Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tarkoittaa marttyyri???(ev)

Vierailija
25.05.2006 |

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso wikipediasta.

Vierailija
2/8 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Marttyyri (kr. μαρτύρ, martyr, todistaja) on uskonsa puolesta kuollut henkilö.

Usein sanaa käytetään myös jostakin muusta ¿jalosta syystä¿ kuolleesta henkilöstä, kuten isänmaallisesti kansansa kunnian puolesta sodassa kuolleesta taistelijasta. 1900-luvulla sitä ovat käyttäneet itsestään muun muassa useat islaminuskoiset itsemurhapommittajat."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marttyyri (kr. μαρτύρ, martyr, todistaja) on uskonsa puolesta kuollut henkilö.

Usein sanaa käytetään myös jostakin muusta ¿jalosta syystä¿ kuolleesta henkilöstä, kuten isänmaallisesti kansansa kunnian puolesta sodassa kuolleesta taistelijasta. 1900-luvulla sitä ovat käyttäneet itsestään muun muassa useat islaminuskoiset itsemurhapommittajat.

arkikielessä käytetään varmaan yleisemmin kuvaamaan semmoista tyyppiä joka rakastaa sääliä itseään ja " heittäytyä marttyyriksi" , esim. tekemällä väkisin itse kaikki hommat ja sitten hiljaa suremalla sitä ettei kukaan ole häntä niissä auttanut. ihan normaalistakin perheenäidistä kuoriutuu yllättävän helposti tällaisia piirteitä, varsinkin joulun alla.

Vierailija
4/8 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sillon voi olettaa toisen tehneen???

Ap

Vierailija
5/8 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen uhrautuu jonkun asian puolesta tekemään jotain, yleensä sanalla on aika negatiivinen leima... ihminen joka uhrautuu johonkin tekemällä sen jotenkin suureleisesti, kovalla huomiolla ja nostamalla tällä toiminnalla itsensä muiden yläpuolelle kutsutaan usein marttyyriksi.

Onpa vaikeeta selittää tuo nykymerkitys, osaisko joku paremmin :/

Vierailija
6/8 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko?

Vierailija
7/8 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis välillä sellanen, että uhrautuu tekemällä jotain. Huokailee ja mutisee itsekseen ja päivittelee kun en ole häntä auttamassa (vaikka on itse sanonut ettei tarvitse apua). Sen takia onkin helpompi tehdä jotkut asiat itse ;)

Vierailija
8/8 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mieheni kanssa jokin keskustelu/päätettävä asia/tehtävä homma, josta olemme eri mieltä.

Hän aloittaa keskustelun johon minä sanon eriävän mielipiteeni aivan ystävällisesti. Mies suutahtaa ja VÄLITTÖMÄSTI tekee, kuten minä ehdotin, mutisten:" ei sitten" tai jotain vastaavaa. Ja alkaa naama nurinpäin ja mököttäen tehdä sitä minun sanomaani juttua.

Vaikka tarkoitukseni oli vaan keskustella, ei antaa ohjeita :näin tehdään, piste! Prkl kun ottaa pattiin välillä tuo asenne. Marttyyri tavallaan käytöksellään yrittää syyllistää toista. Että tämä tuntisi huonoa omaatunota jostakin asiasta.

2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi