaikka työstä tykkäänkin.
Entisistä töistä kaipaan välillä sitä, että kahvikupin kanssa pystyi ottamaan vaikka 3min hengähdystauon silloin kun itselle sopii, open työssä tämä ei ole mahdollista.
Samoin välillä kaipaan etätyömahdollisuutta tai sitä, että pystyi hoitamaan jonkun ajan aamulla tai ruokatunnilla (pientä joustoa työajoissa, nyt tahdo määrää koulun kello ja vastuusyistä ei voi tulla jonain päivänä myöhemmin).
Samoin kaipaan lounastaukoja, jolloin voisi syödä rauhassa aikuisten kesken Ilman, että kasvatan kanssaruokailijoita samalla.
Koulupäivien ja työn intensiteettiä ei voi kuvailla, ellei sitä ole itse kokenut. Se intensiteetti ja jatkuva läsnäolo ovat kuluttavia.
Ja ei, en väitä, että open työ on se maailman raskain ammatti. Tuskin sitä väittävät muutkaan opet. Uskoisin, että opettajien kuvaukset oman työn raskaudesta ovat enemmän puolustuspuheita näihin älyttömiin "kevyt työ, lyhyet päivät, pitkät lomat" jankkauksiin.
Siitä olen samaa mieltä, että monilla opettajilla ei ole kokemusta muusta työelämästä - toisaalta harvalla muissa hommissa olevilla on kokemusta opettajan työstä, siitä huolimatta siitä 'tiedetään" kumman paljon. En ole yhdenkään opettajan kuullut / nähnyt vähättelevän muiden hommia, muut kyllä vähättelevät mm juuri sitä opettajan työn rasittavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Kävin heti koulun loputtua ulkomailla ja kouluhommat unohtui sen siliän tien.
Kuulostaa hyvältä. Tämä kertoo myös opettajan ammattitaidosta ja osaamisesta. Päästää irti ja irroutautuu työpaineesta, jolloin pystyy lataamaan akkujaan.
Jotain on pahasti pielessä, jos opettaja ei pääse irtautumaan työstään viikon parin aikana, vaan takertuu ja murehtii jopa LOMALLA kuinka raskasta duuni on. Ei ihme, jos ollaan väsyneitä, sillä harvoin itse työ rasittaa, vaan se murehtiminen, kuinka raskasta on.
Todella kuullostaa ikävältä, kun nykyään opettajilla on lomallakin raskasta.
Ihmettelen vaan, miksi sinne opettajan koulutukseen on sitten niin hirveä hinku vain eikö ymmärretä työn vaativuutta?
Ja ainakin meidän kaupungissa, jos opettajan virka on auki, tulijoita ja halukkaita on pilvin pimein, eikä siinä vaiheessa kukaan ei valita, kuinka raskasta työ on, vaan kiinnostusta tehtävään on riesaksi asti. Jopa maaseudulla opettajan virat saadaan täytettyä ja moni jää vielä rannalle odottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa vaa muihin vaativiin hommiin opet. Huonompi palkka todennäköisesti ja kiirettä riittää. Nykyään työt seuraa kotiin ja lomia niukasti. Paimenena vaikka alaisille.
Ja lomaa on hyvällä tuurilla 3 viikoa kerralla ja sitten ekan viikon luet sähköposteja ja hoidat keskeneräisiä juttuja
Vierailija kirjoitti:
Todella kuullostaa ikävältä, kun nykyään opettajilla on lomallakin raskasta.
Ihmettelen vaan, miksi sinne opettajan koulutukseen on sitten niin hirveä hinku vain eikö ymmärretä työn vaativuutta?
Ja ainakin meidän kaupungissa, jos opettajan virka on auki, tulijoita ja halukkaita on pilvin pimein, eikä siinä vaiheessa kukaan ei valita, kuinka raskasta työ on, vaan kiinnostusta tehtävään on riesaksi asti. Jopa maaseudulla opettajan virat saadaan täytettyä ja moni jää vielä rannalle odottamaan.
Opekoulutusten hakijamäärät ovat laskeneet.
Virkoihin (ja muihin pesteihin) on paljon hakijoita (yliopistokaupungissa yli 100), koska työtä (varsinkin vakityötä) halutaan tehdä ja uudelleen kouluttautuminen maksaa.
Ja usko tai älä, moni meistä opettajista rakastaa työtään ja haluaa tehdä sitä.
Juuri äsken mökin terassilla kuitenkin mietin, että ilman tätä pitkää kesälomaa en tätä työtä kuitenkaan tekisi.
Mitähän ihmeellistä tuossa on? Paitsi että sitä lomaa on paljon enemmän kuin muilla työssäkäyvillä
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu on ihan turha. Kukaan, joka ei ole tehnyt open työtä ei voi ymmärtää, mikä siinä väsyttää. Enkä taas kerran jaksa sitä avata.
