Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olemme maalta, lapsemme tavallisesta maalaislukiosta

Vierailija
14.06.2019 |

He eivät käyneet hienoja lukioita pk-seudulla, koska asumme syrjässä. Kävivät täkäläisen lukion, eivät mitään erikoislukiota ja asuneet siellä.
He ovat valmistuneet korkeakoulusta, saaneet kovapalkkaiset työt, tekevät kansainvälistä uraa isoissa nimekkäissä yhtiöissä.
Tällainen on siis täysin mahdollista ilman Ressuja, Sykkejä ja Norssejakin.

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkilaiset asuvat omassa kuplassaan, eivätkä tajua, miten hyvin firmoihin sijoitutaan töihin ihan mistä vaan Suomesta, pieniltä paikkakunnilta, maalaislukioista.

Vierailija
2/55 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta hemmetissä on. Itse olemme veljeni kanssa myös pienestä maalaislukiosta kirjoittaneet ylioppilaiksi ja molemmat pääsimme heti saman tien suoraan lukiosta yliopistoon ja itse olen menestyvä yksityislääkäri ja veli on Sveitsissä töissä ekonomina suuressa kansainvälisessä tilintarkastusyhtiössä hyvin korkeassa asemassa ollut jo kolmekymppisenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta hemmetissä on. Itse olemme veljeni kanssa myös pienestä maalaislukiosta kirjoittaneet ylioppilaiksi ja molemmat pääsimme heti saman tien suoraan lukiosta yliopistoon ja itse olen menestyvä yksityislääkäri ja veli on Sveitsissä töissä ekonomina suuressa kansainvälisessä tilintarkastusyhtiössä hyvin korkeassa asemassa ollut jo kolmekymppisenä.

Tuskin on. Tuntisin tyypin, jos olisi.

Vierailija
4/55 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa alemmuuskompleksit valloillaan.

Vierailija
5/55 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä sitten? Omat lapseni ovat tehneet saman ponnistaen tuppukylän amiksesta. Toisaalta, vaikka lapsi päätyisi Norssin jälkeen putkimieheksi, niin ihan sama. Pääasia kun tulevat toimeen ja ovat tyytyväisiä elämäänsä.

Vierailija
6/55 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo ressu-mammat ovat kuin baby boom- leffasta 80-luvun alussa, jossa parodioidaan newyorkilaisia äitejä leikkipuiston hiekkalaatikolla. He keskustelevat, että jos taaperonsa ei pääse Siihen Ainoaan Oikeaan Hyvään äiti-lapsi-leikkiryhmään, elämä menee ihan pilalle, koska sinne pääsy on edellytys hyvään tarhaan, joka on edellytys hyvään esikouluun, joka on edellytys hyvään kouluun, joka on edellytys hyvään collegeen, joka on edellytys huippuyliopistoon, koska se on edellytys menestyksekkääseen elämään!!!

Vierailija
7/55 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä sitten? Omat lapseni ovat tehneet saman ponnistaen tuppukylän amiksesta. Toisaalta, vaikka lapsi päätyisi Norssin jälkeen putkimieheksi, niin ihan sama. Pääasia kun tulevat toimeen ja ovat tyytyväisiä elämäänsä.

No sinusta, muttei noista, jotka täällä keuhkoo noista huippulukioistaan.

Vierailija
8/55 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikös se nyt ole ihan pääsääntö, että maalla asuvat ihmiset ovat ahkerampia ja tunnollisempia kuin kaupunkilaiset? Toki työelämässä menestyminen edellyttää sitä että hylkää perähikijän ja lähtee maailmalle.

Vierailija
9/55 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääkaupunkilaiset asuvat omassa kuplassaan, eivätkä tajua, miten hyvin firmoihin sijoitutaan töihin ihan mistä vaan Suomesta, pieniltä paikkakunnilta, maalaislukioista.

Totta. Kukaan ei kysy mistä lukiosta olet kirjoittanut ylioppilaaksi sen jälkeen kun olet valmistunut yliopistosta ja sinulla on yliopistollinen akateeminen loppututkinto ja todistus siitä. Sama se onko kandin, maisterin, lisensiaatin vai tohtorin paperit, sen jälkeen ei ole mitään väliä sillä minkä lukion on käynyt. Lukiohan on välivaiheen koulu eli koulu joka valmistaa akateemisiin yliopisto-opintoihin. Ei lukion papereitakaan kysellä yliopiston jälkeen sen enempää kuin peruskoulun päättötodistusta kysellään sen jälkeen kun on ylioppilastutkintotodistuksen saanut.

Ei niitä ylioppilasarvosanojakaan katsota tai kysytä juuri yhtään sen jälkeen kun on yliopistosta saanut todistuksen loppututkinnosta. Yliopiston loppututkintotodistuksen arvosanoja sen sijaan saatetaan katsoakin, etenkin gradun arvosanaa.

Itse olen ollut valtiolla johtavassa asemassa ollut valitsemassa työntekijöitä virkaan. Olen joskus vilkaissut yo-todistuksen arvosanoja mutta en ole niille juuri yhtään pannut painoarvoa vaan olen katsonut mitä ja millä arvosanoilla on yliopistossa luettu ja etenkin gradun arvosanaa olen katsonut. En ole nähnyt yhtäkään gradua josta olisi tullut laudatur. Vain muutama eximia on tullut vastaan, pääosin cum laudeja ja non sine laude approbatureja. Eximian gradusta saaneet ovat menestyneet erityisen hyvin ja ylenneet nopeasti ja päässeet kansainvälisiinkin tehtäviin jo alle kolmekymppisenä. Itse olen lisensiaatti.

