Jättiselvitys sairauslomien yleisimmistä syistä, mielenterveyssyyt yleistyvät nopeasti.
Jopa joka neljäs sairausloma saadaan nykyään mielenterveyssyistä.
Terveystalon potilasdatasta käy ilmi, että mielenterveyden ongelmat ovat 20-29-vuotiailla yleisin sairauspoissaolon syy.
Mielenterveyden ongelmat eli ahdistus, masennus ja unihäiriöt ovat nuorilla aikuisilla nopeasti yleistyneet.
Nuorilla aikuisilla voi olla paljon mielenterveyttä koettelevia paineita työssä ja yksityiselämässä, ja apua ongelmiin osataan hakea entistä herkemmin.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/4adc5712-f502-4781-897e-463bc…
Ja tämä ongelma ei ole poistumassa mihinkään vaan tulee pahenemaan eikä se auta ollenkaan että ihmiset vähättelevät tai suorastaan halveksuvat heitä joilla on mt-ongelmia jotka eivät jaksa töissä tai muuten elämässä.
Kommentit (51)
Valtion pitäisi tulla vastaan. Toimistoihin tulisi voida palkata porukkaa toiminimellä tuntipalkalla. Silloin työnantajan riski pienenisi ja toiminimi työntekijän riski suurenisi, mutta toiminimi työntekijä saisi suurempaa tuntipalkkaa, kuin palkkatyöläisenä.
Tällaista kannattaisi kokeilla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
naiset heikkoja
Ei kai tämä uutinen nyt koske pelkkiä naisia.
Koskee pääasiassa naisia. Tiedän, kiusallista tänä "vahvojen" naisten aikakautena.
Ei pitäisi myöntää sairaslomaa mielisairaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
naiset heikkoja
Ei kai tämä uutinen nyt koske pelkkiä naisia.
Koskee pääasiassa naisia. Tiedän, kiusallista tänä "vahvojen" naisten aikakautena.
Naisten ei tarvitsisi koko ajan yrittää olla niin vahvoja, jos miehet eivät olisi niin heikkoja (etteivät esimerkiksi saa haetuksi mielenterveysongelmiinsa apua, vaan mieluummin tarttuvat pulloon). Sitten naiset joutuvat kannattelemaan miehiä kaiken muun lisäksi ja kuormittuvat liikaa (ymmärtävät onneksi sentään usein hakea itselleen apua).
Ei kyse ole todellisista mielenterveysongelmista vaan tilanteista, joissa halutaan palkallista vapaata töistä.
Haluan festareille, työantaja ei anna vapaata - menen Terveystaloon ja valitan masennusta, ahdistusta ja uniongelmia. Saan viikon verran sairauslomaa ja pääsen festereille.
Mistä muusta syystä on yhtä helppo saikuttaa kuin mielenterveyden ongelmista?
Vierailija kirjoitti:
Haluan festareille, työantaja ei anna vapaata - menen Terveystaloon ja valitan masennusta, ahdistusta ja uniongelmia. Saan viikon verran sairauslomaa ja pääsen festereille.
Mistä muusta syystä on yhtä helppo saikuttaa kuin mielenterveyden ongelmista?
Haista home. Minulle työterveys antoi yhden päivän sairaslomaa, kun hain apua uupumukseen. Lääkäri ei edes vilkaissut täyttämääni masennustestiä. Psykiatri arvioi myöhemmin kyseessä olevan toistuva masennus, kun oireilun takia työkyky meni täysin.
Eihän tämä nyt voi pitää paikkansa! Suomalaiset naiset ovat "vahvoja ja itsenäisiä", ja kun vielä rikkkauttakin on valunut yli rajojen ja saatu ehkä jopa tuta lähipiirissä miten kynekologian erikoislääkärit yli r-a-j-o-j-e-n ovat tulleet niitä ilmaiseksi tarjoamaan. ;) "Kun naiset tekevät yhteistyötä, ihmeellisiä asioita tapahtuu" ;)
Olen nuori parikymppinen ja ennen amk-opintoja pidin välivuotta töissä käyden. Työpäivät ma-pe klo 6-14 ja työmatka n. 1 tunti per suunta. Kotona olin aina n. 1530 aikaan ja vapaa-aikaa n. Klo 2000 asti, kunnes piti mennä nukkumaan. Työ oli fyysistä, joten en jaksanut tehdä mitään muuta kuin katsoa YouTubea ja syödä. Viikonloput meni kotona puolison kanssa maaten ja sunnuntaina ahdisti jo työvuoro. Ihan perus rytmi, mutta vuoden aikana väsyin niin paljon, että korkean motivaation avulla luin itseni kouluun. En yhtään tajua, miten vanhempana jaksan samanlaista rytmiä ja vielä pitäisi lapsiakin siihen syssyyn hankkia!! Nyt vietän kesälomaa tehden vain n. 20 tuntista työviikkoa ja en ole vähään aikaan voinut paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tämä nyt voi pitää paikkansa! Suomalaiset naiset ovat "vahvoja ja itsenäisiä", ja kun vielä rikkkauttakin on valunut yli rajojen ja saatu ehkä jopa tuta lähipiirissä miten kynekologian erikoislääkärit yli r-a-j-o-j-e-n ovat tulleet niitä ilmaiseksi tarjoamaan. ;) "Kun naiset tekevät yhteistyötä, ihmeellisiä asioita tapahtuu" ;)
Millaisen surkimuksen kommentti tämä on?
Minulla mt-ongelmat johtuvat kavereiden puutteista. Työ on henkisesti kuormittavaa (aspa) ja ihmiset vaativat joka suunnasta täyttämään heidän toiveensa, mutten kykene täyttämään niitä minusta riippumattomista töistä. Olen myös traumatisoitunut, ja olen ylikiltti perfektionisti. Vasta viime aikoina olen opetellut sanomaan "ei", mutta sitten ihmiset menevät henkilökohtaisuuksiin, jota minun on hyvin vaikea käsitellä. Olen menettänyt elämäniloni ja avomies kyselee, miksi olen mahdollisimman paljon kotona, enkä hanki kavereita. Yrityksistä huolimatta en niitä ole saanut. Vaikeinta on itsensä hyväksyminen, kun muutkaan eivät hyväksy. Tosin joku aika sitten mieheni myönsi, ettei kestäisi työtäni, koska tajusi kuinka hankalia asiakkaani ovat ja heille joka tilanteessa täytyisi olla ystävällinen, vaikka mielessäni kiroilen ja haistattelen.
N25