Itse koen suureksi eduksi tämän pitkän kesäloman. Ellei sitä olisi, en jatkaisi myöskään open hommissa. En tee työtäni lomien vuoksi, mutta en tekisi työtäni myöskään ilman sitä.
Lähdin hetki ekaksi viikoksi reissuun, lepäsin rantatuolissa lukemassa kirjoja ja nukuin paljon. Nyt olo on toipunut ja jatkan voimien keräämistä seuraavaa vuotta varten, kuten muutkin työntekijät.
Juuri näin.
Moni kollega lähtee heti reissuun, mikä varmasti olisi hyvä idea. Itse näen työunia ensimmäiset 2-3 viikkoa lomasta.
Toisaalta minulle sopii hyvin se, että ensimmäiset 2 lomapäivää käytän koululla luokan siivoamiseen ja paperien arkistointiin (viimeisin lukuvuosi pakettiin ja sitä aiemman lukuvuoden paperit, kokeet ym turvahävitykseen).
2 ensimmäistä lomaviikkoa myös hoidan sellaisia asioita, joita on helpoin hoitaa virka-aikana. Sitten alkaa varsinainen loma.
Tervetuloa reaalimaailmaan jossa ensin lasten kanssa kahlataan läpi se koko poikkeuksen poikkeuksia täynnä oleva toukokuu, sitten raahaudutaan töihin kesäkuu ja samalla etänä hoidetaan ne alakoululaiset, sitten limitetään kesälomat miehen kanssa, ettei alakoululaiset ole yksin ja sitten tömähdetään elokuuhun, jolloin ne liki kolme kuukautta lomailleet opettajat taas lataa ne kaikki lippunsa ja lappunsa ja ohjeistuksensa ja härdelli alkaa alusta ja olet itse väsyneempi kuin toukokuussa.
Minusta on käsittämätöntä, että opettajat ovat antaneet opetustyön mennä siihen pisteeseen, että ollaan puolikuolleita loman alkaessa. Teillä on olemassa liitto, jonka kautta voitte alkaa hakemaan muutosta koulutyöhön. Ja kyllä tiedän, miten rankkaa opettajan työ on, koska olen itsekin ollut opettajana. Valitettavasti naisvaltaisuus alkaa näkymään yhä enemmän opetusalalla - ei osata enää vaatia muutoksia työoloihin ja kaikkeen suostutaan ja alistutaan.
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa reaalimaailmaan jossa ensin lasten kanssa kahlataan läpi se koko poikkeuksen poikkeuksia täynnä oleva toukokuu, sitten raahaudutaan töihin kesäkuu ja samalla etänä hoidetaan ne alakoululaiset, sitten limitetään kesälomat miehen kanssa, ettei alakoululaiset ole yksin ja sitten tömähdetään elokuuhun, jolloin ne liki kolme kuukautta lomailleet opettajat taas lataa ne kaikki lippunsa ja lappunsa ja ohjeistuksensa ja härdelli alkaa alusta ja olet itse väsyneempi kuin toukokuussa.
Miksi ihmeessä hankit lapsia, jos se on noin raskasta????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukutaito. Toi on se reaalimaailma. Jossa muut työssäkäyvät vanhemmat elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukutaito. Toi on se reaalimaailma. Jossa muut työssäkäyvät vanhemmat elää.
Edelleen ihmettelen, että jos se reaalimasiöma ja arki tuntuvat kamalan raskailta, niin miksi sitten hankkia niitä lapsia?
Ja kyllä, ihan samaa settiä elän itsekin.
Mistä näitä riittää?
Missä on nykyään joidenkin opettajien elämän realiteetit ja suhteellisuuden taju?
Ai, et ole kokonaan vielä palautunut opettajan työstä viikossa, vaan vielä väsyttää ja samalla hoidat läheistäsi saattohoidossa.
Hyvin sulla pullat on uunissa ja ehkä ammatin helppoudesta johtuen, saattohoito viikon jälkeen tunnet vain väsymystä, kun muissa ammateissa olevat ovat saattohoito viikon jälkeen rättiväsyneitä ja murheen uuvuttamia ja olotila muistuttaa monen promillen humalatilaa - torkahtelevat istualtaan, puhuvat hassuja, muisti pettää, eivät jaksa käydä suihkussa, ruoka ei maistu jne. eivät edes tunne väsymystä, vaan käyvät ylikierroksilla, kun uni ei edes tule jne. Tämän havainnon olen tehnyt vuosikymmenien aikana työssäni.
Ja nyt joku yläkoulun opettaja ihmettelee miksi ei palaudu opettajan työstä viikossa, vaikka samalla on ollut läheisen saattohoidossa? No, hei miksiköhän?