Sille mistä lukiosta joku on kirjoittanut en ole pannut yhtään painoarvoa enkä sitä ole kysynytkään eikä kukaan ole sitä CV:ssa mitenkään korostanut tai maininnut eikä CV:ssa kukaan ole ylioppilastutkinnon arvosanojakaan maininnut, mainintana koulutuksesta ollut vain ollut yo sinä ja sinä vuonna ja maisteri sinä ja sinä vuonna ja tietenkin työhistoria viimeisenä ja ehkä merkittävimpänä jos on uutta työtä / virkaa hakenut.

Vierailija
10/55 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan, #9, tosiaan ihan niinkuin tulevaa työnantajaa kiinnostaisi nuo ressut ja norssit, eivät edes katso jotain lukion papereita....

Vierailija
11/55 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa tuntemani huippulukiosta silloiset Max ällät kirjoittanut tyyppi oli säälittävä. Oli aloittanut oikikseen , lääkiksen, kauppiksen ja

Viimein koitti onneaan myös tekniikan alalla. Mistään ei saanut mitään suoritettua, paperit oli hyvät ja pääsi minne halusi. Sekosi siinä fuksivuonna lopullisesti ja oli huumekoukussa. Toivottavasti on selvinnyt edes jotenkuten onnelliseen elämään.

Vierailija
12/55 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapseni kävivät pikkukaupungin lukion - mutta matemaattisesti lahjakkaina lähinnä vähän kadehtivat sukulaisperheen lasten mahdollisuutta mennä SYKkiin sen vuoksi, että siellä oli tarjolla paljon enemmän heitä kiinnostavia (matemaattisia) valinnaiskursseja.

Olisivat siis Helsingissä asuessaan pyrkineet SYKkiin vain opiskelumahdollisuuksien ilosta. Nyt valitsivat tämän paikkakunnan vaihtoehdoista sen, missä eniten matemaattis-luonnontieteellistä valintaa.

Ja lukioon mennessään kukaan heistä ei vielä tiennyt minne haluaisi jatko-opiskelemaan. Yliopistossa ovat itse kukin, mutta mihin he sitten aikanaan ’uralle’ sijoittuvat jää nähtäväksi.

Eli ei sinne ”kuplakouluihin” välttämättä mikään tietty uraputki silmissä siintävänä haikailla.

Vierailija
13/55 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan Helsingissä ja koska täällä on mahdollisuus valita lapselleen kunnolliset koulut, valitsimme ne. Eikä ole kaduttu. Kesätöitä hakiessa muuten se koulun nimi on auttanut. Ja itse koulut! Jestas. On niissä kuulkaa eroa. Leirikouluja (Englanti jo alakoulussa, Ranska, Italia, Venäjä, Kiina), projekteja, innoittavia luennoitsijoita, kielitarjonta, opettajien innokkuus...

Vierailija
14/55 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mun lapset kävi perähikiän hömppälukion. Toinen on nyt persian prinssi, ja toinen tienaa miljardeja yrityksellään, joka stailaa puutarhatonttuja. 

Vierailija
15/55 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me asutaan Helsingissä ja koska täällä on mahdollisuus valita lapselleen kunnolliset koulut, valitsimme ne. Eikä ole kaduttu. Kesätöitä hakiessa muuten se koulun nimi on auttanut. Ja itse koulut! Jestas. On niissä kuulkaa eroa. Leirikouluja (Englanti jo alakoulussa, Ranska, Italia, Venäjä, Kiina), projekteja, innoittavia luennoitsijoita, kielitarjonta, opettajien innokkuus...

No todella onkin! Siellä Helsingissä siis varsinkin. Valitseeko (jos pääsee) tuohon kuvailemaasi lukioon vaiko siihen Albania-Kurdistan-Somalia -painotteiseen...

”Pikkupaikkakunnan” lukioiden etu on... no eipä sitä tässä sen enempää tarvitse avata sen pystyy tuosta Hesan tilanteesta ihan itse päättelemään :)

Vierailija
16/55 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jumalauta 😂 Kateus se vie kalatkin jne.

Vierailija
17/55 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No todella onkin! Siellä Helsingissä siis varsinkin. Valitseeko (jos pääsee) tuohon kuvailemaasi lukioon vaiko siihen Albania-Kurdistan-Somalia -painotteiseen...

”Pikkupaikkakunnan” lukioiden etu on... no eipä sitä tässä sen enempää tarvitse avata sen pystyy tuosta Hesan tilanteesta ihan itse päättelemään :)

Kateellisuudesta voi parantua.

P.s. Puhe on kouluista, ei pelkäatä lukiosta.

Vierailija
18/55 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikös se nyt ole ihan pääsääntö, että maalla asuvat ihmiset ovat ahkerampia ja tunnollisempia kuin kaupunkilaiset? Toki työelämässä menestyminen edellyttää sitä että hylkää perähikijän ja lähtee maailmalle.

Pohjoisemmasta pääkaupunkiseudulle muuttaneet ystäväni ovat sanoneet, että heille on sanottu samaa. Että ovat kuulemma tunnollisempia työntekijöitä. Yhdelläkään ei ole ollut vaikeuksia työllistyä siellä.

Vierailija
19/55 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä huonoin keskiarvo millä pääsee lukioon oli 7,42. Maalla se voi olla jopa 5,5.

Vierailija
20/55 |
14.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan, #9, tosiaan ihan niinkuin tulevaa työnantajaa kiinnostaisi nuo ressut ja norssit, eivät edes katso jotain lukion papereita....

Olen saanut yhden työpaikan pelkästään lukion nimen vuoksi, josta olin kirjouttanut, oli vielä pikkukylän pikkulukio.