Olemme maalta, lapsemme tavallisesta maalaislukiosta
He eivät käyneet hienoja lukioita pk-seudulla, koska asumme syrjässä. Kävivät täkäläisen lukion, eivät mitään erikoislukiota ja asuneet siellä.
He ovat valmistuneet korkeakoulusta, saaneet kovapalkkaiset työt, tekevät kansainvälistä uraa isoissa nimekkäissä yhtiöissä.
Tällainen on siis täysin mahdollista ilman Ressuja, Sykkejä ja Norssejakin.
Kommentit (55)
Kieltämättä joskus huvittaa nämä Kallion ilmaisutaidon ym eliittilukioiden ”missä he ovat nyt” menestyjätarinat. Kun oikeasti olisi kiinnostavaa tehdä juttua niistä huonojen koulujen menestystarinoista. He jotka sieltä nousevat, ovat niitä oikeita menestyjiä...
Itse olen valmistunut jo 80-luvulla pienen paikkakunnan pienestä lukiosta, jossa opetus oli osalta erinomaista, osalta huonoa, osalta tavallista. Eipä silloin haaveiltu muiden paikkakuntien lukioista - jo kirjojen ja muiden kulujen maksaminen oli perheelleni aikamoinen taakka. Nyt takana on ylempi korkeakoulututkinto ja AMK-tutkinto. Asun keskisessä Euroopassa, teen asiantuntijatöitä ja tienaan ihan kivasta. Siltikin näin jälkikäteen ajatellen olisi ollut parempi, jos olisin voinut suorittaa lukion ns. paremmassa lukiossa. Kyse ei ole pelkästään opetuksesta ja valinnaisaineiden määrästä vaan myös kasvualustasta ja oppilasaineksesta - tulevaisuutta pystyy luotaamaan paremmin jos on laaja piiri jonka kanssa keskustella.
Hiukan asian vierestä: olen tyytyväinen siitä, että hallitusohjelmassa on nyt tuo toisen asteen ilmaisuus kirjoineen kaikkineen. Itse aikamoisen luokkaretken tehneenä pidän hyvänä sitä, että se (anteeksi typologia) siivooja yh-äitikin pystyy laittamaan lapsensa lukioon säästämättä omista syömisistään...
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä joskus huvittaa nämä Kallion ilmaisutaidon ym eliittilukioiden ”missä he ovat nyt” menestyjätarinat. Kun oikeasti olisi kiinnostavaa tehdä juttua niistä huonojen koulujen menestystarinoista. He jotka sieltä nousevat, ovat niitä oikeita menestyjiä...
Eiköhän tähän vaikuta hyvin paljon se että vain näillä tietyillä tunnetuilla lukioilla on joku erityinen identiteetti joihin ne käyneet voivat identifioitua. Tuntuisi hassulta jotenkin nostaa esiin jonain taustana se että henkilö on vaikkapa "niitä Kälviän lukion kasvatteja" kun kellään ei ole mitään kuvaa siitä millainen kyseinen lukio on eikä sen lukion käynyt itsekään pidä sitä mitenkään merkityksellisenä että kyseessä oli juuri se tietty lukio.
Joku asia on siis merkityksellinen tautana vain silloin kun se tausta on jollain tavalla yleisesti tunnettu ja sillä on henkilölle itselleen merkitystä. Kyse ei siis ole lähtökohtaisesti mistään elvistelystä.
Jos asuu Helsingissä ja maksaa veroina noista paremmista kouluista, painotuksista jne ja ne nyt tuossa on, niin onhan se nyt ihan pöhköä olla niitä käyttämättä.
Esim pienenä hankittu kielitaito on kuin lapselle rahaa säästäisi. Jos se on tarjolla niin miksei sitä ottaisi?
T. Helsinkiläinen
Kysymys nyt on siitä jos sattuu asumaan Hgissä niin täällä on eri painotteisia lukioita. Jokaiselle jotakin. Espoossa myös hyvä tilanne. Metro ei ainakaan huononna kulkemista.
Eikä Hgin lukioissa oo pelkästään helsinkiläisiä.
Sama täällä, itse kirjoitin maalaislukiosta, jonka keskiarvoraja oli seiskan päälle ja jossa ei edes voinut lukea kaikkia erikoisempia aineita. Elämänkatsomustiedossakin piti käydä lähimmässä kaupungissa, kun olin koko lukion ainoa pakana. Kesätöitä en saanut ennen kuin olin 20, kun ei ollut ajokorttia ajaa muualle, srk ei palkannut kirkosta eronneita nuoria, kun muitakin oli, ja kunnan arvottavassa kesätyössä ei ikinä onnistanut. Kaikki yksityisten tarjoamat teinille sopivat hanttihommat menivät enemmän sisäpiirille kuin pk-seudulla.
Pääsin lukiosta suoraan lukemaan lakia, ensimmäisen opintokesän olin ulkomailla opiskelemassa neuvottelua, tein pienen pätkän kaupan kassana ja toisena sain hommia B2B-myynnistä, koska siellä on pulaa tekijöistä ja vaihtuvuus iso. Pärjäsin siellä sattumalta, olinkin juuri myynti-ihminen. Aloin melko pian soitella suoraan lakitoimistojen toimitusjohtajille, jättäen kaikki avoimet haut väliin, ja viikon sisällä pääsin suureen liikejuridiikkatoimistoon asiakashankintaan. Etenin siitä juristiksi ja sain heti paljon enemmän palkkaa kuin vastavalmistuneet keskimäärin, koska tunsin hyviä asiakkaita ja osasin hankkia niitä itse.
Vierailija kirjoitti:
Eikä Hgin lukioissa oo pelkästään helsinkiläisiä.
Tämä! Keskeisestä Suomesta tunnen ainakin 10 jotka pääsivät Helsingin lukioihin. Sinnehän menee jengiä ympäri maata.
Vierailija kirjoitti:
Totta hemmetissä on. Itse olemme veljeni kanssa myös pienestä maalaislukiosta kirjoittaneet ylioppilaiksi ja molemmat pääsimme heti saman tien suoraan lukiosta yliopistoon ja itse olen menestyvä yksityislääkäri ja veli on Sveitsissä töissä ekonomina suuressa kansainvälisessä tilintarkastusyhtiössä hyvin korkeassa asemassa ollut jo kolmekymppisenä.
Juu, päätit sitten tulla tänne vauvalle kaltaistesi joukkoon. Tervetuloa vaan joukkoon tummaan.Tämä palsta houkuttelee puoleensa menestyviä yksityislääkäreitä ja kansainvälisiä finanssimiehiä kuin mesi mehiläisiä ikään.
Niin on mahdollista, mutta mitä maalaislukio antaa enemmän verrattuna eliittilukioon? Huonommassa lukiossa iso osa opetusajasta menee kasvatuksellisiin asioihin ja vaikeampien tehtävien käsittely jätetään pois, koska 95% ei hyötyisi siitä mitään
Vierailija kirjoitti:
No eikös se nyt ole ihan pääsääntö, että maalla asuvat ihmiset ovat ahkerampia ja tunnollisempia kuin kaupunkilaiset? Toki työelämässä menestyminen edellyttää sitä että hylkää perähikijän ja lähtee maailmalle.
Kyllähän se vähän näin on. Teollisuuteen ja raksalle pääsee usein pelkästään sillä töihin että sanoo olevansa maalta. Silloin tietää, että on vähintään jotain oppinut tekemään lapsuudessa ja nuoruudessa.
Ei kai kukaan mene eliittilukioihin siksi, että luulisi, että tuleva menestys on parempi kuin lähes missä tahansa muussa lukiossa? Moneen mennään, koska ne saattavat painottua musiikkiin, taiteisiin, matemaattisiin aineisiin, ilmaisutaitoon yms. mistä nuori on kiinnostunut. Tavallisten aineiden lisäksi saa opetusta koulussa. Tämä taas on rinnasteinen yleissivistykseen ja mm. kulttuurin tekemiseen ja siitä nauttimiseen, toisten huomioon ottamiseen, erilaisuuden hyväksymiseen ja sydämen sivistykseen. Ap:nkin aloituksessa puhuttiin vain menestyksestä, työpaikoista ja rahasta.
Itse kävin lukion ns. eliittilukiossa. Oli ihanan vapauttavaa, kun sai olla hyvä, eikä tosiaankaan tarvinnut olla paras, koska tuossa lukiossa omallakin vuosikurssilla oli monia tulevia "parhaita" omilla elämänalueillaan ( kasvatus, musiikki, lääketiede...) Oli myös vapauttavaa, että vanhempien koulutuksesta ei enää kiusattu niin kuin maalaiskoulussa. Se kun oli maalaiskoulussa niin suuri häpeä olla esim. opettajan lapsi, että siitä piti aina huomauttaa...
Ihan samalla tavalla on tuosta käymästäni eliittilukiosta tullut esim. lähihoitajia kuin muistakin lukioista. Ehkä kuitenkin eliittikoulun käyneenä muut eivät halveksu näitä ei niin rahakkaita ammatteja verrattuna kuin niihin lukioihin, joissa opiskellaan vain siksi, että saadaan se rahakas tulevaisuus. Onko niin, että eliittilukion kersat ymmärtävät paremmin, että lähes mitä tahansa työtä voi tehdä intohimoisesti, ja menestys ei ole pelkkää rahaa, mainetta ja mammonaa?
Vierailija kirjoitti:
Pääkaupunkilaiset asuvat omassa kuplassaan, eivätkä tajua, miten hyvin firmoihin sijoitutaan töihin ihan mistä vaan Suomesta, pieniltä paikkakunnilta, maalaislukioista.
No just hyvää päivää. Se on kylläkin landet ja kehyskuntalaiset jotka lähettävät lapsensa stadin lukioihin ja stadilaisista suurin osa käy lukionsa ihan normilukiossa - jopa lähiöiden lähiölukioissa ja etenee dieltä ihan samoin yliopistoihin ja huippuduuneihin jos haluavat. Kaikissa stadin lukioissa on ihan yhtä hyvä oöetus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääkaupunkilaiset asuvat omassa kuplassaan, eivätkä tajua, miten hyvin firmoihin sijoitutaan töihin ihan mistä vaan Suomesta, pieniltä paikkakunnilta, maalaislukioista.
No just hyvää päivää. Se on kylläkin landet ja kehyskuntalaiset jotka lähettävät lapsensa stadin lukioihin ja stadilaisista suurin osa käy lukionsa ihan normilukiossa - jopa lähiöiden lähiölukioissa ja etenee dieltä ihan samoin yliopistoihin ja huippuduuneihin jos haluavat. Kaikissa stadin lukioissa on ihan yhtä hyvä oöetus.
Siis landet lähettää stadin eliittilukioihin.
En ymmärrä tätä vastakkainasettelua. En tiedä ketään joka olisi väittänyt että vain huippulukiosta kirjoittamalla voisi päästä elämässä eteenpäin.
Samoin on pelkkä myytti että nämä lukiot olisivat täynnä hikipinkoja jolla ei olisi muuta elämää kuin koulu. Oma lapseni on Ressussa jonne haki lähinnä siksi että halusi vaihtaa lukiota kun ei oikein viihtynyt siinä yläasteen kaveripiirissä. Kun keskiarvo riitti niin meni sitten Ressuun kun se tuntui esittelyn perusteella mukavalta koululta. Mitään suuria tavoitteita ei siis ollut hänellä eikä meillä vanhemmillakaan. Meille lähilukio olisi kelvannut oikein hyvin.
Nyt parin vuoden kokemuksella voin kertoa että aivan samoin kun niissä "tavallisissa" lukioissa on ne tietyt "hikipinkopiirit" niin aivan sama on myön huippulukioissa. Iso osa oppilaista ei siellä pingota sen kummemmin. Toki on perusahkeria mutta ei lue kaikkia iltoja tai viikonloppuja tai lue jotain runoja ranskaksi. Eikä tarvitsekaan kun on jo yleensä valmiiksi sen verran hyviä koulussa että vähän vähemmälläkin saa ihan hyviä tuloksia.